Gå til innhold

Kjenner jeg blir så lei meg når skolen hele tiden han skal kunne på sitt nivå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ppt har utredet mitt barn, der kom de frem til at han er i nedre del av iq. Dette stemmer ikke, og barnet lærer veldig fort bare forholdene legges tilrette. Forholdene de første årene bestod av kun ufaglærte og masse bråk i klasserommet. Mitt barn satt ofte på gangen for bråket trigget migrenen hans. 
Nå har klassen en stabil lærer, barna har roet seg og bare på noen få måneder har vårt barn lært enormt. 
Så begynte lærer å snakke om at de tenker på sikt skal vårt barn være med i alle timer med klasse. Ja, det er vel målet at han skal være på lik linje med de andre barna til slutt. Nei målet er at barnet skal lære på sitt mål. 
Her har ikke ppt testet for noen lærevansker som dysleksi vel vitende om at dette ligger i familien, har kun tatt evnetest og den kan umulig være riktig. 
Og skolen har ikke engang som mål å få barnet vårt opp på samme nivå som jevnaldrende. Kjenner jeg blir så lei meg, og tenker jeg kommer til å kreve ny utredning på sikt. 
Er dette vanlig at skolen lener seg på at barnet er likevel dum så vi får tenke at det barnet får ikke til som andre barn? 

Anonymkode: 50624...626

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dere gjort hjemme for å ta igjen nivået ?

Anonymkode: bf10d...b52

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er sårt for meg, føler historien gjentar seg da jeg ikke fikk hjelp før sent i livet. Jeg tok opp fag som voksen å lære da at jeg er ikke dum som skolen har trodd jeg har vært. Jeg trengte bare en lærer som tok seg tid da lærte jeg rimelig fort. Jeg ser meg selv i han, mye lik meg. Ts

• Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har dere gjort hjemme for å ta igjen nivået ?

Vi leser masse, regner matte, og skriver. Ts

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og dette er sårt for meg, føler historien gjentar seg da jeg ikke fikk hjelp før sent i livet. Jeg tok opp fag som voksen å lære da at jeg er ikke dum som skolen har trodd jeg har vært. Jeg trengte bare en lærer som tok seg tid da lærte jeg rimelig fort. Jeg ser meg selv i han, mye lik meg. Ts

Men lærere har ikke alltid tid til det, samme hvor mye man kan ønske det😥. Hvordan har ikke lesing, regning og skriving hjemme hjulpet? Det er jo svært begrenset med tid på skolen hver dag.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er utredet så er det vel skrevet en IOP i samråd med dere. Denne er skolen pliktig til å følge, men den kan selvfølgelig endres litt på gjennom året. Er du sikker på at skolen ikke ser barnet for den det er, og prøver å legge til rette for mestring på hans nivå? 

Anonymkode: 19871...9ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men lærere har ikke alltid tid til det, samme hvor mye man kan ønske det😥. Hvordan har ikke lesing, regning og skriving hjemme hjulpet? Det er jo svært begrenset med tid på skolen hver dag.

Barnet har spesped timer ;) 

Det har hjulpet masse, men vi kan ikke sitte 6 timer om dagen slik som de gjør på skolen. Trenger vi ikke skole så lenge foreldrene gjør noe hjemme tenker du? Jeg er ikke lærer, heller ikke min man. Vi har den kompetansen vi har, men vi kan ikke erstatte skole. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til det.

Derfor kjempe både jeg og mannen på begge våres. Fordi som vi sa, vi var ikke dumme, men fikk ikke rett hjelp til å nå målene.

Derfor var vi på hele veien her fra dag 1 med ungene. Her og skorter skolen, her sa tilogmed ppt at skolen gjorde for lite satte inn for lite tiltak, ikke faglærte folk osv.

Så dermed jobbet vi mye hjemme både med tekst, video snutter osv, ppt fant og flere YouTube lære filmer til oss i matte osv

Anonymkode: ea375...6d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis han er utredet så er det vel skrevet en IOP i samråd med dere. Denne er skolen pliktig til å følge, men den kan selvfølgelig endres litt på gjennom året. Er du sikker på at skolen ikke ser barnet for den det er, og prøver å legge til rette for mestring på hans nivå? 

Anonymkode: 19871...9ea

Har faktisk ikke fått iop, har kun fått rapporten fra ppt. Det kan jeg kanskje etterlyse?
De hadde et helt annet mål helt til ppt kom med sin rapport. Da var målet å få barnet opp på nivå med andre barn på samme alder. 
Nå har de ordlyden han skal lære det som er hans nivå. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk dere med bøkene og pad? Her får vi fulgt opp bare leksene, så bruker vi lesing osv hjemme som ikke har sånn med skole å gjøre. Ipad og bøker holdes på skolen selv om jeg har spurt om å få de med hjem. 
Så godt å høre solskinnshistorier. Jeg er ikke så opptatt av høye karakterer osv, men barnet mitt skal føle seg som jevnaldrende og liker ikke språket de bruker på skolen  om barnet vårt. 
Jeg kommer til å kreve bedre utredning, men vi har noen timer spesped og de er viktige nå om du skjønner? 

Ja vi fikk med bøker hjem. Her brukte de ikke ipad, men de fikk logget på skole bruker på pc slik at de fikk tilgang til ting der. Her fikk vi igjenom et sett bøker hjemme og et sett skolen. 

Så vi fin leste uke plan, og gikk ofte igjenom stoff dagen før de skulle jobbe med det, slik at de var litt forberede. 

For våres del så var spesped viktig, og ofte tverfaglig møter. Hos oss hadde vi 2 møtter før jul og 3 etter jul hvor ppt, spesped og lærere, og faktisk rektor hos oss var med.

Ja ble mye tårer på unga til tider. Men som han på 20 sa her om dagrn: jaggu er jeg glad dere stod på og jobbet med meg, eller så hadde jeg vel blitt som med xx som ikke fikk lærling plass en gang

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener er problemet, TS?

Anonymkode: f5d5c...730

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner til det.

Derfor kjempe både jeg og mannen på begge våres. Fordi som vi sa, vi var ikke dumme, men fikk ikke rett hjelp til å nå målene.

Derfor var vi på hele veien her fra dag 1 med ungene. Her og skorter skolen, her sa tilogmed ppt at skolen gjorde for lite satte inn for lite tiltak, ikke faglærte folk osv.

Så dermed jobbet vi mye hjemme både med tekst, video snutter osv, ppt fant og flere YouTube lære filmer til oss i matte osv

Nesten vurderer å kjøpe skolebøker bare for å få jobbet hjemme med det de gjør på skolen. 
Vet barnet har evner til å lære, og får helt vondt av at barnet allerede er stemplet slik. Spesielt når de ikke har testet for slike lærevansker som ligger i familien. Takk for håp og gode ord❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha klaget til fylkeskommunen.

Det er håp. Jeg har tatt både en bachelor og en master, selv om jeg har havnet under gjennomsnittet på tester gjort hos nevropsykolog. 

Anonymkode: d6201...061

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja vi fikk med bøker hjem. Her brukte de ikke ipad, men de fikk logget på skole bruker på pc slik at de fikk tilgang til ting der. Her fikk vi igjenom et sett bøker hjemme og et sett skolen. 

Så vi fin leste uke plan, og gikk ofte igjenom stoff dagen før de skulle jobbe med det, slik at de var litt forberede. 

For våres del så var spesped viktig, og ofte tverfaglig møter. Hos oss hadde vi 2 møtter før jul og 3 etter jul hvor ppt, spesped og lærere, og faktisk rektor hos oss var med.

Ja ble mye tårer på unga til tider. Men som han på 20 sa her om dagrn: jaggu er jeg glad dere stod på og jobbet med meg, eller så hadde jeg vel blitt som med xx som ikke fikk lærling plass en gang

Skal kreve et møte jeg, få iop så kan vi jobbe hjemme med det samme som skolen. Istedenfor at vi gjør det og skolen gjør det.

Ja, er mye tårer her også. Mye sinne, frustrasjon men tror det blir takknemlighet i enden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange elever er det i klassen, da? Realiteten i skolen er at det er for mange elever pr. lærer. En lærer har ikke anledning til å sitte én til én med hver enkelt elev hver time, hver dag. Det er mange som trenger hjelp med å finne frem ting og komme i gang med arbeidet, innen man er kommet til nummer 5, så er en annen i full fres rundt i klasserommet og må roes ned før man kan fortsette. 

Foreldre stiller stadig større krav til skolen og lærerne, men er ikke alltid interessert i å gjøre noe selv for å hjelpe. Nå sier ikke jeg at det er tilfelle her, men det er tendensen i skolen. Skolen skal løse alt og lærere blir dratt i alle retninger, uten noe hjelp og støtte. 

Ja, det er slik at elever skal få tilpasset opplæring, men det betyr ikke at de skal få jobbe med akkurat det de vil hver time. Det betyr at læreren varierer undervisningen og at man ila en periode får jobbet på en måte som passer den enkelte elev. En elev kan ikke bare se dokumentarer, mens en aldri skal være med i gruppearbeid, en tredje skal aldri bruke skjerm, osv.

Selv når elevene får iop er det vanskelig å få lagt det skikkelig opp, for en iop tilfører ikke noen ekstra ressurser. Ikke ekstra voksne i rommet eller noe. 

Du kan jo kanskje ta en prat med læreren om hen har noe forslag til hva dere kan gjøre for å støtte? Kanskje det går an å få et ekstra sett bøker hjemme? Kanskje det er noe som kan øves på hjemme? Ikke sikkert det er skolearbeid. Jeg har hatt elever som trenger å øve på struktur, da kan det å hjelpe å dekke på bordet eller pakke gymtøy selv være til stor hjelp. En lærer klarer dessverre ikke å hjelpe alle med alt, selv om det ideelt sett skulle vært slik. De fleste lærere er forsåvidt rause og villig til å strekke seg langt, da 

Anonymkode: 4704f...fa2

• Liker 11
  • Nyttig 8
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krev logostesting (dysleksi). Min far har dysleksi og min sønn blir utredet for det nå, foreløpig viser han tegn til dysleksi.
   Så glad for at jeg maste om det da skolen gjerne vil vente og vente… i mellomtiden føler barnet seg som en idiot som ikke får til. Den psykiske belastningen og hvordan det påvirker barnets selvfølelse er det verste…

Mulig han har adhd også, det blir neste utredning da han i tillegg sliter med fokus.

Stå på, og klag til statsforvalter om dere ikke får den hjelpen du mener han trenger ❤️

Anonymkode: 3e743...694

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mange elever er det i klassen, da? Realiteten i skolen er at det er for mange elever pr. lærer. En lærer har ikke anledning til å sitte én til én med hver enkelt elev hver time, hver dag. Det er mange som trenger hjelp med å finne frem ting og komme i gang med arbeidet, innen man er kommet til nummer 5, så er en annen i full fres rundt i klasserommet og må roes ned før man kan fortsette. 

Foreldre stiller stadig større krav til skolen og lærerne, men er ikke alltid interessert i å gjøre noe selv for å hjelpe. Nå sier ikke jeg at det er tilfelle her, men det er tendensen i skolen. Skolen skal løse alt og lærere blir dratt i alle retninger, uten noe hjelp og støtte. 

Ja, det er slik at elever skal få tilpasset opplæring, men det betyr ikke at de skal få jobbe med akkurat det de vil hver time. Det betyr at læreren varierer undervisningen og at man ila en periode får jobbet på en måte som passer den enkelte elev. En elev kan ikke bare se dokumentarer, mens en aldri skal være med i gruppearbeid, en tredje skal aldri bruke skjerm, osv.

Selv når elevene får iop er det vanskelig å få lagt det skikkelig opp, for en iop tilfører ikke noen ekstra ressurser. Ikke ekstra voksne i rommet eller noe. 

Du kan jo kanskje ta en prat med læreren om hen har noe forslag til hva dere kan gjøre for å støtte? Kanskje det går an å få et ekstra sett bøker hjemme? Kanskje det er noe som kan øves på hjemme? Ikke sikkert det er skolearbeid. Jeg har hatt elever som trenger å øve på struktur, da kan det å hjelpe å dekke på bordet eller pakke gymtøy selv være til stor hjelp. En lærer klarer dessverre ikke å hjelpe alle med alt, selv om det ideelt sett skulle vært slik. De fleste lærere er forsåvidt rause og villig til å strekke seg langt, da 

Barnet har egne spesped timer og jeg forventer i de timene at det jobbes med at barnet mitt skal nå de samme målene til slutt. Her er det 17 elever. Jeg forventer ikke mer enn det barnet mitt har krav på, rett og slett opplæring. Dette har ikke barnet fått pga ledelsen har prioritert å spare penger sånn at det har vært nye vikarer flere ganger i uken. 
Har ikke klaget på lærer, jeg reagerer på at skolen har allerede planlagt at mitt barn aldri når igjen de andre barna på samme alder. De har gitt opp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet har egne spesped timer og jeg forventer i de timene at det jobbes med at barnet mitt skal nå de samme målene til slutt. Her er det 17 elever. Jeg forventer ikke mer enn det barnet mitt har krav på, rett og slett opplæring. Dette har ikke barnet fått pga ledelsen har prioritert å spare penger sånn at det har vært nye vikarer flere ganger i uken. 
Har ikke klaget på lærer, jeg reagerer på at skolen har allerede planlagt at mitt barn aldri når igjen de andre barna på samme alder. De har gitt opp. 

Vet du at de har gitt opp? Og vet du at barnet ikke får det nivået han trenger? Kan jo hende at nivået må legges litt lavere først. Hadde vært demotiverende om alt er for vanskelig hele tiden? 

Om målet er at han skal ha flere timer i klassen, så er vel det på klassens nivå? Så da jobber jo de mot det nivået, selv om de ikke sier det

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du at de har gitt opp? Og vet du at barnet ikke får det nivået han trenger? Kan jo hende at nivået må legges litt lavere først. Hadde vært demotiverende om alt er for vanskelig hele tiden? 

Om målet er at han skal ha flere timer i klassen, så er vel det på klassens nivå? Så da jobber jo de mot det nivået, selv om de ikke sier det

Nei det er ikke på jevnaldrende da nei og ja jeg har spurt. Da skal mitt barn få andre arbeidsoppgaver på sitt nivå, men være samme de andre i klasserommet. Skal da ha spesped med seg.  Jeg vet jo dette fordi jeg har snakket med lærer å fått dette som svar. Nå skal selvfølgelig barnet få undervisning der barnet er, men målet må være opp til jevnaldrende. Har flere år igjen av skolen, så jeg mener det er helt innenfor å tenke barnet vårt kan være på jevnaldrende barn sitt nivå når grunnskolen er ferdig.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du at det ikke stemmer at han har lav iq?

Anonymkode: ea1ae...1f9

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...