AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Hei, jeg er samboer med en mann som gjennom årene har gitt uttrykk for at han klarer veldig mye mer enn han faktisk får til. Jeg ble selvfølgelig sjarmert av at han var kjekk, snill og handy. Men når alt kommer til alt, så er han faktisk helt udugelig på praktiske ting. Og han innrømmer selvfølgelig ingenting hvis han har gjort noe feil eller ting ikke ble som planlagt, så kommunikasjonen blir jo vanskelig hvis jeg finner ut av det ved en tilfeldighet lenge etterpå. Jeg blir så oppgitt over at det har gått på tilliten løs. Nå er vi igang med et større prosjekt på huset, og jeg har bevisst tatt styring, planlagt, kjøpt inn og utfører alt selv. Jeg spør ham ikke om mer enn nødvendig, informerer bare kort og inkluderer ham egentlig minst mulig. Hver gang jeg "glemmer meg" og spør om hjelp - f.eks om han kan kjøpe inn en viss type skrue (detaljert beskrivelse) på vei hjem fra jobb - så blir det feil. Og han tar aldri ansvar eller selvkritikk, og drar heller ikke og bytter inn i riktig type. Jeg vil bare få jobben gjort, og at alt blir ordentlig gjort. Han er litt mer typen som tenker at første forsøk er "bra nok", og han gir fort opp når han ikke får til. Han er rask med å lage unnskyldninger for seg selv når ting ikke går bra. Ting utsettes og det er mange unnskyldninger om at man ikke har "tid". Flere som har sånne menn? Det er jo dumt å ikke involvere ham i div husprosjekter selvfølgelig, og jeg skulle gjerne vært to om alt. Men jeg blir så lei av oppførselen og mangelen på kommunikasjon. Er det bare å akseptere at man har en udugelig mann? Ja, jeg har snakket med han om dette. Nei, det har ikke vært noen endring. Anonymkode: 0f145...580 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai Antar at du ikke flytter fra ham fordi deretter barn sammen? Anonymkode: a9e3e...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Antar at du ikke flytter fra ham fordi deretter barn sammen? Anonymkode: a9e3e...8b5 Det er riktig. Viste seg at mye av det han sa bare var en fasade...og det har tatt lang tid før jeg har skjønt hvor ille det faktisk stod til. Anonymkode: 0f145...580 2
Gorgonzola Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Hva du skal akseptere bestemmer du selvsagt selv. Som et forslag, og et mulig bidrag til selvinnsikt (neida, jeg vet det ikke er det, dere blir bare sure på meg og kaller meg misogynist eller andre slemme ting, fordi jeg ikke skjønner bæret eller hater kvinner, hvilket jeg på ingen som helst måte gjør) men det kan tenkes at i kvinneverden/kvinnehjernen så er egentlig drømmen/ønsket/ambisjonen å finne en mann som enten er: Handy (på ekte altså, med utdanning og erfaring som faktisk fikser/reparerer/bygger ting) Kulturpersonlighet (gjerne musiker alle andre damer ligger flate for, får alle, han er min, men kalkuler med masse utroskap) Steinrik (som man kan innynde seg slik at alle prosjekter faktisk blir realisert/finansiert) Om man ikke finner/får/oppdager/fanger noen av disse, så ender man her inne. Med masse fånyttes råd som uansett ikke vil funke, og det ender enten med fortsatt frustrasjon (og ny tråd om annen psykisk elendighet) eller brudd (det siste har tidvis vært et mye brukt råd på KG, "dump han") Lykke til 🙏
Flintis Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei, jeg er samboer med en mann som gjennom årene har gitt uttrykk for at han klarer veldig mye mer enn han faktisk får til. Jeg ble selvfølgelig sjarmert av at han var kjekk, snill og handy. Men når alt kommer til alt, så er han faktisk helt udugelig på praktiske ting. Og han innrømmer selvfølgelig ingenting hvis han har gjort noe feil eller ting ikke ble som planlagt, så kommunikasjonen blir jo vanskelig hvis jeg finner ut av det ved en tilfeldighet lenge etterpå. Jeg blir så oppgitt over at det har gått på tilliten løs. Nå er vi igang med et større prosjekt på huset, og jeg har bevisst tatt styring, planlagt, kjøpt inn og utfører alt selv. Jeg spør ham ikke om mer enn nødvendig, informerer bare kort og inkluderer ham egentlig minst mulig. Hver gang jeg "glemmer meg" og spør om hjelp - f.eks om han kan kjøpe inn en viss type skrue (detaljert beskrivelse) på vei hjem fra jobb - så blir det feil. Og han tar aldri ansvar eller selvkritikk, og drar heller ikke og bytter inn i riktig type. Jeg vil bare få jobben gjort, og at alt blir ordentlig gjort. Han er litt mer typen som tenker at første forsøk er "bra nok", og han gir fort opp når han ikke får til. Han er rask med å lage unnskyldninger for seg selv når ting ikke går bra. Ting utsettes og det er mange unnskyldninger om at man ikke har "tid". Flere som har sånne menn? Det er jo dumt å ikke involvere ham i div husprosjekter selvfølgelig, og jeg skulle gjerne vært to om alt. Men jeg blir så lei av oppførselen og mangelen på kommunikasjon. Er det bare å akseptere at man har en udugelig mann? Ja, jeg har snakket med han om dette. Nei, det har ikke vært noen endring. Anonymkode: 0f145...580 Jeg tenker dette handler om kommunikasjon og felles standard og hva som er bra nok. Han er nå udugelig etter din standard og bra nok etter sin. Prat sammen, finn ut at slilæk skal det være og hvordan får vi dette til sammen om du da ikke gjør jobben selv og setter han til andre ting i heimen.
Trolltunge Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai Gorgonzola skrev (5 minutter siden): Hva du skal akseptere bestemmer du selvsagt selv. Som et forslag, og et mulig bidrag til selvinnsikt (neida, jeg vet det ikke er det, dere blir bare sure på meg og kaller meg misogynist eller andre slemme ting, fordi jeg ikke skjønner bæret eller hater kvinner, hvilket jeg på ingen som helst måte gjør) men det kan tenkes at i kvinneverden/kvinnehjernen så er egentlig drømmen/ønsket/ambisjonen å finne en mann som enten er: Handy (på ekte altså, med utdanning og erfaring som faktisk fikser/reparerer/bygger ting) Kulturpersonlighet (gjerne musiker alle andre damer ligger flate for, får alle, han er min, men kalkuler med masse utroskap) Steinrik (som man kan innynde seg slik at alle prosjekter faktisk blir realisert/finansiert) Om man ikke finner/får/oppdager/fanger noen av disse, så ender man her inne. Med masse fånyttes råd som uansett ikke vil funke, og det ender enten med fortsatt frustrasjon (og ny tråd om annen psykisk elendighet) eller brudd (det siste har tidvis vært et mye brukt råd på KG, "dump han") Lykke til 🙏 Jeg er her inne fordi jeg synes mennesker og mellommenneskelige relasjoner er spennende. Så er jeg lykkelig gift med mann som 1. Ikke finnes handy. (Ærlig om det da.) 2. Ikke er noe kulturpersonlighet. 3. Ikke er rik. Det vil si VI har jo til salt i grøten og vel så det etterhvert, men han eide absolutt ingenting da vi møttes og jeg valgte ham. TS, at han er kjekk og snill er da bra! Du virker jo handy selv, så selv om handy er praktisk er det jo antagelig ikke største behovet du har i en partner. Hva med å holde fokus på hans gode sider? Bare stryke handy liksom, og ikke la dette irritere deg. Nå har jeg bestandig visst at min mann ikke er handy, og selvfølgelig er det litt irriterende med folk som påstår at de kan ting de ikke kan, men det går absolutt helt greit å leve med mann som ikke er handy også. Synes det er relativt få menn som er det nå. Å støpe em nur eller bytte kledning er liksom ikke standard opplæring lenger, men brutte forventninger og irritasjon er nok et større problem enn at mannen ikke er handy. Jeg sender mannen på kjøkkenet når han går i veien for meg. Så koser vi oss begge. Problemet løst. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai Flintis skrev (6 minutter siden): Jeg tenker dette handler om kommunikasjon og felles standard og hva som er bra nok. Han er nå udugelig etter din standard og bra nok etter sin. Prat sammen, finn ut at slilæk skal det være og hvordan får vi dette til sammen om du da ikke gjør jobben selv og setter han til andre ting i heimen. Ja, det tror jeg stemmer. Men i henhold til oppussing inne og ute, så er det jo et minimum-nivå som ansees som godkjent. Det er en del feil som ikke er ok å gjøre, som gjør at f.eks det kan bli vanninntrengning fordi noe sprekker opp. Hvis vi bruker 10-15.000 på et prosjekt og det ikke blir gjort ordentlig så må man jo gjøre ting på nytt ganske snart igjen, eller så vil det kanskje avdekkes av takstmann dersom huset skal selges. Det forriger økonomisk gevinst. Så noen krav må man faktisk ha. Jeg forventer ikke perfeksjon, bare at man faktisk er lærevillig, tør å prøve og feile, men at man faktisk lærer av feilene sine, og klarer å kommunisere rundt de. Synes da ikke det er for mye å forlange. Da kunne vi jo lært ganske mye begge to, hvis vi jobba sammen for å bli bedre.. -TS Anonymkode: 0f145...580 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai Gorgonzola skrev (42 minutter siden): Hva du skal akseptere bestemmer du selvsagt selv. Som et forslag, og et mulig bidrag til selvinnsikt (neida, jeg vet det ikke er det, dere blir bare sure på meg og kaller meg misogynist eller andre slemme ting, fordi jeg ikke skjønner bæret eller hater kvinner, hvilket jeg på ingen som helst måte gjør) men det kan tenkes at i kvinneverden/kvinnehjernen så er egentlig drømmen/ønsket/ambisjonen å finne en mann som enten er: Handy (på ekte altså, med utdanning og erfaring som faktisk fikser/reparerer/bygger ting) Kulturpersonlighet (gjerne musiker alle andre damer ligger flate for, får alle, han er min, men kalkuler med masse utroskap) Steinrik (som man kan innynde seg slik at alle prosjekter faktisk blir realisert/finansiert) Om man ikke finner/får/oppdager/fanger noen av disse, så ender man her inne. Med masse fånyttes råd som uansett ikke vil funke, og det ender enten med fortsatt frustrasjon (og ny tråd om annen psykisk elendighet) eller brudd (det siste har tidvis vært et mye brukt råd på KG, "dump han") Lykke til 🙏 Hva var ditt forslag? Dump ham? Og er alle du kjenner som har dame en av disse tre typene? Du kjenner ingen andre, vanlige lærere, butikkmedarbeidere, sjåfører og saksbehandlere, it-fyrer eller bønder som er i lykkelige forhold? Ingen damer vil ha en ikke-handy fyr? Og hva skal vi med kulturpersonlighetene egentlig, da blir jo ingen ting gjort? Anonymkode: d7139...771 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva var ditt forslag? Dump ham? Og er alle du kjenner som har dame en av disse tre typene? Du kjenner ingen andre, vanlige lærere, butikkmedarbeidere, sjåfører og saksbehandlere, it-fyrer eller bønder som er i lykkelige forhold? Ingen damer vil ha en ikke-handy fyr? Og hva skal vi med kulturpersonlighetene egentlig, da blir jo ingen ting gjort? Anonymkode: d7139...771 Haha ja, orka ikke bruke energi på det svaret her. -TS Anonymkode: 0f145...580 1 1
Flintis Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, det tror jeg stemmer. Men i henhold til oppussing inne og ute, så er det jo et minimum-nivå som ansees som godkjent. Det er en del feil som ikke er ok å gjøre, som gjør at f.eks det kan bli vanninntrengning fordi noe sprekker opp. Hvis vi bruker 10-15.000 på et prosjekt og det ikke blir gjort ordentlig så må man jo gjøre ting på nytt ganske snart igjen, eller så vil det kanskje avdekkes av takstmann dersom huset skal selges. Det forriger økonomisk gevinst. Så noen krav må man faktisk ha. Jeg forventer ikke perfeksjon, bare at man faktisk er lærevillig, tør å prøve og feile, men at man faktisk lærer av feilene sine, og klarer å kommunisere rundt de. Synes da ikke det er for mye å forlange. Da kunne vi jo lært ganske mye begge to, hvis vi jobba sammen for å bli bedre.. -TS Anonymkode: 0f145...580 Det har du rett i.
AnonymBruker Skrevet 1. mai #11 Skrevet 1. mai Tror dere må ha besøk av sinnasnekkeren 😆 Anonymkode: 813df...0de 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #12 Skrevet 1. mai Gorgonzola skrev (56 minutter siden): Hva du skal akseptere bestemmer du selvsagt selv. Som et forslag, og et mulig bidrag til selvinnsikt (neida, jeg vet det ikke er det, dere blir bare sure på meg og kaller meg misogynist eller andre slemme ting, fordi jeg ikke skjønner bæret eller hater kvinner, hvilket jeg på ingen som helst måte gjør) men det kan tenkes at i kvinneverden/kvinnehjernen så er egentlig drømmen/ønsket/ambisjonen å finne en mann som enten er: Handy (på ekte altså, med utdanning og erfaring som faktisk fikser/reparerer/bygger ting) Kulturpersonlighet (gjerne musiker alle andre damer ligger flate for, får alle, han er min, men kalkuler med masse utroskap) Steinrik (som man kan innynde seg slik at alle prosjekter faktisk blir realisert/finansiert) Om man ikke finner/får/oppdager/fanger noen av disse, så ender man her inne. Med masse fånyttes råd som uansett ikke vil funke, og det ender enten med fortsatt frustrasjon (og ny tråd om annen psykisk elendighet) eller brudd (det siste har tidvis vært et mye brukt råd på KG, "dump han") Lykke til 🙏 Har du ikke lest innlegget? Poenget er dårlig kommunikasjon mellom de to der mannen ofte finner på unnskyldninger eller lyver. Svaret ditt har INGENTING med innlegget å gjøre i det hele tatt, beklager 🤦😑 Anonymkode: 35d1a...8c3 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #13 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere må ha besøk av sinnasnekkeren 😆 Anonymkode: 813df...0de Haha ja. Jeg kjenner irritasjonen beveger seg over i sinne av og til. Jeg har vært tålmodig og snill, forståelsesfull osv. Men det begynner å føles ut som om han bare er i veien. De små oppgavene han får ansvar for, klarer han ikke. Og jeg er veldig skeptisk til at det han gjør er ordentlig, når han ikke innrømmer feil. Han vil også selvfølgelig bidra ETTER at jeg har planlagt, kjøpt inn og iverksatt alt.. men jeg orker ikke at han skal komme inn og ødelegge flyten. Så i det siste har jeg sagt nei til hans bidrag. Så får han stå på sidelinja og se på at jeg fikser det. -TS Anonymkode: 0f145...580 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #14 Skrevet 1. mai Jeg tror vi alle fleste damer, ikke bare her på forumet men generelt, er gift med menn som er verken spesielt handy eller kulturelle eller rike. 😅 Det er jo ikke så mange slike menn i prosentvis, men de fleste mennesker lever i par? Uansett, samboeren min er heller ingen av de tre punkter. Han kunne muligens være handy men hans egen far brukte alt av snekring/vedlikehold på huset som en unnskyldning for å slippe å tilbringe tid med familien, så selv om mannen selv kan bytte både tak og panel og vinduer og hva ikke, så har ingen av hans sønner fikk oppleve å være med på det og lære! Utrolig som det er. Men ja, min kan også matlaging og det er en stor bonus 👌 Anonymkode: 60acf...28b 3
katties Skrevet 1. mai #15 Skrevet 1. mai Jeg har en slektninger som trodde på en slik mann. Han mente han var dritflink til ting, og hadde utdannelse, og fortjener en mye bedre jobb enn han hadde. Så begynte han på faktisk prosjekter og det så mildt sagt dårlig ut. Jeg selv kunne gjort (har gjort) mye bedre, uten å skryte på meg at jeg kan noe som helst. Viste seg at han hverken hadde utdanning eller kunne ting - han bare så på masse videoer av andre som gjorde ting og trodde han kunne gjenta det de gjorde og få et like bra resultat. Jeg har altså null åroblem med å tro på at slikt kan hende og handler absolutt ikke om høye standarder. Trist når slikt oppdages kun etter at man får barn 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #16 Skrevet 1. mai katties skrev (4 minutter siden): Jeg har en slektninger som trodde på en slik mann. Han mente han var dritflink til ting, og hadde utdannelse, og fortjener en mye bedre jobb enn han hadde. Så begynte han på faktisk prosjekter og det så mildt sagt dårlig ut. Jeg selv kunne gjort (har gjort) mye bedre, uten å skryte på meg at jeg kan noe som helst. Viste seg at han hverken hadde utdanning eller kunne ting - han bare så på masse videoer av andre som gjorde ting og trodde han kunne gjenta det de gjorde og få et like bra resultat. Jeg har altså null åroblem med å tro på at slikt kan hende og handler absolutt ikke om høye standarder. Trist når slikt oppdages kun etter at man får barn Frustrerende.... Her i gården virker det som om det handler mye om et skjørt ego også, når han ikke klarer å innrømme at noe ikke gikk som planlagt. Shit happens liksom, uhell eller feil kan skje alle når man gjør nye ting. Men ei det da ihvertfall, som en voksen person. -TS Anonymkode: 0f145...580 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #17 Skrevet 1. mai Mannen min er ikke handy overhode, han har også begrensa kapasitet så det aller meste med hus og hjem faller på meg. Han har heller ikke økonomiske forutsetninger for å betale mer enn meg men jeg har jo valgt dette og var fullt klar over ståa da vi gifta oss. Vi løser dette med å blant annet ha valgt en bolig med minimalt med behov for vedlikehold, leilighert blokk i borettslag med vaktmestertjenester over enebolig med hage. Alle vil ikke bo slik men det handler jo om realiteter og hva en kan, ikke bare hva en vil. Vi kunne greid enebolig økonomisk men da ville jeg måtte dratt så mye av lasset at skeivfordelinga ikke hadde blitt OK for noen av oss. Det er ikke løgner eller noe skjult her da, det gjør jo at ting funker for oss der det ikke funker for dere. Du har ikke fått valget. Jeg mener det er det skoen trykker og om mannen din ikke innser det og tar tak så er det ikke håp rett og slett. Anonymkode: 838f4...994 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #18 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min er ikke handy overhode, han har også begrensa kapasitet så det aller meste med hus og hjem faller på meg. Han har heller ikke økonomiske forutsetninger for å betale mer enn meg men jeg har jo valgt dette og var fullt klar over ståa da vi gifta oss. Vi løser dette med å blant annet ha valgt en bolig med minimalt med behov for vedlikehold, leilighert blokk i borettslag med vaktmestertjenester over enebolig med hage. Alle vil ikke bo slik men det handler jo om realiteter og hva en kan, ikke bare hva en vil. Vi kunne greid enebolig økonomisk men da ville jeg måtte dratt så mye av lasset at skeivfordelinga ikke hadde blitt OK for noen av oss. Det er ikke løgner eller noe skjult her da, det gjør jo at ting funker for oss der det ikke funker for dere. Du har ikke fått valget. Jeg mener det er det skoen trykker og om mannen din ikke innser det og tar tak så er det ikke håp rett og slett. Anonymkode: 838f4...994 Ja, ikke sant. Det er jo mye mer rettferdig ovenfor begge. Åpenhet, ærlighet, gode intensjoner. Man må jo prøve å spille hverandre gode. Jeg har absolutt vurdert å flytte. Det er bare litt usikkert enda om vi flytter sammen til noe mindre - eller om vi flytter til hver vår lille leilighet. Vanskelig når det er små barn involvert, men jeg har ikke kapasitet til å ta vare på alt det vi eier alene. Dette er jo bare toppen av kransekaka i forholdet. Det med løgner og fraskrivelse av ansvar er ting som går igjen som gjør at det er vanskelig å stole på han. Ingen evne til å ta initiativ. Han sier ofte ting, men evner ikke å gjennomføre. Kjipt når en han viser seg å være en helt annen person enn det han ga uttrykk for i starten. -TS Anonymkode: 0f145...580 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #19 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Frustrerende.... Her i gården virker det som om det handler mye om et skjørt ego også, når han ikke klarer å innrømme at noe ikke gikk som planlagt. Shit happens liksom, uhell eller feil kan skje alle når man gjør nye ting. Men ei det da ihvertfall, som en voksen person. -TS Anonymkode: 0f145...580 Her traff du spikeren. Det handler ikke om å være handy etc, det handler om et vanvittig lavt selvbilde, som uttrykkes gjennom stort ego. Han beskytter seg mot absolutt alle små trivielle bulker i dette egoet, fordi han rett og slett er følelsesmessig umoden - han takler ikke det. Enormt usjarmerende. Dette,xtror jeg, er en gruppe mennesker som heller aaaaldri ville innrømt utroskap, dersom de har gjort noe annet dumt eller feil og liknende. Det ville jo vært som å være ansvarlig for å bulke eget ego Anonymkode: d49a3...8bb 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #20 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, ikke sant. Det er jo mye mer rettferdig ovenfor begge. Åpenhet, ærlighet, gode intensjoner. Man må jo prøve å spille hverandre gode. Jeg har absolutt vurdert å flytte. Det er bare litt usikkert enda om vi flytter sammen til noe mindre - eller om vi flytter til hver vår lille leilighet. Vanskelig når det er små barn involvert, men jeg har ikke kapasitet til å ta vare på alt det vi eier alene. Dette er jo bare toppen av kransekaka i forholdet. Det med løgner og fraskrivelse av ansvar er ting som går igjen som gjør at det er vanskelig å stole på han. Ingen evne til å ta initiativ. Han sier ofte ting, men evner ikke å gjennomføre. Kjipt når en han viser seg å være en helt annen person enn det han ga uttrykk for i starten. -TS Anonymkode: 0f145...580 Nå forstår jeg at ting er litt mer nyansert. Men inntil videre anbefaler jeg deg å google alt du trenger å gjøre selv. Det finnes masse informasjon ute på o’store internett. Biblioteket har også bøker. Jeg var også gift med en mann jeg ble totalt blendet av. Han er litt i samme gate som din.. nå er jeg utdannet innen håndverksfag, men jeg er veldig praktisk anlagt. Jeg var den som pusset opp, jeg var prosjekt leder, jeg var økonom for prosjektene. Med litt prøving og feiling får du også til ting ts. Men på sikt anbefaler jeg å dra i gang minst mulig, kun hva du orker å gape over. Hvis du ønsker fremtid med mannen, så anbefaler jeg leilighet, ingen hage, ingen oppussing og mest mulig inkludert i husleia. Anonymkode: 3f0e8...de8 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå