Gå til innhold

17.mai feiring på skole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det arrangeres 17.mai feiring på skolen, i regi av FAU og 6.klasse med foreldre. De skal ha klassisk opplegg med salg av kaffe og kaker, boller og brus, is og pølser, lodd og arrangere leker. Inntektene tilfaller 6.klasse og klassekassa og går sikkert til skoletur eller lignende. 

Det jeg imidlertid ble litt overrasket over var er at vi har fått ett ark og en svarslipp med hjem hvor vi skal krysse av for hva vi skal bake eller om vi tar med premie til lotteriet eller om vi hjelper til 2 timer med praktisk hjelp. Jeg hadde selvfølgelig skjønt det om det var vårt trinn som arrangerte og samlet inn penger til klassekassa, men her forventes det altså at alle foreldre på skolen bidrar.

Er dette vanlig? Vi har 1.klassing så ingen erfaring fra tidligere 17.mai feiring på skole. Det blir altså dugnad hvert eneste år på 17.mai framover virker det som. Jeg trodde det kun ville være når trinnet vårt arrangerer. Er det jeg som er sær som syns det er litt rart? Mulig det er sånn alle pleier å gjøre det. Vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 1f379...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, her er det vanlig. Det er er ikke nok foreldre på et trinn til å klare alle disse oppgavene alene. Dere er heldige som har fått velge. Her får vi tildelt + at alle må bake kake. 

Anonymkode: a97bc...3bb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye jobb å arrangere 17. mai. Det krever ikke fryktelig mye å ta med en premie til lotteriet feks. Det kan du skaffe til veie lenge før 17. mai. Dere er heldige som får velge selv. Her er det dugnad annethvert år, men vi får da ikke velge selv. 

Anonymkode: 3e7f6...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig at alle bidrar, helt fra 1.klasse og så får 7.klassen inntektene feiringen. 

Anonymkode: 866ac...664

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har det vært 5 klasse som bidrar, altså foreldrene. 
4 og 6 klasse har bakt to kaker hver, en skuffekake og en festkake. 
Har fungert bra. Variasjon fra år til år på størrelsen på trinnene. 

Fra i år er det 8 klasse som skal arrangere 17 mai.

Det er enda bedre, da kan ungdommen også få oppgaver og hjelpe til. Inntektene går til klassetur til utlandet i 10 klasse. 

Anonymkode: 58b30...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun 4.klasse som arrangerer og står for alt. Middels stor skole med rundt 300 elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er helt vanlig. 

her er det tre trinn som har ansvar for selve planleggingen og gjennomføringen, også har de fire andre trinnet ansvar for p ha med kaffe eller kaker. 

Anonymkode: c7be8...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 4. klasse som arrangerer, men 3. baker kaker og 5. rigger.

Har gjort det jeg må når det er våre år, men hadde det kommet noe utenom det hadde jeg glatt oversett. Så er avtalen at 6. klasse arrangerer og får alle inntekt hadde jeg bare latt den lappen gå i søpla.

Anonymkode: c3b9b...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 20.30):

Det arrangeres 17.mai feiring på skolen, i regi av FAU og 6.klasse med foreldre. De skal ha klassisk opplegg med salg av kaffe og kaker, boller og brus, is og pølser, lodd og arrangere leker. Inntektene tilfaller 6.klasse og klassekassa og går sikkert til skoletur eller lignende. 

Det jeg imidlertid ble litt overrasket over var er at vi har fått ett ark og en svarslipp med hjem hvor vi skal krysse av for hva vi skal bake eller om vi tar med premie til lotteriet eller om vi hjelper til 2 timer med praktisk hjelp. Jeg hadde selvfølgelig skjønt det om det var vårt trinn som arrangerte og samlet inn penger til klassekassa, men her forventes det altså at alle foreldre på skolen bidrar.

Er dette vanlig? Vi har 1.klassing så ingen erfaring fra tidligere 17.mai feiring på skole. Det blir altså dugnad hvert eneste år på 17.mai framover virker det som. Jeg trodde det kun ville være når trinnet vårt arrangerer. Er det jeg som er sær som syns det er litt rart? Mulig det er sånn alle pleier å gjøre det. Vil gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 1f379...10f

helt normalt det

Anonymkode: 23858...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det ett trinn som hadde alt,men det ble etterhvert et så stort arrangement at de måtte få hjelp av et trinn til. Det trinnet fikk da de enkle oppgavene,som å levere kake/kaffe. 

Anonymkode: 19c79...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi heldigvis ingen feiring på skolen 🙈

Anonymkode: 16977...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er alt på ett trinn. Det blir ganske mye det året det er snakk om (to vakter per familie, gave til lotteri, kaker og drikke... og i tillegg ekstraoppgaver på de som er i komiteen med innkjøp og organisering) men da slipper vi alle de andre årene og kan bare møte opp.

Fordeler og ulemper med begge ordningene.

Anonymkode: 5be6b...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det 6. trinn som står for arrangementet, men 1.-5. må bidra med noe å servere. Jeg har to barn, har bidratt til 12 17. mai i den lille byen vår, og det er ikke noe stort stress. Man ser mørkt på det på mårran før man må ut, men det går over, og når ungene er i seng på kvelden kan man markere med en kvelds-cava istedenfor sjampanjefrokost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig at ulike trinn hjelper til med sitt. Fantastisk at dere får valgmuligheter, det har vi aldri fått. 

Anonymkode: 690a4...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her arrangerer 4. trinnsforeldre, men alle andre trinn 1-7 trinn må levere enten kake, premie eller kaffe - liste blir sendt ut en god stund før, så har du flere barn må du kanskje gjøre alt. Elever 6. trinn selger lodd. Skole med ca 500 elever. FAU får pengene og de brukes til transport til leirskole 7. trinn. 

Veldig lite klager på at alle trinn bidrar. 

Anonymkode: a3fa3...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...