Gjest camillo Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Jeg har tenkt å ta meg noen fjellturer i sommer, og vil gjerne ha tips til reiseruter og steder. Alt fra endagsturer i Oslo-området, til ukesturer rundt omkring i landet.
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Jeg ville dratt til Femundsområdet om jeg var deg. Noen nydelig plasser mellom Femunden og svenskegrensa! Helt spesiell natur med åpen furuskog og små vann, i tillegg til fjelltopper du kan gå på hvis du vil det Anbefales på det sterkeste.
Gjest camillo Skrevet 14. mars 2006 #3 Skrevet 14. mars 2006 Jeg ville dratt til Femundsområdet om jeg var deg. Noen nydelig plasser mellom Femunden og svenskegrensa! Helt spesiell natur med åpen furuskog og små vann, i tillegg til fjelltopper du kan gå på hvis du vil det Anbefales på det sterkeste. ← Takk for tips! Men er det mest i skogen? Du sier jo det er noen fjelltopper der også, men jeg er interessert i mest mulig fjell/vidde.
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #4 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Her er en link (har aldri lagt til linker før, så håper det virker..) Femunden (og her er den i tilfelle det ikke virker som det skal: http://www.dirnat.no/wbch3.exe?p=3023 ) Det kan hende det er mer fjell etc. i selve nasjonalparken. Noen andre her som vet det? Det her står i hvertfall på siden med linken: Landskapet i nasjonalparken preges av rolige og avrundede terrengformer og lange, slake linjer. Du finner moderat kupert åslandskap i høydelaget fra Femunden (662 m.o.h.) og opp til 8-900 meter. En rekke topper strekker seg over 1000 meter. Den høyeste ligger helt i nord (Storvigelen 1561 m.o.h.). I sør finner du Store Svuku (1415 m.o.h.), Grøthogna (1401 m.o.h.) og Elgåhogna (1460 m.o.h.). Vel, jeg har i hvertfall blitt hekta, så anbefaler det absolutt, eneste stedet jeg finner absolutt fred i sjela Endret 20. mars 2007 av Tocogo
Gjest Virvel Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Gå Hardangervidda på langs eller tvers! Jeg har bl.a. gått Liseth-Hedlo-Hadlaskard-Torehytten-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter. Aurlandsdalen burde forresten være obligatorisk for alle nordmenn, den tok pusten fra selv en spirende fjortis... Rondane var mitt første møte med fjell og hytte-til-hytte-fenomenet, og der er det lett å tilpasse rutene etter formen din. Er du virkelig ute etter å plage deg selv, kan du jo prøve å bestige alle toppene på under 24 timer...
Gjest camillo Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Tusen takk for tips begge to. :-D Tar gjerne imot flere.
apple Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Gå langs Blåsjø i Ryfylkeheiane! Turistforeninga har hyttenettverk på austsida av denne oppdemde innsjøen, som ligg på ca. 1100 moh (trur eg). Her kan i alle fall eg få kjensla av å gå på eit stort tak. Det er litt småkuppert, men ein går stort sett og krusar på omlag 1100 m. Ei fin rute går innom hyttene Taumevatn, Storevatn, Kringlevatn, Storsteinen, Hovatn, Vassdalstjørn, Krossvatn og Stranddalen. Då startar ein ganske langt sør for Blåsjø, men det er fint der og. Eventuelt så kan ein starta ved demningen heilt i sørenden av innsjøen; eg trur det skal vera mogleg å få ein eller annan form for skyss inn dit, eller i alle fall eit stykke inn på anleggsvegen (denne er stengt med bom for vanlege privatbilistar). Det er mange korte turar mellom dei hyttene eg har ramsa opp (2 og 3 timar), så det går fint å hoppa over nokre av dei, slik at ein får færre overnattingar totalt. Stranddalen, nordvest for Blåsjø, er ei betjent hytte, og her lagar dei utruleg god mat. Resten av hyttene trur eg er sjølvbetjente (ein kan kjøpa matvarer der), kanskje utanom Taumevatn. Frå Stranddalen er det dessutan kort veg til Napen, den høgaste toppen i området, på 1350 moh. Eg gjekk turen frå Taumevatn til Stranddalen over 8 dagar i 1999, og me hadde strålande sol heile veka! Eg har sååå lyst å oppleva det igjen... Endret 16. mars 2006 av apple
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 16. mars 2006 #8 Skrevet 16. mars 2006 ¤ Besseggen er en super fin tur, både som dagstur eller weekendtur. ¤ Galdhøpiggen er en bra dagstur. ¤ Jotunheimen har bare helt nydelig vilt og vakkert terreng, være der på base camp en uke. Vi hadde en base like ved Turtagrø og gikk toppturer ut fra leiren hver dag. Mange hytte til hytte muligheter også der, som i rondane. sjekk ut denne: http://www.etojm.com/dir/jotunheimen.html ¤ har også syklet rallarveien, ned til flåm, superfint.
Gjest camillo Skrevet 16. mars 2006 #9 Skrevet 16. mars 2006 Takk for flere forslag. :-D Noen spørsmål: - Er DNT-hyttene ved Blåsjø lagt til rette for hund? - Er Besseggen en fin opplevelse selv om man går i kø? Jeg er litt skeptisk...
apple Skrevet 16. mars 2006 #10 Skrevet 16. mars 2006 - Er DNT-hyttene ved Blåsjø lagt til rette for hund? Nei, det er dessverre forbod mot hundar på alle hyttene til Stavanger Turistforening. Eg har opplevd fleire gonger at dette ikkje har blitt overhaldt, men eg meiner nå at reglane bør respekterast, uansett om ein likar dei eller ikkje.
Gjest camillo Skrevet 16. mars 2006 #11 Skrevet 16. mars 2006 Nei, det er dessverre forbod mot hundar på alle hyttene til Stavanger Turistforening. Eg har opplevd fleire gonger at dette ikkje har blitt overhaldt, men eg meiner nå at reglane bør respekterast, uansett om ein likar dei eller ikkje. ← Det var dumt. Ja, jeg tar ikke inn hund dersom det ikke er tillatt. I Trøndelag er de flinke til å ha egne uthus for hund - synd ikke flere følger deres eksempel.
Gjest BagLady Skrevet 16. mars 2006 #12 Skrevet 16. mars 2006 Jeg gikk fra Spiterstulen til Glittertind sommeren 2004, det var en nydelig tur som kan anbefales. Fra Spiterstulen kan man også gå dagsturer til Galdhøpiggen. Gikk også Besseggen (båt til Memurubu fra Gjendesheim), og det var en fin tur, men det var veldig mye folk som gikk den dagen så vi gikk omtrent i kø. God tur:)
Gjest camillo Skrevet 16. mars 2006 #13 Skrevet 16. mars 2006 Takk, BagLady. Kan legge til at jeg må ha med hund på turen.
Gjest Rognebær Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Sunnmørsalpane er fantastiske! Men det er ikke så godt tilrettelagt for hytte-til-hytte-turer, siden det ikke er så veldig mange turisthytter der. Imidlertid er det fint mulig å gå dagsturer til spektakulære mål, og bo på hotell/campingplasser nede i dalene. Og noen overnattingshytter er det jo. Jeg liker også godt Rondane og Jotunheimen. Har gått bittelitt på Hardangervidda, men det blir litt for flatt... Jeg liker svimlende utsikter.
Impala Skrevet 17. mars 2006 #15 Skrevet 17. mars 2006 ¤ Besseggen er en super fin tur, både som dagstur eller weekendtur. ¤ Galdhøpiggen er en bra dagstur. ← Disse to skal vi gå i år Skal være 5 dager på en hytte i Lom sammen med hele familien (15 stk). Det tror jeg blir utrolig bra. Gleder meg, har hatt lyst til å gå disse i maaaange år.
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 17. mars 2006 #16 Skrevet 17. mars 2006 - Er Besseggen en fin opplevelse selv om man går i kø? Jeg er litt skeptisk... ← Ja, du går ikke lenge i kø. Akkurat når du har gått av båten, og går oppover første kneika går du jo litt i kø. Men når du kommer på toppen og begynner fjellvandringen går du stort sett alene. Gikk der med typen, og vi gikk sjelden i kø, hendte noen tok oss igjen om vi hadde pause, eller at vi tok noen igjen som hadde pause. Men kø var ikke noe problem. Det er ikke SÅ mange som går ut på likt. Det er jo bare en båt.. Og folk er så blide på sånne turer, så å stoppe opp å prate litt er bare kos. Det er absolutt en tur og anbefale så sant været er bra
Gjest BagLady Skrevet 17. mars 2006 #17 Skrevet 17. mars 2006 Takk, BagLady. Kan legge til at jeg må ha med hund på turen. ← Hmm, vet ikke hvordan det er med hunder på Spiterstulen, men hvis dere har mulighet til å ligge i telt så kan dere jo evt gjøre det, det var iallefall mange som gjorde det når vi var der. Og så kan dere bruke fasilitetene inne på hytta.. Besseggen var en utrolig fin opplevelse det også, selv om vi gikk i kø i starten. Etter å ha klatret den første kneika fordelte det seg ganske fint. Men du kan altså ikke regne med å gå helt alene og ha naturen for deg selv Jeg vil absolutt anbefale den turen!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #18 Skrevet 20. mars 2006 Jeg likte ikke Besseggen. Alt for folksomt og for opptråkket. Stien er noen steder 2-3 meter bred, og vegetasjonen vokser ikke akkurat fort igjen der, så det er som et stort sår i naturen akkurat der stien går.... På toppen traff vi folk med sykkel, små barn og tyskere med sandaler og skjørt.... Jeg hadde hørt at det skulle være så bratt og så smalt der, litt sånn småskummelt, men det var jo verken bratt eller smalt, synes jeg. Men nå er jeg Sunnmøring også, og vant til brattere terreng. Da jeg gikk Besseggen, var det siste etappe på en hytte-til-hytte-tur på over en uke, og Besseggen var definitivt antiklimaks. Prøv heller Surtningsui, dagstur fra Memurubu.
marta Skrevet 20. mars 2006 #19 Skrevet 20. mars 2006 Sunnmørsalpane er fantastiske! Men det er ikke så godt tilrettelagt for hytte-til-hytte-turer, siden det ikke er så veldig mange turisthytter der. Imidlertid er det fint mulig å gå dagsturer til spektakulære mål, og bo på hotell/campingplasser nede i dalene. Og noen overnattingshytter er det jo. Jeg liker også godt Rondane og Jotunheimen. Har gått bittelitt på Hardangervidda, men det blir litt for flatt... Jeg liker svimlende utsikter. ← Tafjordflellene!!! mange turisthytter og ruter der! Følg denne linken. Nydelig og virkelig til å anbefale!
Gjest -eline- Skrevet 20. mars 2006 #20 Skrevet 20. mars 2006 Jeg gikk fra Spiterstulen til Glittertind sommeren 2004, det var en nydelig tur som kan anbefales. Fra Spiterstulen kan man også gå dagsturer til Galdhøpiggen. ← Jotunheimen i seg selv er flott, masse flotte turer å gå. Her blir det forhåpentligvis tur både til Glittertinden og Galdhøpiggen til sommeren, gleder meg vanvittig mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå