Gå til innhold

Ser ansatte på legekontoret hva du har snakket med legen om ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spiller det noen rolle da? De har taushetsplikt. Det har aldri bekymret meg at de vet. Tar man prøver på lab'en, så vet de jo også hva det gjelder.

Anonymkode: 9c1a1...de1

I en ideell verden hvor alle har god moral og følger lover og regler, så spiller det liten rolle. Men det er uendelig med saker hvor taushetsplikten brytes, både ved urettmessige oppslag og ved å snakke muntlig. En blodprøve er jo ikke noe big deal, men så er det f eks saker som er mer alvorlige, som f eks når det pga helsetilstand er meldeplikt hit og dit...  også er det jo disse kjendisene, hvor det er ekstra morsomt å snakke om dem, og gjøre oppslag. Bare å google... mange eksempler. 

Anonymkode: 5ce6a...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forstår ikke hvorfor sekretærer skal måtte se på journalene til folk om de ber om tine til feks utslett eller annet (som de tydelig sier), eller andre ting.. Altfor mange snoker og det burde vært mer straffbart enn det er!!!

Anonymkode: bed96...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som sekretær i spesialisthelsetjenesten må jeg stadig vekk lese legenotater. Hensikten er nesten utelukkende å avklare hva som er pasientens videre plan, siden vesentlige detaljer ofte mangler i den korte teksten legene oppretter i behandlingsforløpet. For pasienter som ikke har vært hos oss på en gitt stund, må det besluttes tilgang med begrunnelse (ikke for hvert enkelt dokument).

Anonymkode: 9d105...41d

Med KI etter hvert så vil muligens man slippe å lese hele notatet for å få videre plan, det kan jo fint flettes som eget felt til neste instans. 

Mange pasienter opplever ubehag og krenkelse ved at personer uten direkte behandlingsansvar har tilgang til og leser sensitive journalopplysninger. Det verste er at man finner ut av det i ettertid og ikke får info på forhånd, det er en kultur hvor det er normalisert at helseopplysninger "flyter". Dette gjelder særlig merkantilt og administrativt personell. For pasienten er informasjonen personlig og sårbar, ikke nøytrale data. Opplevelsen handler ikke om å skjule noe, men om verdighet og retten til privatliv.

Manglende innsyn i hvem som har lest og hvordan opplysningene brukes, forsterker følelsen av å være utlevert og fratatt kontroll. Dette kan svekke tilliten til helsevesenet.Det er en viktig etisk problemstilling, selv om tilgangen formelt er innenfor reglene for tjenstlig behov.

Så det er god grunn til at flere og flere velger private tjenester, hvor de selv har kontroll. Slik som det er nå, er det full tilgang til alle som er helsepersonell til å gå inn i journalen. Bare å sperre så mye som man kan og ønsker, og ha et bevisst forhold til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (På 2.5.2025 den 10.41):

Ser for meg samtaler som denne her: 

Hvordan går det med hemoroidene Dr Nilsen fjernet for to måneder siden? 

Skjønte du hadde fått ny kjæreste igjen? Ja nå må du være forsiktig med å ikke smitte han også med klamydia.  

😳😳

Fornuftige og velmente setninger.

Anonymkode: 33513...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor sekretærer skal måtte se på journalene til folk om de ber om tine til feks utslett eller annet (som de tydelig sier), eller andre ting.. Altfor mange snoker og det burde vært mer straffbart enn det er!!!

Anonymkode: bed96...4c0

Det er fordi de skal prioritere hvem som skal få time når. Feks kunne se om det er oppfølging eller nytt tilfelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

...Så det er god grunn til at flere og flere velger private tjenester, hvor de selv har kontroll. 

Hvordan har man mer kontroll når det er privat? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Det er fordi de skal prioritere hvem som skal få time når. Feks kunne se om det er oppfølging eller nytt tilfelle. 

Så de kontrollerer legens arbeid eller prioritering? kan ikke legen sette opp ny time selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Hvordan har man mer kontroll når det er privat? 

Da ligger opplysningene i et privat journalsystem som er unntatt offentligheten, f eks Helsenorge, NAV og fastlege og alt... du bestemmer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vis en ringer til legekontoret og ber bare om en ny resept. Spør de alltid om de skal sette opp en time hos fastlegen din. De følger tydeligvis med på når du var de sist.   

Anonymkode: e4b73...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vis en ringer til legekontoret og ber bare om en ny resept. Spør de alltid om de skal sette opp en time hos fastlegen din. De følger tydeligvis med på når du var der sist. Kan kan fornye resepter på Helsenorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vis en ringer til legekontoret og ber bare om en ny resept. Spør de alltid om de skal sette opp en time hos fastlegen din. De følger tydeligvis med på når du var de sist.   

Jaja... men om man skal tenke at dette er offentlige penger og ressurser.... og vi lever i en digital verden (sett bort fra eldre som kan ha behov for mer hjelp på det feltet), så kan resepter ordnes og fornyes og alt på Helsenorge direkte med legen, samme med timer... må ikke en helsesekretær til for å fikse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vi bestiller legetime på helsenorge.no så må en oppgi hvorfor en trenger time. Da skriver en noen få ord om hva det gjelder.

Anonymkode: 70c54...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da så mye enklere å bare fornye resepten på helsenorge.no.

Anonymkode: 70c54...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Legesekretærer er faktisk en av bygdas mektigste. I mindre samfunn der alle kjenner alle så kommer det fort ut i bygda om legesekretæren liker å baksnakke om fru Hansens hemoroider, herr Nilsens klamydia og frøken Lises nervetabletter…

Anonymkode: 1c1c0...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 10.25):

Når det gjelder hvem som har lest journalen, så tror jeg det kun kommer frem hvis de jobber på sykehus...

Dette er ikke korrekt. Jeg har ikke vært borti et EPJ-system i bruk som ikke loggfører aksessering av data, det vil bryte med EPJ-standarden, og flere lover. Helsepersonelloven bl.a.

Anonymkode: a6eeb...d2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var en svært merkelig slutning, uten begrunnelse. Hvorfor skal det at de spør om oppsett av time tilsi at de følger med når du var der sist?

Og det trenger ikke være journalinnsikt de bruker av den grunn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 10.32):

Stemmer dette. De journalene fra legekontor kommer ikke opp på Helsenorge. Så vi ser ikke hvem som leser hva. 

Anonymkode: e2334...ebf

Men jeg har sett min lege fra legekontoret være listet opp? 

Anonymkode: ab322...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men jeg har sett min lege fra legekontoret være listet opp? 

Anonymkode: ab322...e9d

Det virker merkelig, men det kan være flere årsaker. En relativt vanlig årsak er at mange fastleger jobber også andre steder, som legevakt og skift ved sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legesekretærer er faktisk en av bygdas mektigste. I mindre samfunn der alle kjenner alle så kommer det fort ut i bygda om legesekretæren liker å baksnakke om fru Hansens hemoroider, herr Nilsens klamydia og frøken Lises nervetabletter…

Anonymkode: 1c1c0...931

Frosta leger light... en fjær blir til fem høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så de kontrollerer legens arbeid eller prioritering? kan ikke legen sette opp ny time selv?

Legen har nok å gjøre, mener du virkelig at legen skal besvare alle telefoner selv? Jeg er helsesekretær, og helt ærlig har jeg null interesse av å snoke i journaler. Jeg leser i journalen fordi jeg må, og fordi jeg også (tro det eller ei) er helsepersonell som må gjøre medisinske vurderinger. 

Anonymkode: 545b5...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...