Gå til innhold

Kleskode: svart dress og grønn kjole - må kjolen være helt grønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål: må kjolen være helt grønn? Eller kan jeg bruke en hvit kjole med litt grønt og blått i seg? 

Skal i bryllup i slutten mnd, og er litt teig med å finne kjole. 
Kleskoden vi har fått beskjed om er svart dress og grønn kjole. 

Finner få helt grønne kjoler som jeg syns er fine. 

Anonymkode: 71078...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en litt spesiell kleskode, grønne pene kjoler er ikke det jeg ser oftest, spent på hvordan det blir seende ut. 

Anonymkode: 0bf8e...047

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er slik bruden ser for seg men jaggu har det blitt stilt høye krav til gjestene her. Hva med å bruke den kjolen du har og komplimentere med ett grønt silkebånd i livet, grønn veske eller hårbånd etc?

Anonymkode: ce22a...1c0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en frekk kleskode. Jeg har ikke noe grønt da jeg ikke kler fargen. Så å måtte kjøpe en kjole jeg antagelig vil misslik, og som jeg aldri kommer til å bruke igjen, hadde jeg ikke giddet.

Hadde takket nei med beskjed om at jeg ikke har grønn kjole og ikke ønsker å kjøpe en kjole i en farge jeg ikke kler.

Anonymkode: 4808c...fcb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint med kleskoder som legger opp til at noen må kjøpe nye klær. 

Anonymkode: 0b556...2c5

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er slik bruden ser for seg men jaggu har det blitt stilt høye krav til gjestene her. Hva med å bruke den kjolen du har og komplimentere med ett grønt silkebånd i livet, grønn veske eller hårbånd etc?

Anonymkode: ce22a...1c0

Dette hadde jeg gjort. Eller bare et grønt sjal over skuldrene. Tipper den strenge kleskoden er for å få stilige Instagrambilder, og den korte stunden man tar det fellesbildet så kan man fint ikle seg et grønt sjal selv om det skulle være stekende varmt. 

Anonymkode: a0e3e...33c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg bare hadde rett og slett gått for en sort dress. Mange fine sorte dressbukser og blazere til kvinner. Og med en fin hvit bluse under, så er du strengt tatt innenfor dresskoden 😉 

Anonymkode: acedd...bf3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kreve at gjestene kjøper nye klær for å delta viser mangel på etikette og dannelse. 

Sendte brudeparet ønskeliste også? I dette tilfellet er det helt innafor å droppe gave dersom du etterfølger kleskoden, da å følge denne bør telle som gave. 

Anonymkode: 07438...3ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var en så sær kleskode, at jeg tror bruden er den eneste som kan svare på hva som er "innafor forventningen". 

Anonymkode: 22ece...432

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt om en så spesifikk kleskode. Syns det er temmelig frekt å forvente en spesiell farge på kjolen til alle gjestene. Så jeg hadde antagelig tatt det jeg hadde som var nærmest mulig, men ikke kjøpt noe nytt, så får det heller være. 

Anonymkode: 3c93e...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ufint med kleskoder som legger opp til at noen må kjøpe nye klær. 

Anonymkode: 0b556...2c5

Enig i det, også skal man bruke en del penger på gave i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei ærlig talt, det her hadde jeg ikke anstrengt meg for å følge. 

Grønn kommer i alle forskjellige varianter. Mintgrønn og smaragdgrønn er ikke akkurat veldig like. Eller matcher godt sammen

Anonymkode: 5c04c...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er ikke en kleskode. Kleskoder er en service til gjestene, slik at de skal få informasjonen de trenger for å finne det rette nivået.

Dette derimot er jo instruks om "kostyme", utelukkende av hensyn til bridezillas visjon om bryllupsestetikk, slik at gjestene kan inngå som del av dekoren. Utidig, udannet og frekt.

Jeg skjønner at dette ikke hjelper mht spørsmålet ditt, men jeg synes det er et viktig poeng å formidle.

Anonymkode: 84d35...13d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der er ikke en kleskode. Kleskoder er en service til gjestene, slik at de skal få informasjonen de trenger for å finne det rette nivået.

Dette derimot er jo instruks om "kostyme", utelukkende av hensyn til bridezillas visjon om bryllupsestetikk, slik at gjestene kan inngå som del av dekoren. Utidig, udannet og frekt.

Jeg skjønner at dette ikke hjelper mht spørsmålet ditt, men jeg synes det er et viktig poeng å formidle.

Siterer meg selv for å tilføye: Her ville jeg også stilt spørsmål ved om brudeparet er seg bevisst at med en gang de bruker ordene "mørk dress", eller "svart dress", så er det jo det som er kleskoden.

Så det de egentlig sier er ikke bare at kjolen skal være grønn, men det må være en grønn kjole som formelt er på nivå med mørk dress. Det går altså ikke an å bruke en sommerkjole, det må være skikkelig selskapskjole på nivået under galla. Hvis de mener det de sier, da, eller forstår hva de selv sier.

De fortjener en telefonstorm av henvendelser for å presisere hva det egentlig er de mener.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Angående kleskoden så klarer jeg dessverre jeg ikke følge den da jeg ikke eier noen grønne kjoler. Ønsker heller ikke å kjøpe en da det er en farge jeg aldri bruker eller trives i. Så av respekt for deres ønsker må jeg da dessverre takke nei til å delta i deres bryllup. Håper dere får en kjempefin dag, gleder meg til å se bildene".

Ev. hadde jeg kjøpt en mørk dress da det er noe jeg synes er kult, og kommer til å bruke en del i ettertid. Kunne vurdert grønne sko til hvis jeg fant de rette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...