Gå til innhold

Er dette mugg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte kjøkkenbordet på finn og når jeg snudde bordet opp ned for å vaske under merket jeg alle disse grønnaktige flekkene. Ser ut som mugg? I annonsen stod det at bordet var "som ny og ikke synlig brukt". Men det var ikke riktig. Det hadde mange bruksmerker, maling var flasset av noen steder, bordet stinket parfyme og skuffen lager skingrende lyd når den trekkes ut. Kunne godtatt de tingene, men ikke hvis dette er mugg!! Så noen som vet hva disse flekkene kan være ? 

Ekstra spørsmål: Hadde jeg betalt 200 for dette bordet hadde jeg bare regnet pengene som tapt og ikke orker å gi beskjed om det men betalte 1000 kr!! og nå får jeg en jobb med å kvitte meg med bordet i tillegg kjøpe nytt bord. Noen som vet eventuelt hvilke rettigheter man har på finn for refusjon?

Messenger_creation_10D1C548-FD89-4D7C-91E8-284E5E5AEE83.png

Anonymkode: 806c0...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært sølt noe på bordet en gang der det ikke er tørket av på undersiden. Så rakk det å bli litt mugg i dråpene før de tørket helt ser det ut som. Er bare å vaske bort.

Kan være greit å se på alle overflater når man kjøper noe brukt.

Anonymkode: 89b76...f18

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det har vært sølt noe på bordet en gang der det ikke er tørket av på undersiden. Så rakk det å bli litt mugg i dråpene før de tørket helt ser det ut som. Er bare å vaske bort.

Kan være greit å se på alle overflater når man kjøper noe brukt.

Anonymkode: 89b76...f18

Ja men hvis jeg vasker det bort vil det ikke bare komme tilbake igjen? Jeg prøvde å vaske bort tre av de flekkene og det er fortsatt skygger igjen som ikke går vekk. Kan ikke tro jeg betalte 1000 kr for dette bordet. Har virkelig fått meg en lærepenge🤦🏼Messenger_creation_EF28EAD1-461B-4FA2-B15B-D1ACE443EFD6.thumb.jpeg.5b6a4c01d16d5800b10540cad844ab08.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men hvis jeg vasker det bort vil det ikke bare komme tilbake igjen? Jeg prøvde å vaske bort tre av de flekkene og det er fortsatt skygger igjen som ikke går vekk. Kan ikke tro jeg betalte 1000 kr for dette bordet. Har virkelig fått meg en lærepenge🤦🏼Messenger_creation_EF28EAD1-461B-4FA2-B15B-D1ACE443EFD6.thumb.jpeg.5b6a4c01d16d5800b10540cad844ab08.jpeg

Temmelig fuktskadet. Dette bør du ikke ha i hus. Uansett hvor mye du tenker å vaske eller male, få elendigheten ut. 

Anonymkode: 1d165...119

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Temmelig fuktskadet. Dette bør du ikke ha i hus. Uansett hvor mye du tenker å vaske eller male, få elendigheten ut. 

Men vet du om jeg har noen rettigheter på finn angående å få pengene mine tilbake fra hun som solgte meg dette bordet? Eller er det tapt sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd med natron på kluten? Kan hende det er bare gjenstridige flekker. Om det var fuktskade ville malingen flasset av der det er flekker. For meg ser det ut som det er bare farge.

Anonymkode: c6c3d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det har blitt oppbevart i en garasje eller rå bod… 

Anonymkode: 480bc...f53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg er skummelt. Jeg har måttet bytte benkeplate på kjøkkenet 6 ganger i fjor fordi brødet mugnet på kjøkkenbenken. Ofte må jeg bytte kjøleskap også, for det er lett å glemme en agurk i grønnsaksskuffen

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Mugg er skummelt. Jeg har måttet bytte benkeplate på kjøkkenet 6 ganger i fjor fordi brødet mugnet på kjøkkenbenken. Ofte må jeg bytte kjøleskap også, for det er lett å glemme en agurk i grønnsaksskuffen

😂😂

Anonymkode: e988d...9ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men vet du om jeg har noen rettigheter på finn angående å få pengene mine tilbake fra hun som solgte meg dette bordet? Eller er det tapt sak? 

Dette er vanskelig. Du har plikt til å undersøke tingen før du betaler og tar den med deg. Der taper du vel her?

Ta en telefon til Forbrukerrådet i morgen og få deres juridiske vurdering, så har du noe å gå ut i fra. Ring tidlig, før alle andre våkner og ringer….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan se ut som en form for jordslag, altså mugg. Men litt vanskelig å se ut i fra bildene.

ang kjøpt på finn, så er du i teorien pliktet til å se over varen du kjøper. Så pengene er egentlig tapt. Men kan hende selger går med på at du leverer tilbake bordet og får pengene igjen. 

Anonymkode: 268c9...7bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biltema, Jula etc har muggdreper ( https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/fortynning-og-rengjoring/rengjoring/alge-muggfjerning-020957/ ) . Smør på det under og vask det av dagen etter. Da har du drept alt, og bordet er ufarlig.

Skal man unngå mugg, er heltre, plast eller glass eneste alternativ hvis det lagres kaldt eller ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være mugg? Det er jo bare på siden av plankene, så det er tydeligvis noe vann fra bordet som har dryppet ned når de har vasket det, og så har dråpene blitt hengende og ikke tørket bort, og så har de tørket og det har blitt flekker. Det er jo ikke MUGG fordi det er flekker! Og det at alle flekkene er i dråpeform, og ikke sprer seg utover som et utslett slik som mugg gjør, taler jo for at det ikke er mugg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingenting av dette som ligner på de flekkene: Bildesøk på mugg, jordslag

Ikke dette heller: Bildesøk på mold spots

Det er ingen bilder som ser ut som en ring med en prikk inni, og alle bildene har større og mindre flekker med mugg som sitter tett sammen. Det ligner jo ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Tekumseh79 skrev (6 timer siden):

Biltema, Jula etc har muggdreper ( https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/fortynning-og-rengjoring/rengjoring/alge-muggfjerning-020957/ ) . Smør på det under og vask det av dagen etter. Da har du drept alt, og bordet er ufarlig.

Skal man unngå mugg, er heltre, plast eller glass eneste alternativ hvis det lagres kaldt eller ute.

Gud! Hjelpe, meg! 
Om mugg er drept, levende eller i dvale så er den like giftig og helseskadelig. Du kan ikke fjerne mugg og tydelige skjolder i maling og tre som vist på bildet med kjemikalier eller vasking. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gud! Hjelpe, meg! 
Om mugg er drept, levende eller i dvale så er den like giftig og helseskadelig. Du kan ikke fjerne mugg og tydelige skjolder i maling og tre som vist på bildet med kjemikalier eller vasking. 

Helt riktig. Det er derfor jeg brenner ned huset hver gang ungen glemmer matpakka i sekken og brødskiva i matpakka mugner. 
For ikke å snakke om hva kapp- og gjærsaga blir brukt til om det observeres fotsopp på ektefellen 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste med dere rabiate antisoppfolk? Skal vi begynne med avliving av alle med fotsopp, neglesopp, hudsopp, underlivssopp og soppvekster i ymse organer fordi det ikke kan drepes? Eller er det kun sopp i bordplater og takkonstruksjoner som ikke kan drepes?jeg sliter litt med å skjønne hysteriet og dobbeltmoralen i at et bord må brennes men foten kan behandles, selv om det er tilnærmet samme greia. 
Hva med bordbeina til bordplata da? Kan den behandles kanskje? 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...