Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #1 Skrevet 20. november 2002 HEI! ER DET NOEN SOM VET OM ABSOLUTT ALT SOM SENDES BLIR STOPPET I TOLLEN? (NÅR DET IKKE ER PRIVAT AVS, MEN EN BUTIKK) HVIS DET STOPPES, HVA CA HAR DERE BETALT, OG HAR DET TATT LANG TID Å FÅ DET UT? ALTSÅ, OM DET HAR LIGGET DER LENGE FØR DERE FÅR BESKJED???? PÅ FORHÅND TAKK! vENNLIG HILSEN BEKYMRET SHOPPER
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #2 Skrevet 20. november 2002 JA ALLE PAKKER SOM HAR EN VERDI PÅ OVER 200 KR PÅLEGGES BÅDE MVA OG TOLL!! (ps caps lock er på venstre side av tastaturet.. det er altså mulig å slå den av!)
Gjest Diva Skrevet 20. november 2002 #3 Skrevet 20. november 2002 Ok, hvorfor så mye klaging på at folk bruker caps-locken ? Herregud! Er det ikke viktigere ting å bry seg om? Kanske noen VIL bruke CAPS-LOCKEN ? Herregud............
Lula Skrevet 20. november 2002 #4 Skrevet 20. november 2002 Kattepus: På internett blir gjerne bruk av store bokstaver oppfattet som SKRIKING!! Derfor blir det kommentert av andre. Jeg synes det er mer anstrengende å lese tekst som er skrevet kun med store bokstaver. Dessuten oppfatter jeg det altså som skriking. Noe jeg (og tydeligvis andre også) reagerer negativt på. Ække verre en det ;-)
Gjest Diva Skrevet 20. november 2002 #5 Skrevet 20. november 2002 Oj! Visste faktisk ikke det jeg.... Sorry.... Synes egentlig det er fint å av og til skrive stort, men kanskje jeg skal ligge unna (med mindre jeg skriker da...) Takk for info : ) Klem, Kattepus P.S. : Tror heller ikke 1.innskriver her mente å skrike. Man kan vel også se dette litt i sammenheng med temaet ?
Lula Skrevet 20. november 2002 #6 Skrevet 20. november 2002 Det kan godt hende at vedkommende ikke mente å "skrike"! Jeg visste heller ikke det da jeg først begynte å bruke internett. Men noen kan jo bare si fra på en hyggelig måte, så lærer vi alle sånn litt etterhvert :-)
Nitha Skrevet 20. november 2002 #7 Skrevet 20. november 2002 For å komme tilbake til spørsmålet, så er det ikke absolutt alt som blir stoppet i tollen. Men det er like spennende hver gang, for den som håper å måtte ut med minst mulig penger. Jeg har opplevd å få pakker hvor beløpet har vært ført opp mot 85 dollar som ikke har blitt fordyret i tollen. Jeg bruker å spørre avsender pent om det er mulig å skrive i list of contents at det er en gave, og det har flere gjort. Kanskje det er et tips? Ikke vet jeg, men min erfaring er i alle fall at ikke alt blir stoppet i tollen. Nitha
Lereè Skrevet 20. november 2002 #8 Skrevet 20. november 2002 Hei! Om alt blir stoppet vet jeg ikke, men om det blir det så er det i alle fall følgende avgifter (har nylig sjekket med tollvesenet så dette er sikkert): 16 % toll, beregnes av kjøpesum/verdi på varen 24 % moms, beregnes av totalsummen fra kjøpesum, frakt(!), og toll. Eks; Du kjøper sko til 1000,- så bregenes det 16 % toll av det så det blir til 1160,- Så skal det betales moms, så da tar man summen over, plusser 150,- i frakt og får 1310,- Dette beregnes det 24% moms av, slik at det blir 1624,40 Med andre ord, staten håver inn over 600 kr på at man kjøper sko..... Så vi får håpe de ikke stopper alt, men kan være greit å vite kostnadene om så skjer. Hilsen Lereè
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #9 Skrevet 20. november 2002 KREMT !! Ja jeg sier det HØYT !! 16% toll er på klesplagg, det kommer akkurat an på hva du har kjøpt hvilken tollsats som tilkommer. - sko har en annen tollsats bl.a. OG om du skriver gave hjelper ikke alltid da man må betale toll på gaver over 500,- også !!!! Her er det mange regler som man må sette seg inn i !!! Ellers stoppes de fleste pakker som sendes fra butikk. De som slipper igjennom er KUN de som man ikke har kapasitet til å stoppe ..... Det kan være lurt noen ganger å benytte seg av formidlere som "kjenner" systemet ut og inn og som kan gi deg et eksakt beløp på hva gjenstanden vil koste. MEN lykke til, dere kan jo være heldige med å snyte tollen...
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #10 Skrevet 20. november 2002 Dessuten kommer alle gebyrene i tillegg også !!! Posten tar ca 150 kr i gebyr for fortollingen, NorCargo tok over 450,- !! Man kan fortolle selv også, men da er man avhengig av å komme seg til et tollsted... Nå har det kommet et nytt fortollingsselskap som skal ta over for NorCargo og de skal ha 125,- kr uansett om pakken er tollpliktig eller ei !! SYKT !!
Lereè Skrevet 21. november 2002 #11 Skrevet 21. november 2002 Jøss, enda mer komplisert altså! Må jo si at da er det ikke veldig imponerende av tollvesenet å ikke gi meg full/riktig informasjon. Skrev jo mail til dem og spurte om hva det kostet å få noe fra USA, men nevnte ikke om det var kjole eller sko jeg skulle ha inn. Det har vel bare tatt en forutsettning at det var kjole da. Ikke nevnte de noe om de andre avgiftene heller, selv om de ikke er tollen sine direkte burde de jo kanskje ha sagt det. Ja ja, da har jeg lært noe nytt i dag og
Imax Skrevet 22. november 2002 #12 Skrevet 22. november 2002 Jeg er så heldig å ha en venninne som sendte kjolen min for meg, og jeg unngikk både toll og moms, det var skrevet "gave" på den (verdi $750). Alle klær over 5000,- skal tolles, 500,- er ikke riktig! Men er det brudekjole så er det jo ofte over 5000,- da. Uansett, det blir mye penger med toll og moms, så man bør kanskje tenke seg om to ganger dersom man tror at man skal spare penger. Kanskje en tur med Danskebåten til Kjøben er bedre??? Lykke til! PS! Har du kjøpt kjole i USA?
Lereè Skrevet 22. november 2002 #13 Skrevet 22. november 2002 Heisann! Jeg har bestillt min fra USA ja, så venter i spenning.... Men jeg regner med å måtte ut med både toll og moms siden det blir sendt fra butikk og ikke som gave. (Hadde regnet ut det før jeg bestillte da, så jeg ikke blir helt blakk...!) Posten foretar visst fortollingen automatisk og, så da sliter jeg nok med å slippe unna Så løsningen er nok som andre litt smartere enn meg har gjort, å få den sendt som gave hvis man har muligheten til det. (Sjekket med tanke på sko og annet, da er det ingen tollavgift i det hele tatt, men det beregnes moms av det og, 24%) Uansett, jeg gleder meg til å få kjolen :D Klem fra Lereè
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2002 #14 Skrevet 22. november 2002 Jaja, her er det visst mange som tror dem vet hva dem snakker om, ja.... MEN, vi som har vært i "gamet" en stund, med internetthandling, VET faktisk hva satsene er..... Så 5000 kan dere drømme lenge etter.. SORRY !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå