AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Har en 12 åring som gjerne vil tjene egne penger. Liker dårlig tanken pp å få bet for felle oppgaver i hjemmet som må gjøres (rydde, oppvaskmaskin, henge opp klær, støvsuge, ta ut søppel, oppg knyttet til evnt kjæledyr ). Har en niese pp 15 år in Oslo, og en god venninne med sønn ppb15 år som bor 45 min kjøring unna oslo. Niese får 15oo kr pr mnd. Får dekket mobil, mnd kort, klær. Lager middag 1dag pr uke, har noen faste oppgaver i hjemmet. Sønnen til venninne får ca 300 kr pr mnd(70 kr uka), for å rydde rommet, vaske badet og holde orden i kjellerstua. Hva er vanlig. Vi bor midt i mellom. Vet ikke noen av vennene til vår 12 åring som får penger på denne måten....hva ville vært rettes og ordning. Noen her inne pp KG som praktiserer slike ordninger? Anonymkode: 8a64c...cf7
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai Min 17 åring får 100 kroner i uken og gjør ingenting hjemme, bortsett fra å hjelpe til med tunge ting når vi ber ham. Får dekket mobil, trening på studio og klær. Anonymkode: 5fbf3...161
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai Bosted betyr da ingen ting. Det er da svært vanlig å få ukelønn/lommepenger. Vår 16-åring får 200,- i uka(800 i mnd), da hun var 12 fikk hun 50,- i uka. Bor i Oslo, om det har noe å si. 14-åringen får 100,-. De gjør lite hjemme, og det de gjør er ikke knyttet til ukepengene. Anonymkode: b45b6...5f6
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Det er vel ganske vanlig å få ukepenger og også ganske vanlig at man må bidra hjemme. Man tenker kanskje at alle skal jo bidra usannsett men det er jo motiverende for en 12-åring å tenke at man gjør en jobb for de pengene Lenge siden jeg var ung men jeg fikk 800 i måneden og hadde en del faste ting jeg gjorde hjemme vasket feks badet en gang i uka. Men ikke veldig mye husarbeid jeg gjorde. Fikk det jeg trengte av vanlige sko og klær + busskort, mobil og alt sånt i tillegg. Ville gitt mer til ungdommen min i dag om jeg hadde det (har bare barnehagebarn) Har venner med barneskolebarn som gir dem penger per ting de gjør, de har en liste med oppgaver og hva de får for hver feks 10 kr for ditt, 5 kr for datt (8-10 år gamle barn så er ganske beskjedne summer siden foreldrene jo kjøper alt annet til dem) Anonymkode: 9fa4f...73f
Trolltunge Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai Mine fikk lommepenger helt uavhengig av oppgaver de skulle gjøre. Dette fordi jeg bestandig har ment at lommepenger tjener eget formål, med å lære seg å disponere penger klokt. Derfor viktig at det var en fast sum, så de kunne planlegge og disponere. Lommepenger økte med alderen, men med det også hva det skulle dekke, og hvor mye de måtte disponere summen til. Oppgaver i huset var problemfritt her, selv om altså ikke koblet til lommepenger. De skulle bidra, og gjøre sine faste oppgaver og det jeg ba dem om. Dette ble både innarbeidet fra de var små, og det var ingen straff, eller trekk i lommepenger om de ikke gjorde det de skulle. Likevel var det tilnærmet ingen konflikter rundt dette, fordi de visste konsekvensen av å ikke gjøre det de skulle. Enkelt og greit at ja- barn ga ja- mamma og nei- barn ga nei mamma. Nyttet derfor ikke å spørre meg om noe dersom de ikke gjorde det de skulle. Kjøre meg til venninne? Nei! Kan vi ha spagetti til middag? Nei! Kan jeg gå på kino? Nei! Hente meg på trening? Nei! De likte ja- mamma bedre, og jeg var konsekvent, så... 😊
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 19.46): Har en 12 åring som gjerne vil tjene egne penger. Liker dårlig tanken pp å få bet for felle oppgaver i hjemmet som må gjøres (rydde, oppvaskmaskin, henge opp klær, støvsuge, ta ut søppel, oppg knyttet til evnt kjæledyr ). Har en niese pp 15 år in Oslo, og en god venninne med sønn ppb15 år som bor 45 min kjøring unna oslo. Niese får 15oo kr pr mnd. Får dekket mobil, mnd kort, klær. Lager middag 1dag pr uke, har noen faste oppgaver i hjemmet. Sønnen til venninne får ca 300 kr pr mnd(70 kr uka), for å rydde rommet, vaske badet og holde orden i kjellerstua. Hva er vanlig. Vi bor midt i mellom. Vet ikke noen av vennene til vår 12 åring som får penger på denne måten....hva ville vært rettes og ordning. Noen her inne pp KG som praktiserer slike ordninger? Anonymkode: 8a64c...cf7 min 12 åring får 500 i uka. hen går med søpla holder rommet sitt rent går en tur med hunden før jeg kommer fra jobb vasker rommet sitt hver 14dag Anonymkode: 4fee7...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå