AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Selv er jeg ikke flink til å gjenkjenne tegn på dette. Begynte i ny jobb for ikke så lenge siden og møtte da på en pasient som alltid var overhyggelig og hele tiden skulle tulle/ bruke humor. Han viste seg å være en gammel gris av dimensjoner, det tok bare flere uker før jeg gjennomskuet dette. Så er det noen med erfaringer rundt dette her inne? Hva er tydelige tegn/ trekk man kan gjenkjenne? Jeg er nå opptatt av å ikke gi for mye av meg selv på jobb, aldri fortelle hvor jeg bor eller personlige ting. Kan heller ta noen hvite løgner om meg selv i møtet med brukere/ pasienter tenker jeg Anonymkode: f778c...4fc
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai De kan ofte prøve å speile deg i starten, dvs like de samme tingene som deg, etc. De har også en tendens til å sette seg i offerroller, få sympati (men dette kan ta tid å finne ut av, særlig med velfungerende personer på antisosial skalaen) Veldig manipulerende, overkjørende. Gode til å bagatelisere andres følelser og behov, men opphøye sine egne. Kort lunte, ikke i starten men vil komme tydeligere frem. Wordlsalads, Anonymkode: e7b34...985 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan ofte prøve å speile deg i starten, dvs like de samme tingene som deg, etc. De har også en tendens til å sette seg i offerroller, få sympati (men dette kan ta tid å finne ut av, særlig med velfungerende personer på antisosial skalaen) Veldig manipulerende, overkjørende. Gode til å bagatelisere andres følelser og behov, men opphøye sine egne. Kort lunte, ikke i starten men vil komme tydeligere frem. Wordlsalads, Anonymkode: e7b34...985 Dette var interessant. Har lest tidligere at et vanlig tegn er at de er overhyggelige, positive og humoristiske (i starten). Skulle gjerne funnet noe litteratur om dette. Anonymkode: f778c...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Jeg tror det viktigste er å ha tydelige grenser selv. Du vil ikke alltid gjennomskue en som pleier å manipulere, men du kan sette grenser for hva du godtar av oppførsel fra andre. Anonymkode: 89569...ff3 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai Historiene de forteller så er de alltid offer eller helt, forteller hvordan andre setter pris på de, kaller seg selv for egenskaper andre burde sette, som snill, omsorgsfull, grei, morsom, osv. Snakker aldri om her og nå eller dere, bare fortid eller fremtid, eller seg selv eller andre. Anonymkode: 93294...bba 2 1
snillOnkel Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai De er gode på å manipulere og sjarmere, og førsteinntrykket er typisk veldig godt. Jeg ser på meg selv som en god menneskekjenner, men blir stadig «lurt» av psykopater og andre som manipulerer seg gjennom verden. Heldigvis forstår jeg ganske raskt hva jeg har med å gjøre, og tar mine forholdsregler. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai snillOnkel skrev (4 minutter siden): De er gode på å manipulere og sjarmere, og førsteinntrykket er typisk veldig godt. Jeg ser på meg selv som en god menneskekjenner, men blir stadig «lurt» av psykopater og andre som manipulerer seg gjennom verden. Heldigvis forstår jeg ganske raskt hva jeg har med å gjøre, og tar mine forholdsregler. Hvilke forholdsregler er det? Om du vil svare. Anonymkode: f778c...4fc
snillOnkel Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke forholdsregler er det? Om du vil svare. Anonymkode: f778c...4fc Begrense sosial omgang, fortelle lite privat, og (prøve å) ha klare grenser for akseptabel oppførsel. 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke forholdsregler er det? Om du vil svare. Anonymkode: f778c...4fc Mine forholdsregler er: - aldri avslør noe hemmelig om deg eller andre, aldri. Sårbar og delikat viten om deg blir brukt mot deg enten ved å såre deg med det, bruke det mot deg, eller spre det til andre. Mistenker du at du har med en manipulerende eller psykopat å gjøre så vær så A4 som mulig, IKKE si noe du ikke ville stått og brølt i ropert på torget, ikke la deg lede inn i samtaler om fortid, forhold, vennskap, ting du er usikker på, det er hva de er ute etter, overtaket på deg. Et sårt punkt å trykke på. - skryt uhemmet av de til de, det er helt sykt å se hvordan de bruser med fjærene, men bare få oppmerksomhet tilbale på dem. Anonymkode: 93294...bba 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette var interessant. Har lest tidligere at et vanlig tegn er at de er overhyggelige, positive og humoristiske (i starten). Skulle gjerne funnet noe litteratur om dette. Anonymkode: f778c...4fc Det er jo det at de speiler deg som medfører at du synes de er så hyggelige. Kan til og med få følelsen av å ha truffet en person med usedvanlig god kjemi og samstemthet. En sjelevenn kanskje. Men så er det bare spill, for de snakker deg etter munnen. Anonymkode: d8fc0...8c3 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #11 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo det at de speiler deg som medfører at du synes de er så hyggelige. Kan til og med få følelsen av å ha truffet en person med usedvanlig god kjemi og samstemthet. En sjelevenn kanskje. Men så er det bare spill, for de snakker deg etter munnen. Anonymkode: d8fc0...8c3 Å ja, når jeg møtte min manipulerende eks så var han glad, altfor glad, litt sånn "jeg blir aldri sint for noe, bare en god gammaldags bygdekar", om du skjønner, han sa det om seg selv også, beskrev seg som rolig, helt trygg, som en gammal fjordhest unger klatrer på. Yeah i know, jeg var ikke så kjent med manipulasjon den gangen og jeg fallt HARDT. Skal si jeg fikk lære å kjenne en helt annen når han hadde sikret meg l et forhold. Daglig krangling, dritt slenging forkledd som humor ("det var humor, skjønte du ikke det eller? Hva har du imot meg") osv. Anonymkode: 93294...bba 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #12 Skrevet 1. mai folk som gjentatte ganger må fortelle at : jeg er et godt menneske, er etter min erfaring i bunn og grunn ikke det. Begge de to jeg har møtt som gjentatte ganger har sagt dette i opp og i mente har vist seg å være de mest manipulerende, kontrollerende, personen jeg har møtt, og stikk i strid med det de selv proklamerer og være. De er gode til å isolere folk, begynne og sette deg opp mot feks venninner du har, si hat hun der er ikke bra for deg, hun lyver etc, men det i bunn og grunn er de. Så du begynner betvile din egen realitet. De er gode på å se det DU trenger og på en måte bli det. En god leveregel, virker det for godt til å være sant, er det som regel det. Man er ikke sjele venner eller savner noen dypt etter ett møte, dette er typiske ting de vil si. Eller etter en stund da du ser deres true colors: jeg har analysert deg fra dag en...om noen sier det frasen til meg nå så skygger jeg banen med en gang. De skifter også sirkler ofte, eller har få gode venner. Anonymkode: e7b34...985 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #13 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): folk som gjentatte ganger må fortelle at : jeg er et godt menneske, er etter min erfaring i bunn og grunn ikke det. Begge de to jeg har møtt som gjentatte ganger har sagt dette i opp og i mente har vist seg å være de mest manipulerende, kontrollerende, personen jeg har møtt, og stikk i strid med det de selv proklamerer og være. Desto bedre de beskriver seg, desto jævligere er sannheten. "Snill omsorgsfull gutt som tenker mer på andre enn seg selv" Største nedlatende, egoistiske, passiv aggressive driftsekk som oppfører seg som han hater deg, du vil møte Anonymkode: 93294...bba 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #14 Skrevet 1. mai Hadde de vært lette å gjennomskue så hadde vel ikke vært noe problem. Anonymkode: c942f...25e
AnonymBruker Skrevet 1. mai #15 Skrevet 1. mai Jeg skal ikke si at jeg er flink eller rask til å gjennomskue folk, så det finnes nok andre tegn som synes tidligere. En ting jeg faktisk har lært, er å legge merke til hvordan folk reagerer hvis jeg sier nei(takk) eller har en annen mening enn dem. Det er ikke slik at jeg bevisst sier nei til noe bare for å teste dem. Det er mer det at jeg legger ekstra merke til reaksjonen deres på noe jeg uansett ville sagt nei til eller vært uenig i. Den forteller meg en god del om hvem jeg har med å gjøre. Folk som forteller meg hva jeg føler, mener eller "har behov for" gir meg også en uggen magefølelse. Anonymkode: 66747...04a 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #16 Skrevet 1. mai I helsevesenet bør det ringe noen bjeller hvis pasienten er over gjennomsnittet hyggelig, smiler, ler og kødder hele tiden. Men også små hint av «mannsgris prat». Hvis pasienten kaller kjønnsorganet sitt for «kompisen» eller «lillemann» bør det også ringe noen bjeller. Og hvis han sier: «det lukter digg når jeg har bæsja, alle andres bæsj lukter dritt».. Anonymkode: f778c...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #17 Skrevet 1. mai Vel, gammel gris og psykopat har jo ingen sammenheng... Anonymkode: 3d00c...498
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vel, gammel gris og psykopat har jo ingen sammenheng... Anonymkode: 3d00c...498 Noen er begge deler, det går an. Anonymkode: f778c...4fc
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai Tar gjerne i mot flere svar fra de som kan dette 😅 Anonymkode: f778c...4fc
AnonymBruker Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tar gjerne i mot flere svar fra de som kan dette 😅 Anonymkode: f778c...4fc KG er full av disse. Anonymkode: 07a1f...d75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå