Gå til innhold

Søke jobb som kokk på restaurant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke utdannet kokk, men jeg er veldig god til å lage mat, er det noe poeng å søke jobb som kokk når jeg ikke har fagbrev? 

Anonymkode: 68a03...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søke uten fagbrev, ingen problem! Søke uten verken erfaring eller fagbrev, bortkastet tid!

Anonymkode: 26e53...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke utdannet kokk, men jeg er veldig god til å lage mat, er det noe poeng å søke jobb som kokk når jeg ikke har fagbrev? 

Og du kan regler for å håndtere mat på en trygg og sikker måte. Å lage mat hjemme er noe HELT annet en å lage mat på bestilling der du jobber sammen med andre kokker og du må time din stasjon til de andre i teamet.
Kan du filetere fisk?
Kan du stykke kjøtt?
Kan du lage sauser og kraft?
Vet du hva ting som mirepoix og brunoise er?
Hva kan du om vin? Kan du matche vin til mat?
Hvilke druer brukes primært i Champagne, Hva slags vin lages i Loire dalen? osv..
Å lage mat profesjonelt er en profesjon og innebærer mye mer en du noen gang gjør i ditt private kjøkken. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (17 minutter siden):

Og du kan regler for å håndtere mat på en trygg og sikker måte. Å lage mat hjemme er noe HELT annet en å lage mat på bestilling der du jobber sammen med andre kokker og du må time din stasjon til de andre i teamet.
Kan du filetere fisk?
Kan du stykke kjøtt?
Kan du lage sauser og kraft?
Vet du hva ting som mirepoix og brunoise er?

Hva kan du om vin? Kan du matche vin til mat?
Hvilke druer brukes primært i Champagne, Hva slags vin lages i Loire dalen? osv..
Å lage mat profesjonelt er en profesjon og innebærer mye mer en du noen gang gjør i ditt private kjøkken. 

Det som er uthevet kan jeg/vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det som er uthevet kan jeg/vet jeg.

Så når du sier du kan stykke kjøtt, så kan du dele opp et helt lam, du kan stykke opp en hel side av en gris, du kan stykke en mørbrad riktig osv?
Hvor mange er det beste du har laget mat for og var det A la carte?

Endret av K.B.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (21 minutter siden):

Så når du sier du kan stykke kjøtt, så kan du dele opp et helt lam, du kan stykke opp en hel side av en gris, du kan stykke en mørbrad riktig osv?
Hvor mange er det beste du har laget mat for og var det A la carte?

Er du kokk?

10-12 styk er det jeg har laget mat til. Selvfølgelig var det samme måltid til alle, lager ikke a la carte hjemme driver jo ikke restaurant,

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer an på hvor stor mangel det er på folk. I byen her har de sagt at det holder at man «er flink til å lage mat». Regner da med at de og har ansatt faglærte kokker som kan sørge for bl.a. matsikkerheten.

Søk i vei🙂 Det skader jo ikke, og hvem vet kanskje kan du ta fagbrev «voksenveien» (jobbe i 5 år og ta teoretiske eksamener) etterhvert om du liker faget.

Anonymkode: adacc...cc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du kokk?

10-12 styk er det jeg har laget mat til. Selvfølgelig var det samme måltid til alle, lager ikke a la carte hjemme driver jo ikke restaurant,

Ja jeg har fagbev som kokk og har jobbet på flere restauranter, jeg har også jobbet som slakter. Å lage mat til noen hjemme der du får høre hvor flink du er/hvor godt det smaker er på ingen på hverdagen på et kjøkken. Det er for det meste en monoton jobb frem til service og da er det et kontrollert kaos. Forvent lange dager 10-16 timer, dårlig betalt og rasshøl eiere.. Å lage mat profesjonellt er ikke glamorøst eller spesielt gøy.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (19 minutter siden):

Ja jeg har fagbev som kokk og har jobbet på flere restauranter, jeg har også jobbet som slakter. Å lage mat til noen hjemme der du får høre hvor flink du er/hvor godt det smaker er på ingen på hverdagen på et kjøkken. Det er for det meste en monoton jobb frem til service og da er det et kontrollert kaos. Forvent lange dager 10-16 timer, dårlig betalt og rasshøl eiere.. Å lage mat profesjonellt er ikke glamorøst eller spesielt gøy.

Jeg har grunnkurset, og jeg har sett og lært mye av kokkeprogram, kokebøker og meg selv. Så jeg vet det er noe annet enn å lage mat hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder kan du få jobb, andre ikke. Spørs om du søker på Egons eller en michelin-restaurant liksom. 

Anonymkode: 071cb...6e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å vite at det er noe annet å jobbe på restaurant enn å lage mat til 10-12 mennesker er vel og bra, men å kjenne på det er noe helt annet.

Det er liksom en helt annen liga, som ikke akkurat likner kokkeprogrammer for å si det slik. 

Så er det også forskjell på restauranter. Noen har såpass mye ferdig at det ikke er noe problem at hvem som helst lager maten. For en del andre er det med god grunn at man har et fireårig utdannelsesløp. 

Fagbrev på jobb kan kanskje være veien å gå for deg. Ville sjekket det ut, for det er mangel på kokker.

Søke kan du alltids, men ville nok ikke hatt for høye forhåpninger hvis ikke det er kjøkkenassistenter de søker.

Anonymkode: 158cc...d0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig i at det absolutt ikke er som å lage mat hjemme og at det er beinhardt. Jeg er riktignok på andre siden av disken da jeg er faglært servitør, men det er ingen dans på roser å jobbe i restaurantbransjen. Jeg har jobbet på fancy restauranter og jeg har jobbet på mer «lovijale» steder og begge steder har kokkene hatt et stort press på seg.

Anonymkode: 743fb...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 23.28):

Er du kokk?

Men som kokk må du kunne lage ulike retter til flere, samtidig, og tilpasse for allergier. Du må kunne tilpasse tiden på alt slik at maten går ut til rett tid, også om du har flere bord som bestiller til ulike tider.

Så lenge du ikke har utdanning eller erfaring, så er det nok bedre søke jobb som kjøkkenassistent eller kjøkkenmedarbeider, og jobbe deg oppover derfra etterhvert som du lærer hvordan ett profesjonelt kjøkken fungerer.

Anonymkode: 26e53...250

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...