Gå til innhold

Pepsi Max avhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker veldig mye Pepsi Max. Nå har jeg lyst til å begynne å trappe ned og tilslutt avvenne meg helt. Det er flaut og slitsomt å måtte ha det tilgjengelig hvor enn jeg er. 
Er det noen som har klart det? Hvordan gjorde du det?

Og ikke minst, er det flere som er med?😄

Anonymkode: 4b924...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke PM, men iskaffe og Redbull… jeg har erstattet det ved å drikke te med koffein, da blir ikke overgangen like tøff mtp. koffein-abstinenser. 

Anonymkode: 7f768...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja planen min er å drikke mer kaffe samt Farris med smak. Jeg har også tenkt å trappe ned framfor å slutte brått. Hva tenker dere om det? Hos meg er det snakk om flere liter brus daglig..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem. Må ta til vett snart, og da tenker jeg det er lurt å trappe gradvis ned litt og litt. Ikke drikke bare for å drikke når jeg kjeder meg. Det lengste jeg har vært uten var 2 dager, husker jeg hadde hodepine og mentalt sammenbrudd for jeg sluttet så brått. Det var oppriktig en sorg, det sier litt om hvor avhengig man blir. Det er også flaut og irriterende å tenke på at jeg er en slave til PM og  pengene går til billionærer 🥲 

Anonymkode: 1f0fa...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har samme problem. Må ta til vett snart, og da tenker jeg det er lurt å trappe gradvis ned litt og litt. Ikke drikke bare for å drikke når jeg kjeder meg. Det lengste jeg har vært uten var 2 dager, husker jeg hadde hodepine og mentalt sammenbrudd for jeg sluttet så brått. Det var oppriktig en sorg, det sier litt om hvor avhengig man blir. Det er også flaut og irriterende å tenke på at jeg er en slave til PM og  pengene går til billionærer 🥲 

Anonymkode: 1f0fa...0a9

Jeg ble innlagt på sykehus en gang, og det å ikke ha brusen tilgjengelig var nesten det verste🤪 Sånn vil jeg ikke ha det. Jeg har lyst til å kunne dra på ferie hos noen uten å liksom måtte få med brusen på et vis. Jeg syns det er flaut!
Helsemessig er jeg ikke så bekymret egentlig. Lever svært sunt ellers, og har brukt som unnskyldning for meg selv at dette er min eneste last. Men nå er jeg lei! Jeg håper også det kan hjelpe på mine søvnproblemer. Men det å miste den kosen, min mestringsstrategi gjennom dagen. Jeg er ambivalent, men kjente på en motivasjon nå jeg ikke har kjent før. Nå er tidspunktet for å starte prosessen😊

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke PM, men iskaffe og Redbull… jeg har erstattet det ved å drikke te med koffein, da blir ikke overgangen like tøff mtp. koffein-abstinenser. 

Hvor lenge siden er det du gjorde endringen? Jeg er litt redd for å redusere livskvaliteten😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge siden er det du gjorde endringen? Jeg er litt redd for å redusere livskvaliteten😕

Ikke så lenge, kanskje 2 uker? De første 3-4 dagene var verst, spesielt mtp. hodepinen og følelsen av trøtthet, men etter den første uken har det egentlig gått relativt bra. Min livskvalitet har blitt bedre, for jeg slet veldig med magen pga iskaffen og redbullen.. Der har jeg merket en stor forbedring, og jeg har færre oppvåkninger om nettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet med Pepsi Max og jeg har sluttet med kaffe (med koffein). Sluttet på dagen med begge to. Sånn nedtrapping funker bare ikke. Fikk en del abstinenser med kaffen. Hadde sammenhengende migrene i nesten en uke, så jeg kommer til å fortsette å holde meg unna. Vært koffeinfri i to år.

Men altså: kutt tvert, er mitt nyttigste tips.

Anonymkode: 6bd20...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan blir en avhengig av Pepsi Max?

Anonymkode: c5ae8...d0b

For min del var det i forbindelse med anoreksi. Jeg levde på store mengder Pepsi Max og grønnsaker. Er frisk fra spiseforstyrrelsen, men brusen er blitt med videre. Psyken har vært skjør, så jeg har holdt på det som gir meg små gleder og stabilitet. Nå er jeg klar for å bli kvitt den uvanen☺️ Det er ganske vanlig å bli avhengig av brus. Både pga innholdet og kullsyren. Jeg er bare glad for at jeg aldri har vært avhengig av sterkere saker💜

ts

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har sluttet med Pepsi Max og jeg har sluttet med kaffe (med koffein). Sluttet på dagen med begge to. Sånn nedtrapping funker bare ikke. Fikk en del abstinenser med kaffen. Hadde sammenhengende migrene i nesten en uke, så jeg kommer til å fortsette å holde meg unna. Vært koffeinfri i to år.

Men altså: kutt tvert, er mitt nyttigste tips.

Anonymkode: 6bd20...e2e

Funket ikke nedtrapping da du forsøkte det? Eller hva er årsaken til at du skriver det? Jeg spurte nemlig chatGPT, og hun anbefalte en gradvis nedtrapping🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Funket ikke nedtrapping da du forsøkte det? Eller hva er årsaken til at du skriver det? Jeg spurte nemlig chatGPT, og hun anbefalte en gradvis nedtrapping🤭

Dette er nok veldig individuelt, for meg har nedtrapping fungert bra, kombinert med en form for erstatning som f.eks. te. Da har jeg sluppet den verste abstinens-hodepinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja planen min er å drikke mer kaffe samt Farris med smak. Jeg har også tenkt å trappe ned framfor å slutte brått. Hva tenker dere om det? Hos meg er det snakk om flere liter brus daglig..

ts

Mitt råd er også å teste litt frem om det er koffeinen du er "avhengig" av eller om det er noe annet. Om det er koffein, om det er at du trenger å putte noe i munnen, , osv. Du skriver at du tidligere har hatt anoreksi. Men sjekk om du fortsatt drikker Pepsi Max som substitutt for å spise. 

Selv har jeg i perioder vært avhengig av Pepsi Max. For meg har det blant annet handlet om at jeg tar det som en slags "røykepause" hvor jeg drikker for å ta pause fra f.eks arbeidsoppgavene mine. Så jeg har blant annet klart å erstatte det delvis ved å ta noen pauser hvor jeg f.eks  heller snakker med kollegaer. 

Anonymkode: 5eb18...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interessant å lese innleggene i denne tråden. For det viser jo hvordan industrien klarer å skape nye behov hos folk og gjøre dem hekta.

Jeg synes det er helt motbydelig, Og da altså ikke at folk faktisk biter på, for det viser jo bare hvor dyktige folka bak er.

Det er denne ekstreme kynismen jeg synes er fullstendig motbydelig, hvor de har skapt et nytt behov og noe som ligner på avhengighet hos mange, som de håver inn vanvittige summer på. Det er ikke bra, for å si det mildt. Dessuten tilfører det null og niks til kroppen, samtidig som det er potensielt skadelig.

Selv har jeg smakt Pepsi Max én gang, og jeg måtte spytte det ut. Det var helt forjævlig, syntes jeg. Takk og lov. Jeg slapp heldigvis fullstendig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi Max kom til Norge for rundt 30 år siden. Før dette var det altså ingen som følte på Pepsi Max-avhengighet (men det var noen få som erklærte seg som Coca Cola-avhengige).

På disse 30 årene har Pepsi altså klart å gjøre livene til titusener eller hundretusener av nordmenn dårligere, og fått dem til å betale massevis av penger til dem.

Enormt dyktige folk.

Og fullstendig motbydelig og uetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan blir en avhengig av Pepsi Max?

Anonymkode: c5ae8...d0b

Er ekstreme mengder koffein i det. Jeg drakk Pepsi max i 10 år, da jeg sluttet fikk jeg sinnsyke abstinenser og en hodepine som varte flere uker. Alt gikk bort med en skvett med kaffe. 

Anonymkode: 25aca...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (3 minutter siden):

Pepsi Max kom til Norge for rundt 30 år siden. Før dette var det altså ingen som følte på Pepsi Max-avhengighet (men det var noen få som erklærte seg som Coca Cola-avhengige).

På disse 30 årene har Pepsi altså klart å gjøre livene til titusener eller hundretusener av nordmenn dårligere, og fått dem til å betale massevis av penger til dem.

Enormt dyktige folk.

Og fullstendig motbydelig og uetisk.

Du husker ikke Tab Extra 😄?

Anonymkode: 6146b...260

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes knapt en matvare/drikke som inneholder flere kunstige og avhengighetsskapende stoffer enn Pepsi Max, så vit at det kreves mye av deg for å kutte det helt ut, men at den helsemessige gevinsten blir ditto høy. Lykke til!

Anonymkode: 94cff...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...