Gå til innhold

Får så vondt av babyen min som skal begynne i barnehage, bare 11 måneder gammel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle har ikke det, men ts beskriver jo selv at de har kjøpt seg større hus mellom barn 1 og barn 2. og det var jo tydeligvis en veldig dårlig prioritering da. Man trenger uansett ikke større plass før barna er større.

Tragisk at du tror stort luksushus er det som gir en god oppvekst, i stedet for trygghet og tid med foreldrene. Å kjøpe større hus er noe de heller burde gjort senere, de har jo tydeligvis egentlig ikke tråd til å ha dette huset siden det er SÅ stramt økonomisk.

Anonymkode: 52c4c...5a6

Har aldri skrevet at stort hus er en forutsetning for en god oppvekst men det er jo en normal ting å ønske og investere i. Uansett, jeg synes det er voldsomt å foreslå at man skal selge huset for å få noen xtra mnd med barnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke at barnet ditt «måtte begynne i barnehagen og gråte hver dag i et halvt år». Du kunne ha gjort som mennesker i mange andre land må gjøre, være hjemme og leve på oppsparte midler. Barnet ditt MÅ ikke gå i barnehage i det hele tatt, men da må du jo ha råd til å være hjemme med barnet. Du virker å mene at noen andre enn deg selv og mannen din skal betale for at du velger å være hjemme lenger enn du får betalt permisjon. 

Anonymkode: ad8cf...67b

Tja en eller annen gang måtte han jo nesten begynne. Han var 1,5 år. Da hadde vi dradd det så langt vi kunne økonomisk.  Det er ikke vanlig i mange andre land at folk er hjemme i åresvis med barna sine med oppsparte midler. Tror du penger vokser på trær😅 Jeg tenker absolutt at samfunnet bør betale mer for at folk velger å være lenger hjemme med barna. Jeg tror hele samfunnet vil tjene på det på sikt😊

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knocks skrev (41 minutter siden):

Sant nok. Litt avsporing.

Men jeg reagerer litt på at folk sier de ble tvunget til å gå tilbake i jobb. Man vet som regel hva msn får av permisjon oh ferie tilsammen. Hvis det er så viktig å være lengre hjemme bør man heller planlegge for dette slik at det ikke kommer som en overraskelse.

Jo det er sant. Men ikke alltid en graviditet kommer akkurat når man har tenkt den skal komme. Noen ruinerer seg jo nesten bare på å få lagd den ungen også (flere tilfeller jeg vet om der de har prøvd i åresvis og betalt i dyre dommer for diverse ivf-behandlinger). Ikke alle har superhøy lønn heller. Konsekvens; folk får mindre barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er noe som er veldig individuelt og ikke noe du trenger å bekymre deg for enda 😊 Jeg har en som måtte begynne da han var 11 mnd, og han elsket det fra første stund ❤️ Så nysgjerrig, alt var så spennende, han sjarmerte alle og det gikk kjempefint. Jeg hadde satt av lang tid til avvenning fordi jeg var bekymret, men jeg brukte bare litt av tiden 😊 Når det er sagt, så var det barn der som jeg følte ikke burde vært der enda, men jeg mener å huske at jeg ikke opplevde det som flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (17 minutter siden):

Tja en eller annen gang måtte han jo nesten begynne. Han var 1,5 år. Da hadde vi dradd det så langt vi kunne økonomisk.  Det er ikke vanlig i mange andre land at folk er hjemme i åresvis med barna sine med oppsparte midler. Tror du penger vokser på trær😅 Jeg tenker absolutt at samfunnet bør betale mer for at folk velger å være lenger hjemme med barna. Jeg tror hele samfunnet vil tjene på det på sikt😊

Eh, jo? I USA er mange kvinner nødt til å betale ut av egen lomme bare for å være hjemme den de første ukene av barnets liv. I mange land er kvinner hjemme med barna i flere år fordi det er dyrere å betale for barnehage enn å være hjemmeværende. De betaler altså for dette selv.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eh, jo? I USA er mange kvinner nødt til å betale ut av egen lomme bare for å være hjemme den de første ukene av barnets liv. I mange land er kvinner hjemme med barna i flere år fordi det er dyrere å betale for barnehage enn å være hjemmeværende. De betaler altså for dette selv.

Og dette tenker du er greit? Og ikke i det hele tatt diskriminerende på noen måte? Fellesnevneren for disse landene er jo nettopp at kvinnene er hjemme mens mannen jobber. Kvinnene taper økonomisk mens mannen jobber. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Memorangen skrev (11 timer siden):

Og dette tenker du er greit? Og ikke i det hele tatt diskriminerende på noen måte? Fellesnevneren for disse landene er jo nettopp at kvinnene er hjemme mens mannen jobber. Kvinnene taper økonomisk mens mannen jobber. 

Hvor skriver jeg det? Mitt innlegg var et svar til den jeg siterte, som skrev at det ikke var vanlig i andre land at kvinner som var hjemme med barna betalte for dette med egne midler. Det er det. Dette var igjen et svar til de som klager på at norske permisjonsordninger er dårlige samtidig som de ikke tar en eneste uke ubetalt perm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor skriver jeg det? Mitt innlegg var et svar til den jeg siterte, som skrev at det ikke var vanlig i andre land at kvinner som var hjemme med barna betalte for dette med egne midler. Det er det. Dette var igjen et svar til de som klager på at norske permisjonsordninger er dårlige samtidig som de ikke tar en eneste uke ubetalt perm. 

Det høres jo ut på måten du skriver som at du mener det er sånn det bør være. Syns du det er greit at man taper penger på å få barn? Man hører så mye snakk om at fødselstallene går ned og økonomi er absolutt en av faktorene som spiller inn der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (41 minutter siden):

Det høres jo ut på måten du skriver som at du mener det er sånn det bør være. Syns du det er greit at man taper penger på å få barn? Man hører så mye snakk om at fødselstallene går ned og økonomi er absolutt en av faktorene som spiller inn der. 

Gidder ikke diskutere dette fordi det er ikke det tråden handler om. TS har i alle fall lenger og mye mer betalt permisjon enn de aller fleste kvinnene i verden, og hvis hun vil ha mer tid er det bare å bruke egne midler. Ingen nekter henne mer tid hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gutt begynte i bhg da han var 10 mnd. Syntes det var litt tidlig, men sånn måtte det bli… Nå er han 15 år og ser ikke ut som han har tatt noe skade av det. 😀

Anonymkode: c1631...57a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det er mange bitre folk her som sannsynligvis fikk unger for 10-20 år siden og hvertfall ikke vil at noen skal ha det bedre enn de hadde det. Forskning viser at barn har veldig godt av å være sammen med mor og far de første leveårene - gjerne helt til de er 3. Man får da trygge barn som blir trygge voksne. 

Kan vi stille spørsmålet til dere kritikere om det er god pengebruk at innvandrere som ikke har jobbet i det hele tatt får 30.000kr i måneden for å gjøre ingenting og så får 5-6 barn med full permisjon? Det er jo en kjempestor utgift. Vi som «klager her har jo opparbeidet oss rettigheter og ønsker mer tid med ungene våre. 

jeg har hatt 80% varianten av permisjon og det tærer godt på økonomien. Nei, vi har ikke noe stort luksushus, nei vi har ikke 2 biler, vi spiser ikke ute og går ikke på kafé. Jeg smører matpakke til jobben og jeg sykler eller går så langt det er mulig. Jeg kjøper meg ikke nye klær og det jeg kjøper til meg selv og barna er brukt. Jeg betaler skatt og jobber ikke svart. Men allikevel er det ikke sjans til å strekke økonomien til at en av oss kan være hjemme i ulønnet permisjon.  Avdragsfrihet hadde kanskje gitt oss 2000kr lette hver måned, noe som egentlig ikke monner noen ting. Vi kan selge huset, men det er jo ikke akkurat som at det vokser billige hus på trær. Og skal man selge huset man ønsker barna skal vokse opp i for å være hjemme i 2 år? 

Anonymkode: 91597...aa4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lest hele tråden, men det blir folk av de som begynte tidlig i barnehagen også, og enebolig er en bedre investering i barnets livskvalitet på sikt. 

Anonymkode: 4982e...44f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange lurer på hvorfor barnet deres har blitt persillebarn. Haha. Ikke rart at genZ er svakere enn  unger før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det er mange bitre folk her som sannsynligvis fikk unger for 10-20 år siden og hvertfall ikke vil at noen skal ha det bedre enn de hadde det. Forskning viser at barn har veldig godt av å være sammen med mor og far de første leveårene - gjerne helt til de er 3. Man får da trygge barn som blir trygge voksne. 

Anonymkode: 91597...aa4

Hvilken forskning?

Anonymkode: 75203...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gidder ikke diskutere dette fordi det er ikke det tråden handler om. TS har i alle fall lenger og mye mer betalt permisjon enn de aller fleste kvinnene i verden, og hvis hun vil ha mer tid er det bare å bruke egne midler. Ingen nekter henne mer tid hjemme.

Hadde folk hatt denne tankegangen her hadde vi nok fremdeles hatt minimal foreldrepermisjon. Det er også feil det du sier. 96 % av alle land tilbyr en eller annen form for betalt foreldrepermisjon. 63 % av alle land tilbyr betalt foreldrepermisjon for fedre. De aller fleste land har en ganske ok foreldrepermisjon, og en del land har lenger/bedre enn Norge. Det kan nevnes Japan, Estland, Sør Korea, Romania, Australia, Island, Sverige, Danmark, New Zealand, Nederland, Belgia og Tyskland blant annet. Usa kan du ikke sammenligne med, for der er jo forholdene helt elendige. USA er et av SYV land.i verden som ikke garanterer noen form for betalt foreldrepermisjon hverken for mødre eller fedre. Og hvorfor snakker du kun om kvinner? Menn er jo også foreldre. Det er ikke sånn at "hvis hun vil så kan hun bruke egne midler". Høres ut du har veldig mye penger. Det er ikke alle som har mulighet til å ikke jobbe i perioder uten lønn. Jeg er veldig takknemlig for at jeg kunne det en periode i livet, men det kommer til et punkt der man må ha en inntekt. Mange er også aleneforeldre. 

Tråden handler jo egentlig litt om dette, så det er ganske relevant. Så det er ikke noen grunn til å ikke "gidde" å diskutere. Men det virker som du ikke helt greier å ta til deg fakta her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskning viser at barn har veldig godt av å være sammen med mor og far de første leveårene - gjerne helt til de er 3. Man får da trygge barn som blir trygge voksne. 

kilder, ellers er det bullshit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg syns det hjalp veldig at mine var ca 15 mnd da de begynte, i stedet for knapt et år. De var blitt mer sosiale og kontaktsøkende, mer opptatt av å utforske verden, kunne gå, osv. Så se på det økonomiske igjen, er det noen måte å få til å vente to-tre mnd? Sparepenger? Selge en bil? Fryse lån/renter? Bare de første tinga jeg kom på. Men høres ut som dere har sett på det og at det ikke lar seg gjøre. Er det evt mulig å velge en liten barnehage? Kommer an på hvor dere bor, ikke alle steder har fulle barnehager. Små avdelinger/liten bhg har vært gull. Mer ro, barnet kjenner alle voksne, også på tvers, osv. Kan du evt jobbe 80% en periode og gi barnet litt kortere dager? Det var de mulighetene jeg kom på. Med det sagt, så kommer det nok til å gå fint! Jeg har sett mange små som virker trygge og koser seg :) og så sover de jo gjerne en del, tenk på det når du føler det blir lange dager. De får hvilt seg og det blir ikke så mange timene før og etter. Lykke til ❤️

Anonymkode: 0f8e6...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (32 minutter siden):

Hadde folk hatt denne tankegangen her hadde vi nok fremdeles hatt minimal foreldrepermisjon. Det er også feil det du sier. 96 % av alle land tilbyr en eller annen form for betalt foreldrepermisjon. 63 % av alle land tilbyr betalt foreldrepermisjon for fedre. De aller fleste land har en ganske ok foreldrepermisjon, og en del land har lenger/bedre enn Norge. Det kan nevnes Japan, Estland, Sør Korea, Romania, Australia, Island, Sverige, Danmark, New Zealand, Nederland, Belgia og Tyskland blant annet. Usa kan du ikke sammenligne med, for der er jo forholdene helt elendige. USA er et av SYV land.i verden som ikke garanterer noen form for betalt foreldrepermisjon hverken for mødre eller fedre. Og hvorfor snakker du kun om kvinner? Menn er jo også foreldre. Det er ikke sånn at "hvis hun vil så kan hun bruke egne midler". Høres ut du har veldig mye penger. Det er ikke alle som har mulighet til å ikke jobbe i perioder uten lønn. Jeg er veldig takknemlig for at jeg kunne det en periode i livet, men det kommer til et punkt der man må ha en inntekt. Mange er også aleneforeldre. 

Tråden handler jo egentlig litt om dette, så det er ganske relevant. Så det er ikke noen grunn til å ikke "gidde" å diskutere. Men det virker som du ikke helt greier å ta til deg fakta her. 

Det virker som om du tror at betalt foreldrepermisjon i resten av verden tilsvarer betalt permisjon i Norge. Det gjør det virkelig ikke. Det varierer veldig både med hvor mye man får utbetalt og hvor lenge man får lønnet permisjon. Norge har en veldig raus ordning både for kvinner og for menn. 

Men det beste for statskassen er at mødre kommer tilbake i jobb så fort som mulig og det er derfor staten betaler 80-90% av kostnaden for barnehage etter endt permisjon. Likevel hindrer ingen TS og mannen fra å ta egne valg og ha barna hjemme lenger. De må bare være villig til å betale for det. 

Når jeg skriver at TS kan bruke egne midler for å forlenge permisjonen mener jeg selvfølgelig familiens egne midler. Mannen kan selvfølgelig også ta ubetalt permisjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som om du tror at betalt foreldrepermisjon i resten av verden tilsvarer betalt permisjon i Norge. Det gjør det virkelig ikke. Det varierer veldig både med hvor mye man får utbetalt og hvor lenge man får lønnet permisjon. Norge har en veldig raus ordning både for kvinner og for menn. 

Men det beste for statskassen er at mødre kommer tilbake i jobb så fort som mulig og det er derfor staten betaler 80-90% av kostnaden for barnehage etter endt permisjon. Likevel hindrer ingen TS og mannen fra å ta egne valg og ha barna hjemme lenger. De må bare være villig til å betale for det. 

Når jeg skriver at TS kan bruke egne midler for å forlenge permisjonen mener jeg selvfølgelig familiens egne midler. Mannen kan selvfølgelig også ta ubetalt permisjon.

Ja det tilsvarer mye det samme. Og sånn BØR det være. Jeg mener fremdeles at permisjonsordningen kunne vært enda rausere mtp amming og en del andre ting. F eks med barn som nekter å spise fast føde før de er omtrent 8-9 mnd, Sånne ting. Ja om man tenker rent kapitalistisk er det jo best at man kommer seg fortest mulig i arbeid. Om det er det beste for samfunnet og den mentale helsen på sikt er jeg mer usikker på. Jeg syns det blir feil å tenke at vi har det så fantastisk her og at alt er perfekt, vi skal ikke ta for gitt at vi har det sånn. Takknemlighet er bra men det betyr ikke at ting ikke kan bli bedre. Gode permisjonsordninger der man ikke taper økonimisk på å få barn burde være en SELFØLGE. Ellers kan man iallfall ikke klage på at fødselstallene går ned. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (2 minutter siden):

Ja det tilsvarer mye det samme. Og sånn BØR det være. Jeg mener fremdeles at permisjonsordningen kunne vært enda rausere mtp amming og en del andre ting. F eks med barn som nekter å spise fast føde før de er omtrent 8-9 mnd, Sånne ting. Ja om man tenker rent kapitalistisk er det jo best at man kommer seg fortest mulig i arbeid. Om det er det beste for samfunnet og den mentale helsen på sikt er jeg mer usikker på. Jeg syns det blir feil å tenke at vi har det så fantastisk her og at alt er perfekt, vi skal ikke ta for gitt at vi har det sånn. Takknemlighet er bra men det betyr ikke at ting ikke kan bli bedre. Gode permisjonsordninger der man ikke taper økonimisk på å få barn burde være en SELFØLGE. Ellers kan man iallfall ikke klage på at fødselstallene går ned. 

Om man tenker rent kapitalistisk, som man gjør i USA, må kvinnen tilbake på jobb dagen etter fødsel og dagen hun føder behandles som en sykedag, om ikke hun har sikret en annen avtale med arbeidsgiver eller tar ulønnet permisjon. Du tar feil hvis du mener at Norge tenker rent kapitalistisk med de rause ordningene vi har i dag 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...