Gå til innhold

Kan jeg prute på en vare, og henvise til lignende vare som er billigere annonsert på Finn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har funnet en liten hylle jeg liker til 400 kr på Finn.

Har avtalt med selger å hente i dag kl 14, og har nå sett den samme hyllen til 150 kr i en annen annonse på Finn, men litt lenger unna, så det blir en liten lengre busstur på meg.

Har lyst å prute og si at den samme stolen ligger ute til under halve prisen, men synes det er ubehagelig/ flaut.

Er det vanlig å gjøre det, og har jeg rett til å gjøre det?

Anonymkode: 350d0...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøp den andre hyllen i stedenfor.

Anonymkode: 8c564...5d7

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har dere jo allerede avtalt kjøpet så nei.

Anonymkode: ccc3c...54b

• Liker 15
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har avtalt med selger å hente i dag kl 14, og har nå sett den samme hyllen til 150 kr i en annen annonse på Finn, men litt lenger unna, så det blir en liten lengre busstur på meg.

Har lyst å prute og si at den samme stolen ligger ute til under halve prisen, men synes det er ubehagelig/ flaut.

Nei. Når folk kommer med sånne ting som dette gidder jeg ikke svare. Da får du kjøpe den andre tingen istedet 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er litt dust å prute etter inngått avtale. Slike kjøpere prøver jeg å styre unna i alle fall. 

Anonymkode: 3e1b7...14a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å prute nå blir useriøst og feil. Dere har gjort en avtale som er bindene for dere begge.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har dere jo allerede avtalt kjøpet så nei.

Anonymkode: ccc3c...54b

Jeg har avtalt at jeg skal kjøpe hyllen, men det kan hende at hyllen ikke er så fin i virkeligheten som på bildet, for selger har ikke skrevet noe om tilstanden, bare lagt ut et litt dårlig bilde.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har de siste årene solgt mange ting, og opplevd at folk har prutet når de har kommet på døren, og brukt som argument at varen ser mer slitt ut enn på bildet.

Jeg er blauthjertet og har gått med på reduksjon av prisen.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å si at du angrer, beklage, og så drar du og henter den andre hyllen i stedet.

Anonymkode: 02062...47e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere gjort en avtale, da er det noe ufint å avstå fra den. Neppe noen som gidder å lage mye fuzz over ei IKEA-hylle men det er irriterende med folk som bryter avtaler.

Hvis jeg ikke hadde gjort en avtale, men bare meldt interesse, hadde jeg henvist til annonsen og lurt på om de var interessert i å matche (gitt at de to varene beviselig er i samme stand). Enten sier selger ja eller nei, så får du velge.

Jeg har fått tilsvarende forespørsler og utfallet varierer med hva jeg selger. Er det viktig å få det ut av hus pga plassmangel etc, kan jeg si ja. Men kan jeg vente litt og synes min pris er riktig, noen andre har bare lagt det ut dødsbillig, da sier jeg nei.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ser at den er i dårligere tilstand enn det som fremkommer i annonsen, så kan du jo påpeke dette, og spørre om selger er villig til å gå ned i pris. Om hyllen er som beskrevet, så er det dårlig stil å prute etter avtalen er inngått. 

Helt ærlig, om jeg hadde vært selger og en kjøper forsøkte å prute ned prisen pga lignende vare med lavere pris, så ville jeg nok bare svart at da får du kjøpe den andre varen 🤷‍♀️

Anonymkode: 80c9a...b1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare å si at du angrer, beklage, og så drar du og henter den andre hyllen i stedet.

Anonymkode: 02062...47e

Typisk finn bruker.

Anonymkode: 4b7e9...b48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt rart av deg å gjøre i så fall. Da ville jeg heller bedt om å kansellere kjøpet og kjøpt fra den andre selgeren i stedet for å legge press på den som selger til å sette ned prisen på grunn av en annen annonse du har sett. De som selger har jo alle sine premisser for prisene de setter - kanskje den som selger billigere er mer motivert for å få den bort fort grunnet flytting, eller kanskje den er i dårligere stand/har bruksmerker som den andre ikke har. 

Anonymkode: f2de2...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her 

Den andre hyllen er nå solgt ser jeg, så pruter kun hvis hyllen er mer slitt enn hva bildet viser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns deter noe veldig ufint med å prute først når man møtes. Setter selger i en veldig ubehagelig situasjon. Jeg tenker at lavere pris må spørres om i forkant. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ludovica- skrev (Akkurat nå):

Jeg syns deter noe veldig ufint med å prute først når man møtes. Setter selger i en veldig ubehagelig situasjon. Jeg tenker at lavere pris må spørres om i forkant. 

Men det er jo bare rett og rimelig å prute hvis varen ser mer brukt ut når man ser den i in real life, enn på et bilde

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo bare rett og rimelig å prute hvis varen ser mer brukt ut når man ser den i in real life, enn på et bilde

Ts

Jeg tenker at man kan spørre om flere bilder i forkant? Dersom det bare er et bilde eller dårlig bilde. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan komme med en lavere pris du er villig til å gi FØR avtale om møte. Eller hvis du finner en skade eller lignende. Jeg pleier å si at jeg ønsker å se varen. Er det skader eller lignende som ikke var synlige på bildene som var lagt ut, så har det hendt at jeg pruter. Men da har vi ikke gjort en avtale om kjøp, men en avtale om å se den først,  en slags "visning". 

Anonymkode: 17b79...c04

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har de siste årene solgt mange ting, og opplevd at folk har prutet når de har kommet på døren, og brukt som argument at varen ser mer slitt ut enn på bildet.

Jeg er blauthjertet og har gått med på reduksjon av prisen.

Ts

Da er du bare dum. Jeg gir aldri etter for pruting ved henting. Jeg forteller om alt i annonsen og er de ikke fornøyde får de heller dra uten.

Anonymkode: 328fb...05e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts

Men det er jo ikke dét du snakket om i Hi. Det beskrevet i HI er bare fryktelig dårlig stil. Du må eventuelt si slikt innledningsvis før avtale om kjøp. 

Og at du har gått med på pruting ved salg av dine ting, antar jeg betyr at du ikke har lagt ut tilstrekkelig med bilder/info om hvor slitt varen er? Hvis du har informert tydelig nok, så er det jo ingen grunn til å godta pruting. 

Anonymkode: b8b0e...870

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...