Gå til innhold

Pepsi Max avhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes knapt en matvare/drikke som inneholder flere kunstige og avhengighetsskapende stoffer enn Pepsi Max, så vit at det kreves mye av deg for å kutte det helt ut, men at den helsemessige gevinsten blir ditto høy. Lykke til!

Anonymkode: 94cff...a75

Uff, nå ble jeg litt nervøs.. Men jeg blir uansett lykkelig dersom jeg ender opp med å klare meg med kun et glass om dagen. Jeg prøver å ikke ha «alt-eller-ingenting» tankegang når det kommer til hva jeg spiser generelt. Kostholdet mitt trenger ikke å bli perfekt, men jeg liker ikke at jeg MÅ ha det. 

ts

Anonymkode: 4b924...577

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sicktrip skrev (9 minutter siden):

Må le, på sykehus med alvorlig hodeskade (bra du kom deg!) Og Pepsi max er det du tenker på, can relate 😅

Anonymkode: 25aca...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff, nå ble jeg litt nervøs.. Men jeg blir uansett lykkelig dersom jeg ender opp med å klare meg med kun et glass om dagen. Jeg prøver å ikke ha «alt-eller-ingenting» tankegang når det kommer til hva jeg spiser generelt. Kostholdet mitt trenger ikke å bli perfekt, men jeg liker ikke at jeg MÅ ha det. 

ts

Jeg leste at du skrev at du drakk det når du hadde spiseforstyrrelser, leit å høre og jeg er glad du er bedre, men jeg tenker at du er kanskje også avhengig av brusen fordi det var en trøst og en redning den gangen du hadde det så vondt, en slags krykke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sicktrip skrev (Akkurat nå):

Jepp 😆 ble koko, og måtte ha 😆

Kanskje det var det som gjorde at du ble så bra og "måååå ha krefter til å krabbe ned på butikken for bruuuus" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg drikker veldig mye Pepsi Max. Nå har jeg lyst til å begynne å trappe ned og tilslutt avvenne meg helt. Det er flaut og slitsomt å måtte ha det tilgjengelig hvor enn jeg er. 
Er det noen som har klart det? Hvordan gjorde du det?

Og ikke minst, er det flere som er med?😄

Jeg begrenser det til å kun drikke det til middag og på kvelden. Aldri på hva jobb, gjorde det før men har kuttet ut på jobb nå. Det har fått det ned til 1 flaske om dagen (1,5l)

Anonymkode: b7538...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste at du skrev at du drakk det når du hadde spiseforstyrrelser, leit å høre og jeg er glad du er bedre, men jeg tenker at du er kanskje også avhengig av brusen fordi det var en trøst og en redning den gangen du hadde det så vondt, en slags krykke? 

Jeg føler at det fortsatt er en krykke for å være ærlig. En spiseforstyrrelse kommer sjelden alene, og selv om jeg er frisk fra det, så sliter jeg med andre ting. Brusen er en trøst osv. Men har så lyst til å komme dit at jeg kan dra på ferier og jobbkurs osv uten å tenke hvordan gjør jeg det med brus. Jeg vil ikke trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg begrenser det til å kun drikke det til middag og på kvelden. Aldri på hva jobb, gjorde det før men har kuttet ut på jobb nå. Det har fått det ned til 1 flaske om dagen (1,5l)

Anonymkode: b7538...3be

Dette var en god ide! Jeg starter med dette i morgen😊 Så kan man evt kutte videre etter en stund.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler at det fortsatt er en krykke for å være ærlig. En spiseforstyrrelse kommer sjelden alene, og selv om jeg er frisk fra det, så sliter jeg med andre ting. Brusen er en trøst osv. Men har så lyst til å komme dit at jeg kan dra på ferier og jobbkurs osv uten å tenke hvordan gjør jeg det med brus. Jeg vil ikke trenge det.

Det er veldig god selvinnsikt det du har, og det vil hjelpe deg å rive deg løs fra brusen, men ta det sakte og rolig, for hvert glass du ikke drikker brus så vil du merke det mentalt og emosjonellt siden du har støttet deg sånn på den og. Det blir som en slags sorg, på en måte. Så vær snill med deg selv i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er veldig god selvinnsikt det du har, og det vil hjelpe deg å rive deg løs fra brusen, men ta det sakte og rolig, for hvert glass du ikke drikker brus så vil du merke det mentalt og emosjonellt siden du har støttet deg sånn på den og. Det blir som en slags sorg, på en måte. Så vær snill med deg selv i dette

Tusen takk, dette var fine ord. Er så lett å spy ut med bare dropp den Brusen da vel. Men dette er både skjørt og stort for meg. Jeg tenker automatisk at jeg bare skal kutte tvert, men jeg tror du har rett i at dette bør gjøres gradvis💜

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk, dette var fine ord. Er så lett å spy ut med bare dropp den Brusen da vel. Men dette er både skjørt og stort for meg. Jeg tenker automatisk at jeg bare skal kutte tvert, men jeg tror du har rett i at dette bør gjøres gradvis💜

ts

Ønsker deg lykke til, det viktigste for å bli kvitt noe en ikke vil ha mer, er ønsket om å bli kvitt det, og det har du. Ta det med ro, ta det dag for dag, hvis det skjer en dag at du kommer hjem og styrter en flaske om gangen omtrent, så ikke gi opp, men fortsett. Avhengighet er tøft, og det vil komme vanskeligere dager og lettere dager, ikke la en tabbe hindre deg i å gå videre. Alt godt til deg! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut brus med kaffe på jobb, og drikker ikke brus (eller annet med koffein) etter kl. 18. Da blir mengden begrenset. 

Anonymkode: 6146b...260

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å droppe Brusen på jobb er nok lurt i første omgang. Samt å ikke drikke det så sent på kvelden, feks ikke etter kl 19. Tenkte å gjøre det i en uke, og deretter kutte mer. Det vil jo begrense ganske mye egentlig. Skal på et jobbkurs på hotell om 3 uker, har lyst til at jeg skal klare å ikke ha brus tilgjengelig da. Håper veldig at dette vil hjelpe for søvnen også.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea Myhre har en podcast som heter "Lev vel", og er i gang med et prosjekt som handler om å kutte ut koffein i 2 uker. For hennes del er energidrikk den store greia, men kanskje du kan få noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du kan bytte den med ColaX (Rema sin sukkerfri) . De smaker ganske likt og den er hvertfall billigere.. samtidig synes jo ikke den er helt like god på en måte allikevel, så bare byttet har gjort at jeg drikker mindre. 

Anonymkode: a1e97...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gnå skrev (52 minutter siden):

Linnea Myhre har en podcast som heter "Lev vel", og er i gang med et prosjekt som handler om å kutte ut koffein i 2 uker. For hennes del er energidrikk den store greia, men kanskje du kan få noen tips?

Takk for tips! Skal sjekker det ut. Jeg tenker at jeg vil fase det ut, tror ikke det er lurt for meg å gå fra så mye koffein til null veldig brått😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Se om du kan bytte den med ColaX (Rema sin sukkerfri) . De smaker ganske likt og den er hvertfall billigere.. samtidig synes jo ikke den er helt like god på en måte allikevel, så bare byttet har gjort at jeg drikker mindre. 

Anonymkode: a1e97...a80

Takk for tips! På jobb i dag har jeg drukket to kopper kaffe, samt farris. Det har fungert veldig bra faktisk! Jeg opplever nå at kullsyren har vært en stor del av min avhengighet. Men kullsyrevann er jo helt sunt så det var fint å føle at det var nok. Blir nok vanskeligere hjemme, og nå er det jo helg også. Må prøve å holde på motivasjonen gjennom helgen også.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan blir en avhengig av Pepsi Max?

Anonymkode: c5ae8...d0b

På samme måte som man blir avhengig av alt annet.... Det sniker seg på....

Anonymkode: d4a54...38f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det å være ærlig med meg selv om hva problemet med Pepsi Max er. Da jeg forsøkte å slutte fordi jeg syntes det var teit og redd folk så ned på meg, endte jeg bare å begynne igjen, og jeg sluttet flere ganger. Fordi jeg tenkte egentlig innerst inne "er det så ille". 

Men når jeg har skjønt hvordan pepsi max påvirker tarmhelsa, som kan bidra til mer stress og dårligere regulering av nervesystemet, så fikk jeg et insentiv som jeg faktisk brydde meg om, som faktisk handlet om at JEG skulle ha det bedre og ikke å bli god nok for andre. Da var det enklere å kutte ned. Og da ble det heller ikke viktig å gjøre det raskt, men å gjøre det på en måte som funket. Nå drikker jeg det av og til, men med vissheten om at dette er en bombe for tarmen. Dermed så får jeg jo ikke så lyst på, og det virker mer tiltalende med Farris f.eks. 

Anonymkode: a48ee...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...