Gå til innhold

Fortell om din beste ferie med ungdommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ikke hva vi vil i sommerferien, og trenger litt inspirasjon. Liker å gjøre litt aktiviteter på ferie: feks sykle, snorkle, klatre, rafte. Er også glad i byer og fornøyelsesparker. Så det kan være alt, bare ikke å ligge rett ut på en solseng en uke. Det gidder vi ikke (men gjerne sol og strand i tillegg til noe mer. Foretrekker også at det ikke er altfor langt, så helst Europa. 

Ifjor var vi i Portugal, året før både i fjellheimen i Norge og på rivieraen i Frankrike. Så har lyst til å gjøre noe gøy i år også!

Kan bruke ca 100K for to voksne og to tenåringer. 

Tips?☀️

Anonymkode: ce53d...7b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde reist til Aia Napa Kypros.

Anonymkode: 343ec...b81

AnonymBruker
Skrevet

Byferie til Gdansk for 2 år siden, vi hadde det godværet og ungdommene elsket byen. Masse god mat og fine opplevelser som passet for ungdom. Beste ferien på lenge. Og ikke minst så mye å se på, underholdning i gatene overalt. 

Anonymkode: c2012...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte min sønn om dette og svaret var ferien i NYC da han var 17.

Anonymkode: 40e39...36f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke Europa, men safari i Kenya med tenåringer som da var 14 og 16. 

Anonymkode: a392f...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Mulig ikke noe jeg ville valgt nå (pris, og politikk), men; Roadtrup på vestkysten i USA. Sanfransisco, highway1, LA og Universal, Las Vegas, Yosemite. 

Vi har også gjort Safari, men jeg tror nok det var mer givende for de voksne, enn litt mer rastløse tenåringer. 

Jeg ville mulig sett mot Asia. Prismessig er det mye å spare på det nå, da fly er en liten del av en ferie. Der er det mange spennende destinasjoner som tenåringer ville stortrives med. Vi har blant annet reist rundt i Kambodsja, og Vietnam. Japan var nok en stor favoritt, men da ville jeg økt budsjettet. 

Da jeg selv var tenåring var vi ofte på resorts med ulike klubber, også for tenåringer. Der traff jeg jevnaldrende som jeg fortsatt har kontakt med i dag. Men usikker på om tenåringer er like søkende sosisalt nå, som de var før... 

Anonymkode: a4f99...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Fly til München. Lei bil. Dolomittene er supert. Står veldig fritt når man har bil.

Anonymkode: d9253...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fly til München. Lei bil. Dolomittene er supert. Står veldig fritt når man har bil.

Det har vi også gjort noen ganger - Müncen er et utmerket utgangspunkt. Så legger man opp til en toukers rundtur. 

Man kan kjøre videre ned mot Slovenia og Bled. Opp i fjellene og innsjøene i Østerrike. Innsbruck og flere av de kjente fjellbyene er supre om sommeren, med taubaner og tracking. Sveits har mange fine sommerdestinasjoner (men dyrt..) 

Anonymkode: a4f99...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Florida🌞. Orlando, fort lauderdale, miami, florida keys  (islamorada, key west)

Anonymkode: 79428...635

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke Europa, men safari i Kenya med tenåringer som da var 14 og 16. 

Anonymkode: a392f...cb0

Enig i at safari er helt fantastisk. Det har vi tenkt å ta med våre på, men da som unge voksne. Blir også en del mer enn 100’ for fire.

AnonymBruker
Skrevet

Spurte ungdommen (16 år) og hun sier: Vandreturen i Sarek, togturene gjennom England og Skotland, og New York. 

Minst likte hun Florida, Spania og bilferie i Europa

Anonymkode: 557a6...ad6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har dere sjekket på forhånd at ok med leiebil over grensene, eller bare gjort det?

AnonymBruker
Skrevet

Min 14 og 16 åring har ferien vi var på i Florida som nr 1. 

Anonymkode: 22f59...689

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg spurte min sønn om dette og svaret var ferien i NYC da han var 17.

Anonymkode: 40e39...36f

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Florida🌞. Orlando, fort lauderdale, miami, florida keys  (islamorada, key west)

Anonymkode: 79428...635

USA for fire er vel ikke akkurat budsjett-ferie om dagen. Kommer ikke veldig langt med 100’

• Nyttig 1
Skrevet

Våre barn (og vi) liker Italia. Kombinasjon av strender, basseng, byer, landsbygda og kultur. Og alle liker italiensk mat.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en fin tur til Barcelona da ungene var yngre. 

Både badeferie og storbyferie på en gang.  Og våre var veldig fotballinteresserte,  så det var veldig kjekt å besøke Camp Nou.  

De likte faktisk også de typiske turistattraksjonene Park Güell og Sagrada Familia veldig godt. 

Anonymkode: a04dd...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Min beste ferietur med tenåringer var Kuala lumpur. En fantastisk metropol med mange muligheter. Det koster litt å fly, men det er svært rimelig og leve og oppleve. Det slo godt an hos både 13 åringen og 17 åringen. Begge vil gjerne tilbake. 

Anonymkode: 8e4fb...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette spurte vi våre ungdommer om, etter å ha reist verden rundt: Empire State building, shopping og severdigheter i NY, Euro Disney og turer i de fleste europeiske land, pyramidene i Egypt, Twin tower i KL, Singapore, Malaysia, Thailand, Bali, dykkerlappen og surfeskole, buss, tog, fly, campervan og leiebil i store deler av Australia. Hva er fineste reiseopplevelsen?

Jo, et bål med selvfisket fisk, telt, familien sammen og å sovne til lyden av regnet som tapper på telttaket…

Vi kunne spart oss noen hundretusener…

Anonymkode: 54b5f...35c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2025 den 16.35):

Dette spurte vi våre ungdommer om, etter å ha reist verden rundt: Empire State building, shopping og severdigheter i NY, Euro Disney og turer i de fleste europeiske land, pyramidene i Egypt, Twin tower i KL, Singapore, Malaysia, Thailand, Bali, dykkerlappen og surfeskole, buss, tog, fly, campervan og leiebil i store deler av Australia. Hva er fineste reiseopplevelsen?

Jo, et bål med selvfisket fisk, telt, familien sammen og å sovne til lyden av regnet som tapper på telttaket…

Vi kunne spart oss noen hundretusener…

Anonymkode: 54b5f...35c

Fineste ferieminnet fra barndommen er når vi besøkte familie og søskenbarnet mitt også var der. På fredagskvelden samlet vi oss i stuen for å se på familien Macahan mens vi spiste kveldsmat. det var koselig det!

AnonymBruker
Skrevet

London er aldri feil! Har masse penger, er USA glimrende.

Anonymkode: 2ea89...f30

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...