Gå til innhold

Får så vondt av babyen min som skal begynne i barnehage, bare 11 måneder gammel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med en klump i magen nå. Jeg er hjemme med babyen min og har foreldrepermisjon nå, men til høsten begynner babyen i barnehagen vare 11 måneder gammel. Jeg får så vondt av henne og bekymrer meg enormt for hvordan dette skal gå. Min eldste begynte i barnehage 18 måneder gammel, føler han var ganske robust og veldig klar for det. Vesla er liten av vekst og veldig liten for alderen, får vondt av at hun skal plasseres i en bråkete avdeling med mange andre barn, altfor få voksne og ha lange dager der mens jeg og far er på jobb. 

Med eldstemann tok far og jeg ut litt ulønna permisjon slik at vi fikk utsatt barnehagestart til han var 18 måneder, han var uansett født tidlig på året, så vi hadde ikke noe valg der. Da har situasjonen vår annerledes også, vi bodde i min nesten nedbetalte leilighet. Nå bor vi i et stort hus. Min mann møtte veggen for ett år tilbake og har nå begynt å jobbe i en butikk, tjener nå nesten 100 000kr mindre enn meg i året. Dette har ringvirkninger for både privatøkonomi og ungene våre. Som gravid var jeg faktisk ganske positiv til tidlig barnehagestart som 1 åring, men nå kjenner jeg at dette er veldig ubehagelig og jeg føler meg råtten for å sende yngste i barnehage så tidlig. Vi har som sagt ikke noe annet valg. Men dette føles ikke greit. 

Har dere erfaringer med tidlig barnehagestart? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 6ed11...3c9

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Topp :) ene begynte når hun var 10 mnd og andre når han var 13 mnd. Gikk veldig bra 

Hadde ikke noe dårlig samvittighet, jeg viste de ville få der bra og de fleste begynner så tidlig 

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarer dere å skrape sammen til å utsette en måned eller to? Evt kortere dager, maks halve?

Anonymkode: 0dc4c...75f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitter med en klump i magen nå. Jeg er hjemme med babyen min og har foreldrepermisjon nå, men til høsten begynner babyen i barnehagen vare 11 måneder gammel. Jeg får så vondt av henne og bekymrer meg enormt for hvordan dette skal gå. Min eldste begynte i barnehage 18 måneder gammel, føler han var ganske robust og veldig klar for det. Vesla er liten av vekst og veldig liten for alderen, får vondt av at hun skal plasseres i en bråkete avdeling med mange andre barn, altfor få voksne og ha lange dager der mens jeg og far er på jobb. 

Med eldstemann tok far og jeg ut litt ulønna permisjon slik at vi fikk utsatt barnehagestart til han var 18 måneder, han var uansett født tidlig på året, så vi hadde ikke noe valg der. Da har situasjonen vår annerledes også, vi bodde i min nesten nedbetalte leilighet. Nå bor vi i et stort hus. Min mann møtte veggen for ett år tilbake og har nå begynt å jobbe i en butikk, tjener nå nesten 100 000kr mindre enn meg i året. Dette har ringvirkninger for både privatøkonomi og ungene våre. Som gravid var jeg faktisk ganske positiv til tidlig barnehagestart som 1 åring, men nå kjenner jeg at dette er veldig ubehagelig og jeg føler meg råtten for å sende yngste i barnehage så tidlig. Vi har som sagt ikke noe annet valg. Men dette føles ikke greit. 

Har dere erfaringer med tidlig barnehagestart? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 6ed11...3c9

Jeg må bare si jeg føler på det samme. Våre eldste var 2,5 år og 22mnd når de begynnte, og jeg synes det var tidlig nok. Spesielt med hun som var 22mnd. Nå må yngtemann starte i august ved 12mnd. Jeg har så kalde føtter, men vi klarer ikke huslånet uten at jeg jobber denne gangen fordi rentene har gått så mye opp. Men jeg sitter å regner på det, og tror jeg i det minste skal prøve å jobbe 50% de første månendene slik han får superkorte dager. Uansett... det er ikke noe gøy.

Anonymkode: dd57e...12a

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du tenker rundt dette. Jeg jobber i barnehage og ofte på småbarnsavdelinger skjermer man de aller minste så godt det lar seg gjøre. Man skal være en voksen på tre små. Hun kommer nok til å bli passet godt på. 

Men jeg ville nok godt grundig inn i alternative løsninger. Har en niese som begynte i bhg da hun var ti måneder, fulltid. Fra før åtte om morgenen til over 16 på ettermiddagen. Hun pleier å sove i alt fra halvannen til tre timer, men på slutten av dagen gråter hun lenge fordi hun er sliten. Jeg vet dette fordi mitt barn går i samme barnehage og hn forteller at kusinen gråter. 

Det er alt for lenge for så små. Det finnes alltid en løsning, selvom det kanskje betyr å måtte endre økonomien, flytte, selge noe, klare seg på mindre en periode. 

Det er ikke krise, men samtidig, prøv å finn en løsning.

Anonymkode: 1c065...86c

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring, vil bare si at jeg skjønner deg godt. Syns permisjonen er altfor kort. Det ER for tidlig å sende dem i barnehage som ettåringer. Det går jo bra, men skulle så gjerne hatt lenger tid. Med første var hen 1,5 og det var topp. Nå med nummer to er tidspunktet helt feil for å kunne klare det og økonomien også. Syns det er veldig trist 

Anonymkode: 91597...aa4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går så fint så :) barnehagen er ikke et torturkammer. I vår barnehage er de veldig flinke til å dele opp i mindre grupper og tilrettelegge for de ulike barns og aldersgruppene. De aller minste er gjerne mye mer i ro inne på avdelingen eller i en sandkasse mens de største er i aktivitet. Dette kan barnehagen 👍🏼

Anonymkode: f119e...2d3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt at du tenker rundt dette. Jeg jobber i barnehage og ofte på småbarnsavdelinger skjermer man de aller minste så godt det lar seg gjøre. Man skal være en voksen på tre små. Hun kommer nok til å bli passet godt på. 

Men jeg ville nok godt grundig inn i alternative løsninger. Har en niese som begynte i bhg da hun var ti måneder, fulltid. Fra før åtte om morgenen til over 16 på ettermiddagen. Hun pleier å sove i alt fra halvannen til tre timer, men på slutten av dagen gråter hun lenge fordi hun er sliten. Jeg vet dette fordi mitt barn går i samme barnehage og hn forteller at kusinen gråter. 

Det er alt for lenge for så små. Det finnes alltid en løsning, selvom det kanskje betyr å måtte endre økonomien, flytte, selge noe, klare seg på mindre en periode. 

Det er ikke krise, men samtidig, prøv å finn en løsning.

Enig i det. Og skulle gjerne fått til en løsning selv. Men det eneste vi kan selge som monner er jo huset..! Det har blitt helt ville tilstander i Norge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i disse følelsene. Har nylig bytta jobb for å kunne ha mitt barn lengre hjemme. Pappaen jobber dag og jeg kveld natt og helg.

Anonymkode: 1eed0...38f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min startet som en 10. mnd. gikk superfint..andre som 20 mnd og vil påstå at førstemann gikk det best for i bhg… men veldig individuelle forskjeller vil jeg tro.

Anonymkode: 5303c...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i det. Og skulle gjerne fått til en løsning selv. Men det eneste vi kan selge som monner er jo huset..! Det har blitt helt ville tilstander i Norge. 

Det er helt sykt som det er nå, dessverre. Skjønner ikke hvordan myndighetene tenker folk skal klare alt. Helt høl i hodet at permisjonen er så kort også 😕

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Siden hun er liten av vekst og liten for alderen, hadde jeg strukket meg ekstremt langt for å utsette starten med 3-4 måneder. 

Anonymkode: 47ef4...085

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å hente tidlig? Regner med barnet ditt har minst 2 dupper enda, så det kommer til å sove store deler av dagen.

Vi ble anbefalt å levere tidlig og hente tidlig om mulig, da det var roligst på avdelingen før klokken 09 og så hentet vi etter dupp nr 2.

Gikk veldig fint med min på 11 mnd, men skjønner veldig godt det du føler på ❤️

Anonymkode: dc5dd...420

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det som må til for å utsette barnehagestart til minst 1,5 års alder. Du kjenner på magefølelsen hva som er rett.

Anonymkode: caeb6...7d0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt sykt som det er nå, dessverre. Skjønner ikke hvordan myndighetene tenker folk skal klare alt. Helt høl i hodet at permisjonen er så kort også 😕

På tide å stikke fingeren i jorda når man hevder det er «ville tilstander», og alt for kort permisjon. Kjære vene. Hvordan tenker dere at det skal finansieres? 

Anonymkode: 99cd3...630

• Liker 11
  • Nyttig 9
Skrevet

Babyen min begynte i barnehagen da han var 10,5 mnd. Minst i avdelingen, liten av vekst og vant til en overbeskyttende mor. Jeg følte meg som en fryktelig dårlig mor, men det var ikke andre muligheter. Han viste tydelig glede over å komme i barnehagen og ble fort tøffere og mer robust. Jeg jobbet 6 timers dager så han hadde kortere dager. 

Nå er han 29. En helt vanlig og velfungerende voksen med god utdanning og bra jobb. Han sier selv at han har hatt en fin barndom og jeg tror han hadde bedre av å være i barnehagen enn å gå hjemme med meg. Muligens basert på at jeg aldri gikk i barnehage selv, men alltid har følt at det hadde vært bedre enn å gå hjemme med mor til skolestart. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner tankene dine godt, men tror også det kan gå helt fint :) det er fortsatt noen mnd til august og hun kan utvikle seg mye på de mnd.

Det er selvsagt forskjellig fra barnehage til barnehage, men vår småbarnsavdeling var rolig og fin. 

• Liker 2
Skrevet

Du er ingen dårlig mor! du gjør det du må, det er sånn samfunnet har lagt det opp for småbarnsmødre. Det er viktig at økonomien strekker til, hvis ikke blir det vanskelig for barnefamilier og få det til å gå rundt.

Dette går nok helt fint! Ikke plag deg selv og ha dårlig samvittighet for dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var også 11 måneder og liten av vekst. Hang også etter motorisk og kunne f.eks. ikke krype eller sitte selv enda, så var veldig spent. Det gikk kjempefint. :) Han hadde behov for to dupper, men det løste de fint med at han sov i vognen inne på kontoret til ped.leder når hun hadde plantid, blant annet. 

Anonymkode: b8d35...f71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynte i august 2024, 13 mnd gammel. Hun skrek for harde livet ved levering i 3 måneder. Jeg satt å hulka og grein i bilen like lenge. Hun trives i bhg nå men med nestemann blir jeg hjemme til 18 måneder. Det var noe av det værste jeg noen gang har vært med på😅 tror ikke det var sundt for verken henne eller meg. Ved 18 måneder er tilknytning så og si etablert og jeg merket godt det selv, det er altfor tidlig å levere unger i bhg under 18 mnd. husker også de fleste av de på hennes alder stod å grein i barnehagen når jeg henta henne. Jeg lot henne bare gå 09.30-14.00 og de andre barna gikk mye lenger. Selv om barnehage ansatte sier ungene har det fint og ikke griner når du er borte og er i full lek syns jeg det er ren skjær løgn basert på når jeg henta henne klokken 14😅

Anonymkode: 1b992...853

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...