AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:33 #1 Del Skrevet torsdag kl 13:33 Heia! noen som har tips til oppskrift på fløtegratinerte poteter uten hvitløk? Jeg har spist det tidligere og det var helt magisk godt, men har mistet oppskriften. Google foreslår kun oppskrifter med hvitløk selvom jeg spesifiserer at jeg ikke skal ha med hvitløk i søkefeltet. Noen som har peiling? ☺️ Anonymkode: 42824...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:34 #2 Del Skrevet torsdag kl 13:34 Kan du ikke bare sløyfe hvitløken fra de oppskriftene som kommer opp da? Anonymkode: 2b597...0be 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet torsdag kl 13:34 #3 Del Skrevet torsdag kl 13:34 Tar en råsjans her: dropp hvitløken! 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:35 #4 Del Skrevet torsdag kl 13:35 Bare utelat hvitløken? Anonymkode: 4fe9c...5a0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet torsdag kl 13:36 #5 Del Skrevet torsdag kl 13:36 Kan du ikke bare ta en hvilken som helst oppskrift og utelate hvitløken? Dette er hva Chat GPT foreslår: Sitat Her er en enkel og smakfull oppskrift på fløtegratinerte poteter uten hvitløk: Ingredienser (4 porsjoner): 1 kg poteter (gjerne melne, f.eks. mandel eller pimpernell) 3 dl kremfløte 2 dl melk 1 ts salt ½ ts pepper 1 ts tørket timian (valgfritt) 100 g revet ost (f.eks. jarlsberg, norvegia eller cheddar) Smør til smøring av form Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200°C (over- og undervarme). Skrell potetene og skjær dem i tynne skiver (bruk gjerne mandolin). Smør en ildfast form. Legg potetskivene lagvis i formen. Krydre med litt salt, pepper og eventuelt timian mellom lagene. Bland melk og fløte, og hell over potetene til det nesten dekker. Dekk med aluminiumsfolie og stek i ca. 45 minutter. Ta av folien, strø over osten, og stek videre i 15–20 minutter til potetene er møre og osten er gyllen. Vil du ha en versjon med ekstra smak uten hvitløk, kan du tilsette litt finhakket purre eller løk. Lykke til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:38 #6 Del Skrevet torsdag kl 13:38 Det er da bare å droppe hvitløken🤪 Anonymkode: 56875...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet torsdag kl 13:38 #7 Del Skrevet torsdag kl 13:38 Hvitløk tilfører kun smak og gjør ingenting med konsistensen. Derfor kan du trygt utelate hvitløken uten andre konsekvenser. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:39 #8 Del Skrevet torsdag kl 13:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke bare sløyfe hvitløken fra de oppskriftene som kommer opp da? Anonymkode: 2b597...0be Pysa skrev (Akkurat nå): Tar en råsjans her: dropp hvitløken! AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare utelat hvitløken? Anonymkode: 4fe9c...5a0 Haha! Frister å bare skrive det samme som de over her! Men altså, hvilke krydder/urter er det som var tilsatt i den hvitløksfrie varianten du sikter til, da? Jeg har aldri verken laget eller spist fløtegratinerte poteter uten hvitløk, men det må jo selvsagt være mulig å sløyfe hvitløken eller erstatte den med noe annet. Bare smaken ikke blir for tam. Anonymkode: 7232b...fe1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:39 #9 Del Skrevet torsdag kl 13:39 Ha i revet muskat i stedet - det hører hjemme i tradisjonelle fløtegratinerte poteter. Anonymkode: 16806...4b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet torsdag kl 13:42 #10 Del Skrevet torsdag kl 13:42 Dropp hvitløk, men ha i litt muskat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet torsdag kl 13:45 #11 Del Skrevet torsdag kl 13:45 Er det det at en ikke liker hvitløk, eller ikke tåler det? Kan en f.eks ha vanlig løk, så kan du bruke det for mer smak. Er det low fodmap en trenger (mageproblemer) så vil muskat kunne gi en god smak, sammen med nykvernet pepper (gjerne hvit om en ikke ønsker den skal synes) være godt. Ved low fodmap kan en også bruke det grønne fra både purre og vårløk, og her hadde jeg personlig godt for det grønne fra vårløken siden den har en mykere konsistens. Timian, både frisk og tørket er utrolig godt til potetretter og vil nok passe her, gjerne sammen med muskat. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:58 #12 Del Skrevet torsdag kl 13:58 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan du ikke bare sløyfe hvitløken fra de oppskriftene som kommer opp da? Anonymkode: 2b597...0be Pysa skrev (23 minutter siden): Tar en råsjans her: dropp hvitløken! AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bare utelat hvitløken? Anonymkode: 4fe9c...5a0 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da bare å droppe hvitløken🤪 Anonymkode: 56875...d57 Men i den oppskriften jeg hadde tidligere ble hvitløken erstattet med noe krydder jeg husker jeg satt sammen. Jeg husker bare ikke hva. Så det funker liksom ikke helt å bare skippe hvitløken ut og ikke erstatte det med noe. Violetta skrev (20 minutter siden): Hvitløk tilfører kun smak og gjør ingenting med konsistensen. Derfor kan du trygt utelate hvitløken uten andre konsekvenser. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Haha! Frister å bare skrive det samme som de over her! Men altså, hvilke krydder/urter er det som var tilsatt i den hvitløksfrie varianten du sikter til, da? Jeg har aldri verken laget eller spist fløtegratinerte poteter uten hvitløk, men det må jo selvsagt være mulig å sløyfe hvitløken eller erstatte den med noe annet. Bare smaken ikke blir for tam. Anonymkode: 7232b...fe1 Det er det jeg ikke husker. Var en miks av hvitt pepper og noe løkpulver husker jeg men vet det var flere komponenter også. Bare totalt stuck på hva. Anonymkode: 42824...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:01 #13 Del Skrevet torsdag kl 14:01 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ha i revet muskat i stedet - det hører hjemme i tradisjonelle fløtegratinerte poteter. Anonymkode: 16806...4b7 Helene skrev (16 minutter siden): Dropp hvitløk, men ha i litt muskat. Litt skeptisk til muskat skal jeg innrømme. Pleier alltid droppe det fra andre matretter fordi jeg syns det er veldig dominerende og ikke en særlig god smak. Daisy-love skrev (13 minutter siden): Er det det at en ikke liker hvitløk, eller ikke tåler det? Kan en f.eks ha vanlig løk, så kan du bruke det for mer smak. Er det low fodmap en trenger (mageproblemer) så vil muskat kunne gi en god smak, sammen med nykvernet pepper (gjerne hvit om en ikke ønsker den skal synes) være godt. Ved low fodmap kan en også bruke det grønne fra både purre og vårløk, og her hadde jeg personlig godt for det grønne fra vårløken siden den har en mykere konsistens. Timian, både frisk og tørket er utrolig godt til potetretter og vil nok passe her, gjerne sammen med muskat. Jeg kan ikke fordra hvitløk. Syns det lukter og smaker kvalmende og alle som spiser det stinker drit i evigheter etterpå inkludert meg selv. Anonymkode: 42824...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet torsdag kl 14:10 #14 Del Skrevet torsdag kl 14:10 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Litt skeptisk til muskat skal jeg innrømme. Pleier alltid droppe det fra andre matretter fordi jeg syns det er veldig dominerende og ikke en særlig god smak. Jeg kan ikke fordra hvitløk. Syns det lukter og smaker kvalmende og alle som spiser det stinker drit i evigheter etterpå inkludert meg selv. Anonymkode: 42824...0b6 Da hadde jeg droppet det og gått for timian (og bittelitt muskat) om du liker det, og gjerne litt hakket vårløk på toppen, eller eventuelt gressløk. Da vil du få god smak, og det om du dropper vårløk og gressløk også. Har familiemedlem som ikke kan ha noe løk, og det er null problem. Smaker godt uten også 😋 Endret torsdag kl 14:11 av Daisy-love 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet torsdag kl 14:12 #15 Del Skrevet torsdag kl 14:12 Hvorfor lage mat som du ikke liker. Hvitløk trenger ikke være en del av måltidet om du ikke liker det. I fløtegratinerte poteter pleier jeg ikke å ha hvitløk. Det er ikke det som skaper smak. Litt muskat. Gjør forskjell, ikke hvitløk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaati Skrevet torsdag kl 14:13 #16 Del Skrevet torsdag kl 14:13 https://millasmat.com/middag/floetegratinerte-poteter Jeg bruker denne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:23 #17 Del Skrevet torsdag kl 20:23 Helene skrev (6 timer siden): Hvorfor lage mat som du ikke liker. Hvitløk trenger ikke være en del av måltidet om du ikke liker det. I fløtegratinerte poteter pleier jeg ikke å ha hvitløk. Det er ikke det som skaper smak. Litt muskat. Gjør forskjell, ikke hvitløk. Det er jo derfor jeg er på jakt etter en hvitløksfri variant ☺️ er ikke veldig mange ganger jeg har laget fløtepoteter, så vil svært gjerne ha en oppskrift å gå etter. Vaati skrev (6 timer siden): https://millasmat.com/middag/floetegratinerte-poteter Jeg bruker denne Takk for tips! Skal prøves! Ikke den jeg har brukt tidligere men så absolutt ikke dum ut 😁 Anonymkode: 42824...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:25 #18 Del Skrevet torsdag kl 20:25 Tipper det er persille eller timian du har brukt tidligere. Anonymkode: 0bb3f...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet i går, 01:19 #19 Del Skrevet i går, 01:19 Jeg bruker hvitløk. Men om TS ikke liker det, så la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:10 #20 Del Skrevet i går, 04:10 Tror du kan droppe hvitløken. 😏😛 Anonymkode: 22eda...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå