AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:33 #1 Del Skrevet torsdag kl 14:33 Tar denne som anonym, siden jeg ofte føler at folk blir veldig påståelige og nesten ufine når det er spørsmål om kjæledyr, så påpeker at dette er en vond situasjonen for oss, og at vi er innstilt på å gjøre det som er best for katten, og ikke for oss. Vi er imidlertid litt uenige i familien, og jeg trenger litt innspill. Vi har en katt som nærmer seg 16 år. For vel et år siden ble jeg oppmerksom på at glansen i ene øyet hadde endret seg, og jeg begynte å mistenke grå/grønn stær på ene øyet. Katten virket likevel å ha det veldig godt, og å trolig se dårlig på ene øyet virket ikke å hemme henne. Vi hadde likevel en samtale rundt dette, og ble enige om at katten er så gammel at vi ikke skal plage henne med operasjoner og smerter ved det som vi selvsagt ikke kan forklare henne, og som hun ikke vil ha forståelse for. Hun skal få leve uten slikt, til vi ser at hun ikke har det godt lenger. Da må vi ta ansvar for at hun slipper. Så langt var det full enighet, men så har det gått et år, og det begynner å bli veldig tydelig at det ikke bare er ene øyet hun har fått dårlig syn på. Hun er blitt nærmest blind. Såpass at vi ofte må hjelpe henne med å finne maten sin, samt løfte henne opp og ned fra hindere. Vi må også klippe klørene hennes, fordi hun ikke lenger klarer å holde dem i sjakk selv lenger. Hun er selvfølgelig blitt en del roligere, men beveger seg fremdeles rundt i hus og hage, prater og maler som før. Hun har også fått noe dårligere balanse. Likevel virker hun å ha det bra for det meste. Hun har det fremdeles godt, sier min datter, men overnevnte og det at det er mange andre katter i nabolaget har medført at jeg begynner å føle at tiden renner ut. Kanskje har rent ut? Hun har bestandig vært ganske territorial, og vår hage har hun bestemt jaget andre katter ut av. Vi har også en hagestue, hvor hun ofte er inne når hun er ute, men ikke vil inn i huset, og der har hun også bestandig hatt mat og drikke, i tillegg til inne, så hun har tilgang på slikt når vi er borte på jobb/skole, eller når hun bare foretrekker å spise/drikke der. I det siste har jeg observert at en nabokatt har begynt å bryte den territoriegrensa hun har opprettholdt. Den kommer ikke bare inn i vår hage uten at katten vår jager den bort, men er freidig nok til å også gå i hagestuen og spise hennes mat, uten at hun mestrer å jage den bort lenger. Ene dagen så vi at hun hadde et sår over øyet, så mulig at hun har forsøkt, men nesten blind står hun ikke sterkt. Folk har både døve og blinde katter, sier min datter, og mener at tiden ikke er inne, fordi katten fremdeles virker å ha det relativt godt, men dette er jo en gammel katt, som ikke har vært vant til å være blind gjennom livet, og blir stadig mer blind, så... Jeg nøler. Jeg ønsker ikke å si farvel før det er nødvendig, eller avslutte et liv som er godt fremdeles, men nå begynner samvittighet å gnage meg. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å vurdere om katten helt faktisk har det godt fremdeles. Hvordan vet jeg det? Hvordan vite om den ikke lenger har det bra? Hvordan vet man at NÅ er tiden kommet? Anonymkode: 3d62a...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:39 #2 Del Skrevet torsdag kl 14:39 Jeg hadde avlivet katten, trolig for en stund siden allerede. Den har hatt et langt og godt liv. Hva med å ta en time hos veterinær å snakk med fagfolk om dette? Anonymkode: 315d6...208 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:39 #3 Del Skrevet torsdag kl 14:39 Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du avliver❤️ katten har hatt ett langt og godt liv ❤️ og hadde den enda kunnet si ifra om vondter så kunne du vurdert å forlenge livet, men det er uansett ett tidsspørsmål. Anonymkode: 4aa5f...97a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:40 #4 Del Skrevet torsdag kl 14:40 Jeg hadde aldri klart å avlive katten min bare for at den ble blind, jeg hadde tilrettelagt og strukket meg langt for at den skulle leve så lenge som mulig og hatt så god livskvalitet som mulig. Laget utegård osv. Men har den smerter blir saken annerledes, der ville jeg nok ha lyttet til hva dyrlegen anbefalte. Anonymkode: d304b...e78 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:56 #5 Del Skrevet torsdag kl 14:56 Ja det skrev jeg ikke, men vi har blitt enige om å bestille time hos dyrlegen for å få akkurat faglig mening, men der jeg er forberedt på at vi får beskjed om at tiden er kommet er lin datter veldig bestemt på at det er vi som lever med katten som best kan vurdere om den fremdeles har det bra, så jeg er ikke helt 100% sikker på at et faglig syn på dette vil overbevise henne. Dyrlegen kan jo også gi henne rett, så... Jeg må vel si at jeg håper på at dyrlegen er enig med henne, men tenker vel litt at han/hun har akkurat et faglig syn på dette, og trolig et noe mer nøkternt syn på å avlive. Mens for oss er det jo å ta farvel med et familiemedlem barna ikke engang kan huske en tilværelse uten. Vi vil ikke avlive med mindre vi er sikre på at hun ikke har det godt lenger. Vi tilrettelegger det vi kan, og hjelper med det som er nødvendig. Inkluderer å jage bort nabokatten. På en måte hadde det kanskje vært best å ha henne bare inne nå, men DA vil hun ikke være lykkelig. Hun liker seg best ute. Har bestandig gjort det, med mindre det er svært kaldt. Anonymkode: 3d62a...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet torsdag kl 21:31 #6 Del Skrevet torsdag kl 21:31 Jeg synes det høres ut som om tiden er på vei til å renne ut, og da mener jeg det er bedre å la dyret slippe mens det fortsatt er i OK form, framfor å vente til det er veldig dårlig. Men én tur til dyrlegen for en undersøkelse og en prat er sikkert lurt uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:18 #7 Del Skrevet torsdag kl 22:18 Har dere ikke tatt katten til dyrlegen det siste året, men diagnostisert den selv? La katten få slippe, den er gammel og mett av dage. Anonymkode: 5fdaf...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:33 #8 Del Skrevet torsdag kl 22:33 Snakk med dyrelegen. Min var 16 år, og ble litt pjusk. Ikke så stelt som hun pleide, sov mye, og nøs mye. Problemer med lungene....jeg ventet for lenge. Hun var verdens flotteste katt i si tid, og jeg så vel ikke ordentlig/ ville ikke se. Det var liksom mi...da jeg ble forlatt med ungene, mens de vokste opp. Hun var der. Men jeg kom til fornuft, og angrer vel litt på at hun ikke fikk dø litt mindre plaget og med mer verdighet.. Jeg tror vi ofre venter for lenge. Nå er den hunden...og det IKkE lettere. Jeg har vel sagt over sommeren 😪 Anonymkode: 0ea15...bb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:37 #9 Del Skrevet torsdag kl 22:37 Hvis hun begynner å slåss/få juling, ville jeg latt henne slippe. Hun er ikke lenger i stand til å forsvare territoriet, og det vil stresse henne. Sånn ellers kan det virke som hun fremdeles har gode tider igjen foran seg, men at helsa muligens går fort nedover nå mtp hvor raskt hun fikk dårlig syn og alt det andre du nevner. Kan du ta en telefon til veterinær og høre hva den tenker? De har erfaring og kompetanse. Anonymkode: 4b15d...b7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:38 #10 Del Skrevet torsdag kl 22:38 Det sier seg selv at katten må jo bli en innekatt om den får leve Anonymkode: 930c9...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå