Gå til innhold

Kjenner jeg blir så lei meg når skolen hele tiden han skal kunne på sitt nivå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det jeg får ut av denne tråden, som en adjunkt som har jobbet på småtrinnet i over 10 år, er at her har vi en frustrert og sår mor som står i en personlig krise og som ikke har fått nok informasjon. 

Barnet er 9 år, det er ikke vanlig å utrede for dysleksi så tidlig; på dette tidspunktet øver man fortsatt på bokstavlyder og lesing i klassen, og det vanlig at enkelte elever strever. Men læreren er (som regel) klar over hvem det gjelder, og han/hun følger garantert med - det gjøres jo jevnlige kartlegginger. Sist jeg hadde 3.trinn hadde vi 3-4 elever som strevde med bl.a. lesing, og de hadde egne lekser og ekstra oppfølging. Vet at én av dem ble utredet for dysleksi (og fikk diagnosen) på 5.trinn.

Ja, PPT kan gjøre feil, men det er ikke dermed sagt at alt de gjør og sier er feil - og hvis barnet til ts har lavere iq (noe jeg forøvrig ikke synes kommer tydelig fram i tråden) eller andre typer lærevansker skal det ikke følge resten av klassen i alle fag men ha en egen IOP med realistiske mål. Et evt. sprik vil bare bli synligere etter hvert som barna blir eldre, og derfor kan det være lurt med egne mål i enkelte fag allerede nå for å sikre at barnet når dem og opplever mestring. Hvis barnet følger klassen og ikke oppnår målene vil det skape store vansker på høyere trinn siden «grunnmuren» ikke er ordentlig bygd.

Skjønner at det er sårt for mor, men hun må huske at alle instansene faktisk vil det beste for barnet hennes. Og hvis hun er uenig må hun nesten ta det med fastlegen eller på helsestasjonen, IKKE på Kvinneguiden. Foreslår at hun også ber om hjelp på egne vegne til å forstå situasjonen og takle utfordringene.

Anonymkode: 9dea9...cb7

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Puster med magen, men blir lei meg av at skolen har "gitt" opp mitt barn til å være på lik linje med jevnaldrende ikke nå, men også senere. Og karakterer på u.skolen er viktig for fremtiden, allerede valgene du tar der har betydning for videre utdannelse i livet. Det har vi også erfart med vår førstefødte. 
Og mye kan skje underveis det er akkurat det jeg mener også, men opplever at skolen har ikke dette som et mål. 

Anonymkode: 50624...626

Men ville du anbefalt R-matte til noen med 2-3 på ungdomsskolen eller hadde du hjulpet med å justere ambisjonsnivået. Vår eldste tar R-matte og vi hadde han helt klart rådet han fra det om vi ikke hadde kunnet hjelpe han som vi kan.  Hadde heller ikke anbefalt fag med mye tekst til et barn med kraftig dysleksi. Kan kanskje klare det, men til hvilken kostnad. 

Så Spørsmålet er også hvilket nivå er barnet ditt på, det sier du litt lite om, du gjentar bare at målet ikke er å nå jevnaldrenes nivå, hvor stort er spriket egentlig ? Du har jo eldre barn, hvordan er spriket til de ?  

Anonymkode: bf10d...b52

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det jeg får ut av denne tråden, som en adjunkt som har jobbet på småtrinnet i over 10 år, er at her har vi en frustrert og sår mor som står i en personlig krise og som ikke har fått nok informasjon. 

Barnet er 9 år, det er ikke vanlig å utrede for dysleksi så tidlig; på dette tidspunktet øver man fortsatt på bokstavlyder og lesing i klassen, og det vanlig at enkelte elever strever. Men læreren er (som regel) klar over hvem det gjelder, og han/hun følger garantert med - det gjøres jo jevnlige kartlegginger. Sist jeg hadde 3.trinn hadde vi 3-4 elever som strevde med bl.a. lesing, og de hadde egne lekser og ekstra oppfølging. Vet at én av dem ble utredet for dysleksi (og fikk diagnosen) på 5.trinn.

Ja, PPT kan gjøre feil, men det er ikke dermed sagt at alt de gjør og sier er feil - og hvis barnet til ts har lavere iq (noe jeg forøvrig ikke synes kommer tydelig fram i tråden) eller andre typer lærevansker skal det ikke følge resten av klassen i alle fag men ha en egen IOP med realistiske mål. Et evt. sprik vil bare bli synligere etter hvert som barna blir eldre, og derfor kan det være lurt med egne mål i enkelte fag allerede nå for å sikre at barnet når dem og opplever mestring. Hvis barnet følger klassen og ikke oppnår målene vil det skape store vansker på høyere trinn siden «grunnmuren» ikke er ordentlig bygd.

Skjønner at det er sårt for mor, men hun må huske at alle instansene faktisk vil det beste for barnet hennes. Og hvis hun er uenig må hun nesten ta det med fastlegen eller på helsestasjonen, IKKE på Kvinneguiden. Foreslår at hun også ber om hjelp på egne vegne til å forstå situasjonen og takle utfordringene.

Hva kan man ta på kg? For jeg leter ikke etter svar på kg, men her er det mange med mye forskjellige erfaringer som du også ser i tråden. Så jeg har tatt med meg mye i denne tråden som jeg skal ta med meg i møte med skolen. 
Og nei skole tenker økonomi før barnetsbeste. Slik er det i skolesystemet i Norge, jeg kjemper for barnet mitt og barnet mitt skal oppleve mestring om vi så tar barnet ut av offentlig skole til slutte. 
Ikke skrevet at alt ppt gjør er feil, da hadde jeg aldri bedt om henvisning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er der vi er uenige! Jobber man hardt nok kan man oppnå det man ønsker. Så finner de ut på veien om det er verdt det eller ikke. 
Har en på vgs som fant ut at R matte var ikke for han, det krevde mye. Ja da måtte han justere hva han ville bli i fremtiden. Vi lever i Norge, aldri for sent til å ta en utdannelse heller. Forstår ikke hvorfor vi i Norge skal fortelle barna at man ikke kan oppnå det man drømmer om. Drømmer og mål er veldig viktig. 

Så får selvfølgelig du være uenig i det, vi er forskjellige og vi har lagd våre forskjellige erfaringer. Jeg har erfaring med jobber du hardt å setter deg mål så kan du nå de målene. Skal aldri slutte å drømme. 

Ikke meg du siterte, men svarer allikevel. Selvfølgelig er drømmer og mål viktige, men det er ikke alltid vi har forutsetningene for å nå målene og drømmene våre.

Jeg mener at det er viktig å hjelpe barna på veien, slik at de vet hvilke drømmer som krever enormt mye å oppnå, slik at de kan vurderer om det er verdt det før de setter i gang. Og hvilke drømmer som ikke er oppnåelig. Det aller viktigste er å lære barna at de ikke er mislykket hvis de ikke oppnår målene sine, og at deres verdi aldri skal måles i hva de oppnår.

Siden jeg har en med ADHD tar jeg det som eksempel, han kan drømme så mye han vil om å bli blant annet politi, pilot, enkelte stillinger i forsvaret eller ambulansearbeider. Men vil aldri kunne bli dette fordi han ikke får helsegodkjenningen som kreves. Altså han har ikke forutsetningene for å klare det. Om dette var drømmen hans kunne vi valgt å backe han med at han kan oppnå alt han vil, så lenge han jobber hardt nok. Men det ville vært å lyve for han, og føre han bak lyset. På et eller annet tidspunkt ville han selvfølgelig skjønt selv at det ikke var mulig å oppnå. Jeg vil heller hjelpe han til å velge en vei som er oppnåelig.

Anonymkode: 52cf2...cf2

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men ville du anbefalt R-matte til noen med 2-3 på ungdomsskolen eller hadde du hjulpet med å justere ambisjonsnivået. Vår eldste tar R-matte og vi hadde han helt klart rådet han fra det om vi ikke hadde kunnet hjelpe han som vi kan.  Hadde heller ikke anbefalt fag med mye tekst til et barn med kraftig dysleksi. Kan kanskje klare det, men til hvilken kostnad. 

Så Spørsmålet er også hvilket nivå er barnet ditt på, det sier du litt lite om, du gjentar bare at målet ikke er å nå jevnaldrenes nivå, hvor stort er spriket egentlig ? Du har jo eldre barn, hvordan er spriket til de ?  

Skulle barnet hatt som mål å ta R matte burde det vises allerede på uskolen. Å jobbet for det, 2 i matte på u.skolen måtte barnet ha jobbet ekstra mye den sommeren. 
De eldre barna mine kan jeg ikke sammenligne med dette barnet de ligger langt over gjennomsnittet faglig fra jevnaldrende. 
Det blir urettferdig å sammenligne med de, men når jeg sier jevnaldrende så mener jeg at barnet skal også nå de samme målene som andre barn på samme alder. Strever ikke til 5-6 elever, men skal sitte i klasserommet å lære det samme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man fullfører ikke grunnskolen om man ligger under de andre. Da kan man heller ikke få karakterer på u.skolen og man søker ikke vgs på lik linje som jevnaldrende. 
Jeg sa i møte at måle må vel være at barnet skal opp på nivå til de andre i løpet av grunnskolen. Nei fikk jeg beskjed om målet er at barnet skal nå sine mål. Jeg spurte også om det menes at barnet har pu, nei det var innenfor normalområdet så det var ikke pu. 
Jeg kan ikke ha misforstått når jeg spør så klart og tydelig. 

Da snakker skolen om et barn er mild psykisk utviklingshemming, ikke et barn innenfor normalområdet. Det ville jeg sagt til dem. Det virker som dere enten er helt uenige, eller snakker helt forbi hverandre. 

Anonymkode: 4aa36...2af

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og nei skole tenker økonomi før barnetsbeste. Slik er det i skolesystemet i Norge, jeg kjemper for barnet mitt og barnet mitt skal oppleve mestring om vi så tar barnet ut av offentlig skole til slutte. 
Ikke skrevet at alt ppt gjør er feil, da hadde jeg aldri bedt om henvisning. 

Jeg kan love deg at skolen ikke tenker økonomi før barnets beste, de gjør det beste med de ressursene de har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle barnet hatt som mål å ta R matte burde det vises allerede på uskolen. Å jobbet for det, 2 i matte på u.skolen måtte barnet ha jobbet ekstra mye den sommeren. 
De eldre barna mine kan jeg ikke sammenligne med dette barnet de ligger langt over gjennomsnittet faglig fra jevnaldrende. 
Det blir urettferdig å sammenligne med de, men når jeg sier jevnaldrende så mener jeg at barnet skal også nå de samme målene som andre barn på samme alder. Strever ikke til 5-6 elever, men skal sitte i klasserommet å lære det samme. 

Men 2 i matte i 8. trinn kan handle mye om umodenhet og manglende innsats snarere enn potensiale også, og da er vi tilbake til kjernen. Hvordan måler man potensiale, hvor mye hemmer alt rundt, hvor mye er umodenhet og hvor mye er ev dysleksi eller andre vansker. Om barnet ikke kan lære noe i et klasserom som nå er det umulig å nå nivået til jevnaldrende som jeg ser det og tror ikke privatskoler ser det heller. Hvordan skal forutsetningene til å lære det samme i klasserommet komme om det ikke har kommet noe på 3 år (ja du har nevnt støy og migrene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det er ikke sikkert at barnet ditt har kapasitet til det du sier her. Og jeg tror det er der skoen trykker, at det er dette som er sårt for deg. Og det skjønner jeg godt! Anbefaler deg igjen å be om hjelp på egne vegne til å takle det du står i, slik at du kan være en best mulig støtte for barnet ditt. Du hjelper ikke barnet ved å presse det mot uoppnålige mål, da blir barnet bare skolelei.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei mine barn lærer at man kan bli det man vil om man jobber for det, og det mener jeg! 
I dag trenger alle utdanning for å komme i jobb. Bare i dagligvare ønsker de fagbrev, rørlegger, frisør osv. 
Og nei ingenting skinner igjennom, jeg har bare ikke gitt opp barnet mitt i 3 klasse å bestemt at utdannelse trenger man ikke. 

Alle kan faktisk ikke bli hva de vil, uansett hvor hardt man jobber. Sånn er det bare. Dessverre! Men man kan et meningsfyllt liv likevel ❤️

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men svarer allikevel. Selvfølgelig er drømmer og mål viktige, men det er ikke alltid vi har forutsetningene for å nå målene og drømmene våre.

Jeg mener at det er viktig å hjelpe barna på veien, slik at de vet hvilke drømmer som krever enormt mye å oppnå, slik at de kan vurderer om det er verdt det før de setter i gang. Og hvilke drømmer som ikke er oppnåelig. Det aller viktigste er å lære barna at de ikke er mislykket hvis de ikke oppnår målene sine, og at deres verdi aldri skal måles i hva de oppnår.

Siden jeg har en med ADHD tar jeg det som eksempel, han kan drømme så mye han vil om å bli blant annet politi, pilot, enkelte stillinger i forsvaret eller ambulansearbeider. Men vil aldri kunne bli dette fordi han ikke får helsegodkjenningen som kreves. Altså han har ikke forutsetningene for å klare det. Om dette var drømmen hans kunne vi valgt å backe han med at han kan oppnå alt han vil, så lenge han jobber hardt nok. Men det ville vært å lyve for han, og føre han bak lyset. På et eller annet tidspunkt ville han selvfølgelig skjønt selv at det ikke var mulig å oppnå. Jeg vil heller hjelpe han til å velge en vei som er oppnåelig.

Anonymkode: 52cf2...cf2

Ja. Noen diagnoser som adhd, diabetes, epilepsi, autisme, syns og hørselptoblem samt visse psykiske diagnoser kan diskvalifisere for flere utdanninger og yrker ja. 

Dysleksi og lærevansker diskvalifiserer ikke på papiret, men ved skikkethet/egnethetsvurdering kan det utelukke en. Det handler om tempo, nivå, presisjon og sikkerhet og selv om det gis tilrettelegging på eksamen så gis det ikke i arbeidslivet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ville ha klaget til fylkeskommunen.

Det er håp. Jeg har tatt både en bachelor og en master, selv om jeg har havnet under gjennomsnittet på tester gjort hos nevropsykolog. 

Anonymkode: d6201...061

Husk at en klage på skolen fort fører til bv, spes om det er en mulig diagnose i bildet. 

Anonymkode: cb2f0...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir ikke noe bedre i årene fremover. Hvis barnet ikke klarer å følge kompetansemål for sitt trinn i 3.trinn, så klarer barnet i hvert fall ikke å følge dem i 7. eller i 10.trinn.

Mye bedre å sette inn tiltak nå enn når barnet begynner på mellomtrinnet eller ungdomsskole

Anonymkode: 6e4ef...281

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er det mye som skurrer. Jeg har et barn på 12 år, leser og skriver dårlig for alderen. har ikke dysleksi, og har over snitt IQ. Det gikk nemlig fint å ta evnetest selv om hen ikke er god til å lese. At en 8-9-åring skal få lav score på IQ test pga dysleksi gir dermed ingen mening, så unge barn er ikke forventet å være veldig lesesterke uansett.

Og hvis ungen din er over snitt i alle andre fag enn matte og norsk høres det veldig veldig rart ut at skolen mener ungen skal ha spesialundervisning og ikke vil kunne henge med de andre. Jeg kjenner helt normale 3. klassinger som hverken kan lese eller regne enda, uten at noen er spesielt bekymret, mener de har lav IQ eller må utredes. Det må være noe mer som gjør at både skolen og PPT mener ungen din er evnesvak.

Anonymkode: cf209...61c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel ikke noe feil med at noen barn er mindre smarte enn gjennomsnittet. Du sier jo selv at han trenger masse spesialtimer for å kunne henge med resten av elevene, og at han ikke ennå er klar for å være med resten av elevene.  

Noen barn er ikke laget for skole slik andre er og han finner seg en jobb og partner slik alle andre gjør. Det er ikke slik at hvis du får beskjed om at han er litt «slow» at han stapper pinne i nesa i skolegården og sliter med å telle til 3. det bare betyr at hans kompetanse ligger helt andre steder. Bare se haaland, han er ikke god på rettskrivning, men fotball får han til..!

Anonymkode: 105c9...162

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svarer på generelt grunnlag/som en kommentar: Min mann har jobbet som kontaktlærer i over 25 år. Han nevnte en gang at det er et stort problem når elever som scorer lavt på IQ-tester ikke får lov av foreldrene til å få et tilpasset tilbud ("Han er bare sent utviklet, han vil vokse det av seg"). Dette er gjerne innvandrerforeldre som synes det er skambelagt å ha et "annerledes" barn og de vil ikke innse realiteten. 

Du har jo heldigvis muligheten til selv å gi barnet ditt påfyll av kunnskap hjemme og jobbe med det som er utfordringer. Det finnes utallige ressurser på nettet, så ville ha spurt spes.ped. koordinator om forslag til noe med kvalitet som kan brukes som supplement hjemme. 

Anonymkode: fc47f...d7f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En IQ-test viser om barnet har lærevansker. Lav skåre = lavt evnenivå = lærevansker 

Anonymkode: 62df4...4a8

Men dette er jo absolutt ikke riktig. Det går an å ha høy iq og lærevansker på en gang. En lærevansker kan f.eks være at man ikke klarer å lese fordi øynene ikke klarer å følge en linje med tekst. Det kan skje helt uavhengig av iq. Klarer man ikke lese, så sliter man i alle fag fordi man ikke klarer å lese tekst eller oppgaver, selv om man kanskje snakker flytende 4 språk og har en matematikkforståelse langt over forventet.

Anonymkode: bf92f...649

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo absolutt ikke riktig. Det går an å ha høy iq og lærevansker på en gang. En lærevansker kan f.eks være at man ikke klarer å lese fordi øynene ikke klarer å følge en linje med tekst. Det kan skje helt uavhengig av iq. Klarer man ikke lese, så sliter man i alle fag fordi man ikke klarer å lese tekst eller oppgaver, selv om man kanskje snakker flytende 4 språk og har en matematikkforståelse langt over forventet.

Ja, men det sjelden at man har lav IQ og ikke har vansker med å lære

Anonymkode: 99866...4e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, det er noe annet enn du skrev i hi «nedre del av IQ». Men hva var totalskåren? Hvor langt unna er han? Hvis du ikke har fått vite det, så krev å få vite det. 

igjen er du veldig uklar i begrepsbruken din lavt evnenivå betyr utviklingshemning, hvis han kun er lavere normalområde, så har han ikke lavt evnenivå. Det er også helt riktig av ppt og sjekke generelt evnenivå FØR dysleksi. 

hvilken klassetrinn er det snakk om her? 

Man får ikke diagnose utviklingshemming bare pga et lavt resultat på iq-test. Og ppt kan heller ikke diagnostisere dette. Du legger ord i munnet på ts.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, man kan ha samsynsvansker og slite med å holde linjen i en tekst, men det betyr jo ikke at man har lærevansker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...