AnonymBruker Skrevet 1. mai #21 Skrevet 1. mai Det går så bra! Unger har det bra i barnehagen 😊 Anonymkode: b2e89...811 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #22 Skrevet 1. mai Vår yngste startet da hun var 10 mnd, og jeg gruet meg 🙈 Hun var litt sein i utviklinga, sov fremdeles masse og drakk melk fra flaske, men det gikk så fint! Lenge sov hun rundt tre timer i barnehagen, og fordi hun fremdeles var litt «baby» fikk nok ekstra tid hos de voksne. Hun ble en skikkelig barnehageunge, og savner barnehagen den dag i dag, som 11-åring 😂 (og barnehagestarten gikk SÅ mye bedre med henne enn med storesøster, som startet som 2-åring!) Anonymkode: bd720...e1c 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #23 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig i det. Og skulle gjerne fått til en løsning selv. Men det eneste vi kan selge som monner er jo huset..! Det har blitt helt ville tilstander i Norge. Anonymkode: 91597...aa4 Er det virkelig det? Hvis du ser på alle løsninger, for at en av dere (den som tjener minst) kan jobbe for eksempel 60-80% en periode). Er det for eksempel mulig med avdragsfrihet på lånet? Har dere gått over ALT dere bruker av penger - er det INGEN mulighet til å kutte? Matbudsjettet, er det unødvendig stort? Drikke kaffe ute, kjøpe lunsj på jobben? Mer enn én strømmetjeneste? Treningsabonnement, andre ting dere ikke MÅ ha? Har dere gått over avtaler for forsikringer? Kuttet ut medlemskap dere ikke trenger? Kan dere få bedre rente på lånet? Kutte ut å dra på ferie? Kutte ned på klær/utstyr? Dere voksne trenger minimalt, barn kan arve/kjøpe brukt. Så små barn som dere har koster ganske lite. Tro du meg, de blir enormt mye dyrere når de blir større. Selge unna ting dere ikke trenger? Selge en bil? Klare dere helt uten bil? Etc. Realiteten er at veldig mange har mulighet til å kutte betydelig i forbruket, men det er ikke moro, så dermed «har man ikke råd til å jobbe redusert». Nei, det gjelder ikke alle, noen lever faktisk helt på randen og har ikke noe valg, men mange har et valg. Men de ser kanskje ikke på det som et valg selv, for de «må» ha to biler og dra på ferie til utlandet. Anonymkode: 4c981...52b 9 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #24 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er helt sykt som det er nå, dessverre. Skjønner ikke hvordan myndighetene tenker folk skal klare alt. Helt høl i hodet at permisjonen er så kort også 😕 Anonymkode: 1c065...86c Du kan jo ta lengre permisjon, ubetalt. Da må man bare planlegge litt bedre. Spare opp penger i forkant, og senke pengebruken. Men det er vel helst ønskelig at staten skal betale for hele gilde? Vi er faktisk utrolig heldige som har så god ordning, men mange av oss er så forbaska bortskjemte atvi ikke klarer å se hvor heldige vi er. Anonymkode: 14976...1d3 12 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #25 Skrevet 1. mai Har dere besteforeldre som kan hente tidligere noen dager i uka slik at ikke dagene blir så lange? Vi fikk hjelp av besteforeldre, de hentet noen dager tidlig. Kan dere ta avdragsfritt på boliglånet deres en periode? Vet hvordan du har det. Ikke gøy å etterlate småbarna sine i barnehagen når de er så små. Anonymkode: 4ab6d...b65
AnonymBruker Skrevet 1. mai #26 Skrevet 1. mai Hvorfor har dere bare 11 måneder permisjon? Med foreldrepermisjon og to foreldres ferier til å bygge på så burde dere klart nesten 13 måneder . Anonymkode: 58754...d4a 2 1
Fame Skrevet 1. mai #27 Skrevet 1. mai (endret) Min begynte også da hun var 11 måneder gammel. Hun elsket barnehagen fra dag 1. Litt gråt i tilvenning når pappaen dro, men det tok ca 10 sek før hun var i gang med lek og alt var greit. I dag er hun 17 måneder og barnehagen skryter alltid av hvor godt hun trives der, hvor sosial hun er, og at hun er en typisk "barnehagejente". Det går en liten tass på basen hennes som begynte da hun var 10 måneder. Aldri har jeg sett hun gråte. Hun bare gliser og leker når jeg ser hun Det går nok helt fint Glemte å nevne at vi har hatt bestemor som henter tidlig sp hun hadde korte dager en god periode Endret 1. mai av Fame 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #28 Skrevet 1. mai Jenta mi måtte begynne på 1 års dagen sin på grunn av uventa hendelsar som gjorde at eg måtte ut i jobb igjen likevel. Og joda, det gikk jo bra. Men ho hadde det ikkje så greit likevel. På grunn av lang reisevei var ho i barnehagen 7-16 tre dagar i veka. Ho sov dog 2 gongar for dagen så dagane var ikkje så lange likevel. Men det var alt for lange dagar, sjølv om vi som sagt ikkje hadde noko anna valg. Ho åt i tillegg dårleg på grunn av allergiar og spisevegring, så ho var heilt utslitt. Barnehagen tok det opp med oss óg, om det var noko vi kunne gjere sidan dei såg at ho ikkje hadde det greit. Men vi hadde ikkje noko nettverk rundt oss, så vi gav ho korte dagar når vi kunne og stod i det ellers. Barnehagen var heldigvis super flinke og gav ho eit fang å sitte på siste timane av dagen, ekstra kvilar, rolege stunder osv., og støtta oss i det at vi ikkje var dårlege foreldre likevel! Og vi samarbeida slik at det blei best mogleg for ho 😊 No er ho skulestartar til hausten, og blir framleis sliten etter barnehagen sjølv om ho no har kortare dagar enn då. Ho er berre slik. Og det går som sagt bra med ho, ho har utvikla seg fint og er ei trygg og god jente Så ingen varige men! Men merka stor forskjell på ho og storebroren som fekk byrje når han var 1,5 år, kor mykje enklare det var då. Så belag deg på mykje dårleg samvittigheit, og late ettermiddagar med mykje kos og fang tid ❤️ Og vit at det går bra sjølv om det føles kjipt, og det blir bedre med tida Og gi barnet kortare dagar når du kan ❤️ Anonymkode: f4b91...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #29 Skrevet 1. mai Hvis mannen din jobber i butikk kan han få arbeidstid med den start/slutt så han kan levere sent og du starte jobb tidlig og hente i barnehagen tidlig? Anonymkode: 23e50...f19 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #30 Skrevet 1. mai Jeg gikk ned 20% i stilling første halvåret i barnehagen så det ble lettere å la barnet få kortere dager. Det hjelper at de sover dupp så ville latt barnet sove så mye det trengte i barnehagen. Her hjalp besteforeldre og hentet tidlig 1 dag i uka, har dere noen som kan gjøre det? Skjønner godt at du føler på dette ❤️ Anonymkode: 37adf...26c
AnonymBruker Skrevet 1. mai #31 Skrevet 1. mai Min begynte da hxn var 10 mnd, gikk veldig bra. Anonymkode: 6d0ab...150 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #32 Skrevet 1. mai Hadde tatt noen grep som gjorde at den kunne utsettes. Hadde ofret mye for det. Det er ekstremt tidlig. Anonymkode: 14f29...6bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #33 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde tatt noen grep som gjorde at den kunne utsettes. Hadde ofret mye for det. Det er ekstremt tidlig. Anonymkode: 14f29...6bf Tenker du at dette er til hjelp for ts? Anonymkode: a13a5...30f 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #34 Skrevet 1. mai Problemet med barnehager i dag er at det er så mange som er sykmeldte av personalet, på grunn av at jobben er tøff.. Det er vanskelig å få tak i vikarer og ikke minst kvalifiserte vikarer, og på en småbarnsavdeling trenger man jo flere voksne per barn enn på storavdeling. Det er også viktig med stabilt personale for å gi de minste barna stabilitet, og det er vanskelig å få til når man må bruke vikarer. Anonymkode: 2be24...8b8
AnonymBruker Skrevet 1. mai #35 Skrevet 1. mai Her begynte barnet når henn var 11 mnd. Det var helt grusomt, for min del. Vi hadde tre ukers innkjøring som gikk veldig bra, så begynte helvetet. Her var det bare jeg som kunne levere og hente, og dagene ble fra 7-1645. Jeg endte med å få panikkangst på vei til og fra jobb og gikk på en kraftig smell. Jeg ble sykemeldt og har enda ikke kommet meg tilbake i jobb. Ironisk nok er jo ungen i bhg hver dag fordi helsa mi ikke klarer å ha hen hjemme mye. Men dagene er i alle fall mye kortere. Når barn nr 2 kommer en dag, vil vi prøve ha noe lengre permisjon. Og om ingenting annet, så skal barnet ha korte dager, for både barn og mors skyld. Jeg tror barnehage for ettåringer kan gå fint, jeg ser i barnehagen ungen min går i at de minste der trives bra. Men de har alle hatt kortere dager fra start. Vesentlig! Anonymkode: 2e25c...067 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #36 Skrevet 1. mai Mannen din får vel jobbe kveld av og til, slik at dere kan redusere tiden? Han tjener jo ikke så mye uansett, så det må vel være mulig for han å bytte vakt/ jobb? Ja, det er tidlig. Det går veldig bra for noen, men lytt på magefølelsen! Jeg er overbevist om at mi yngste ble skadet av det... Selg huset, få noe mindre og billigere. Det er bare et dumt hus. Det betyr ingenting. Anonymkode: 00512...263 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #37 Skrevet 1. mai Hadde akkurat samme situasjon her, eldste begynte når hun var 18 mnd , minste når han var 11 mnd . Hadde super dårlig samvittighet, men det gikk veldig bra ! Han sov jo også fortsatt ganske mye, så dagene ble ikke så lange for han . Aldri hatt noen dårlig opplevelse eller vanskelig levering i barnehagen med han . Anonymkode: 91858...a24 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #38 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det virkelig det? Hvis du ser på alle løsninger, for at en av dere (den som tjener minst) kan jobbe for eksempel 60-80% en periode). Er det for eksempel mulig med avdragsfrihet på lånet? Har dere gått over ALT dere bruker av penger - er det INGEN mulighet til å kutte? Matbudsjettet, er det unødvendig stort? Drikke kaffe ute, kjøpe lunsj på jobben? Mer enn én strømmetjeneste? Treningsabonnement, andre ting dere ikke MÅ ha? Har dere gått over avtaler for forsikringer? Kuttet ut medlemskap dere ikke trenger? Kan dere få bedre rente på lånet? Kutte ut å dra på ferie? Kutte ned på klær/utstyr? Dere voksne trenger minimalt, barn kan arve/kjøpe brukt. Så små barn som dere har koster ganske lite. Tro du meg, de blir enormt mye dyrere når de blir større. Selge unna ting dere ikke trenger? Selge en bil? Klare dere helt uten bil? Etc. Realiteten er at veldig mange har mulighet til å kutte betydelig i forbruket, men det er ikke moro, så dermed «har man ikke råd til å jobbe redusert». Nei, det gjelder ikke alle, noen lever faktisk helt på randen og har ikke noe valg, men mange har et valg. Men de ser kanskje ikke på det som et valg selv, for de «må» ha to biler og dra på ferie til utlandet. Anonymkode: 4c981...52b Dette!!👏👏 Anonymkode: 3304e...019 2
Knocks Skrevet 1. mai #39 Skrevet 1. mai Ofte får man en periode hvor barnehagen begynner samtidig som det er permisjon igjen( når begynner når ett år). Da blir det en fin overgang med korte dager i barnehagen Jeg har god erfaring med barnehagestart ved 12mnd, kanskje du bekymrer deg unødig? I verste verste fall har du rett på permisjon fra jobb men sikkert veldig tøft økonomisk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #40 Skrevet 1. mai Har en som starta i bhg som 1,5 åring. En som starta da han var 11 mnd og en to uker før sin første bursdag. Ingen problemer med noen av dem. Anonymkode: 6d17c...7ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå