AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai https://www.nrk.no/norge/forstegangskjopere-presses-stadig-lenger-vekk-fra-oslo-1.17397256 Er dette nytt? Det har da aldri vært lett å kjøpe seg leilighet i sentrum, alene,. 22 år gammel. Er det ikke litt høye forventninger ute å går her? Anonymkode: 9a6fb...e3f 18 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai Du skal ha jobbet litt på Kiwi og fått en god slump til komfen for å kjøpe noe som helst i den alderen. Anonymkode: 0af2b...5ef 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Boligprisene har økt uendelig mye raskere enn lønningene har over lang, lang tid. De relativt sett lavere rentene enn for noen tiår siden er ikke i nærheten av å kompensere for hvor mange flere årslønner en bolig koster enn før. Det er et problem, og det er viktig at ikke vi som er 10-20-30-40 år eldre enn de som skal inn på markedet nå bare avskriver all bekymring som om dagens unge ikke tåler noe. Dette er, helt objektivt, verre enn før. Så er jeg selvfølgelig helt enig i at man ikke bør bruke 22-åringer som ser for seg å kunne kjøpe direkte i Oslo sentrum som eksempler på vanskene. Det er nok av unge voksne som klager over ingenting og forventer altfor mye også. Det er ikke enten/eller. Anonymkode: d7459...866 14 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/forstegangskjopere-presses-stadig-lenger-vekk-fra-oslo-1.17397256 Er dette nytt? Det har da aldri vært lett å kjøpe seg leilighet i sentrum, alene,. 22 år gammel. Er det ikke litt høye forventninger ute å går her? Anonymkode: 9a6fb...e3f Nja. Da jeg var 19 (altså ca 20 år siden) kjøpte jeg hybel med bad på gangen på sagene for under 300.000 kr (uten fellesgjeld, det var faktisk fellesformue!) som student. Jeg fikk full finansiering, med sikkerhet i 85k på bsu'en min (slapp å tømme den, da var grensa 100k så banken var enig i at jeg skulle spare ett år til før jeg cashet ut 100k på lånet) De samme leilighetene (hyblene) har nå bygget bad inne på de 18kvm og koster over 3.millioner. de har hatt en stigning på 10x verdien på 20 år. Det er ikke lov å bygge så smått lenger, som er synd egentlig. For det var en god mulighet til å starte et sted. Anonymkode: 07e9c...853 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skal ha jobbet litt på Kiwi og fått en god slump til komfen for å kjøpe noe som helst i den alderen. Anonymkode: 0af2b...5ef Jobb? Spare? Aksjer? Fond? Krypto? Anonymkode: 8ff9c...a7c
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai Veldig teit av NRK-journlaisten å trekke frem 22-åringer i dette. Det har vel knapt aldir vært vanlig at 22-åringer kjøper egen bolig i byer... Man skal være temmelig målrettet og startet tidlig med yrkeskarrieren om man skal få det til før man er 30 også, om man har en gjennomsnilittlig utdannelse. Og det er veldig mange som jobber i Oslo og må bo lengre ut enn Kolbotn.... Det største problemer er jo de som forbli enslige og aldri kommer seg inn i boligmarkedet. Det er nærmest umulig med en lønn på eller under snittet, med mindre man arver penger. Det mest overraskende her er vel at det var såpass "lett" å etablere seg i Oslo i 2010 - det har vel de siste 20 årene i alle fall vært snakk om at det har vært dyrt. Det er vel bare i korte perioder etter lengre nedgang/krakk det har vært lett å kjøpe seg bolig i Oslo - i tiden med reguleringer og høye renter var det heller ikke lett å få lån. Anonymkode: 6bff5...c7e 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai Jeg er født på 70-tallet, er fra Oslo, og har aldri hørt om 22-åringer som får kjøpt egen bolig… Det har aldri vært normalen. Anonymkode: bdafa...894 15 1
Okapi Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai Klart han forventer for mye, men det interessante er jo nettopp at det var mulig for en med en helt vanlig lønning og kjøpe seg en kurant bolig sentrumsnært i Oslo. Det er lett for gamliser å tenke at de unge er bortskjemte, men de glemmer fort hvor enormt mye rimeligere bolig var for bare få år siden. Leiligheten jeg leide i Oslo vet jeg ble kjøpt for 1,8m i 2011, og solgt for 4m i 2022. Tror du virkelig lønninger ble mer enn doblet i den perioden? Selv eier jeg et lite hus på sørlandet, og da naboens identiske kåk ble solgt i fjor, sammenlignet jeg pris i dag med pris i 1990, og lønninger i dag med lønninger i 1990. Grovt sett ser jeg at i en periode der lønningene er ca. doblet, har boligprisen økt med seks ganger. Med andre ord, en boligkjøper i dag må bruke tre ganger så mye, relativt sett, som en boligkjøper den gangen. Klart de skviser folk ut av markedet. Dette er faktisk et problem over hele landet, og det er fullstendig urimelig for voksne som rett og slett hadde flaks med tidspunktet de skulle ut på markedet på, å klage over at unge er misfornøyde med dagens situasjon. 4 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er født på 70-tallet, er fra Oslo, og har aldri hørt om 22-åringer som får kjøpt egen bolig… Det har aldri vært normalen. Anonymkode: bdafa...894 Du tuller? Jeg bygde hus på Oslo vest som 27 åring med eksmannen min. Alle våre venner eide bolig i form av leilighet eller hus på den tiden. Alle født på 70-tallet. Våre barn kan bare glemme det. Nå er prisene minst fire eller femdoblet. Anonymkode: 388ea...bfa 2 3
Snok1 Skrevet 1. mai #11 Skrevet 1. mai Det ER faktisk ille å bli tvunget til å bo på Kolbotn som 22-åring. Det bor bare 80-åringer på Kolbotn. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #12 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/forstegangskjopere-presses-stadig-lenger-vekk-fra-oslo-1.17397256 Er dette nytt? Det har da aldri vært lett å kjøpe seg leilighet i sentrum, alene,. 22 år gammel. Er det ikke litt høye forventninger ute å går her? Anonymkode: 9a6fb...e3f Veldig naivt. Hun andre var ikke akkurat bedre, 20 år, vil ha noe som er innflyttingsklart? Hun gidder ikke engang å pusse opp. Nei, her er det urealistiske forventninger ute og går. Det er et enormt privilegium bare det å være 20/22 år og være i en posisjon hvor det å kjøpe bolig er aktuelt, samme hvor den boligen ligger. Anonymkode: 2bdb3...708 7 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai #13 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du tuller? Jeg bygde hus på Oslo vest som 27 åring med eksmannen min. Alle våre venner eide bolig i form av leilighet eller hus på den tiden. Alle født på 70-tallet. Våre barn kan bare glemme det. Nå er prisene minst fire eller femdoblet. Anonymkode: 388ea...bfa Det du beskriver var absolutt ikke normen, vil jeg si. F.eks hvis man tok lang utdannelse og deretter kom ut i et jobbmarked som ikke nødvendigvis ga lån før ved fast ansettelse. Som for egen del, en lang profesjonsutdannelse, høyt studielån, med prosjektbaserte jobber i mange år i etterkant, så jeg først kunne kjøpe bolig da jeg var rundt 40. Har ikke lidd av den grunn, men hadde jo helt klart hatt en annen formue hvis jeg ikke hadde en så spesialisert utdannelse. Mange rundt oss har hatt det slik, eller av andre grunner ikke kjøpt seg inn i boligmarkedet før utover i 30-årene. Jeg kjenner også få som har hatt foreldre som kunne bidra, og det kunne ikke mine heller, og jeg har heller ikke arvet noe. Anonymkode: bdafa...894 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #14 Skrevet 1. mai Snok1 skrev (37 minutter siden): Det ER faktisk ille å bli tvunget til å bo på Kolbotn som 22-åring. Det bor bare 80-åringer på Kolbotn. Sier en som nok aldri har satt sine ben på Kolbotn. Anonymkode: bdafa...894 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #15 Skrevet 1. mai Snok1 skrev (2 timer siden): Det ER faktisk ille å bli tvunget til å bo på Kolbotn som 22-åring. Det bor bare 80-åringer på Kolbotn. Et sted må man starte. Man kan ikke forvente å få kjøpe sin drømmeleilighet i Oslo gryta som førstegangskjøper. Anonymkode: 0add3...ca1 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #16 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er født på 70-tallet, er fra Oslo, og har aldri hørt om 22-åringer som får kjøpt egen bolig… Det har aldri vært normalen. Anonymkode: bdafa...894 Samme. Født på slutten av 70 tallet og er i fra Oslo. Utenkelig at noen kjøpte sentralt i Oslo som 22 åring. Anonymkode: da100...1fb 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #17 Skrevet 1. mai Her så har jeg to unge voksne, som bor hjemme for å spare penger. Og vi bor ikke i Oslo. Men leie av en liten 2 roms koster fra 13 000 kr. Og kjøpe koster fra 2,5 mill. Og ene er student, andre med lav lønn. Begge single, da får de ikke kjøpt seg bolig. De har bygd leiligheter rett ved her vi bor, med tanke på de unge, de er på 35 m2, og koster 4 mill. Anonymkode: 6f6a0...929 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #18 Skrevet 1. mai Jeg synes det er en menneskerett å bo i Oslo. Ja, også på Grünerløkka. Anonymkode: b9aec...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #19 Skrevet 1. mai Snok1 skrev (3 timer siden): Det ER faktisk ille å bli tvunget til å bo på Kolbotn som 22-åring. Det bor bare 80-åringer på Kolbotn. Svigermor flyttet FRA Kolbotn som 80-åring fordi hun syntes at det bare var unge folk der. Anonymkode: b602e...00e 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #20 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samme. Født på slutten av 70 tallet og er i fra Oslo. Utenkelig at noen kjøpte sentralt i Oslo som 22 åring. Anonymkode: da100...1fb Du lyger så jævlig at det er helt kvalmt, når fakta er at boligprisene for 15 år siden (2010) og nå i 2025 er det helt sinnsyk forskjell på. På kun 15 år! La oss bare gå tilbake til 1.mai 2005, altså for nøyaktig 20 år siden. Det var en hel haug med ny boligprosjekter på gang som man kunne sjekke ut på FINN nettsiden. Det ene borettslaget etter det andre. Du hadde mulighet til å sikre deg en kontrakt ved å betale 10% av den totale kjøpesummen i selveier-leiligheter, mens når det gjelder borettslag, så kunne man ignorere fellegjelda, og bare konsentere seg om innskuddet, som ofte kunne være så lav som 100.000 kroner. For å gi deg mer fakta og eksempler: 1) Du kunne ha en deltidsjobb på Rema om du var voksen, og det var nok til å kunne kjøpe seg en nybygd leilighet i sentrum av Oslo. Nybygd, fordi man betaler først for kontrakten, så venter man i minst 2 år mens den bygges ut eller pusses fullstendig opp 100%. I mellomtiden, mens du har kontrakten i hånda - det er altså din leilighet juridisk sett - så øker verdien på leiligheten mer og mer. Hvordan kjøpte man leiligheten? Joda, på den tiden var det overhodet ingen krav om "finansieringsbevis". Den totale prisen var faktisk irrelevant, så langt man kan si "irrelevant", fordi fellesgjelda er noe man "arvet" ved kjøp og den var fullstendig "frakoblet" innskuddsprisen ettersom banken dreit hardt i det. En annen ting som var veldig til stede var at folk kjøpte opp disse innskuddsleilighetene ved hjelp av enten studielån (flere familiemedlemmer som låner hos Lånekassen samtidig) eller at man tok opp forbrukslån, som er brukt til eiendomsinvestering. Når innskuddet dermed var i mange tilfeller 250.000 - 300.000 kroner på midten av 2000-tallet, så var det en smal sak for noen å ta opp dette lånet, spesielt siden det ikke var noe som hette "Gjeldsregister" eller noe annet på den tiden. I mange tilfeller trengte du enda mindre enn 300.000 kroner for å sikre den en leilighet, summen kunne være så lav som 100.000 - 150.000 kr og da sikret man leiligheten juridisk sett mens man venter på at den bygges og du kunne kjøpe som dette nettopp fordi det var overhodet ingen lov eller regel om at man måtte ha "finansieringsbevis" i orden slik det er nå. F eks, jeg bor ikke så altfor langt unna et boligprosjekt hvor fiffen skal flytte inn, sånn typisk minst 8 millioner kroner for en helt standard leilighet, og det står med store bokstaver på plakaten utenfor boligprosjektet at "innskuddet er på 0 Kroner". Men så er problemet at selv om innskuddet er på 0 kroner, så kan man ikke kjøpe den leiligheten uten å ha kapital eller "finansieringsbevis" på plass først. De reglene man hadde for 15 - 20 år siden gjorde også at rike folk fikk kjøpt plutselig opp en hel haug med leiligheter slik at de ble de boligkongene de er i dag, men samtidig hjalp også daværende regler at mange kom seg inn på boligmarkedet. Dessverre har man strammet så ekstremt til de siste 10+ årene at det er kun boligkakser som har nytte av dagens regler, som er jo at man holder vanlige folk utenfor boligmarkedet, slik at folk er tvunget til å leie. Tragisk rett og slett. Anonymkode: e9c11...487 4 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå