Gå til innhold

Får så vondt av babyen min som skal begynne i barnehage, bare 11 måneder gammel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøv å finne alternative løsninger. Min erfaring er at barn bør være med familien de første årene. Må man starte tidligere, sørg for kortest mulig dager. Er bare tull at barna skal sosialiseres. Det er en innarbeidet unnskyldning for å ha barna i barnehagen hver dag. De er ikke en hund. Småbarn trenger ro, tilknytning og tid med nær familie rundt seg for å minske skadelig stress og støy og for best utvikling. Ikke minst den emosjonelle! 

Anonymkode: 919a3...7d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken forskning?

Anonymkode: 75203...c1c

vi vet mer om barn og deres mentale helse enn noen gang tidligere. Og foreldre holder på å knekke seg for å følge opp alt.  Kortere arbeidsdager eller lengre permisjon hadde vært helt på sin plass for å ivareta samfunnets mest sårbare. 

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/barnehageforskning-hvorfor-er-forskere-sa-bekymret-for-ettaringene-vare/1876605

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEg49K/foreldre-synes-det-er-for-tidlig-aa-sende-ettaaringen-i-barnehagen-med-god-grunn 

Anonymkode: 91597...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vi vet mer om barn og deres mentale helse enn noen gang tidligere. Og foreldre holder på å knekke seg for å følge opp alt.  Kortere arbeidsdager eller lengre permisjon hadde vært helt på sin plass for å ivareta samfunnets mest sårbare. 

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/barnehageforskning-hvorfor-er-forskere-sa-bekymret-for-ettaringene-vare/1876605

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEg49K/foreldre-synes-det-er-for-tidlig-aa-sende-ettaaringen-i-barnehagen-med-god-grunn 

Tror du ikke også mange problemer og utfordringer kan fanges opp i barnehagen ved tidlig barnehagestart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om man tenker rent kapitalistisk, som man gjør i USA, må kvinnen tilbake på jobb dagen etter fødsel og dagen hun føder behandles som en sykedag, om ikke hun har sikret en annen avtale med arbeidsgiver eller tar ulønnet permisjon. Du tar feil hvis du mener at Norge tenker rent kapitalistisk med de rause ordningene vi har i dag 😂

Anonymkode: ad8cf...67b

Jeg sa OM man tenker rent kapitalistisk. Du må lese😅 Heldigvis og takk og lov er ikke vi et sånt land som USA på akkurat det området der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knocks skrev (18 minutter siden):

Tror du ikke også mange problemer og utfordringer kan fanges opp i barnehagen ved tidlig barnehagestart?

Tenker du på mishandling og diverse omsorgssvikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser mange av svarene i tråden og tenker litt på hva folk tenker med her. Altså selge huset for å få noen ekstra måneder med barnet hjemme? Er det praktisk mulig?  Kan noen forklare meg hvordan dette er lønnsomt? For det første er ikke hus solgt på ett blunk, meglere, bilder, annonsering og visninger koster en formue og tar TID, så er ikke markedet det beste heller nå om dagen. Det kan ta flere måneder å få solgt, selv her i Oslo-området. Og til da er kanskje ungen blitt 17 måneder -2 år?

Og selge huset for å så bo på gata da eller? For å leie her koster faktisk mer enn huset vi bor i nå. Vi kan liksom ikke bo i en 1-roms, med to barn. Flytte langt vekk fra både min og fars jobb er heller ikke aktuelt. For å ikke snakke om å ta eldste barnet vekk fra skole, nettverk og venner. 

Fint om de som foreslår selg huset, forklarer dette scenarioet og hvordan det er lønnsomt. 

Anonymkode: 6ed11...3c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker du på mishandling og diverse omsorgssvikt? 

Ja litt i den banen. Tror endel tjener på å begynne i barnehagen også. Ting kan plukkes opp tidlig, få veiledning og støtte etc.

Uansett, jeg tenker at vi har en permisjonsordning med fullt betalt et helt år. For mange er dette helt fint. For andre må det være annerledes og man ønsker å prioritere hjemmetid med barnet. Det er et gode man kan benytte seg, altså barnehageplass. Tenker den enkelte må prøve å planlegge med det man ser for seg at man skal få til og ikke bare skyve over på samfunnet at ordningen er for dårlig. Jeg skjønner ikke helt denne tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi vet jo fra tidligere ordninger som kontantstøtte (som man tidligere kunne få i 3 år) at det som oftest er de mest ressurssvake foreldrene med svakest tilknytning til arbeidslivet som benytter seg av dem. Dvs. barna som kunne hatt mest nytte av barnehage (barn av førstegenerasjons innvandrere f.eks.) blir de som er der minst. Dermed fungerer ordningen på mange måter mot sin hensikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres helt sykt ut å vurdere å selge hus eller bil for å ha ungen hjemme noen 2-3 måneder til. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt i jobben og vær hjemme med barnet da 🙄

Anonymkode: d270e...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi vet jo fra tidligere ordninger som kontantstøtte (som man tidligere kunne få i 3 år) at det som oftest er de mest ressurssvake foreldrene med svakest tilknytning til arbeidslivet som benytter seg av dem. Dvs. barna som kunne hatt mest nytte av barnehage (barn av førstegenerasjons innvandrere f.eks.) blir de som er der minst. Dermed fungerer ordningen på mange måter mot sin hensikt. 

Men da burde det løses på andre måter feks krav om oppmøteplikt i åpne barnehager 2 dager i uken som integreringstiltak.

En del etterspør forskning. Trine Klette (forfatter i den ene kronikken linket her) er tilknytningsforsker.

Ellers er hjerneforsker Allan Schore ganske tydelig på hva småbarn trenger. 

Anonymkode: fee1f...9a3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er sant. Og veldig synd at dette går ut over så mange andre som ønsker å gjøre det riktige. Som tidligere nevnt er det også mange førstegenerasjons innvandrere som får såpass høy inntekt som hjemmeværende at det er null incentiv til å komme seg ut i arbeidslivet. Vi andre må Jobbe i minst 6 måneder for i det hele tatt å få foreldrepenger. Og mange innvandrere får gjerne 5-6 barn og blir da enda mindre integrert i arbeidslivet. Betaler ikke skatt og følger heller ikke opp barna i forhold til det norske samfunnet og språket slik at de blir integrert. Jada, det er sikkert rasistisk, men det er faktisk provoserende at det er det som er utslagsgivende for at for eksempel kontantstøtta reduseres. At det er en haug med krav til oss som har jobbet og gjort vår plikt, men at andre bare kan komme og få ting tilrettelagt uten å yte noe som helst. Er enig i innlegget om at det burde være obligatorisk oppmøte i åpen barnehage eller annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant. Og veldig synd at dette går ut over så mange andre som ønsker å gjøre det riktige. Som tidligere nevnt er det også mange førstegenerasjons innvandrere som får såpass høy inntekt som hjemmeværende at det er null incentiv til å komme seg ut i arbeidslivet. Vi andre må Jobbe i minst 6 måneder for i det hele tatt å få foreldrepenger. Og mange innvandrere får gjerne 5-6 barn og blir da enda mindre integrert i arbeidslivet. Betaler ikke skatt og følger heller ikke opp barna i forhold til det norske samfunnet og språket slik at de blir integrert. Jada, det er sikkert rasistisk, men det er faktisk provoserende at det er det som er utslagsgivende for at for eksempel kontantstøtta reduseres. At det er en haug med krav til oss som har jobbet og gjort vår plikt, men at andre bare kan komme og få ting tilrettelagt uten å yte noe som helst. Er enig i innlegget om at det burde være obligatorisk oppmøte i åpen barnehage eller annet. 

Innvandrere har ikke noen andre rettigheter når det kommer til foreldrepenger enn alle andre. At de får en masse penger som andre ikke får, er feil. Har de ikke jobba i 6 mnd, får de ikke foreldrepenger, de heller. Mange mottar nok engangsstønad, og så kontantstøtte (sistnevnte er vel nå kun mulig å få i 6 mnd eller noe sånt). Men det er klart - kommer man fra et fattig land og er vant til å leve fra hånd til munn, virker sikkert disse utbetalingene som mye penger, og gjør at færre kommer seg ut i arbeidslivet. 

Jeg har mer tro på å kutte ut hele kontantstøtta.

Alle forslag om å gi folk mer penger for å få barn/være hjemme med barn ender som regel dessverre med at det er "feil" folk som får flere barn - altså ressurssvake folk med lav utdanning og svak tilknytning til arbeidslivet (være seg både innvandrere og norske). Ressurssterke folk som ønsker barn, får som regel de barna de vil ha, og er ikke så avhengige av økonomiske stønader. For dem er det andre ting som påvirker hvor mange unger de får.

Derfor tror jeg å pushe på med mer penger til ulike grupper (f.eks. forslaget om mer barnetrygd til unge foreldre) er dårlige tiltak.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Prøv å finne alternative løsninger. Min erfaring er at barn bør være med familien de første årene. Må man starte tidligere, sørg for kortest mulig dager. Er bare tull at barna skal sosialiseres. Det er en innarbeidet unnskyldning for å ha barna i barnehagen hver dag. De er ikke en hund. Småbarn trenger ro, tilknytning og tid med nær familie rundt seg for å minske skadelig stress og støy og for best utvikling. Ikke minst den emosjonelle! 

Anonymkode: 919a3...7d3

😂 nei det er ikke en unnskyldning , min trengte andre barn å være med og elsket det 

Anonymkode: 7eaed...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å lytte til eget hjerte.

Er det umulig å få til at barnet begynner i barnehage senere?

Barnet skal være klart, og det skal du også.

Da eldste begynte i barnehage, gikk det imot alle mine instinkter og ønsker. Det gikk ok med henne, men jeg syntes det var grusomt. Generelt her i livet: Ikke gjør noe du ikke vil.

Jeg er nesten der at jeg sier: Selg huset. 🤪 Hehe.

Du kan få inn noe penger på å selge unna ting etter barna du ikke trenger lengre. Egne klær kanskje og andre ting i huset. Ikke umulig at du kan ha en liten deltidsjobb kvelder og helger, kanskje. Jeg ville gjort det jeg kunne for å ha barnet lengre hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi utsatte barnehagestart et halvt år med at jeg jobbet kun kveld og helgevakter og barnefar bare dagvakter. Tøfft for oss som voksne, men bra for barnet. Men har full forståelse for at alle ikke har jobb som er fleksibel på denne måten.

Anonymkode: e77d2...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...