Gå til innhold

må betale bidrag for de 6 årene som er gått

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ei dame hadde en ONS med en mann.

De så hverandre aldri mer.

Hun visste navnet og hvem han var.

Hun ble gravid.

Hun sa ingenting til ham.

Årene går,Med blodprøver og dna testing forelå svaret ,hele 6 år tok det før han fikk vite at han var far og nå kommer bidragsgjelden.

Dette synes jeg ikke er rett.

Denne moren visste jo hele tiden hvem som var faren men gjorde aldri noe med det.

Da synes jeg pigadø hun kunne fått blitt straffa for dette.

Han visste ikke at han var far,hadde han visst det så hadde han aldri pådratt seg gjeld for så mange år.

Jeg er mamma selv,har flere barn,tom forskjellige pappaer,jeg er alenemor,men jeg kunne aldri i verden finne på å utsette barna mine for et liv uten pappa og et gjeldshelvete for den personen som gav meg barna.

Aldri.

Hvorfor slipper mødre unna slik oppførsel.

Barnets beste var vel ikke helt tatt med da hun har levd i 6 år uten pappa.

Synes mødre skulle blitt straffet som gjør sånn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er du sikker på at han må betale bidrag for de 6 årene som har gått?

Skrevet

Vist det er tilfelle at han må betale for de 6 årene,da er det noe veldig gale med systemet. Og ja, syns da at mor i denne situasjon bør få seg en smekk. :frustrert:

Gjest Gjesta
Skrevet

Han skal ikke behøve å betale bidrag for de årene som er gått før farskapet ble fastslått.

Skrevet
Han skal ikke behøve å betale bidrag for de årene som er gått før farskapet ble fastslått.

Ok, syns jo det virket litt rart ja, men aldri gått å vite. Er så mange rare lover å regler i dette landet. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er du sikker på at han må betale bidrag for de 6 årene som har gått?

Ja hørte at han hadde fått etterkrav på bidrag 6 år i tid.

Dette er helt syyyykt.

Man kan jo stille dette i et annet lys da,her har da moren hevet penger fra trygdekontoret hun egentlig ikke har hatt krav på,ja for hun har sikkert mottatt minstebidraget og selv om det ikke er så mye over 1000 lappen så blir det endel tusen på 6 år.

Da kan trygdesystemet andmelde henne for trygdesvindel da,ja for hun ha jo da mottatt penger hun ikke skulle hatt,pengene skulle jo ha kommet fra far til barnet.

Gjest Gjest
Skrevet
Da kan trygdesystemet andmelde henne for trygdesvindel da,ja for hun ha jo da mottatt penger hun ikke skulle hatt,pengene skulle jo ha kommet fra far til barnet.

Synes det virker veldig rart at de kan kreve etterbetaling av en mann som har blitt holdt i uvitenhet i seks år.

Men det du foreslår her er rett og slett ulogisk.

Vi har et trygdesystem som fungerer på den måten at man får bidrag også om man ikke har en far inne i bildet. Uansett årsak. En kvinne kan ha hatt ONS som denne eller ha vært utsatt for voldtekt eller rett og slett være enke. Alle får utbetalt minstebidrag. Men dersom det er en far i bildet skal han betale.

Synes likevel det er rart at man kan kreve etterbetaling så lenge det ikke er viljen eller evnen det har stått på hos denne mannen, men rett og slett at han aldri har fått beskjed.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min ex måtte ikke etterbetale for de seks årene som gikk før han ble satt opp på papirene ihvertfall.

Skrevet

En kompis av meg var ute for det samme, etter at det ble fastslått ved DNA-test at han var faren krevde hun penger for tiden han ikke hadde vært der. Men han var forholdsvis pengesterk, gikk til advokat og det ble rettsak. Enden på visa var at han slapp å betale for de 5 årene fordi retten fant det sannsynlig at han hadde betalt bidrag dersom han hadde visst om det... Og at hun hadde ingen rett på pengene ettersom hun hadde holdt dette skjult, så hun skulle ikke vinne på dette.

Han søkte senere om en del av omsorgen og er nå pappa 50% av tiden. Dette fikk han pga at mor ble sett på som "dårlig mor" som hadde holdt dette skjult og hadde prøvd å tjene penger på det. Og fordi hun hadde ingen gode argumenter for at han var en dårlig omsorgsperson.

Foreldrene kommer nok aldri til å bli perlevenner, men far og sønn har et helt topp forhold iallefall

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det virker veldig rart at de kan kreve etterbetaling av en mann som har blitt holdt i uvitenhet i seks år.

Men det du foreslår her er rett og slett ulogisk.

Vi har et trygdesystem som fungerer på den måten at man får bidrag også om man ikke har en far inne i bildet. Uansett årsak. En kvinne kan ha hatt ONS som denne eller ha vært utsatt for voldtekt eller rett og slett være enke. Alle får utbetalt minstebidrag. Men dersom det er en far i bildet skal han betale.

Synes likevel det er rart at man kan kreve etterbetaling så lenge det ikke er viljen eller evnen det har stått på hos denne mannen, men rett og slett at han aldri har fått beskjed.

Alle saker er forskjellige,i dette tillfellet er det ikke voldtekt.

Far ble med viten og vilje holdt utenfor.

Mor bør få en smekk på fingrene,for hun har holdt barnet sitt for narr,barnefaren og hans familie og hele trygdesystemet.

Synes du det er rett at trygdesystemet skal betale for noe som far skal betale og så må far i dette tillfellet betale tilbake noe som er mor sin feil og han har ikke visst noe??

Alle saker er forskjellige og har et lovverk som kan behandles med skjønn osv.

Så jeg synes ikke at forslaget var så dumt jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener man bare kan bli krevd for inntil 3 år tilbake når det gjelder bidragsgjeld i slike tilfeller. Dette er jeg nokså sikker på da min sønns far ikke står registrert i noen offentlige papirer. Om jeg oppgir navnet hans nå etter 12 år vil han i verste fall kun bli heftet for inntil 3 år.

Skrevet

Man kan ikke bli krevd for bidrag om man ikke har visst om barnet. Har svangerskap og fødsel blitt gjort kjent for biologisk far kan han også bli krevd å dekke statens utgifter til minstebidrag de årene han ikke har betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...