Gå til innhold

Kan man bli for tørr i skjeden til gynekologisk undersøkelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal opp i livmoren å fiske ut trådene på spiralen, fordi de har krøpet opp i livmoren.

Har fjernet mange spiraler tidligere, men da var jeg ikke så tørr at det var smertefullt å tørke seg etter tissing.

Ts

Anonymkode: 7721b...e95

De skal inn med en tynn tang som er glatt etter å ha plassert spekulum. Bekymringen din er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to gode grupper for overgangsalder på facebook, spør der etter en anbefaling vedr gynekolog i Bergen.

Anonymkode: 730a3...6e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Østrogener i vagifem er et annet østrogen enn i ovesterin og gelisse. (Mer spesifikt for hud/slimhinner). 

Anonymkode: 97a36...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Østrogener i vagifem er et annet østrogen enn i ovesterin og gelisse. (Mer spesifikt for hud/slimhinner). 

Altså de to siste er mer spesifikke for hud/vagina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (20 timer siden):

Jeg må le litt her, de bruker da glidemiddel alltid 😅🤷‍♀️

Du kan være en ørken om så er. 

Nei, det gjør ingen forskjell å bruke glidemiddel når årsaken til smertene er så tørr og SÅR, tynn hud i skjeden som ikke lenger er slimhinne, for den er uttørket. Så sår at den er rød og det blør om noe kommer borti, fordi det revner. Papirtynn, knusktørr hud, sår. Det hjelper ikke med glidemiddel!

Du kan sitte og le alt du vil, men hvis det skjer med deg etter overgangsalderen, kan jeg vedde på at latteren fastner i halsen på deg. Det er ikke noe å le av!

Anonymkode: 92bf4...d33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså de to siste er mer spesifikke for hud/vagina

Trodde at Ovesterin var det samme som Vagifem, siden de brukes i underlivet?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trådene har krøpet opp i livmoren, så det blir nok litt mer enn et napp å få den ut

Ts

Må du ikke da uansett i narkose?

Jeg har kommet i prematur overgangsalder på grunn av kreftbehandling, og for min del var jeg absolutt for tørr og sår til GU, uansett hvor mye glidemiddel hun brukte. Jeg må si jeg blir overrasket over hvor påståelige folk her er. 
Jeg fikk uansett raskt innvilget GU i narkose på sykehuset og der fikk jeg satt inn hormonspiral og fikk resept på østrogen-plaster. Det har gitt meg et nytt liv! Jeg kan ha sex igjen, det gjør ikke vondt å tisse lenger heller, puppene mine har kommet tilbake! I tillegg til at jeg mentalt føler meg ca tusen ganger bedre. 

Anonymkode: 2653f...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du ikke da uansett i narkose?

Jeg har kommet i prematur overgangsalder på grunn av kreftbehandling, og for min del var jeg absolutt for tørr og sår til GU, uansett hvor mye glidemiddel hun brukte. Jeg må si jeg blir overrasket over hvor påståelige folk her er. 
Jeg fikk uansett raskt innvilget GU i narkose på sykehuset og der fikk jeg satt inn hormonspiral og fikk resept på østrogen-plaster. Det har gitt meg et nytt liv! Jeg kan ha sex igjen, det gjør ikke vondt å tisse lenger heller, puppene mine har kommet tilbake! I tillegg til at jeg mentalt føler meg ca tusen ganger bedre. 

Kan du bruke østrogen plaster når du har hatt kreft?

Har to venninner som har gått brystkreft og hatt stråling, og ingen av de kan bruke hormoner for overgangsplager.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to venninner som har gått brystkreft og hatt stråling, og ingen av de kan bruke hormoner for overgangsplager.

Ts

For 5 år siden fikk jeg fjernet en spiral som hadde grodd fast i livmorveggen og trådene hadde krøpet opp, og det gjorde gynekologen med bedøvelse i livmorhalsen, men det var veldig vondt.

Da hadde jeg ikke tørre slimhinner i skjeden, fordi jeg hadde ikke kommet i overgangsalderen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Trodde at Ovesterin var det samme som Vagifem, siden de brukes i underlivet?

Ts

Jeg har fått resept på Vagifem etter en hysterektomi. Fikk prolaps etter overgangsalderen og for å sørge for gjenopprette slimhinner og unngå tørrhet sp skal jeg ta Vagifem resten av livet.  Måtte også gjennom vaginal plastikk ifm operasjonen. 

Har hørt en annen (amerikansk) gynekolog på Youtube si at hun foretrekker salver og da pratet hun om Ovesterin. Dette for å smøre vagina og hindre smerter ved f.eks. samleie.

Anonymkode: 466f5...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Ja, men det er derfor jeg har fått hormonspiral. Må ha et annet hormon i tillegg til østrogen, husker ikke hva det heter. Men jeg har hatt leukemi, og har ikke fått stråling. Det kan jo være forskjeller etter hvilken kreftform og behandling man har hatt. Jeg tror noen brystkreftformer er hormonsensitive. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Nei, da skal man ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...