AnonymBruker Skrevet 3. mai #61 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som barnehagelærer må jeg være så ærlig og si at jeg ikke anbefaler barnehage før minimum 18 mnd. Det betyr ikke at det er katastrofalt for alle som starter, men at jeg ser at for de fleste små er det dessverre en unødig stor påkjenning å tilbringe så mange timer i barnehagen, borte fra sine primære omsorgspersoner. Hvis man får det til, ville jeg forsøkt andre alternativer. Husk at du har tilgang på engangsstønad frem til 18 mnd. Anonymkode: 3392f...774 Man har ikke alltid krav på kontantstøtte nei, er barnet født i juli-september må man søke om barnehageplass senest 30. September og når man har barnehageplass så har man ikke krav på kontantstøtte, som jeg regner med du mente. Engangsstønad er før fødsel isteden for foreldrepenger i permisjon. Anonymkode: b1dcd...1a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 3. mai #62 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som barnehagelærer må jeg være så ærlig og si at jeg ikke anbefaler barnehage før minimum 18 mnd. Det betyr ikke at det er katastrofalt for alle som starter, men at jeg ser at for de fleste små er det dessverre en unødig stor påkjenning å tilbringe så mange timer i barnehagen, borte fra sine primære omsorgspersoner. Hvis man får det til, ville jeg forsøkt andre alternativer. Husk at du har tilgang på engangsstønad frem til 18 mnd. Anonymkode: 3392f...774 Engangsstønad kan man kun velge istedenfor foreldrepenger. Mener du kontantstøtte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 3. mai #63 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 20.50): På tide å stikke fingeren i jorda når man hevder det er «ville tilstander», og alt for kort permisjon. Kjære vene. Hvordan tenker dere at det skal finansieres? Anonymkode: 99cd3...630 Vi har råd til det. Jeg synes faktisk permisjonen burde bli lenger. De vil jo at vi skal få flere barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #64 Del Skrevet 3. mai Memorangen skrev (6 minutter siden): Vi har råd til det. Jeg synes faktisk permisjonen burde bli lenger. De vil jo at vi skal få flere barn. Folk fekk fleire barn den gong permisjonen var 18 veker. Anonymkode: 21e1b...374 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #65 Del Skrevet 3. mai Alle mine tre startet da de var 10-11 mnd. Har gått helt fint. Anonymkode: 5a0f8...5fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet lørdag kl 04:53 #66 Del Skrevet lørdag kl 04:53 Eldste startet ved 1,5 år og det gikk kjempebra. Yngste var 9 måneder og det gikk også kjempebra. Jeg døde nesten av dårlig samvittighet, men på den tiden så sov hun jo fortsatt mye, jeg hadde ammefri, og med det hadde hun kanskje 3 timer våkentid i barnehagen totalt hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet lørdag kl 05:37 #67 Del Skrevet lørdag kl 05:37 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så leit at dere ikke gidder å gi dette barnet samme mulighet som det første 💔 Kanskje dere heller burde selge huset så dere har råd til å gi dette barnet også en god start i livet? Eller er status og luksus det viktigste? Anonymkode: 52c4c...5a6 De har jo kjøpt huset for at barnet skal få en bedre oppvekst her enn det forrige. En investering i fremtiden og tiden sammen. Å flytte er forøvrig en kjempeprosess som fører til sure og stressa foreldre som også vil tape betydelig økonomisk på dette på sikt. Selge huset for noen mnd ekstra hjemme med barnet i fullt kaos med flytting, esker og megastress høres ikke akkurat lurt ut. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:38 #68 Del Skrevet lørdag kl 05:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man har ikke alltid krav på kontantstøtte nei, er barnet født i juli-september må man søke om barnehageplass senest 30. September og når man har barnehageplass så har man ikke krav på kontantstøtte, som jeg regner med du mente. Engangsstønad er før fødsel isteden for foreldrepenger i permisjon. Anonymkode: b1dcd...1a5 Ikke meg du svarte, men det du skriver her var nytt for meg som fikk siste barn i 2021. Men ser at reglene nå er endret. Så da har «endelig» venstrevridde politikere med et rigid syn på likestilling endelig fått til å rasere kontantstøtten. Helt sykt spør du meg. De som liksom kjemper for at forskjellene mellom rike og fattige ikke skal øke har nå klart å bidra til enda et stort skille mellom folk på bakgrunn av økonomi: De som har råd til ulønnet permisjon og de som nå bare kan drømme om det. Jeg er en av de som hadde råd til å ta ulønnet permisjon i ett år slik at barnet startet i bhg da hun var 1 år og 9 mnd.gammel. Jeg blir så sint på de politikerne som skal tvinge folk til å velge det de mener er best, ved å fjerne økonomisk støtte som dette. Det er barna det går ut over men ingen bryr seg. Det eneste jeg kan si til TS er at jeg skjønner deg veldig godt, men er sikker på at det kommer til å gå bra. De minste i barnehagen får masse oppmerksomhet og omsorg fra de ansatte, ofte i mindre grupper. Jeg ser mye glede blant de minste på småbarnsavdelingen når jeg henter min datter i bhg. Dessuten sover jo de en del på dagtid i den alderen. Hvis barnet har en god sovevogn og får en skikkelig dupp der kan det lett gå noen timer bort i bare søvn. Anonymkode: 7d9b1...03e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:45 #69 Del Skrevet lørdag kl 05:45 AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 20.50): På tide å stikke fingeren i jorda når man hevder det er «ville tilstander», og alt for kort permisjon. Kjære vene. Hvordan tenker dere at det skal finansieres? Anonymkode: 99cd3...630 Og på hvilket tidspunkt var permisjonen lengre? Og barnehagetilbudet bedre? Anonymkode: 2c862...190 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:47 #70 Del Skrevet lørdag kl 05:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke meg du svarte, men det du skriver her var nytt for meg som fikk siste barn i 2021. Men ser at reglene nå er endret. Så da har «endelig» venstrevridde politikere med et rigid syn på likestilling endelig fått til å rasere kontantstøtten. Helt sykt spør du meg. De som liksom kjemper for at forskjellene mellom rike og fattige ikke skal øke har nå klart å bidra til enda et stort skille mellom folk på bakgrunn av økonomi: De som har råd til ulønnet permisjon og de som nå bare kan drømme om det. Jeg er en av de som hadde råd til å ta ulønnet permisjon i ett år slik at barnet startet i bhg da hun var 1 år og 9 mnd.gammel. Jeg blir så sint på de politikerne som skal tvinge folk til å velge det de mener er best, ved å fjerne økonomisk støtte som dette. Det er barna det går ut over men ingen bryr seg. Det eneste jeg kan si til TS er at jeg skjønner deg veldig godt, men er sikker på at det kommer til å gå bra. De minste i barnehagen får masse oppmerksomhet og omsorg fra de ansatte, ofte i mindre grupper. Jeg ser mye glede blant de minste på småbarnsavdelingen når jeg henter min datter i bhg. Dessuten sover jo de en del på dagtid i den alderen. Hvis barnet har en god sovevogn og får en skikkelig dupp der kan det lett gå noen timer bort i bare søvn. Anonymkode: 7d9b1...03e Anonymkode: 031e1...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knocks Skrevet lørdag kl 05:47 #71 Del Skrevet lørdag kl 05:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk fekk fleire barn den gong permisjonen var 18 veker. Anonymkode: 21e1b...374 Sant. Det er også en tendens at mor vil være lengre hjemme med barnet men mennene som setter en stopper for flere barn. Så å skylde på permisjonsløsningen for at folk har færre barn er vanskelig å forstå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:00 #72 Del Skrevet lørdag kl 06:00 Er pedagog selv med 25 åra fartstid i bhg. Fikk barn i en mnd som gjorde permisjon og bhg start krevende. Datter startet i bhg 2 dager etter fylte 10 mnd. Hun var ynst i hele bhg. Var på avd medx16 barn først samme år som henne. Fikk rom og plass til å følge sin utvikling. De var en gruppe med barn som var født pp nesten samme tid. De spiste og sov når de hadde behov. Vår datter sov 2 ganger om dagen i bhg til hun var nesten 18 mnd, det var vehov for det. Vi var heldige og hadde gode voksne som så barnets behov og frontet det for andre ansatte. Hun var i bhg fra ca 08-1630. Datter var som liten veldig sensitiv for støy, gressklippere, høye mennesker, ble fort urolig og krevde et fang. Hun ble sett og fikk dette, fram til hun var 4 pår. Men der er en annen historie. Endte med et fantastisk siste år bhg, og i dag er hun mindre sensitiv, uredd og sterk. De er små som 10 mnd, men jeg hadde gjort det igjen. Anonymkode: 843f4...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:06 #73 Del Skrevet lørdag kl 06:06 Våres begynte når hun var 8mnd gammel. Gått helt fint. Ingen skader, høyest av alle de som er på hennes alder, begynte å gå når hun bikket 9mnd og helsen hennes er helt normalt. Anonymkode: cf92e...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet lørdag kl 06:22 #74 Del Skrevet lørdag kl 06:22 Herregud for noen svar. Selge huset for at ungen skal få være hjemme litt lengre?? Er dere HELT ute og sykler? Barnehagen er ikke et torturkammer og livet er faktisk sånn for de aller fleste nå for tiden. De er tydeligvis ikke på KG da 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:59 #75 Del Skrevet lørdag kl 06:59 Min var bare 10 mnd, og var veldig rolig, forsiktig, og trengte mye kos. Men det gikk veldig bra, vi klarte å gi han bare 6 timers dager, hvor han sov 3 av de timene. Og de ansatte elsket å kose med han, for det hadde veldig få av de andre tid til. Og her byttet vi barnehage da han skulle på stor avdeling. Og han pratet om de ansatte og den barnehagen i flere år, hvor fint det var der. Anonymkode: 324dd...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl 07:53 #76 Del Skrevet lørdag kl 07:53 Memorangen skrev (3 timer siden): Vi har råd til det. Jeg synes faktisk permisjonen burde bli lenger. De vil jo at vi skal få flere barn. Det er veldig lite sannsynlig at folk vil få flere barn om permisjonen blir lenger. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Folk fekk fleire barn den gong permisjonen var 18 veker. Anonymkode: 21e1b...374 Nettopp. Det i seg selv sier at det trolig er andre forhold som gjør at folk får færre barn enn før. Jeg holder en knapp på det at det har blitt stadig større krav til foreldre og barneoppdragelse, samt en stadig mer utbredt pessimistisk holdning i samfunnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:04 #77 Del Skrevet lørdag kl 08:04 AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 20.34): Enig i det. Og skulle gjerne fått til en løsning selv. Men det eneste vi kan selge som monner er jo huset..! Det har blitt helt ville tilstander i Norge. Anonymkode: 91597...aa4 Jepp, Norge preges særdeles tungt av ekstrem materialisme og shoppinghysteri. Man MÅ jo ha to kvalitetsbiler, flott enebolig og sydentur annenhver sommer liksom, ellers er man jo skikkelig fattig!!! Konsekvens = ungene må sendes i barnehage fra de er babyer, på tross av at landet har verdens desidert mest generøse permisjonsordning 🙃 Anonymkode: 9661f...c0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:08 #78 Del Skrevet lørdag kl 08:08 Men dette har dere jo lagt opp til selv? Dere kunne tatt 80% foreldrepermisjon, og så kunne dere tilrettelagt med ferieuttak. Anonymkode: 6b91c...481 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:09 #79 Del Skrevet lørdag kl 08:09 Memorangen skrev (4 timer siden): Vi har råd til det. Jeg synes faktisk permisjonen burde bli lenger. De vil jo at vi skal få flere barn. Norge har allerede verdens desidert beste permisjonsløsning. Hvis man plusser på begge foreldrenes ferieuker 2 kalenderår på rad, så kan man være hjemme med babyen med lønn til den er bortimot halvannet år. Problemet er at nordmenn elsker luksus og velferd. De vil ha dyre kvalitetsbiler, enebolig, regelemessige sydenturer, ti turbukser i gøyale farger og kaffe latte. Kanskje til og med en bolig nr to, også kalt hytte. En så ekstremt privilegert livsstil må jo finansieres. Anonymkode: 9661f...c0a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:16 #80 Del Skrevet lørdag kl 08:16 Uanonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er veldig lite sannsynlig at folk vil få flere barn om permisjonen blir lenger. Nettopp. Det i seg selv sier at det trolig er andre forhold som gjør at folk får færre barn enn før. Jeg holder en knapp på det at det har blitt stadig større krav til foreldre og barneoppdragelse, samt en stadig mer utbredt pessimistisk holdning i samfunnet. Ja det er en blanding. Både det at nordmenn forventer en svært privilegert livsstil som dermed må finansieres med to foreldre som jobber fulltid, samtidig som barna må følges ekstremt tett opp mesteparten av døgnet for å unngå overvekt og skjermavhengighet. Det finnes ikke lenger løkkefotball, alle barn over ti år sitter på rumpa og ser på tiktok/gamer med mindre foreldrene tilrettelegger, kjører og maser. Anonymkode: 9661f...c0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå