Gå til innhold

Blir fysisk syk av dårlige mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever (heldigvis sjeldent) at jeg føler meg syk i nærvær av enkelte mennesker, blir svimmel, sliter med pusten og må kaste opp. Så finner jeg ut i ettertid at personen kan være helt forferdelig, for eksempel opplevde jeg dette da jeg hilste på en ny avdelingsleder og vedkommende virket bare søt og blid og alle likte henne, men så tok det ikke lange tiden før folk begynte å bli sykemeldte og sa opp fordi hun hadde tydelige narsissistiske trekk. 
Har også opplevd dette på første date, kjekk og tilsynelatende snill mann, så har jeg etterhvert funnet ut for eksempel en som hadde besøksforbud fordi han hadde banket opp eksen.
Jeg er høysensitiv men lurer på om det også kan være litt mer spirituelt enn det, fordi det er umiddelbart jeg blir dårlig så rekker jo ikke vite noe som helst om vedkommende.

Flere som er slik?

Anonymkode: 36b73...431

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen gang følt deg syk uten å være i nærvær av slike typer mennesker?

Vår hjerne er laget for å kategorisere og sette ting i mønster, fordi da blir verden enklere å forholde seg til. At dette har skjedd to ganger er nok bare tilfeldig, men det er lett for oss å legge mer mening i det enn det er. 

Hva med de gangene du har vært nær et menneske som har gjort noe dårlig uten å bli syk? Eller de gangene du har følt deg syk uten å være nær slike mennesker?

Du vet jo ikke hva alle har gjort eller ikke gjort. Du kan ikke vite hvor mange ganger du har vært nær noen som har gjort noe ille uten at du har blitt syk.

Anonymkode: d7195...635

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er slik. Tok litt tid før jeg stolte på denne reaksjonen, men nå følger jeg den hver gang, og er avventende og tilbaketrukket, men høflig og blid med mennesker jeg får en slik reaksjon fra. Viser seg dessverre alltid å stemme.

Anonymkode: bf16d...05a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du noen gang følt deg syk uten å være i nærvær av slike typer mennesker?

Vår hjerne er laget for å kategorisere og sette ting i mønster, fordi da blir verden enklere å forholde seg til. At dette har skjedd to ganger er nok bare tilfeldig, men det er lett for oss å legge mer mening i det enn det er. 

Hva med de gangene du har vært nær et menneske som har gjort noe dårlig uten å bli syk? Eller de gangene du har følt deg syk uten å være nær slike mennesker?

Du vet jo ikke hva alle har gjort eller ikke gjort. Du kan ikke vite hvor mange ganger du har vært nær noen som har gjort noe ille uten at du har blitt syk.

Dette var 2 eksempler av hundre andre. Har følt meg syk selvsagt alene også, men da har jeg vært faktisk syk. Her blir jeg sånn av deres nærvær og det forsvinner når de er ute av rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg er slik. Tok litt tid før jeg stolte på denne reaksjonen, men nå følger jeg den hver gang, og er avventende og tilbaketrukket, men høflig og blid med mennesker jeg får en slik reaksjon fra. Viser seg dessverre alltid å stemme.

Takk for svar 🩵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du trekker deg tilbake fra folk hvor du føler deg dårlig i deres nærvær, hvordan vet du da at det "alltid stemmer"?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var 2 eksempler av hundre andre. Har følt meg syk selvsagt alene også, men da har jeg vært faktisk syk. Her blir jeg sånn av deres nærvær og det forsvinner når de er ute av rekkevidde. 

Men du vet jo ikke hvorvidt de gangene du er rundt mennesker uten å bli syk, om de er ok eller ikke. Mange har svin på skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo et fantastisk alarmsystem, kroppen vet men det har de fleste glemt. Jeg husker Cecilie Fjellhøy som ble svindlet av den såkalte "Simon Leviev" at hun følte seg fysisk kvalm og syk før det hadde intellektuelt gått opp for henne at alt hadde vært svindel. Du er heldig som kan føle det før noe virkelig dårlig skjer.

Anonymkode: b0566...a74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du trekker deg tilbake fra folk hvor du føler deg dårlig i deres nærvær, hvordan vet du da at det "alltid stemmer"?

Men du vet jo ikke hvorvidt de gangene du er rundt mennesker uten å bli syk, om de er ok eller ikke. Mange har svin på skogen.

Det er jo begrenset om jeg alltid kan trekke meg permanent tilbake, om det er noen på jobb for eksempel så treffes man jo regelmessig, og da kjenner jeg alt dette hver gang jeg treffer vedkommende, det kan minne om å bli kvelt, som om oksygenet forsvinner ut av rommet. Tror det handler om energien deres. Men ja, selvsagt kan andre ha vært onde uten at jeg har plukket det opp også.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du har jo et fantastisk alarmsystem, kroppen vet men det har de fleste glemt. Jeg husker Cecilie Fjellhøy som ble svindlet av den såkalte "Simon Leviev" at hun følte seg fysisk kvalm og syk før det hadde intellektuelt gått opp for henne at alt hadde vært svindel. Du er heldig som kan føle det før noe virkelig dårlig skjer.

Anonymkode: b0566...a74

Tusen takk, jeg prater aldri om dette til folk for er redd for å bli sett rart på, så er hyggelig med slik tilbakemelding :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen mennesker må man dessverre omgås i jobb, perifer familie, eller f.eks. mannen til en god venninne. Det jeg mener med å trekke meg unna er å ikke investere mye tid eller følelser i denne personen, og la være å slippe de mer innpå meg enn jeg må.

Klok av skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...