Gå til innhold

Ser ansatte på legekontoret hva du har snakket med legen om ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som jobber på legekontor- hva ser dere ? Alt som er tatt opp på konsultasjonen  ?

Anonymkode: ce84c...7e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som jobber på legekontor- hva ser dere ? Alt som er tatt opp på konsultasjonen  ?

De har tilgang til journalen, men har ikke lov å lese den med mindre legen har bedt dem om det. Det vises hvem som har vært inne på journalen og lest og de må kunne gjøre rede for hvorfor de har vært der.

Noen velger å skrive melding til sekretæren for å be legen om ta kontakt eller bestille time. Da anbefales det ofte å skeive kort hva det gjelder, men samtidig ikke for personlige opplysninger fordi det først og fremst er kun legen som skal ha tilgang til dem.

Anonymkode: 58302...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De har tilgang til journalen, men har ikke lov å lese den med mindre legen har bedt dem om det. Det vises hvem som har vært inne på journalen og lest og de må kunne gjøre rede for hvorfor de har vært der.

Noen velger å skrive melding til sekretæren for å be legen om ta kontakt eller bestille time. Da anbefales det ofte å skeive kort hva det gjelder, men samtidig ikke for personlige opplysninger fordi det først og fremst er kun legen som skal ha tilgang til dem.

Vet du dette sikkert ? 

Når det gjelder hvem som har lest journalen, så tror jeg det kun kommer frem hvis de jobber på sykehus... Der ser man jo at doktor ditt eller datt,eller andre har vært inne - og hvorfor.  Ser ingenting om hverken leger eller andre som har lest journalen fra legekontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på legekontor i 3 år. Jobbet med ei kollega som hadde jobbet der i over 20 år, hun gikk inn å leste journaler til alle pasienter hun «kjente» gjennom legekontoret. Hun ville være oppdatert på hva hun skulle snakke med de om når de plutselig møttes på butikken. 
jeg fikk helt sjokk, sa ifra til legene, men de trodde ikke på meg.

Anonymkode: e2334...ebf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du dette sikkert ? 

Når det gjelder hvem som har lest journalen, så tror jeg det kun kommer frem hvis de jobber på sykehus... Der ser man jo at doktor ditt eller datt,eller andre har vært inne - og hvorfor.  Ser ingenting om hverken leger eller andre som har lest journalen fra legekontoret. 

Stemmer dette. De journalene fra legekontor kommer ikke opp på Helsenorge. Så vi ser ikke hvem som leser hva. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Legen trenger ikke å be meg om å lese for at jeg skal ha grunnlag for å lese. Om pasienten ringer inn for å bestille time, resept eller bare har et spørsmål, så vil jeg åpne journalen og ha tilgang til alt som står der. Om pasienten sender beskjed via Helsenorge (ikke e-konsultasjon) så vil jeg komme inn i journalen. Men jeg har ikke lov til å gå i journalen uten grunn, om det blir tilsyn så skal jeg kunne stå for hvorfor jeg har vært i journalen de gangene jeg har vært der. 

Anonymkode: 545b5...383

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer dette. De journalene fra legekontor kommer ikke opp på Helsenorge. Så vi ser ikke hvem som leser hva. 

Nå er ikke jeg helsepersonell, men jeg vil jo tro at journalsystemet logger innsyn selv om dette ikke er tilgjengelig for pasienten på Helsenorge. 

Anonymkode: 9842e...3fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg helsepersonell, men jeg vil jo tro at journalsystemet logger innsyn selv om dette ikke er tilgjengelig for pasienten på Helsenorge. 

Anonymkode: 9842e...3fd

Det gjør de. Det er lovpålagt. 

Anonymkode: 91412...4a4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobbet på legekontor i 3 år. Jobbet med ei kollega som hadde jobbet der i over 20 år, hun gikk inn å leste journaler til alle pasienter hun «kjente» gjennom legekontoret. Hun ville være oppdatert på hva hun skulle snakke med de om når de plutselig møttes på butikken. 

Ser for meg samtaler som denne her: 

Hvordan går det med hemoroidene Dr Nilsen fjernet for to måneder siden? 

Skjønte du hadde fått ny kjæreste igjen? Ja nå må du være forsiktig med å ikke smitte han også med klamydia.  

😳😳

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De kan se hele journalnotatet, om de vil. Men de skal ha et begrunnet behov for å åpne og lese journalen. 

Anonymkode: 9d333...b5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De kan se hele journalnotatet, om de vil. Men de skal ha et begrunnet behov for å åpne og lese journalen. 

Kan pasienten se hvilken sekretær som har vært inne og lest, og tidspunkt, og antall ganger?

Anonymkode: cb3bf...c46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det du skriver her er vrøvl. 
Sekretær kan åpne journal og lese, dersom de har et berettiget behov sier loven. Hva som er et berettiget behov vurderes av den enkelt e i hvert enkelt tilfelle. Legen trenger ikke være involvert. 
Hvem som åpner hva i en journal på et legekontor, skal kunne loggføres, men ikke alle systemer logger aktivitet. 

Man skal aldri skrive meldinger som det du viser til til legekontoret. Da skal man opprette edialog for ekonsultasjon. Og i tillegg betale konsultasjonstakst. 

Du er altså en varsler, som og varsler hele internett? Du skulle varslet statsforvalteren! 
De ansatte møter utenfor legekontoret skal ikke helsepersonell diskutere utenfor legekontoret. Det er uprofesjonelt, og det kan være brudd på både yrkesetikk og taushetsplikt om andre overhører samtalene. Man skal og, som helsepersonell skille mellom jobb og privatliv. Tar noen kontakt privat, så skal de henvises til at dette må du ta via formelle kanaler med legekontoret. Unntaket er dersom liv eller fare står på spill. 

Den måten å åpne både en journal og mange på er klart lovbrudd. 

Nei, de5 stemmer ikke. Om der er lovpålagt logg i alle journaler på legekontor pr. dags dato vet jeg ikke sikkert. &nbsp

Kan pasienten se hvilken sekretær som har vært inne og lest, og tidspunkt, og antall ganger?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svaret står egentlig lengre oppe, du må finne ut om legen har journalsystem som loggfører all aktivitet slik sykehusene har. Du kan be om innsyn i logg fra legekontoret og se hva de svarer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et tema (journalinnsyn) som opptar flere og flere for tiden. 
Det er så ulike holdninger og rutiner, hvordan helsepersonell forholder seg til journalinnsyn, så det er all grunn til å være skeptisk. 
Tiden er over, hvor pasienter ikke lenger kan etterprøve det helsepersonell gjør av journalinnsyn. Er bare så synd at det tar så lang tid for en slik sak å bli behandlet.
Utfordringen kan ligge, der at man først blir oppmerksom på regler og rutiner rundt dette etter at skaden har skjedd, fordi man kanskje har en naiv holdning til at alt som blir sagt mellom legen og pasienten forblir der. Men sånn er det ikke. 
Jeg tror folk begynner å bli utrolig lei av å lese og høre om helsepersonell som snoker i journaler og som finner en tilsynelatende god grunn til å gjøre oppslag, selv om de ikke har det. Folk er lei "skravlehøner" som ikke opprettholder grunnleggende etikk og moral rundt taushetsplikt. Til dere av helsepersonell som går rundt som vandrende skravlehøner og ryktespredere: skam dere.

Anonymkode: 5ce6a...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når pasienten ringer til oss, så kommer journalen automatisk opp.

Vet ikke om det gjelder alle system, men må vi inn og sjekke/bestille resepter, blir dette logg som pasienten kan se. Den kan man se under kjernejournal under logg. Vi bruker webmed.

Anonymkode: 8cc05...bda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 11.44):

Det du skriver her er vrøvl. 
Sekretær kan åpne journal og lese, dersom de har et berettiget behov sier loven. Hva som er et berettiget behov vurderes av den enkelt e i hvert enkelt tilfelle. Legen trenger ikke være involvert. 
Hvem som åpner hva i en journal på et legekontor, skal kunne loggføres, men ikke alle systemer logger aktivitet. 

Man skal aldri skrive meldinger som det du viser til til legekontoret. Da skal man opprette edialog for ekonsultasjon. Og i tillegg betale konsultasjonstakst. 

Du er altså en varsler, som og varsler hele internett? Du skulle varslet statsforvalteren! 
De ansatte møter utenfor legekontoret skal ikke helsepersonell diskutere utenfor legekontoret. Det er uprofesjonelt, og det kan være brudd på både yrkesetikk og taushetsplikt om andre overhører samtalene. Man skal og, som helsepersonell skille mellom jobb og privatliv. Tar noen kontakt privat, så skal de henvises til at dette må du ta via formelle kanaler med legekontoret. Unntaket er dersom liv eller fare står på spill. 

Den måten å åpne både en journal og mange på er klart lovbrudd. 

Nei, de5 stemmer ikke. Om der er lovpålagt logg i alle journaler på legekontor pr. dags dato vet jeg ikke sikkert. &nbsp

Svaret står egentlig lengre oppe, du må finne ut om legen har journalsystem som loggfører all aktivitet slik sykehusene har. Du kan be om innsyn i logg fra legekontoret og se hva de svarer. 

Når jeg er inn på helsenorge så står det ingenting om noen har vært inn på journalen. Og jeg vet jo at legen min er innpå siden jeg går ofte på oppfølging. Men helse midt norge har ikke journalen inn på helsenorge. 

Anonymkode: 87b57...677

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har vi ikke tilgang på journalen fra fastlegen på lik linje med journal fra spesialisthelsetjenesten? På sykehus ser du lett hvem som har vært i journalen din, men hos fastlegen må en vel søke om å få utskrift? Og hva med NAV? De tilsatte der har jo tilgang på veldig mye - hvorfor har vi ikke innsyn i egne papir der?

Anonymkode: 767d3...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor har vi ikke tilgang på journalen fra fastlegen på lik linje med journal fra spesialisthelsetjenesten? På sykehus ser du lett hvem som har vært i journalen din, men hos fastlegen må en vel søke om å få utskrift? Og hva med NAV? De tilsatte der har jo tilgang på veldig mye - hvorfor har vi ikke innsyn i egne papir der?

Anonymkode: 767d3...4a4

Jeg er enig i at det er mye som ennå ikke optimalt og spørsmålet ditt er godt .... når fastlegen f eks sender en henvisning, så vil man se at en henvisning er sendt på Helsenorge, men man vil ikke se innholdet i henvisningen. Noe rart... sånn at man er i prinsippet veldig avhengig av at det fastlegen skriver er 100% korrekt og iht. avtale. Det samme gjelder for eksempel hvis du går over sykemeldingsperiode/ fremdeles er syk og går i behandling, og skal søke om AAP; du vil ikke se hva fastlegen skriver i erklæring til NAV. Fastlegene er ofte veldig travle, og har liten tid til å lese en hel pasientjournal nøye, mye klipp og lim.

Systemene er bygd opp for å gi makt til forvalter, ikke til pasient/bruker.
→ Det er forskjellsbehandling mellom spesialisthelsetjenesten (mer åpen) og primærhelsetjenesten/NAV (mye mer lukket).
→ Lovverket gir rett til innsyn → men i praksis er det krevende, spesielt hos fastlege og NAV.
→ Dette er under press → digitalisering, pasientrettigheter og personvern er i ferd med å tvinge frem større åpenhet.

Skulle gjerne sett noen som satte mediefokus på akkurat dette.

AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle da? De har taushetsplikt. Det har aldri bekymret meg at de vet. Tar man prøver på lab'en, så vet de jo også hva det gjelder.

Anonymkode: 9c1a1...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har vi ikke tilgang på journalen fra fastlegen på lik linje med journal fra spesialisthelsetjenesten? På sykehus ser du lett hvem som har vært i journalen din, men hos fastlegen må en vel søke om å få utskrift? Og hva med NAV? De tilsatte der har jo tilgang på veldig mye - hvorfor har vi ikke innsyn i egne papir der

Du trenger ikke søke om innsyn hos fastlegen, du kan bare gå i resepsjonen og be om utskrift. Med loven i hånd. Men det er vel noe med at de kan bruke inntil 30 dager på det iht. forvaltningsloven, litt ulik praksis, litt ulik kunnskap, litt ulike holdninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som sekretær i spesialisthelsetjenesten må jeg stadig vekk lese legenotater. Hensikten er nesten utelukkende å avklare hva som er pasientens videre plan, siden vesentlige detaljer ofte mangler i den korte teksten legene oppretter i behandlingsforløpet. For pasienter som ikke har vært hos oss på en gitt stund, må det besluttes tilgang med begrunnelse (ikke for hvert enkelt dokument).

Anonymkode: 9d105...41d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...