Gå til innhold

Hva er ditt favoritt ord? Og hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kan være på et annet språk også men skriv fjerne betydningen 

Anonymkode: 58a07...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Atal.

Underbrukt, svært godt og gammelt ord. 

Anonymkode: 78a61...ccc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange ord rundt om på planeten jeg ikke vet om, som jeg sikkert hadde elsket men av de ordene jeg vet om så er

Sawabona favoritten:hjerte:

Det er en  sørafrikansk hilsen og betyr "I see you, and by seeing you bringing you into being".  Eller det er en måte å gjøre den andre personen synlig og akseptere dem som de er på, med deres dyder, nyanser og feil. Som svar på denne hilsen, sier folk vanligvis med “Shiboka”, som betyr “Jeg eksisterer for deg”.

Jeg synes det ordet og betydningen til hilsningen er helt fantastisk, det slår liksom litt beina under "heisann".

Av norske ord er jeg svak for Slumpelykke 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sytalaust 😍 Det er vanskelig å finne eit tilsvarande ord som forklarer det godt nok, men "enkelt, utan bekymring" ...ish... 😄 

Anonymkode: 06bad...2b2

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slingringsmonn 

Dette trenger vi i et samfunn der idealet for alt vi skal være er satt så høyt at ingen når opp.

Anonymkode: f187c...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Einbildungskraft. Man kan si innbilningskraft på norsk også, men på tysk betyr ordet einbildung at man visualiserer noe i sitt indre, mens på norsk betyr innbilning at man har vanforestillinger.

Anonymkode: b29e7...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kjærleik - trenger vel ingen forklaring egentlig, men det er vakre på nynorsk ❤️ 

Anonymkode: c9b76...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omhu. Fin betydning og selve ordlyden er heller ikke verst.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Andvake. Jeg har et klart bilde av hva det betyr, når det er helt stille og man er (år)våken og lytter til en annens pust midt på natten, som når et nyfødt barn sover i rommet, eller man våker over en død eller syk, eller venter på en lyd, at noen skal komme, noe skal skje/ikke skje. Ikke i redsel, men det holder deg våken. Man hører sin egen pust. Vet ikke om det stemmer. Har ikke lest Jon Fosses bok. 

Anonymkode: e9914...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Løsningsorientert.

Mest fordi jeg hater når folk bare ser problemer og evnet ikke se løsninger eller reflektere så det kan finnes løsninger eller hverfall alternativer. 

Anonymkode: aefc7...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...