Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet med et svært toksisk par der jeg mistenker at en eller begge er narissist. Det jeg ikke skjønte på lang tid, var hvor ille hun var. Det var hans kontrollerende adferd jeg skjønte først. Hun var mer i bakgrunnen, mer tonet ned, så jeg så ikke rollen hun faktisk spilte. Etter jeg hadde brutt med dem begynte hun å ringe meg, fordi hun trengte råd og "hjelp" og var så forvirret og bla bla. Hun har alltid hatt psykiske problemer, så dette fremstod ikke som rart, annet enn at jeg var uvenner med mannen hennes.
Og nå flere år etterpå, går det opp for meg at hun snakket jo ALDRI med meg alene før jeg og mannen ble uvenner! Hun sa flere ganger at jeg og henne hadde så mye å snakke om, og at vi måtte gjøre ditt og datt når jeg kom på besøk, men det ble det aldri noe av. En gang han var borte i flere timer mens jeg var på besøk, så unngikk hun meg aktivt, det var ikke mulig å slå av en prat med henne (jeg sov i gjestehuset, så vi var ikke i samme hus hele tiden).
Men så begynner hun påfallende nok å ringe når det har blitt problemer. Hun var også klar for å snakke dritt om han, skyldte på han for at det gikk som det gikk osv. Så jeg sa til slutt at dette gikk ikke, jeg kunne ikke fortsette å snakke med henne, når det var han jeg opprinnelig var venn med. Og da sa hun "Så du aldri meg som en venn da" med sin sytete, stakkarslige stemme.
Så det hun gjorde her var å legge opp til triangulering. Jammen glad jeg ikke falt for "stakkars meg"-klagesangene hennes. 
Jeg tror etter opplevelsen med dette paret at det er vanskeligere å se en kvinnelig narsissist enn en mannlig en faktisk. Jeg ser jo også at det jeg regelrett vill kalle psykopater, som er kvinnelige, blir unnskyldt i det vide og det brede, og de kan jo ikke ha gjort det de er beskyldt for eller faktisk dømt for.

Jeg kan ikke huske flere oppdagelser jeg har gjort etter jeg brøt med disse folka, men det har vært flere. Har du også hatt slike "drypp" av erkjennelser etter å ha forlatt giftige mennesker? Og også kvinner som kanskje er mer i bakgrunnen, men som viser seg å spille en større rolle enn man først ser?

Anonymkode: 2b1eb...a0a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke turde å stole på deg før du ble uvenner med mannen hennes? Det er helt vanlig at voldsofre ikke tør å snakke om volden før andre ser hva som foregår. Hun kan også ha unngått å snakke med deg tidligere nettopp av den grunn. 

Det er også helt vanlig å "syte og klage" når man blir utsatt for vold. Det er ikke akkurat en gøy situasjon å være i. 

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor du ser henne gjennom så fiendtlige briller. Klart hun ble såret over at du ikke anså henne for å være en venn. Og det høres ut som at damen trenger hjelp. Har hun familie som kan hjelpe?

Anonymkode: f4d3d...69a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tårene. Vedkommende kan skru dem av og på som om han har knapp på dette. Virker ikke tåre- strategien godt nok skrur han bare tårene av og hopper direkte til neste strategi. 

Anonymkode: b5091...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«Vennskapet»; det som framsto som genuin interesse i meg og mitt var kun for å ha noe å sladre om med andre og for å ha full kontroll.

Anonymkode: c6513...78a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje hun ikke turde å stole på deg før du ble uvenner med mannen hennes? Det er helt vanlig at voldsofre ikke tør å snakke om volden før andre ser hva som foregår. Hun kan også ha unngått å snakke med deg tidligere nettopp av den grunn. 

Det er også helt vanlig å "syte og klage" når man blir utsatt for vold. Det er ikke akkurat en gøy situasjon å være i. 

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor du ser henne gjennom så fiendtlige briller. Klart hun ble såret over at du ikke anså henne for å være en venn. Og det høres ut som at damen trenger hjelp. Har hun familie som kan hjelpe?

Voldsofre? Hvor tok du det fra? Hun er ikke et voldsoffer, hun er voldelig. Jeg kjenner ikke bare de to, jeg kjenner også barna. Og etter jeg hadde brutt med dem, så var det en episode der mannen hennes låste seg inne på badet for å unngå de fysiske angrepene hennes, hvorpå hun kastet en stor stein inn vinduet som hun fint kunne truffet han med på det lille badet. Og denne historien kommer fra en av barna, ikke rykter. Det er også han som ikke kan dra noe sted, hun blir helt sprø av det. Hun sa også når en av (de voksne) barna hadde flyttet ut "jeg klarer ikke å være splittet", så hun ser jo barna som en uselvstendig forlengelse av seg selv. Så disse er gærne begge to, og først i ettertid har jeg sett hvor ille hun er, barna har sett det hele tiden, en av dem sa at de tror begge er psykopater. TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Voldsofre? Hvor tok du det fra? Hun er ikke et voldsoffer, hun er voldelig. Jeg kjenner ikke bare de to, jeg kjenner også barna. Og etter jeg hadde brutt med dem, så var det en episode der mannen hennes låste seg inne på badet for å unngå de fysiske angrepene hennes, hvorpå hun kastet en stor stein inn vinduet som hun fint kunne truffet han med på det lille badet. Og denne historien kommer fra en av barna, ikke rykter. Det er også han som ikke kan dra noe sted, hun blir helt sprø av det. Hun sa også når en av (de voksne) barna hadde flyttet ut "jeg klarer ikke å være splittet", så hun ser jo barna som en uselvstendig forlengelse av seg selv. Så disse er gærne begge to, og først i ettertid har jeg sett hvor ille hun er, barna har sett det hele tiden, en av dem sa at de tror begge er psykopater. TS

Ingenting av dette fremgikk av hovedinnlegget ditt, så jeg svarte bare utifra den informasjonen du ga, men da er jeg helt enig. Hun høres jo helt gæren ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...