AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #1 Del Skrevet torsdag kl 15:42 Som det står i tittelen. I samtale med venner om hobbyer begynte jeg å fortelle om ting jeg liker å gjøre som jeg dessverre ikke har så mye tid til lenger. Tegning, maling, DIY-greier, sy klær, hekling og mye mer. Og samboer skyter inn at klesvask er jo som en hobby for meg nå. Jeg så på ham som om han hadde to hoder, men han mente det på alvor og holdt på sitt. Han synes jeg er så opptatt av klesvask, rydding og vask hjemme at han anser det som en hobby for meg, noe jeg bruker mye tid på akkurat som han bruker tid på sine hobbyer. Men jeg er jo ikke interessert i klesvask og alt det andre, jeg gjør det fordi jeg må. Hvis jeg ikke prioriterer det, ville det ikke bli gjort og vi ville ikke ha rene klær, mat i kjøleskapet og et greit sted å bo. Under hele samboerskapet har husarbeid vært et problem. Jeg gjør minst 90% av det som skal gjøres hjemme. Jeg har tatt det opp en million ganger. Hver gang lover han bot og bedring, vi utarbeider et system eller en avtale og han skjerper seg i en uke før det er tilbake til det gamle. Livet er travelt, ting skjer, jeg klarer ikke å opprettholde presset i det daglige og vil ikke lage dårlig stemning, så det blir bare til at jeg fikser det meste som vanlig frem til begeret renner over igjen og vi har en ny runde med det samme. Må nevne at han er flink til å fikse alt med bil og gjør mer innsats enn jeg når det gjelder snømåking på vinterstid, så han bidrar altså. Men sammenlignet med alt husarbeidet og matlagingen hver dag året rundt kan det ikke sammenlignes, og jeg er så provosert av at han faktisk tenker at dette er en hobby for meg. En hobby er noe man liker å gjøre, gjerne noe som er kreativt og givende eller man kan utvikle seg på. Det er ikke oppgaver hjemme som er kjedelige, men må gjøres. Vi har begge full jobb og bidrar likt økonomisk, vi er begge i stand til å gjøre husarbeid. Men tydeligvis tror han det er noe jeg har valgt som en hobby. Det føles som om han velger å se det på den måten slik at han slipper å hjelpe til og ikke trenger å ha dårlig samvittighet for at han tar seg tid til å slappe av og dyrke sine interesser. Han ser ikke noe galt med dette og mener jeg rett og slett er mer interessert i og flink til husarbeid. Hvordan får jeg ham til å forstå at dette er urettferdig og respektløst? Anonymkode: a51d8...124 4 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:49 #2 Del Skrevet torsdag kl 15:49 Dette er nok 80% av grunnen til at kvinner ikke gidder å være i forholdet lenger. Selv har jeg fokusert ekstra på dette i forholdet slik at jeg gjør mesteparten av klesvask og husvask. Da forlater aldri dama mi meg 😆 mann, 48 Anonymkode: fb709...5da 17 12 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet torsdag kl 15:54 #3 Del Skrevet torsdag kl 15:54 Et slikt utsagn er så respektløst at det hadde fått meg til å komme med et ultimatum. Enten full skjerpings på heimefronten eller så kan han fikse sine egne klær, middag og innkjøp. Og så ville jeg vurdert om dette er en mann du virkelig vil satse på? Har dere barn? 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet torsdag kl 16:01 #4 Del Skrevet torsdag kl 16:01 Ta ham med i parterapi først som sist. Dette var forøvrig en skikkelig god anledning til å si nøyaktig hva du mener om dette. Konsekvenser er hva mennesker lærer best av. Bli enige om oppgaver som er hans, som medfører konsekvenser om de ikke blir gjort, og så må du klare å holde deg unna. Uansett! Her valgte mannen å ha oversikt over hva vi trenger og handle. Ble noen merkelige middager og måltider generelt en stund (deilig kjøtt/fisk uten noe tilbehør, og deilig pålegg men ingen brød), og unger som raste når de fikk servietter til toalettpapir, med mer, men så gikk det seg til. Nå er han kjempeflink. Støvsuging og gulvvask er også hans. Hvilket er bra, for han virkelig hater skitne gulv. Hvilket det blir om han ikke gjør det han skal. Jeg gjør det ikke, uansett. (Selvfølgelig om han er bortreist. Da må jeg handle også. Alt. Men det må han når jeg er bortreist også.) 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:03 #5 Del Skrevet torsdag kl 16:03 Dere er nok grunneleggende uenige om hva som MÅ gjøres. Den som har høyest standard er som regel den som "må" gjøre mest, men det er på en måte frivillig når den andre mener det er for mye. Anonymkode: 660a5...b45 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:04 #6 Del Skrevet torsdag kl 16:04 Er du helt sikker på at du ikke tar husvask og rydding for ofte, og har for høy standard? Du sier ingenting om barn, hund, katt? Jeg var for nøye før selv. Nå har jeg senket standarden, og det er deilig. Vi er bare to voksne igjen i huset, så noe særlig rydding er det ikke. Kjøkkenbenker og spisebord tørker vi jo over hver gang de er brukt. Hva med å kjøpe robot som tar gulvene ukentlig? En av god kvalitet, som gjør god jobb. Da tar det ikke så lang tid å tørke over badet og noen overflater. Jeg tar vel over gulvene ca hver 6. uke, for å ta der roboten ikke kommer til. Hvor mye klesvask har dere, om dere bare er to? Kan du bruke klær, sengetøy og håndduker litt lenger enn du gjør nå? Selvfølgelig skal han gjøre sin halvdel. Av matlaging også. Det er det ingen tvil om. Men noen ganger kan vi kvinner gå litt ned i standard. Det er deilig med friuker fra husvask. Anonymkode: 3710e...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:10 #7 Del Skrevet torsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som det står i tittelen. I samtale med venner om hobbyer begynte jeg å fortelle om ting jeg liker å gjøre som jeg dessverre ikke har så mye tid til lenger. Tegning, maling, DIY-greier, sy klær, hekling og mye mer. Og samboer skyter inn at klesvask er jo som en hobby for meg nå. Jeg så på ham som om han hadde to hoder, men han mente det på alvor og holdt på sitt. Han synes jeg er så opptatt av klesvask, rydding og vask hjemme at han anser det som en hobby for meg, noe jeg bruker mye tid på akkurat som han bruker tid på sine hobbyer. Men jeg er jo ikke interessert i klesvask og alt det andre, jeg gjør det fordi jeg må. Hvis jeg ikke prioriterer det, ville det ikke bli gjort og vi ville ikke ha rene klær, mat i kjøleskapet og et greit sted å bo. Under hele samboerskapet har husarbeid vært et problem. Jeg gjør minst 90% av det som skal gjøres hjemme. Jeg har tatt det opp en million ganger. Hver gang lover han bot og bedring, vi utarbeider et system eller en avtale og han skjerper seg i en uke før det er tilbake til det gamle. Livet er travelt, ting skjer, jeg klarer ikke å opprettholde presset i det daglige og vil ikke lage dårlig stemning, så det blir bare til at jeg fikser det meste som vanlig frem til begeret renner over igjen og vi har en ny runde med det samme. Må nevne at han er flink til å fikse alt med bil og gjør mer innsats enn jeg når det gjelder snømåking på vinterstid, så han bidrar altså. Men sammenlignet med alt husarbeidet og matlagingen hver dag året rundt kan det ikke sammenlignes, og jeg er så provosert av at han faktisk tenker at dette er en hobby for meg. En hobby er noe man liker å gjøre, gjerne noe som er kreativt og givende eller man kan utvikle seg på. Det er ikke oppgaver hjemme som er kjedelige, men må gjøres. Vi har begge full jobb og bidrar likt økonomisk, vi er begge i stand til å gjøre husarbeid. Men tydeligvis tror han det er noe jeg har valgt som en hobby. Det føles som om han velger å se det på den måten slik at han slipper å hjelpe til og ikke trenger å ha dårlig samvittighet for at han tar seg tid til å slappe av og dyrke sine interesser. Han ser ikke noe galt med dette og mener jeg rett og slett er mer interessert i og flink til husarbeid. Hvordan får jeg ham til å forstå at dette er urettferdig og respektløst? Anonymkode: a51d8...124 Da ville jeg tatt betalt per time og bidratt tilsvarende økonomisk inn i boet. Man betaler for hushjelp. Eller, jeg ville aldri blitt i ett skeivt forhold. Det finnes menn som ikke er forvokste babyer. Lønner seg å finne en slik. Anonymkode: 36bfe...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #8 Del Skrevet torsdag kl 16:11 Min man mann tro at alt av husarbeid og matlaging er hobbyen min. Anonymkode: c1f69...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet torsdag kl 16:12 #9 Del Skrevet torsdag kl 16:12 Så lurer mange norske menn på hvorfor "kvinner oftest tar initiativ til brudd" og hvorfor de "ikke får dame" med slike dinosaurholdninger og frekke svar foran venner og familie ... 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:18 #10 Del Skrevet torsdag kl 16:18 Hvis dere ikke har barn - vask kun egne klær og lag avtale om å lage middag annen hver gang. Anonymkode: cb340...94d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:19 #11 Del Skrevet torsdag kl 16:19 La ham vaske sine egne klær hvis han mener det er en hobby. Seriøst. Anonymkode: 4931f...01c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet torsdag kl 16:28 #12 Del Skrevet torsdag kl 16:28 Jeg hadde gått hjem dersom min samboer hadde sagt noe sånt. Det er nedlatende, frekt og respektløst. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:38 #13 Del Skrevet torsdag kl 16:38 Er dette samme fyr som i den andre tråden som er muggen på hjemmekontor? Anonymkode: 3d0a5...5ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:45 #14 Del Skrevet torsdag kl 16:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er dette samme fyr som i den andre tråden som er muggen på hjemmekontor? Anonymkode: 3d0a5...5ab Ikke samme mann (for det var min tråd). Men kan vel bekrefte at jeg har fått høre akkurat det samme, at rydding er min hobby. Også vil han ha ansvar for 0 av sånne oppgaver Anonymkode: 414a8...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:46 #15 Del Skrevet torsdag kl 16:46 Jo, vent. Samme mann. Dette var visst min tråd 😅 off.. Anonymkode: 414a8...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:48 #16 Del Skrevet torsdag kl 16:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, vent. Samme mann. Dette var visst min tråd 😅 off.. Anonymkode: 414a8...f0b Nei vent, ikke mitt innlegg. Ble kraftig forvirret her. Min fikser ikke bil Anonymkode: 414a8...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:54 #17 Del Skrevet torsdag kl 16:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan får jeg ham til å forstå at dette er urettferdig og respektløst? Han vil aldri forstå han. Hele hans holdning tilsier jo at han mener det er din oppgave. Det burde du ha skjønt til nå. Du vet at du vil få det mye lettere uten han i hus? En voksen mann som ikke tar sin del av ansvaret, bidrar faktisk til en utrolig mye merarbeid for den som faktisk gjør alt. Anonymkode: a7f4e...30f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:59 #18 Del Skrevet torsdag kl 16:59 Er det bare jeg som synes det var litt morsomt at han tror hun har klesvask som hobby? 😂 Anonymkode: 61351...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet torsdag kl 17:02 #19 Del Skrevet torsdag kl 17:02 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er du helt sikker på at du ikke tar husvask og rydding for ofte, og har for høy standard? Du sier ingenting om barn, hund, katt? Jeg var for nøye før selv. Nå har jeg senket standarden, og det er deilig. Vi er bare to voksne igjen i huset, så noe særlig rydding er det ikke. Kjøkkenbenker og spisebord tørker vi jo over hver gang de er brukt. Hva med å kjøpe robot som tar gulvene ukentlig? En av god kvalitet, som gjør god jobb. Da tar det ikke så lang tid å tørke over badet og noen overflater. Jeg tar vel over gulvene ca hver 6. uke, for å ta der roboten ikke kommer til. Hvor mye klesvask har dere, om dere bare er to? Kan du bruke klær, sengetøy og håndduker litt lenger enn du gjør nå? Selvfølgelig skal han gjøre sin halvdel. Av matlaging også. Det er det ingen tvil om. Men noen ganger kan vi kvinner gå litt ned i standard. Det er deilig med friuker fra husvask. Anonymkode: 3710e...323 Det er mange som absolutt ikke har høy standard, men ekkel partner som synes møkk er greit. Tror du virkelig slike partnere i det hele tatt gidder tørke av benken eller plukke de skitne sokkene sine opp fra gulvet så støvsugeren kan gå uten å stoppe i en sokk??? Det er mye mer normalt at de lar søpla si ligge der, selv om det er en meter unna den tomme søppeldunken. Endret i går, 08:13 av katties 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet torsdag kl 17:05 #20 Del Skrevet torsdag kl 17:05 (endret) Sånn helt ærlig? Hadde jeg hatt muligheten til å velge når mannen min begynte å holde på slik så hadde jeg gått. Det handler om grunnleggende respekt. Han mener din fritid, interesser, tid osv. er mindre verdt enn hans. Du som menneske er mindre verdt - du er bare praktisk å bo med. Og jeg anbefaler ihvertfall ikke å få barn med slike, for i verste fall ser barna hva han gjør, synes det er en god ide, og du har da flere slike i huset som ikke synes du trenger å ha hobbyer. Først bør man selvfølgelig gi folk en sjanse og faktisk snakke om hvor respektløst det er å behandle folk som hushjelp og å bruke opp deres fritid... men tas det ikke seriøst, så burde man gå og finne seg en voksen som faktisk har respekt for alt det som nå gjøres hjemme for å opprettholde en normal levestandard. Endret torsdag kl 21:44 av katties 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå