AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #21 Skrevet 1. mai 2025 Fullt mulig å ha konfirmasjon billig, min var hjemme med kaffe og kaker, kanskje 25 gjester. Ingen bunad, pengegaver ikke i nærheten av det som gis nå om dagen. Men ble da konfirmert for det. Anonymkode: 1f551...f23
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #22 Skrevet 1. mai 2025 Har nå vært dyrt og mye styr rundt konfirmasjoner siden jeg var konfirmant for 21 år siden, og antagelig før det og. Jeg konfirmerte meg utelukkende fordi jeg ville ha festen og pengene. Jeg hadde ikke lyst på bunad, men det var en tradisjon jeg ikke fikk avvike fra Nå har jeg fått barn, som er jenter, jeg vet at bunad blir en kostnad der. Jeg begynte å spare litt hver mnd siden de ble født. Siden de ble født har jeg blitt alene med de og, men jeg klarer å sette av litt penger hver mnd. Jeg vet jo at det blir kjøp av bunad om noen år. Jeg har riktignok aldri hørt at noen dømmer hverandre pga konfirmasjonen, da. Verken at folk er veldig imponert eller snakker drit om ulike feiringer eller hvor mye de får i gave. Jeg jobber på en ungdomsskole, så jeg er tett oppi ungdommer i riktig aldersgruppe. Noen av de er mer opptatt av feiringen enn andre. Noen snakker om at de vil til frisøren for å ordne håret og har store forventninger, andre virker som om de blir tvunget til å gjennomføre pga forventninger i familien. Anonymkode: 9f182...72e
Buxus Skrevet 1. mai 2025 #23 Skrevet 1. mai 2025 Fruelena skrev (1 time siden): Jeg forstår at konfirmasjon kan være en fin og meningsfull markering, et samlingspunkt for familie og venner. Men la oss være ærlige: Det er sjelden bare det. Det er også blitt en målestokk på sosial og økonomisk kapital. Nordmenn elsker å fremstå som enkle og jordnære, men det er likevel vi som skaper utenforskap med begreper som «cubus-barn», med perfekte barnehagebilder i Marius-genser og med 17. mai-bilder i bunad. Har du ikke bunad, får du verken være med på sjampanjefrokost eller vennebilder. Konfirmasjon en målestokk på sosial og økonomisk kapital? Får man ikke være med på bilder eller delta på 17.mai-feiring dersom man ikke er konfirmert eller har bunad? Jeg ANER ikke hvilket sted i Norge du bor, men det høres fryktelig spesielt ut. Jeg er ganske sikker på at det ikke er normen i resten av Norge, ihvertfall. Cubusbarn er et begrep som ble brukt i en tv-serie (Exit) for å fremstille og sette en "wannabe-overklassekvinne" i dårlig lys, og barnehagebilde i hjemmestrikket Mariusgenser klarer jeg ikke å se noe provoserende med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå