AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Jeg tok til meg en hjemløs pus for å hjelpe til med fosterhjem. Hun har blitt født ute, aldri sosialisert seg med mennesker. Hun har bodd hos meg i 4 dager nå. Jeg har ikke hatt katt siden jeg var barn. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan øve på å sosialisere henne. Jeg er forsiktig og veldig rolig, sitter mye på gulvet og bare snakker med henne mens jeg gjør mine egne greier på telefon slik at hun kan bli vant til stemmen min og at hun ser meg slik at jeg ikke gjør noe galt. Hun virker ikke som at hun blir særlig motivert av mat, godbiter eller lek. Ligger stort sett bare i ro, aldri sett henne gå noen steder. Blir sint og murrer og freser om jeg er uheldig og kommer litt for nært. Det er usikkert om pus kan være gravid, så bør få mulighet til å se på magen hennes snart. Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan gjøre henne tryggere 💜 Anonymkode: 1a8dc...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai Sjekk ut videoer på youtube hvordan du temmer ville katter. Sjekk ut Jackson Galaxy Anonymkode: ec963...d36 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai Lek kan være en fin interaksjon med katten , du har fått med katteleker? Jeg brukte sånn stang med snor og fjær på enden på, og det funket veldig bra på den katten vi fant ute., da ble han litt distrahert og synes ikke mennesker var så skumle. Anonymkode: e488a...edf
Lengz00 Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Her er det mange fine tips å hente: https://www.potesporihjertet.no/sosialisering 😃 Har adoptert en katt fra PiH selv også, hun har gått fra å være livredd og gjemme seg under et skap i to uker til at hun nå er nesten irriterende klengete, men den utviklingen tok 5 år (og det var det verdt!). Tid og tålmodighet er det viktigste!😁 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai Prøv å blunke sakte til henne med begge øynene. Da smiler du til henne. Og ha tålmodighet. Jeg ville latt magen hennes være i fred. Anonymkode: e9f87...00e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai 36 minutter siden, AnonymBruker said: Sjekk ut videoer på youtube hvordan du temmer ville katter. Sjekk ut Jackson Galaxy Anonymkode: ec963...d36 Takk. Har sjekket noen videoer. De jeg så handlet da om katter som var opp til 6 måneder. Katten jeg har må være noe eldre uten at jeg vet noe nøyaktig om alder. Hun er liten, men er litt rund over magen. Skal sjekke ut Jackson Galaxy! 34 minutter siden, AnonymBruker said: Lek kan være en fin interaksjon med katten , du har fått med katteleker? Jeg brukte sånn stang med snor og fjær på enden på, og det funket veldig bra på den katten vi fant ute., da ble han litt distrahert og synes ikke mennesker var så skumle. Anonymkode: e488a...edf Har litt forskjellige leker. Uinteressert i stang med snor og fjær. Jeg er usikker på om jeg bør prøve å i stedet for å la maten stå framme hele tiden, at jeg kanskje bør komme inn til en fast tid hver dag å gi mat? Vil ikke gjøre noe galt og er allerede glad i den lille pusen 🥰 1 minutt siden, AnonymBruker said: Prøv å blunke sakte til henne med begge øynene. Da smiler du til henne. Og ha tålmodighet. Jeg ville latt magen hennes være i fred. Anonymkode: e9f87...00e Blinker sakte til henne. Det har jeg gjort siden jeg tok henne til meg. Skal ikke kjenne på magen (vet at katter ikke liker det), men jeg vil i alle fall se nærmere når hun rører seg slik at jeg kan se om hun er rundere enn det som er vanlig for puser. Anonymkode: 1a8dc...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tok til meg en hjemløs pus for å hjelpe til med fosterhjem. Hun har blitt født ute, aldri sosialisert seg med mennesker. Hun har bodd hos meg i 4 dager nå. Jeg har ikke hatt katt siden jeg var barn. Jeg er litt usikker på hvordan jeg kan øve på å sosialisere henne. Jeg er forsiktig og veldig rolig, sitter mye på gulvet og bare snakker med henne mens jeg gjør mine egne greier på telefon slik at hun kan bli vant til stemmen min og at hun ser meg slik at jeg ikke gjør noe galt. Hun virker ikke som at hun blir særlig motivert av mat, godbiter eller lek. Ligger stort sett bare i ro, aldri sett henne gå noen steder. Blir sint og murrer og freser om jeg er uheldig og kommer litt for nært. Det er usikkert om pus kan være gravid, så bør få mulighet til å se på magen hennes snart. Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan gjøre henne tryggere 💜 Anonymkode: 1a8dc...b6e Er du fosterhjem via en organisasjon? Isåfall bør de ha råd og tips for sosialisering av sky katter og følge dette opp med deg, for det er ikke en "easy-fix". Det krever tid, engasjement, kunnskap og tålmodighet. Noen av disse kattene blir heller aldri så "sosiale"/temmet som det en ser på som "normalt". Har du ikke tatt henne til veterinær for sjrkk heller? Anonymkode: 517d2...840 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai Jackson Galaxy har programmer på tv som heter "My cat from hell ", der han får orden på katter som er ondskapsfulle, ville katter, katter med adferdsproblemer osv. Masse videoer på yt også. Han er fantastisk dyktig. Anonymkode: ec963...d36 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai En del villkatter burde bli avlivet. En venninne av meg med småbarn fikk en slik en fra dyrevernlaget. Det endte ikke godt. Anonymkode: f928b...c50 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai Jeg har vært forvert i en årrekke og har hatt noen ville katter. Han siste villbassen tok vi inn i fjor. «Alle» rundt oss mente vi burde avlive han(da mener jeg folk med erfaring og peiling), for det er sjeldent man får en såpass vill katt tam. Den vi fanget hadde aldri hatt menneskekontakt før. Faktisk, visste ingen om han før vi tilfeldigvis fanget han inn. ser at du har hunnkatt, ts, hunnkatter er vanskeligere å temme enn hannkatter. Han vi fikk inn fikk vi helt tam på 4 måneder. Da var han såpass tam at jeg kunne løfte og bære han. Det vi gjorde: Første uken lot vi han være i fred. Helt i fred. Han var isolert på eget rom. Vi var inne på rommet hans for å fylle på mat&vann, samt å rense dokassen. Utenom det snakket vi ikke med han eller noe. Vi satte inn radio for at han skulle høre menneskestemmer. Inne på dette rommet var det kun en slik godstol som han kunne gjemme seg under, og leker, mat&vann, dokasse og et klorestativ. Jeg ordnet med en stang jeg festet en hanske på. I uke to begynte jeg å stryke på han med hansken, samt snakke med han og blinke til han(det betyr: du er trygg på kattespråk). Jeg forventet både slag, biting og fres, men han gjorde ingenting. Han prøvde å komme seg unna meg, men jeg forfulgte han rundt hele stolen(i over en uke) til han til slutt gav opp og tok imot kosen. Han fant etterhvert ut at han likte veldig godt å bli koset med. Til slutt kom han nærmere og nærmere og jeg rakk han med hånden. Etter dette gikk det fort. I uke 3 kom han ut fra under stolen. Bare litt, men jeg fikk stryke og kose med han. Han hadde en søt morsom ting med at han lærte å stå på to bein og slå hodet inn i hånda mi for kos. Dette gjør han den dag i dag. Det at han gikk ut og under stolen igjen gjorde han i ukesvis, men han ble lengre og lengre ute. Spiste fremfor meg og lekte litt. Slik holdte vi på i ukesvis. Jeg lå på gulvet. Så begynte jeg å sitte. Dette var skummelt, men med hjelp av godbiter fikk jeg han ut og han innså at det ikke var så skummelt likevel. Han kom og la seg på fanget mitt til og med. På dette tidspunktet ble han kastrert. Så oppdaget vi at han likte veldig godt andre katter(dette kan være en utfordring med hunnkatter, da de er mer territorielle). Vi fostret tilfeldigvis noen kattunger samtidig med villbassen vår, så vi kastet dem inn til han. Han elsket dem fra første sekund. Han og guttekattungen ble en match. Jentene var ikke like begeistret men han vant dem over til slutt. Da ble villbassen skikkelig fangkatt, og jeg kunne gå rett bort til han og stå over han og kose uten at han løp. Så ble kattungene adoptert og han kom ut i fellesområdet der vår private katt var. Villbassen likte veldig godt vår katt også, selv om det ikke var gjensidig, men det gikk ok. Villbassen ble en skikkelig sofakatt, og likte godt å leke med vår pus og se serier med meg. Villbassen vår er en solskinnshistorie, og det er langt ifra alltid det ender slik. To andre katter reddet fra samme sted ble avlivet pga de hadde 0 fremgang. Men gi pusen en sjanse, ts. Alle fortjener en sjanse, og desse villbassene er det mest givende og fantastiske man bruker tiden på. Det er så verdt det når(hvis) man endelig oppnår tillit! Anonymkode: 68eb5...14d 2 5
Tvist Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Det kan ta lang tid å temme katten, så det hadde vært bra å få sjekket pus hos dyrlege raskt. Noen er lettere å temme når de er kastrerte, og dere m jo uansett finne ut om pus er drektig. Orm kan også føre til en oppblåst mage om pus ikke er drektig. Jeg ville latt maten stå, men du kan komme inn av og til med snop. Våtfor og dreamies som du kan kaste bort til pus. https://www.zooplus.no/shop/katt/kattesnacks/whiskas/1885356?variantId=1885356.1&utm_source=google&utm_medium=google_pmax&utm_campaign=16447887076&utm_term=1885356.1&utm_content=pla&utm_id=16447887076_16447887076&gad_source=1&gad_campaignid=16447890160&gbraid=0AAAAAD9Xn6UNeIgFT7fKyVRv0mwvtlQil&gclid=Cj0KCQjw2tHABhCiARIsANZzDWrpIzIbSbbRv33m1Hus1LnGJ34geuqCGYXnIv6nSyzKmiGlcqppmjEaAs-CEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&activeVariant=1885356.1 Disse er fine hvis du kommer i nærheten, så kan pus spise mens du holder den, uten å komme helt innpå. Lek er også bra å drive med sammen med katten. Og ligg gjerne på gulvet med ryggen til pus, tilsynelatende uinteressert, etterhvert kommer hun kanskje å lukter, det er tryggere når du ikke ser på henne. Men det kan ta tid, helt vanlig at pus fortsatt er veldig redd etter 4 dager. Følg gjerne Røder Schrøder på facebook. Mange av de kattene har vært livredde i starten, de har en de holder på å temme nå.
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jackson Galaxy har programmer på tv som heter "My cat from hell ", der han får orden på katter som er ondskapsfulle, ville katter, katter med adferdsproblemer osv. Masse videoer på yt også. Han er fantastisk dyktig. Anonymkode: ec963...d36 Ondskapsfulle, faktisk… Anonymkode: b14b6...4c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå