AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:02 #21 Del Skrevet torsdag kl 15:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var til gynekologisk undersøkelse som ikke lot seg gjennomføre, pga ekstremt tørr og sår skjede. Selv med en haug glidemiddel på spekelet, kjentes det ut som hun brukte noe innsatt med spiker til å føre opp i skjeden. Det gikk ikke, det var for smertefullt, så etter et par forsøk ga legen opp og sa hun ville gi meg resept på Vagifem, og henvisning til gynekolog, som kunne utføre undersøkelsen når Vagifem hadde fått virke en stund. Tok Vagifem et par mnd før besøket hos gynekologen, og det fungerte som en drøm. Lot seg gjennomføre uten noen som helst smerter. Noen kjenner til at Vagifem kan kjøpes reseptfritt også og det stemmer. Men pakningen man får på resept er større, men likevel billigere enn den reseptfrie, så jeg velger reseptvare. Synd du ikke tåler Vagifem, ts, for den utgjorde en verden av forskjell for meg. Det lukter normalt av underlivet igjen og det føles normalt. Før bruk av Vagifem luktet det på samme tid knusktørt og muggent. Fælt. I tillegg til å være ekstremt sårt. Anonymkode: 92bf4...d33 Jeg fikk beskjed om å bruke østrogen før en hysterektomi-operasjon. Etter operasjonen måtte jeg starte med østrogen stikkpiller etter 4 uker - og bruke livet ut. Østrogen er kjempeviktig. Jeg fikk totalprolaps nedentil etter overgangsalderen pga lave østrogennivå. Anonymkode: 466f5...628 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:37 #22 Del Skrevet torsdag kl 15:37 AprilLudgate skrev (53 minutter siden): Fjernkng av spiral er et napp. Innsettingen er veldig vond dog for mange. Trådene har krøpet opp i livmoren, så det blir nok litt mer enn et napp å få den ut Ts Anonymkode: 7721b...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:38 #23 Del Skrevet torsdag kl 15:38 AprilLudgate skrev (46 minutter siden): Har nest alvorligste grad endometriose, vært til kirurgi 4 ganger inkludert for å fjerne dødt foster - og hatt ørten undersøkelser ifbm prøverør og uttak av egg. Jeg har ligget så mye i de gynstolene at det er smått traumatisk for meg nå. Så når jeg sier de bruker nok gele etter behov: Så er det svaret TS trenger. Det er en mindre spiral som skal nappes ut på kort tid. Men er du knusktørr i skjeden? Ts Anonymkode: 7721b...e95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:41 #24 Del Skrevet torsdag kl 15:41 Sur sitron skrev (45 minutter siden): Har hørt gynekologer anbefale østrogen-krem til å smøre nedentil. Ja men jeg tålte ikke Vagifem som er østrogen stikkpiller som liksom skal kun virke lokalt, og ble slått ut av kvalme og migrene, og jeg har ikke hodepine til vanlig engang. Ts Anonymkode: 7721b...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #25 Del Skrevet torsdag kl 15:42 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg fikk beskjed om å bruke østrogen før en hysterektomi-operasjon. Etter operasjonen måtte jeg starte med østrogen stikkpiller etter 4 uker - og bruke livet ut. Østrogen er kjempeviktig. Jeg fikk totalprolaps nedentil etter overgangsalderen pga lave østrogennivå. Anonymkode: 466f5...628 Men hva gjør man når man får sterke bivirkninger av østrogen piller? Vagifem er østrogen piller Ts Anonymkode: 7721b...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet torsdag kl 15:47 #26 Del Skrevet torsdag kl 15:47 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja men jeg tålte ikke Vagifem som er østrogen stikkpiller som liksom skal kun virke lokalt, og ble slått ut av kvalme og migrene, og jeg har ikke hodepine til vanlig engang. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Har du testet flere ganger? Jeg synes det er pussig du skal reagere så kraftig på noe som kroppen jo selv produserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:54 #27 Del Skrevet torsdag kl 15:54 Ulven skrev (1 minutt siden): Har du testet flere ganger? Jeg synes det er pussig du skal reagere så kraftig på noe som kroppen jo selv produserer. Prøvde én uke og ble så dårlig til slutt at jeg måtte kontakte lege, som ba meg slutte på Vagifem. Fikk lignende bivirkninger når jeg satte opp hormonspiral også, og da fikk jeg beskjed om å holde ut en måned. Da ble bivirkningene bedre, men var omtrent sengeliggende i ukesvis før det ble bedre. Ts Anonymkode: 7721b...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:57 #28 Del Skrevet torsdag kl 15:57 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja men jeg tålte ikke Vagifem som er østrogen stikkpiller som liksom skal kun virke lokalt, og ble slått ut av kvalme og migrene, og jeg har ikke hodepine til vanlig engang. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Da bør du kanskje prøve en annen variant. Snakk med gynekologen. Jeg kommer aldri til å kjøre kroppen så lavt på østrogen mer, har fått det så mye bedre etter at jeg startet med østrogen. Min skrekk var at de kanskje ikke kunne operere meg. Har hørt flere gynekologer si at mange kvinner har en totalt ubegrunnet redsel for østrogen. De gjør mye bra for kroppen, de har til og med funnet ut at det beskytte mot demens ved å styrke hjerneceller og nettverkene som opprettholder hukommelsen og mye mer. Anonymkode: 466f5...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet torsdag kl 16:01 #29 Del Skrevet torsdag kl 16:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøvde én uke og ble så dårlig til slutt at jeg måtte kontakte lege, som ba meg slutte på Vagifem. Fikk lignende bivirkninger når jeg satte opp hormonspiral også, og da fikk jeg beskjed om å holde ut en måned. Da ble bivirkningene bedre, men var omtrent sengeliggende i ukesvis før det ble bedre. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Veldig pussig. Når det gjelder GU`en kan du jo teste om feks dette kan hjelpe mot tørrhet https://www.farmasiet.no/catalog/intim-og-underliv/overgangsalder/remisoft-vaginal-fuktighetskrem,5006198?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Vaginal - 952450&gad_source=1&gbraid=0AAAAADSYjGHGP9wk-IKzWe6oKNbRFqlE2&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7ZZlfakuU5vaU_aBLXU3ZAcf_hmXLeA8gRogqx3vG0vC2zs95jcjv0aAl9eEALw_wcB og så legge inn en dose rett før du går inn til timen. Gynekologen kan også bruke et mindre spekulum som kanskje vil gjøre ubehaget mindre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:09 #30 Del Skrevet torsdag kl 16:09 Uff, dette gjør meg litt mer fornøyd med å ha fått beskjed om at jeg ikke kommer til å komme i overgangsalder med det første, høres ut som tortur. Virker jo som om du har prøvd litt av hvert, kanskje du bør høre med en spesialist. Eller prøve alternative metoder, finnes sikkert mye rare alternative ting som kan testes. Anonymkode: c8d0f...860 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:36 #31 Del Skrevet torsdag kl 16:36 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da bør du kanskje prøve en annen variant. Snakk med gynekologen. Jeg kommer aldri til å kjøre kroppen så lavt på østrogen mer, har fått det så mye bedre etter at jeg startet med østrogen. Min skrekk var at de kanskje ikke kunne operere meg. Har hørt flere gynekologer si at mange kvinner har en totalt ubegrunnet redsel for østrogen. De gjør mye bra for kroppen, de har til og med funnet ut at det beskytte mot demens ved å styrke hjerneceller og nettverkene som opprettholder hukommelsen og mye mer. Anonymkode: Ulven skrev (34 minutter siden): Veldig pussig. Når det gjelder GU`en kan du jo teste om feks dette kan hjelpe mot tørrhet https://www.farmasiet.no/catalog/intim-og-underliv/overgangsalder/remisoft-vaginal-fuktighetskrem,5006198?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Vaginal - 952450&gad_source=1&gbraid=0AAAAADSYjGHGP9wk-IKzWe6oKNbRFqlE2&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7ZZlfakuU5vaU_aBLXU3ZAcf_hmXLeA8gRogqx3vG0vC2zs95jcjv0aAl9eEALw_wcB og så legge inn en dose rett før du går inn til timen. Gynekologen kan også bruke et mindre spekulum som kanskje vil gjøre ubehaget mindre. Har brukt mye Remisoft og blir littegrann våtere, men ikke fuktig nok. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:39 #32 Del Skrevet torsdag kl 16:39 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Uff, dette gjør meg litt mer fornøyd med å ha fått beskjed om at jeg ikke kommer til å komme i overgangsalder med det første, høres ut som tortur. Virker jo som om du har prøvd litt av hvert, kanskje du bør høre med en spesialist. Eller prøve alternative metoder, finnes sikkert mye rare alternative ting som kan testes. Anonymkode: c8d0f...860 Har oppdaget at mange fastleger og også gynekologer ikke har så mye greie på overgangsalderen og hormoner, og tror at alt passer for alle. Jeg skulle funnet en gynekolog som har erfaring med hormonterapi, for jeg er sikker på at det er noe jeg kan tåle. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:08 #33 Del Skrevet torsdag kl 17:08 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Har nest alvorligste grad endometriose, vært til kirurgi 4 ganger inkludert for å fjerne dødt foster - og hatt ørten undersøkelser ifbm prøverør og uttak av egg. Jeg har ligget så mye i de gynstolene at det er smått traumatisk for meg nå. Så når jeg sier de bruker nok gele etter behov: Så er det svaret TS trenger. Det er en mindre spiral som skal nappes ut på kort tid. Dette er din opplevelse, og bare din. Ikke relevant for mitt svar på tid tidligere kommentar. Anonymkode: d51f3...bbb 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet torsdag kl 17:15 #34 Del Skrevet torsdag kl 17:15 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Glidemiddel hjelper minimalt når jeg har sex, derfor klarer jeg ikke sex lenger. Tåler ikke østrogenet i Vagifem vaginal kapsler, så tviler på at jeg da tåler Ovesterin som noen foreslo. Det er så sårt og tørt i skjeden, så det er vondt å stikke inn en finger. T Ts Anonymkode: 7721b...e95 Du skal ikke ha sex med gynekologen, så det holder med glidemiddel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:25 #35 Del Skrevet torsdag kl 17:25 Rotemor skrev (9 minutter siden): Du skal ikke ha sex med gynekologen, så det holder med glidemiddel. Selv om det er knusktørt og sårt? Ts Anonymkode: 7721b...e95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:27 #36 Del Skrevet torsdag kl 17:27 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har oppdaget at mange fastleger og også gynekologer ikke har så mye greie på overgangsalderen og hormoner, og tror at alt passer for alle. Jeg skulle funnet en gynekolog som har erfaring med hormonterapi, for jeg er sikker på at det er noe jeg kan tåle. Ts Anonymkode: 7721b...e95 Det finnes flinke gynekologer over hele landet, vil du ha en anbefaling så må du si hvor du bor. Generelt kan jeg si at helprivate gynekologer er, etter min opplevelser, langt mere forsiktige enn offentlige. Private har bedre tid til hver pasient, de koster mere men det er det verdt. Anonymkode: 730a3...6e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:28 #37 Del Skrevet torsdag kl 17:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om det er knusktørt og sårt? Ts Anonymkode: 7721b...e95 Det går greit. Anonymkode: 730a3...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet torsdag kl 17:28 #38 Del Skrevet torsdag kl 17:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om det er knusktørt og sårt? Ts Anonymkode: 7721b...e95 Du skal uansett ikke ha sex med gynekologen! Hun eller hm skal ikke penetrere deg i stadig økende tempo! Du er 50 år, du har da gjort dette før. Føler du motstand, så sier du ifra. Det er tydelig at du er usikker, men her er det snakk om å bruke sunn fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:30 #39 Del Skrevet torsdag kl 20:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes flinke gynekologer over hele landet, vil du ha en anbefaling så må du si hvor du bor. Generelt kan jeg si at helprivate gynekologer er, etter min opplevelser, langt mere forsiktige enn offentlige. Private har bedre tid til hver pasient, de koster mere men det er det verdt. Anonymkode: 730a3...6e7 Bergen Ts Anonymkode: 7721b...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:33 #40 Del Skrevet torsdag kl 20:33 Rotemor skrev (3 timer siden): Du skal uansett ikke ha sex med gynekologen! Hun eller hm skal ikke penetrere deg i stadig økende tempo! Du er 50 år, du har da gjort dette før. Føler du motstand, så sier du ifra. Det er tydelig at du er usikker, men her er det snakk om å bruke sunn fornuft. De skal opp i livmoren å fiske ut trådene på spiralen, fordi de har krøpet opp i livmoren. Har fjernet mange spiraler tidligere, men da var jeg ikke så tørr at det var smertefullt å tørke seg etter tissing. Ts Anonymkode: 7721b...e95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå