Gå til innhold

Ingen i familien min klarer å behandle meg som en voksen person

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg oppfører meg da som en voksen. Har da alltid prøvd å ta ansvar og bidra. Men når de ikke ønsker hjelp fra meg og ikke tar meg alvorlig da vet ikke jeg hva mer jeg skal gjøre. De ser på meg på denne måten på grunn av diagnosen. Nei jeg forventer ikke at de skal ta hensyn til diagnosen. Jeg kunne godt vært den foruten. Jeg ber ikke om spesialbehandling og sånn.

Anonymkode: d6147...03e

Ikke sikkert det her har noe med diagnosen din å gjøre. Mulig du er initiativløs. Ser det her på jobb med noen.

Når det er åpenbare oppgaver som må løses så er det ikke nødvendig å få lov til å bidra.

Er det tallerkener som skal vaskes kan du bare sette dem i oppvaskmaskina. Eller skylle dem hvis noen andre gjør det.

Folk som trenger å instrueres til å gjøre oppgaver er nesten mer slitsomt enn å bare gjøre det selv.

Når andre gjør fellesoppgaver, hva gjør du? Snakker med bestemor, leker med barna eller ser på mobilen? 

Anonymkode: e52ee...914

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Du får mene hva du vil.

Ingen små barn i vår familie lenger og jeg har ingen. Det er da vel bra nok å tilby seg å hjelpe til. Og så klart rydder jeg opp etter meg. Jeg har også en jobb der jeg både rydder og vasker hver dag pluss andre ting så jeg er ganske dreven på det. Jeg er ikke intiativløs. Tro det eller ei, jeg betaler til og med for meg selv når jeg er hos foreldrene mine. 

Men nå er jeg ferdig med å diskutere her. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Du får mene hva du vil.

Ingen små barn i vår familie lenger og jeg har ingen. Det er da vel bra nok å tilby seg å hjelpe til. Og så klart rydder jeg opp etter meg. Jeg har også en jobb der jeg både rydder og vasker hver dag pluss andre ting så jeg er ganske dreven på det. Jeg er ikke intiativløs. Tro det eller ei, jeg betaler til og med for meg selv når jeg er hos foreldrene mine. 

Men nå er jeg ferdig med å diskutere her. 

Vi andre hjelper til. Vi tilbyr ikke, vi bare får det gjort. Vi rydder opp etter alle, ikke kun oss selv. Vi betaler ikke kun for oss selv, vi spandere etter tur. 

Hvor mange ganger de siste åra har DU vært vertinne på julaften, påskemiddag, 17 mai, hatt familien på besøk på din hytte el? Slike ting går gjerne på rundgang så hvis du ikke har tatt ansvar med jevne mellomrom kanskje det er derfor du ikke er medlem av voksenklubben enda? 

Anonymkode: b8f36...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi andre hjelper til. Vi tilbyr ikke, vi bare får det gjort. Vi rydder opp etter alle, ikke kun oss selv. Vi betaler ikke kun for oss selv, vi spandere etter tur. 

Hvor mange ganger de siste åra har DU vært vertinne på julaften, påskemiddag, 17 mai, hatt familien på besøk på din hytte el? Slike ting går gjerne på rundgang så hvis du ikke har tatt ansvar med jevne mellomrom kanskje det er derfor du ikke er medlem av voksenklubben enda? 

Jeg orker egentlig ikke å svare deg mer. Angrer på at jeg skrev innlegget. Alt du skriver om virker også veldig overdrevet. Vertinne, hva faen! Vi lever da ikke på 50 tallet heller. Jeg har hatt selskaper hos meg mange ganger der jeg ville servere selv og ordne selv, men det endte opp med at mamma tok over alt. Sånn føles ikke bra. Fornøyd nå? 

Takk for meg!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og når jeg skrev at jeg betaler for meg selv så mente jeg jo at mamma og pappa ikke betaler maten min. Hvorfor skulle de gjøre det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 14.12):

Det er hennes ord og dine ord. Det er ikke gitt at det faktisk er sånn. 

Anonymkode: a507e...d18

Man må da ta utgangspunkt punkt i det som skrives her

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånt går da som regel ikke på rundgang. Det er oftest mor som pleier å ha dette i de fleste familier

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg orker egentlig ikke å svare deg mer. Angrer på at jeg skrev innlegget. Alt du skriver om virker også veldig overdrevet. Vertinne, hva faen! Vi lever da ikke på 50 tallet heller. Jeg har hatt selskaper hos meg mange ganger der jeg ville servere selv og ordne selv, men det endte opp med at mamma tok over alt. Sånn føles ikke bra. Fornøyd nå? 

Takk for meg!

Hvis maten står klar og bordet er dekket når gjestene kommer får moren din ikke så lett tatt over. Bare smil og be henne om å sette seg. Og gjenta det til hun har satt seg ved bordet. 

Det kan hende moren din på sin måte forsøker å hjelpe og beskytte deg. Eller at hun prøver å unngå at noe går galt eller at du blir overveldet, hvis det har førert til mange ubehagelige situasjoner for familien før. 

Maleficenta skrev (8 timer siden):

Sånt går da som regel ikke på rundgang. Det er oftest mor som pleier å ha dette i de fleste familier

Helt vanlig å invitere hjem til seg selv også når man er etablert og 30+  og kanskje har egne barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis maten står klar og bordet er dekket når gjestene kommer får moren din ikke så lett tatt over. Bare smil og be henne om å sette seg. Og gjenta det til hun har satt seg ved bordet. 

Det kan hende moren din på sin måte forsøker å hjelpe og beskytte deg. Eller at hun prøver å unngå at noe går galt eller at du blir overveldet, hvis det har førert til mange ubehagelige situasjoner for familien før. 

Helt vanlig å invitere hjem til seg selv også når man er etablert og 30+  og kanskje har egne barn. 

Gjør det men har ikke hovedansvar for jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 20.04):

Noen familiedynamikker er bare rare og rammer ulike individer ulikt. Mannen min og tvillingen hans er begge diagnoserte autister, begge har sine ting for all del men av en eller annen grunn behandles tvillingen mer som en likeperson enn mannen min uten at jeg ihvertfall greier å forstå hvorfor.

Mannen min er i full jobb, er gift, har stått støtt i seg og sitt siden han var ung og har aldri hatt utfordringer med voksenlivet på en sånn måte at noen i familien hans har måtte trå til. Tvillingen derimot har måtte ha ganske mye hjelp av både det offentlige og familien. Økonomisk, praktisk og helsemessig. Han har aldri fått til arbeidslivet fullt ut, ikke forhold heller men han behandles altså som om han er hel ved der mannen min omtrent stakkarsliggjøres og blir sett på som mindre kompetent. 

Prøv å heve deg over det og sett grenser ved behov. De har kanskje behov for å ha en «baby i familien».

Anonymkode: ddd31...6ea

Når det er snakk om tvillinger blir det veldig synlig at en klarer seg dårligere enn den andre. Kanskje vanskelig for foreldrene å innse at tvillingen er udugelig sammenlignet med din mann. Kanskje svigerfamilien på en måte kompenserer og forsøker å rette opp balansen ved å hause opp den ene og trykke ned den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du tolker situasjonen feil og evt. tillegger de andre meninger som de ikke har? Det blir jo veldig vanskelig for utenforstående på et anonymt forum å vurdere situasjonen, men har selv en person i nær familie som er på spekteret. Høytfungerene. Min erfaring er at hen ofte tolker en del ting som blir sagt eller gjort i værste mening. Det kan være ting som blir gjentatt, sagt med humor/ironi som blir tolket veldig bokstavelig eller bare samtaletemaer som bare blir «feil».
Kan ofte få laaaaaange meldinger etter en sammenkomst hvor vedkommende tar opp ting som ble sagt (eller ikke sagt), «hva mente han eller hun når det ble sagt», «det var et stikk til meg», «jeg er jo ikke sånn» osv. osv. Ting som vi andre ikke tenker på, men som denne personen tar dypt personlig og som kværnes ut i det uendelige. 

Anonymkode: 3e176...15d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig har det ikke ført til noen ubehagelige situasjoner da de andre hvertfall sa serveringen var bra, det var andre i familien som syntes det da, ikke mamma, og jeg har ikke vært overveldet. Ingen grunn for henne å ta over alt.

Slutt å finne på ting for å ha noe å ta meg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Gjør det men har ikke hovedansvar for jul

Driver du å svarer deg selv i denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Driver du å svarer deg selv i denne tråden? 

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan det være at du tolker situasjonen feil og evt. tillegger de andre meninger som de ikke har? Det blir jo veldig vanskelig for utenforstående på et anonymt forum å vurdere situasjonen, men har selv en person i nær familie som er på spekteret. Høytfungerene. Min erfaring er at hen ofte tolker en del ting som blir sagt eller gjort i værste mening. Det kan være ting som blir gjentatt, sagt med humor/ironi som blir tolket veldig bokstavelig eller bare samtaletemaer som bare blir «feil».
Kan ofte få laaaaaange meldinger etter en sammenkomst hvor vedkommende tar opp ting som ble sagt (eller ikke sagt), «hva mente han eller hun når det ble sagt», «det var et stikk til meg», «jeg er jo ikke sånn» osv. osv. Ting som vi andre ikke tenker på, men som denne personen tar dypt personlig og som kværnes ut i det uendelige. 

Tenk deg så vondt det må være for vedkommende - først blir de kritisert, og når de forsøker kommunisere hvor vondt det var, så blir de i tillegg avvist :( fyy, det er lov å tenke litt lenger da og slutte å kommentere ting du vet vedkommende tenker på lenge etterpå! Vedkommende er jo så tydelig - og du svarer med avvisning! 

Anonymkode: 461d3...72c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenk deg så vondt det må være for vedkommende - først blir de kritisert, og når de forsøker kommunisere hvor vondt det var, så blir de i tillegg avvist :( fyy, det er lov å tenke litt lenger da og slutte å kommentere ting du vet vedkommende tenker på lenge etterpå! Vedkommende er jo så tydelig - og du svarer med avvisning! 

Atte hæ?? Men det er jo poenget. Vedkommende blir ikke kritisert, hånet, fryst ut, ikke behandlet som en voksen osv. osv. Vi har jo de samme samtalene. Jeg bare påpeker at min erfaring med personer på spekteret er at de ofte kan tolke samtaler og situasjoner i en helt annen retning en enn nevrotypisk person. Og jeg tror oppriktig ikke på å jatte med og validere sånne ting. Hvis man skal lære seg hvordan verden fungerer så må man faktisk høre at «nei, når han sa det, så mente han faktisk dette.» «Når hun spurte deg om dette så var ikke det en skjult fornærmelse».

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har det ikke ført til noen ubehagelige situasjoner da de andre hvertfall sa serveringen var bra, det var andre i familien som syntes det da, ikke mamma, og jeg har ikke vært overveldet. Ingen grunn for henne å ta over alt.

Slutt å finne på ting for å ha noe å ta meg på.

Fint at du ikke har vært overveldet ved disse anledningene. Poenget var at hvis du har vært mye overveldet tidligere kanskje det er det hun prøver å unngå. Mange pårørende har vært vitne til så mye utagering, meltdowns og  misforståelser oppigjennom årene at de gjør alt de kan for at autisten ikke skal bli trigget, fordi det er utrolig ubehagelig for alle involverte.  Ingen av oss kan vite hvorfor moren din oppfører seg som hun gjør men det er godt mulig at hun har sine egne grunner for det og det kan være godt ment. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Atte hæ?? Men det er jo poenget. Vedkommende blir ikke kritisert, hånet, fryst ut, ikke behandlet som en voksen osv. osv. Vi har jo de samme samtalene. Jeg bare påpeker at min erfaring med personer på spekteret er at de ofte kan tolke samtaler og situasjoner i en helt annen retning en enn nevrotypisk person. Og jeg tror oppriktig ikke på å jatte med og validere sånne ting. Hvis man skal lære seg hvordan verden fungerer så må man faktisk høre at «nei, når han sa det, så mente han faktisk dette.» «Når hun spurte deg om dette så var ikke det en skjult fornærmelse».

Dette. Og så reagere på det på en emosjonelt umoden måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du forstår virkelig ikke hva det vil si å være på spekteret. Du forventer en umulighet- hjernene fungerer på forskjellige måter. Din måte er ikke den eneste riktige, og din måte skader et annet menneske. 

Ta deg sammen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du forstår virkelig ikke hva det vil si å være på spekteret. Du forventer en umulighet- hjernene fungerer på forskjellige måter. Din måte er ikke den eneste riktige, og din måte skader et annet menneske. 

Ta deg sammen! 

Eh. Det skader virkelig ingen at personen som skrev innlegget påpeker til autisten at de IKKE ble utsatt for en skjult fornærmelse. Eller å forklare autisten hva den neurotypiske egentlig mente så man får oppklart at det ikke var stygt ment.  Hvis noen oppfører seg skadelig av de to er det vel autisten, som tillegger en annen person en mening de ikke har, og til og med tror de vet best hva den andre personen tenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen! 

Du har nok rett i at jeg ikke fullt ut kan forså hvordan det er å være på spekteret. Men vi leser oss jo opp, lærer og erfarer. Jeg tror du misforstår og tror vi sitter og gaslighter vedkommende. Det gjør vi ikke. Har vedkommende hatt en kjip erfaring så skal vi selvfølgelig være der og støtte så godt vi kan. Men; når man er på spekteret kan man slite med å forstå de sosiale spillereglene, lese mellom linjer, tolke tonefall, ironi, humor og dynamikken i samtalen. Det gjør større skade å gå ut i verden i den tro om at alle er i mot deg og snakker over hodet på deg, enn å sette seg ned og forklare hvordan VI neurotypiske oppfatter samtalen. Kjipere å gå rundt og tro bestemor er ikke sint på deg fordi hun ordla seg litt lite konkret.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...