Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har bodd i samme leilighet i 5 år nå, men skal snart flytte ut. Jeg har to spotter under kjøkkenskapene som kan lyse opp kjøkkenbenken litt bedre. Disse sluttet å funke ikke så lenge etter jeg flyttet inn. Tenkte at det var jo litt dumt, men tenkte at det var ikke verdt bryet å kjøpe nye og prøve å finne ut hvordan jeg kan skifte de osv, så har klart meg fint uten det ekstra lyset de siste årene. 

I går hadde huseier visning for nye potensielle leietakere mens jeg var bortreist. Da fikk jeg melding om at spottene var gåen og beskjed om å fikse de til neste visning. Kan huseier pålegge meg det? Er litt surt å bare klare meg uten de lysene de årene jeg har bodd her, men så må jeg likevel bruke penger, tid og energi til å skifte rett før jeg skal flytte…kjøkkenet er godt belyst uten de spottene.

Anonymkode: 2b73f...055

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten skal være i samme stand som da du leide. Du burde sagt i fra at spottene røk med en gang du flyttet inn.

Anonymkode: e8d66...ba9

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Du måtte gitt beskjed den gang du oppdaget det. Nå er det du som må bytte pærer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Du måtte gitt beskjed den gang du oppdaget det. Nå er det du som må bytte pærer.

Så om jeg hadde sagt i fra for 4,5 år siden om at pærene var oppbrukt så måtte huseier ha byttet de for meg?

ts

Skrevet

Slett ikke alle spotter en kan bytte pære i. Kan det gjøres så ordner du det, men er det slik at hele saken må byttes så er ikke det sitt problem. Da er det jo en del av det elektriske og fast installasjon 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skifter jo lyspærer selv. Kan ikke be huseier om å gjøre det. Men er hele lampa gåen så er det huseier sitt ansvar. 

Anonymkode: 6a985...0e2

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så om jeg hadde sagt i fra for 4,5 år siden om at pærene var oppbrukt så måtte huseier ha byttet de for meg?

ts

Nei du sier ikke ifra du skifter selv. Og ja du må kjøpe de inn selv.

Anonymkode: 16d92...611

• Liker 7
Skrevet

Å skifte lyspærer gjør man selv, det er naturligvis ikke huseier sitt ansvar! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei!

Jeg har bodd i samme leilighet i 5 år nå, men skal snart flytte ut. Jeg har to spotter under kjøkkenskapene som kan lyse opp kjøkkenbenken litt bedre. Disse sluttet å funke ikke så lenge etter jeg flyttet inn. Tenkte at det var jo litt dumt, men tenkte at det var ikke verdt bryet å kjøpe nye og prøve å finne ut hvordan jeg kan skifte de osv, så har klart meg fint uten det ekstra lyset de siste årene. 

I går hadde huseier visning for nye potensielle leietakere mens jeg var bortreist. Da fikk jeg melding om at spottene var gåen og beskjed om å fikse de til neste visning. Kan huseier pålegge meg det? Er litt surt å bare klare meg uten de lysene de årene jeg har bodd her, men så må jeg likevel bruke penger, tid og energi til å skifte rett før jeg skal flytte…kjøkkenet er godt belyst uten de spottene.

Det er du som skal bytte lyspærene hvis ikke annet står i kontrakten

Anonymkode: 2c40c...90b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts

Nei. Du har ansvar for å bytte pærene selv, men hvis lampen er defekt må du si ifra med en gang og huseier fikse. Hvorfor kan du ikke bytte lyspærer på noen få spotter?

Anonymkode: c3147...40b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts

Hvis pærene ikke virket når du flyttet inn så skulle huseier kjøpt nye, ja, nå må du kjøpe nye. Så ja, du skulle ha sagt i fra når du flyttet inn, for seint nå

Anonymkode: 2c40c...90b

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Ikke nødvendigvis, men du hadde hatt et argument om lampene hadde vært ødelagt og det har du ikke nå.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet

Alltid byttet spotter og lyspærer selv der jeg har leid. Kan de byttes så er det vanlig at leietaker gjør det. Har du IKEA i nærheten er ofte de billigst, ellers har Clas Ohlsson ok priser. 

Personlig hadde jeg ikke pirket på det som utleier, men jeg hadde også fikset det som leietaker. 

Skrevet

En diskusjon om to lyspærer høres smålig ut. Som leietaker hadde jeg bytta de. Jeg har selv leid ut en leilighet, og i denne situasjonen hadde jeg bare byttet til selv.

AnonymBruker
Skrevet

Pærer bytter selvfølgelig du. Er hele lampa defekt og man må inn med elektriker, i utgangspunktet huseier. Men det er dumt du ikke har sagt fra på fire år. Usikker på om det kan slå inn noe «innen rimelig tid» regel der. Du må såfall sjekke lovverket. Men ei pære som er oppbrukt, den skifter du som bor der.

Anonymkode: e40a5...460

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville du tenkt det samme om pæra i taklampa måtte byttes? Det finnes grenser for hvor mye huseier skal fikse. Vi leier, vår huseier har måtte ordne nytt blandebatteri, feste til skapdører osv, men lyspærer ordner vi så klart selv.. 

Anonymkode: 87f0f...55e

• Liker 2
Skrevet

Er det spottene eller pærene som må byttes?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Men kjære - hvor tafatt er man hvis man ikke gidder å finne ut av om det er lyspærer som må skiftes, eller om spot'ene er ødelagt. 

Hvis det er pærene som må skiftes er det selvfølgelig ditt ansvar, hvis spot'ene er ødelagt er det vel i utgangspunktet huseier sitt ansvar, men du skulle jo ha sagt fra når det skjedde!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som leietager har man også et vedlikeholdsansvar og skifte av lyspærer går under dette. 

Anonymkode: 223a4...0be

Skrevet

Nå selges bare led spotter. Så visst dette ikj er til led så passer ikj ledpærer.Har dette problemet på hytta. Elektriker sa dette. Må bytte lampene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...