Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går på timelønn og informerte arbeidsgiver for en del år siden om at jeg hadde rett på betaling for denne dagen. Økonomien i bedriften er ikke supergod, så det var ikke aktuelt å betale for denne dagen visstnok. 
Nå tenker jeg å sette opp dagen på timelista, men tenker ikke informere sjef om at jeg gjør det? Bør jeg det? Arbeidsgiver mener hn har avtalt seg vekk fra tillegg i kontrakt pga bl.a betalt lunsj og kaffe+enkelt rundstykke. 

Anonymkode: c0fa0...618

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du fagorganisert? Arbeidsgiver har ikke lov å nekte deg tillegg på en rød dag. Det som arbeidsgiver her prøver på er en av grunnene til at vi har et fagforbund. 

Anonymkode: f3d60...8f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du fagorganisert? Arbeidsgiver har ikke lov å nekte deg tillegg på en rød dag. Det som arbeidsgiver her prøver på er en av grunnene til at vi har et fagforbund. 

Anonymkode: f3d60...8f7

TS er jo ikke på jobb i dag. 

Anonymkode: 368f9...b11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Går på timelønn og informerte arbeidsgiver for en del år siden om at jeg hadde rett på betaling for denne dagen. Økonomien i bedriften er ikke supergod, så det var ikke aktuelt å betale for denne dagen visstnok. 
Nå tenker jeg å sette opp dagen på timelista, men tenker ikke informere sjef om at jeg gjør det? Bør jeg det? Arbeidsgiver mener hn har avtalt seg vekk fra tillegg i kontrakt pga bl.a betalt lunsj og kaffe+enkelt rundstykke. 

Hvis du går på timelønn og ikke er på jobb i dag, 1.mai, har du ikke krav på lønn. Har du fast månedslønn har du det. Hvorfor tror du at du har krav på betalt når du ikke er på jobb og kun har kontrakt med timelønn?

Anonymkode: 17511...ce6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du går på timelønn og ikke er på jobb i dag, 1.mai, har du ikke krav på lønn. Har du fast månedslønn har du det. Hvorfor tror du at du har krav på betalt når du ikke er på jobb og kun har kontrakt med timelønn?

Anonymkode: 17511...ce6

Dumt å svare på ting du ikke kan https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/lonn--personal/dette-er-reglene-for-lonn-for-1.-og-17.-mai

Anonymkode: c495d...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig bør du føre timer hvis du normalt skulle jobbet. Arbeidsgiver kan ikke avtale seg bort fra det. Og bedriftens økonomi er ikke noe du skal trenge å ta hensyn til. 

Anonymkode: c495d...a41

AnonymBruker
Skrevet

Skriv opp de timene du skulle ha jobbet.

Det er lovpålagt å få betalt på 1 mai, hvis du egentlig skulle jobbet den dagen, selv med bare timelønn. 

Anonymkode: e7a47...156

AnonymBruker
Skrevet

📅 1. og 17. mai – lovfestet rett til lønn

For 1. og 17. mai gjelder egne regler. Ifølge Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager § 3 har du rett på full lønn disse dagene dersom: 

Du har vært ansatt sammenhengende i minst 30 dager før høytidsdagen, eller

Du er ansatt for en periode på minst 30 dager og har startet før høytidsdagen. 

Dette gjelder selv om du ikke jobber den aktuelle dagen, forutsatt at det ellers ville vært en ordinær arbeidsdag for deg. Hvis du må jobbe 1. eller 17. mai, har du krav på minst 50 % tillegg til vanlig lønn, med mindre høyere sats er avtalt.  

Anonymkode: 4cba9...570

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...