Gå til innhold

22 år, vil eie bolig på løkka men er tvunget til å bo på Kolbotn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan sikkert si de siste 30 årene. Boligprisene var omtrent på bunnivå i 1994 etter boligkrakket. 

Anonymkode: d515a...cd2

Mulig det. Men jeg som er 40 og innflytter til hovedstaden er ikke gammel nok til å kjenne folk som kjøpte bolig i Oslo på 90-tallet. Har derimot god oversikt over utviklingen de siste 20 årene og det har vært vilt nok.

Anonymkode: 4305b...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å se denne serien fra 2017 som handler om tre ulike generasjoners vei inn på boligmarkedet i Oslo:

https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/sesong/1/episode/MDDP10004416

Ellers må jeg si at jeg kjøpte en 3-roms innenfor ring 3 til den nette sum av 3,7 millioner i 2013 (prospekt som var nybygd i 2015). Da var jeg 22 år gammel og tjente 380.000 kr som butikkselger. fikk mamma med som medlånetaker. Tenker å selge leiligheten til høsten og ny takst er 8,1 millioner. 

Anonymkode: 361b0...563

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av mine venner eide ikke bolig før de var i 30 årene. Jeg var tidlig ute, delvis fordi jeg jobbet og sparte fra jeg var 16 år (deltid ved siden av skole og fulltid i ferier), og delvis fordi jeg ble mor tidlig. 

To andre kjøpte også i 20- årene, men de fikk hjelp fra foreldrene. 

Det var min generasjon. Generasjonen før sto gjerne på venteliste for å få kjøpe slik bolig som jeg kjøpte som 22 åring, og synes var akkurat passe for meg og min lille sønn. En treroms var da familieleilighet for familier opp til 5 personer, og de var kjempelykkelige for å få kjøpe. (Ble bygget altfor lite.) Bodde fremdeles en del igjen som hadde bodd der hele tiden. De hadde bodd der med 2-3 barn. Nå er det ofte enslige uten barn som kjøper den typen leilighet, men vi i Bergen har jo heldigvis ikke Oslo- priser. 

Tror hver generasjon har hatt sine utfordringer egentlig, men at en på 22 år ikke får starte opp med å kjøpe drømmeboligen på drømmeadressen tror jeg har vært realiteten for de fleste bestandig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi vet alle at boligmarkedet har vokst ut av proporsjoner og at det er vanskelig for unge å komme seg inn på boligmarkedet. Særlig single unge folk med lav inntekt. Men jeg reagerer litt på utsagn som dette: "Jeg vil gjerne bo i noe som er innflytningsklart, men også ikke altfor langt unna."

Hvis man forventer å kjøpe en leilighet som både er sentral og nyoppusset i sin prisklasse så tenker jeg man har ganske urealistiske forventninger. Mange av oss som har kommet inn på boligmarkedet de siste 10-15 årene har enten måttet gå ned i standard mtp størrelse, opp i pris eller kjøpe et oppussingsobjekt. Slik er det dessverre blitt når boliger i Oslo har blitt brukt som investeringsobjekter i et uregulert marked i flere tiår.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er bra naiv og litt vel ambisiøs om man tror man kan eie en leilighet på løkka som 22-åring idag. 

Hilsen Løkka-jente som har eid leilighet på Løkka siden 2012 🥹

Anonymkode: f29ae...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting var ganske annerledes før.

Jeg kjøpte leilighet på løkka når jeg var 18 år (for 20 år siden) for 2 mill pga at jeg fikk litt over 200.000 i forskuddsarv og hadde dermed 10 % egentkapital.

Nå er leiligheten verdt over 6 mill.

Anonymkode: 762cc...ac5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 49. Jeg kan ikke kjøpe leilighet i sentrum selv om jeg selger et rekkehus. Da må jeg ta opp lån. 

Anonymkode: 67a71...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakkar liten, han må bo hele 15 km unna der han ønsker å bo... 😂 

Da jeg jobbet i Oslo, rundt 2010 bodde jeg 80 km unna jobben...

Anonymkode: ed0a9...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...