Gå til innhold

Kjenner jeg blir så lei meg når skolen hele tiden han skal kunne på sitt nivå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke dette jaget du har om at han skal nå nivået til de andre i klassen. Slik du beskriver det, så er han pr nå langt bak de andre og har mange timer utenfor klasserommet.

Målene for barnet ditt vil jo endre seg etter hvordan barnet presterer? Pr nå har barnet behov for andre oppgaver enn de andre. Etter hvert kan det være han henter inn de andre, at han fortsatt ligger like langt bak, lengre bak eller går forbi. Opplæringen må uansett justeres etter hans nivå.
Samtidig er det sosiale en viktig del av opplæringen alle barn og unge skal gjennomgå. Her virker det som at skolen har fokus på dette, da de ønsker han inn i klassen. Jeg mener det sosiale er en av de viktigste elementene for god læring, og forstår skolens ønske om å få han inn i klasserommet så snart som mulig.

Jeg har et barn i 5.klasse med høyt læringspotensiale og ADHD, som viser varierende resultater på skolen. Ligger bak nivået til resten av klassen på en del områder og langt foran på andre områder. Barnet har også hatt noen sosiale utfordringer. For vår del er 1.prioritet sosial trening, at barnet skal forstå hvordan samhandle sosialt med andre, på de andres nivå. Spesielt det høye læringspotensialet (altså høy IQ) gir noen utfordringer sosialt, da barnet naturlig ønsker en annen sosial samhandling enn jevnaldrende. I tillegg har barnet som følge av ADHDen et energinivå og et driv som ikke nødvendigvis treffer med de andre. For å fungere best mulig sosialt, må dessverre barnet tilpasse seg de andre, og heller få utløp for sine særegenskaper på andre arenaer. 
Jeg mener at det viktigste er at barnet har det trygt og godt sosialt og at det vet at verdien dens ikke måles i faglige ferdigheter, når dette er på plass vil også læringen komme mye enklere. Dette er også en viktig egenskap senere i livet, både det sosiale, men ikke minst det å finne sin egenverdi på andre områder enn faglig.

Anonymkode: 52cf2...cf2

Helt enig, skrev litt av det samme over. Barn modnes ofte i rykk og napp og har man et «annerledes» barn må man nesten godta at de ikke følger «boka». Begrenset hvor mye man kan presse dem inn i malen uten å bryte dem ned. 
Plutselig modnes barnet, og da kan det fort gå forbi de andre…

Anonymkode: 27c2d...52d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 9 og klart så gjør også ppt feil. 
Nei det er ikke riktig, lavere iq vil slå ut på andre områder i livet også. Barnet er helt normal, kjapp i replikken og lærer raskt når muligheten er der. De mulighetene har ikke vært der og dette har ikke ppt tatt med i sin utredning. 
Og ja, jeg skal ta dette videre, ikke nå. For nå skal vi ta den hjelpen vi får. 
Barnet har ikke en iop, det skal jeg høre med skolen og klart man ikke skal sette seg tilbake å tenke at barnet kan aldri oppnå det jevnaldrende kan. En 9 åring er alt for tidlig å stemples slik. Har ingen adferdsvansker, er stille og rolig på skolen, fungerer godt sosialt og lærer raskt når mulighetene er der. 
Sliter i fagene matte og norsk, ingen andre fag. 

Anonymkode: 50624...626

Har barnet lavere iq eller ikke? Du snakker om lavere iq, men så at barnet er innenfor normalområdet. Lavere normalområdet er ikke lavere iq. Og nei det trenger ikke merkes så godt på en 9 åring. Det er først senere i skoleløpet med mer kompleks resonating at de barna med lavere iq faller av lasset. 

Det er helt vanlig når de er 9, det er i senere klassetrinn at det viser seg. 

Anonymkode: 4aa36...2af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet er 9 og klart så gjør også ppt feil. 
Nei det er ikke riktig, lavere iq vil slå ut på andre områder i livet også. Barnet er helt normal, kjapp i replikken og lærer raskt når muligheten er der. De mulighetene har ikke vært der og dette har ikke ppt tatt med i sin utredning. 
Og ja, jeg skal ta dette videre, ikke nå. For nå skal vi ta den hjelpen vi får. 
Barnet har ikke en iop, det skal jeg høre med skolen og klart man ikke skal sette seg tilbake å tenke at barnet kan aldri oppnå det jevnaldrende kan. En 9 åring er alt for tidlig å stemples slik. Har ingen adferdsvansker, er stille og rolig på skolen, fungerer godt sosialt og lærer raskt når mulighetene er der. 
Sliter i fagene matte og norsk, ingen andre fag. 

Har barnet lavere iq eller ikke? Du snakker om lavere iq, men så at barnet er innenfor normalområdet. Lavere normalområdet er ikke lavere iq. Og nei det trenger ikke merkes så godt på en 9 åring. Det er først senere i skoleløpet med mer kompleks resonating at de barna med lavere iq faller av lasset. 

Det er helt vanlig når de er 9, det er i senere klassetrinn at det viser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ppt har utredet mitt barn, der kom de frem til at han er i nedre del av iq. Dette stemmer ikke, og barnet lærer veldig fort bare forholdene legges tilrette. Forholdene de første årene bestod av kun ufaglærte og masse bråk i klasserommet. Mitt barn satt ofte på gangen for bråket trigget migrenen hans. 
Nå har klassen en stabil lærer, barna har roet seg og bare på noen få måneder har vårt barn lært enormt. 
Så begynte lærer å snakke om at de tenker på sikt skal vårt barn være med i alle timer med klasse. Ja, det er vel målet at han skal være på lik linje med de andre barna til slutt. Nei målet er at barnet skal lære på sitt mål. 
Her har ikke ppt testet for noen lærevansker som dysleksi vel vitende om at dette ligger i familien, har kun tatt evnetest og den kan umulig være riktig. 
Og skolen har ikke engang som mål å få barnet vårt opp på samme nivå som jevnaldrende. Kjenner jeg blir så lei meg, og tenker jeg kommer til å kreve ny utredning på sikt. 
Er dette vanlig at skolen lener seg på at barnet er likevel dum så vi får tenke at det barnet får ikke til som andre barn? 

Få fastlegen til å henvise til bup for utredning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn med språkvansker som har spesped og tilrettelagt undervisning flere timer i uken. Det er foretatt evnetester av barnet, men aner ikke noe om resultatet på denne. Barnet har like læringsmål som resten av klassen i matematikk, men i andre fag må de tilpasses. Ser ikke dette som noe nederlag. Særlig lesing og skriving er vanskelig. Der de andre skriver 10 setninger, skriver mitt barn 3. Skolen jobber med barnet der det er, uten at dette betyr at de har gitt han opp. Jeg forstår deg slik at du opplever at skolen undervurderer ditt barn fordi de tilpasser undervisning og mål etter barnets evner, det er jo akkurat det de skal gjøre. Hvis mitt barn skulle hatt samme leselekse som de andre ville vi fått veldig utrivelige ettermiddager.. 

Anonymkode: 49342...31b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Informasjonen din endrer seg hele tiden, så det er jo ikke lett å henge med. Hva var totalskåren? Hva skåret han høyt og lavt på? 

Hva endrer min informasjon seg? Jeg la ikke ved rapporten i hi, og når noen spør så svarer jeg på det. Mye informasjon som er helt uvesentlig som andre ønsker seg her. Årsaken til det er jo at mange alltid betviler ts og mener ts er en som både lyver, og forteller sin historie. Dere vil alltid få ts sin historie, og jeg kommer aldri til å legge ut rapporter og det hele. 
Det er ingen sprik i min fortelling her, men det blir lagt til mer informasjon ettersom det blir spurt etter. 
Jeg har ikke skrevet at barnet mitt er psykisk utviklingshemmet, jeg har skrevet nedre del av iq og beklageligvis kom ikke normalområdet med. Dette så jeg ikke får det ble poengtert. 
Ppt gir ikke ut tall på iq, det er helt uvanlig at de gjør det. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sikkert totalskåren står nei, de vil ofte ikke ut med det hvis man ikke spør fordi folk henger seg veldig opp i det. 

Helt riktig de gir ikke ut den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis barnet ditt går i 3. nå var det jo alt for tidlig med en dysleksiutredning på det tidspunktet, men det burde både skole og ppt informere om. 

Det stemmer ikke helt, dysleksi kan testet tidligere om det er slik at man ser et behov for det. Derfor henviste også skolen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har et barn med språkvansker som har spesped og tilrettelagt undervisning flere timer i uken. Det er foretatt evnetester av barnet, men aner ikke noe om resultatet på denne. Barnet har like læringsmål som resten av klassen i matematikk, men i andre fag må de tilpasses. Ser ikke dette som noe nederlag. Særlig lesing og skriving er vanskelig. Der de andre skriver 10 setninger, skriver mitt barn 3. Skolen jobber med barnet der det er, uten at dette betyr at de har gitt han opp. Jeg forstår deg slik at du opplever at skolen undervurderer ditt barn fordi de tilpasser undervisning og mål etter barnets evner, det er jo akkurat det de skal gjøre. Hvis mitt barn skulle hatt samme leselekse som de andre ville vi fått veldig utrivelige ettermiddager.. 

Da har du misforstått hva jeg mener, barnet skal selvsagt lære på sitt nivå nå. Men skolen har ingen mål med at barnet noen gang skal ta igjen jevnaldrende. Det jeg reagerer på her, nå skal barnet selvsagt lære matte til der barnet er. Kan ikke begynne på 3 om barnet fortsatt er i 2 klasse. Jeg reagerer på at det er ikke tenkt at barnet skal på nivå med andre i løpet av grunnskolen. Dette sa både spes ped, ppt og lærer til meg. Det reagerer jeg på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du misforstått hva jeg mener, barnet skal selvsagt lære på sitt nivå nå. Men skolen har ingen mål med at barnet noen gang skal ta igjen jevnaldrende. Det jeg reagerer på her, nå skal barnet selvsagt lære matte til der barnet er. Kan ikke begynne på 3 om barnet fortsatt er i 2 klasse. Jeg reagerer på at det er ikke tenkt at barnet skal på nivå med andre i løpet av grunnskolen. Dette sa både spes ped, ppt og lærer til meg. Det reagerer jeg på. 

Men hvorfor skal de ha et mål om at han skal nå igjen jevnaldrende? Målet må jo være å nå så langt som mulig. Om det er litt under jevnaldrende går det bra. Om det er på nivå med jevnaldrende, kjempefint. Om det nivået ender med å bli over jevnaldrende, fantastisk. Poenget er jo at man hele tiden må ha fokus der barnet er, tilpasse og få ut det potensialet som er der til det fulle.  

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det koker ned til dette: Dere ønsker en kartlegging for dysleksi, som ikke er gjort. Da ber dere om det. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: b3e5b...78e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal de ha et mål om at han skal nå igjen jevnaldrende? Målet må jo være å nå så langt som mulig. Om det er litt under jevnaldrende går det bra. Om det er på nivå med jevnaldrende, kjempefint. Om det nivået ender med å bli over jevnaldrende, fantastisk. Poenget er jo at man hele tiden må ha fokus der barnet er, tilpasse og få ut det potensialet som er der til det fulle.  

Fordi som 9 år skal ikke skolen se på barnet å mene at barnet vil aldri klare å fullføre grunnskolen. 3 år på skole med kaos fra skolen sin side er ikke nok grunnlag til å mene dette. 
Man gir ikke opp barn slik. 
Så får andre selvfølgelig være uenig i dette. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det er jo nettopp dette jeg reagerer på at skolen mener at barnet aldri skal nå igjen de andre, barnet skal alltid lære på eget nivå og siden testen slo slik ut så er den ingen  vits å ha mål om at barnet skal opp på nivå med andre barn i samme alder. Nå skal selvfølgelig barnet ha undervisning på sitt nivå, men det er ikke tapt å fullføre grunnskolen med samme som andre barn nå i 3 klasse. 
Nå er det slik at du er ingenting uten en utdannelse i dag, så skole må man gå. 

Men barnet skal alltid lære på sitt nivå, det gjelder alle barn. Hva som er barnets nivå om et halvt år, 1 år, 3 år eller 7 år, må tiden vise.

Det er ikke noe poeng i å sette et mål for 10.klasse nå som barnet går i 3.klasse, for det er ingen som har forutsetninger for å vite om et mål så langt frem i tid er realistisk. Hvis målet settes for høyt vil det skape en følelse av nederlag hvis det ikke oppnås, settes det for lavt kan det bremse potensiell utvikling.

Dere må se på hva som er mulig å oppnå de neste månedene, og sette et mål ut fra det. Kanskje må målet justeres opp eller ned underveis. Så settes ett nytt mål med kort tidshorisont, og ett nytt etter det. Osv.

Anonymkode: 52cf2...cf2

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det koker ned til dette: Dere ønsker en kartlegging for dysleksi, som ikke er gjort. Da ber dere om det. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: b3e5b...78e

Ja,  men som nevnt over så er det masse tegn å se etter selv selv før utredning (problemer høre forskjell på ord, bytter ord, forveksler ord, forstår ikke hva som leses, problemer rim, problemer huske ord, problemer staving, bytter om på bokstaver, problemer håndskrift, lite ordforråd, problemer uttrykke seg, problemer generell uttale, kan ikke gjenfortelle noe lest, problemer med å følge flere instruksjoner i trinn mm) 

Anonymkode: bf10d...b52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi som 9 år skal ikke skolen se på barnet å mene at barnet vil aldri klare å fullføre grunnskolen. 3 år på skole med kaos fra skolen sin side er ikke nok grunnlag til å mene dette. 
Man gir ikke opp barn slik. 
Så får andre selvfølgelig være uenig i dette. 

Men det er da ingen som har sagt at barnet ikke vil klare å fullføre grunnskolen?? Det har du i hvert fall ikke skrevet om tidligere i tråden. Det er umulig å forutsi hvor barnet er om 7 år, så det tviler jeg veldig på at barneskolen nå har konkludert med. Spesielt for et barn som befinner seg innenfor normalområdet. Jeg tror du må ha misforstått noe i kommunikasjonen med skolen og PPT. Det kan være lurt å be om et oppklaringsmøte. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er da ingen som har sagt at barnet ikke vil klare å fullføre grunnskolen?? Det har du i hvert fall ikke skrevet om tidligere i tråden. Det er umulig å forutsi hvor barnet er om 7 år, så det tviler jeg veldig på at barneskolen nå har konkludert med. Spesielt for et barn som befinner seg innenfor normalområdet. Jeg tror du må ha misforstått noe i kommunikasjonen med skolen og PPT. Det kan være lurt å be om et oppklaringsmøte. 

Man fullfører ikke grunnskolen om man ligger under de andre. Da kan man heller ikke få karakterer på u.skolen og man søker ikke vgs på lik linje som jevnaldrende. 
Jeg sa i møte at måle må vel være at barnet skal opp på nivå til de andre i løpet av grunnskolen. Nei fikk jeg beskjed om målet er at barnet skal nå sine mål. Jeg spurte også om det menes at barnet har pu, nei det var innenfor normalområdet så det var ikke pu. 
Jeg kan ikke ha misforstått når jeg spør så klart og tydelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (1 time siden):

Om barnet ikke følger trinnets mål må det helt klart en iop til. Begynn i den enden. Rart barnet får spes.ped uten iop, hvordan vet spes.ped hva det skal øves på? 

Dette synes jeg og er rart. Når PPT foretar en kartlegging - og fant forhold som krevde tiltak (spes ped/ ekstra tilrettelegging) så har eleven ofte IOP. Denne blir utfylt at skolen, men foreldrene får jo tilgang til denne, hvorav de kan kommentere (samt det står mål eleven skal jobbe mot). Det er jo en del av poenget - at eleven skal få ekstra støtte. Tror ikke det er så lett å få spesped lærer, en til en, uten tiltak og IOP i skolen nå, men tanke på økonomi og ressurser. Jeg tørr ikke si helt sikkert, men (jobber selv på uskole), og der får også elevene ha sine ytringer om diverse angående målene, arbeidsmåtene og sine mål (elevens stemme) Siden dette gjelder barneskoleelev og 3.klassing så er jeg usikker på om det praktiseres likt, det er ikke alltid lett å få ord utav elever, men de skal bli hørt. 

Ville uansett hørt om de har laget en IOP.

Anonymkode: 3a971...3d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan du vet vi jobber med kun det barnet kan? Vet du hva mitt barn kan og hva vi jobber med? For så klart gjør vi ikke det. Man må ikke sitte med bøker å pugge, pugge for å lære. Alle lærer ikke på samme måte. 
Så klart speiler jeg meg i barnet mitt når historien gjentar seg, jeg hadde ikke foreldre som kunne hjelpe meg. Jeg står på for mitt barn. Så får mennesker her på kg tenke at herregud skjønner hun ikke at all testing på ppt er rett, hvor naiv er ho, hun hjelper ikke barnet sitt nok. Det får være så. 
Jeg har fått mange gode råd her, de tar jeg med meg. Så får alle som mener de kjenner både meg og mitt barn ut i fra en tråd og noen innlegg tro det de vil. 
Jeg har fått svar på det jeg ønsker, og kommer til å starte med å etterspørre iop. 

Be om å få se på de ulike deltestene, er det forskjell på språkforståelse og hvor raskt barnet bearbeider f.eks. Ulike utfordringer kan gi ulike skjevheter.  Testen tar jo bare noen timer og måler jo så klart ikke potensiale, men den krever jo at barnet forstår oppgavene og dysleksi, språkvansker og f.eks adhd (er flere versjoner enn utagerende) vil jo gjøre at det i mindre grad er mulig.   Så hvordan bare kan resonnere og som måles i tester er noe som i mindre grad er påvirket av dysleksi (som lavt ordforråd, arbeidsminne, hastighet på prosessering blir) 

Anonymkode: bf10d...b52

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette synes jeg og er rart. Når PPT foretar en kartlegging - og fant forhold som krevde tiltak (spes ped/ ekstra tilrettelegging) så har eleven ofte IOP. Denne blir utfylt at skolen, men foreldrene får jo tilgang til denne, hvorav de kan kommentere (samt det står mål eleven skal jobbe mot). Det er jo en del av poenget - at eleven skal få ekstra støtte. Tror ikke det er så lett å få spesped lærer, en til en, uten tiltak og IOP i skolen nå, men tanke på økonomi og ressurser. Jeg tørr ikke si helt sikkert, men (jobber selv på uskole), og der får også elevene ha sine ytringer om diverse angående målene, arbeidsmåtene og sine mål (elevens stemme) Siden dette gjelder barneskoleelev og 3.klassing så er jeg usikker på om det praktiseres likt, det er ikke alltid lett å få ord utav elever, men de skal bli hørt. 

Ville uansett hørt om de har laget en IOP.

Anonymkode: 3a971...3d1

Det skal jeg gjøre, enig at dette er rart. Vedtak kom i januar. Det tok litt tid før spesped var på plass, men ikke snakket med noen annet enn lærer etter møte med ppt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man fullfører ikke grunnskolen om man ligger under de andre. Da kan man heller ikke få karakterer på u.skolen og man søker ikke vgs på lik linje som jevnaldrende. 
Jeg sa i møte at måle må vel være at barnet skal opp på nivå til de andre i løpet av grunnskolen. Nei fikk jeg beskjed om målet er at barnet skal nå sine mål. Jeg spurte også om det menes at barnet har pu, nei det var innenfor normalområdet så det var ikke pu. 
Jeg kan ikke ha misforstått når jeg spør så klart og tydelig. 

Pust med magen nå. Barnet er bare 9, det er mange år igjen av grunnskolen og mye som er viktigere å ha fokus på enn karakterer på ungdomsskolen (og mange alternative veier til utdannelse og et godt og meningsfylt liv). At skolen er mer opptatt av at barnet skal nå sine egne mål nå enn hvorvidt det skal kunne søke vgsvpå lik linje med sine jevnaldrende når den tid kommer høres fornuftig og realistisk ut. Det er fint å tenke langsiktig, men man må gå veien steg for steg likevel, og mye kan skje underveis. 

Endret av Daria
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (36 minutter siden):

Pust med magen nå. Barnet er bare 9, det er mange år igjen av grunnskolen og mye som er viktigere å ha fokus på enn karakterer på ungdomsskolen (og mange alternative veier til utdannelse og et godt og meningsfylt liv). At skolen er mer opptatt av at barnet skal nå sine egne mål nå enn hvorvidt det skal kunne søke vgsvpå lik linje med sine jevnaldrende når den tid kommer høres fornuftig og realistisk ut. Det er fint å tenke langsiktig, men man må gå veien steg for steg likevel, og mye kan skje underveis. 

Puster med magen, men blir lei meg av at skolen har "gitt" opp mitt barn til å være på lik linje med jevnaldrende ikke nå, men også senere. Og karakterer på u.skolen er viktig for fremtiden, allerede valgene du tar der har betydning for videre utdannelse i livet. Det har vi også erfart med vår førstefødte. 
Og mye kan skje underveis det er akkurat det jeg mener også, men opplever at skolen har ikke dette som et mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...