Gå til innhold

Hva kan man be barnehagen om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lyst til å være den "krevende moren" så derfor spør jeg her om dette er innafor 😂

Jeg har et barn på 1,5 år, og nesten hver dag jeg henter henne så er hun full av snørr. Inntørket snørr over hele ansiktet. Og det gir utlsett 😬 Kan jeg be de om å vaske ansiktet hennes oftere? Eller er det vanskelig å få til i barnehage stresset? Jeg forstår virkelig at de har mye å gjøre..

Den andre problemstillingen er gruppene. Hun er i en veldig stor barnehage, og akurrat nå er hun eldst i en gruppe med nesten bare barn på rundt 1 år. De barna kan ikke gå så bra og blir da naturlig at de leker rolig inne, eller bare sitter i sandkassen ute. Jenta mi er veldig aktiv, og trenger noe mer i barnehagen. Kan jeg be de om å bytte gruppe?

Anonymkode: 0fd49...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be om å tørke snørret.

Ville ikke bedt om å bytte gruppe. Tiden går fort, og hun utvikler seg nok helt normalt selv om hun er eldst i gruppen. Be heller de i barnehagen passe på at hun får den aktiviseringen som hun trenger, uavhengig av hva de andre barna trenger. 

Anonymkode: e55c3...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om å bytte gruppe.:baby:

Du er ikke krevende, selvfølgelig kan du spørre om slikt.

Anonymkode: d3587...f7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan be dem tørke snørrete. Begrunn det med at hun får sår hud og utslett. 

Ville avventet med gruppebytte. Det kommer tidsnok. 

Anonymkode: 5de61...ad4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra om snørret. Du kan si at du ser at hun får utslett. Kanskje kan de ha tenkt noe sånt som at de ikke vil gni på det, og at å tørke oftere vil bidra til utslett. Men barna skal slippe å gå med snørr i hele ansiktet, altså. Jeg jobber i barnehage, og det høres ikke noe greit ut. 

Når det gjelder bytte av gruppe så kan du spørre hva det tenker om det, og hvordan de setter sammen gruppene. Det er ikke sikkert det er en fordel for barnet ditt å bytte nå som hun har knyttet seg til de barna og de ansatte som er i hennes gruppe. Og det kan føles fint og trygt å være den eldste også. Samtidig er det viktig at de får til å ivareta hennes behov, og det er helt innafor å ta opp at du tenker på det, det betyr ikke at du krever noe eller er krevende. 

Anonymkode: ee154...08b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at hun er i gruppe sammen med de som er først i samme år? Slik hun skal være med samme gruppe alle årene i barnehagen.

Mange barnehager er delt inn slik, og det jevner seg ofte ut nå mot sommeren. 

Selvsagt kan du si i fra at hun får utslett av snørr. Er jo bare å si i fra når du leverer i morgen.. uten å lage noen stor sak ut av det.

Anonymkode: 62e83...187

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss får ofte de eldste på avdelingen (eller de som trenger litt mer utfordringer) besøke eldre gruppe. Kanskje det kan være en mulighet?

Anonymkode: ef49b...99e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke lyst til å være den "krevende moren" så derfor spør jeg her om dette er innafor 😂

Jeg har et barn på 1,5 år, og nesten hver dag jeg henter henne så er hun full av snørr. Inntørket snørr over hele ansiktet. Og det gir utlsett 😬 Kan jeg be de om å vaske ansiktet hennes oftere? Eller er det vanskelig å få til i barnehage stresset? Jeg forstår virkelig at de har mye å gjøre..

Den andre problemstillingen er gruppene. Hun er i en veldig stor barnehage, og akurrat nå er hun eldst i en gruppe med nesten bare barn på rundt 1 år. De barna kan ikke gå så bra og blir da naturlig at de leker rolig inne, eller bare sitter i sandkassen ute. Jenta mi er veldig aktiv, og trenger noe mer i barnehagen. Kan jeg be de om å bytte gruppe?

Du kan selvsagt be om å få bytte gruppe:) man skal ta hensyn til alle barna og om de bhg ansatte ser at hun bar behov for mer, burde de jo omrokkere på gruppene, du kan jo spørre hvordan de synes hun fungerer i den gruppen og eventuelt din bekymring rundt det. 

Og det med å tørke i ansiktet - for all del, spør ! Jeg jobber i barnehage og vasker ansiktene til barna med lunkent vann og klapper tørt når jeg ser at det trengs. Det handler ikke bare om respekt for barnas velvære, men huden deres har jo faktisk ikke godt av å gå rundt med makrell i tomat og snørr og sand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kravstort å be dem tørke snørr :) 

Du trenger ikke starte med å be om gruppebytte men det er helt innafor å spørre hvordan din datter får sine behov for mer aktivisering dekket når hun er i en gruppe som bare gjør rolige aktiviteter pga de små. Vi går i en liten barnehage men de er flinke til å dele opp barna og tilpasse aktiviteter, og iblant får feks de eldste besøke de store barna eller drar på tur mens de minste er igjen på avdelingen eller ute i barnehagen og har roligere aktiviteter. De har en masse mål i rammeplanen for ting barna skal lære og oppleve og feks motorisk utvikling er en av dem og de skal tilrettelegge også for din datter.

Anonymkode: 1c552...4f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare be om at de vasker oftere.

Men hvordan har barnehagen en hel gruppe med barn rundt året i mai? Har de alle begynt nå den siste måneden? Var det mange ledige plasser og få barn fra barnehageåret startet og fram til nå? Er du sikker på at mange er yngre enn ditt barn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta opp begge problemstillingene :) 

Sønnen vår (2,5) er veldig frempå og aktiv. Elsker å være sammen med eldre barn og kjeder seg fort sammen med «babyene» som han selv sier 😅 Vi spurte om å bytte til storbarn tidlig, men fikk nei grunnet gruppesammensetning og at de mente det ville være best for han å bytte sammen med resten. Men, har vi hvertfall spurt :) i tillegg har jeg inntrykk av at han får være en del sammen med storbarn!

Anonymkode: 9844f...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om snørrtørk oftere er HELT innafor! 

Å be om å bytte gruppe er helt fjernt, det er faktisk barnehagen som kjenner barna best. du kjenner barnet ditt best som forelder, men du aner ikke hvordan det faktisk fungerer i gruppen.

tenk om bhg måtte flytte alle som mente sine barn var spesielt langt fremme opp? Hadde bare blitt surr… la de legge opp gruppen! Ikke bland deg i den!

Anonymkode: 0a6d6...42c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går som sagt i en stor barnehage, og er på en avdeling med barn fra 0-3 år. Den avdelingen er delt i 5 grupper, etter alder. Hun begynte i denne gruppen med 6 barn i september, og i november og februar har de eldste i gruppen blitt flyttet slik at de nye yngre barna havner i den gruppen. Og etter bytte i februar ble hun den eldste i den gruppen. Den nærmeste hennes alder er født i slutten av desember. jeg hadde ønsket at hun kunne flyttet opp med de barna hun startet med snart, siden de har naturlig nok en annen dagsplan med mye mer aktivitet som jeg føler hun trenger da. Jeg tror neste gruppe bytte sikert ikke er før etter sommerferien.  Men jeg skal spøre lederen i barnehagen om hvordan det går før jeg maser om bytte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit å be om at de vadker barnet ditt, de skal ikke gå rundt med gammelt snørr hele dagen. Snørr som renner hele tiden er vanskeligere, de kan ikke tørke og vaske hvert 10 minutt.  Du kan spørre om å bytte gruppe, men da er du avhengig av at noen slutter, eller ønsker å bytte avdeling med deg, ellat en avdelinghar ledig. Siden det er 3 barn pr voksen på småbarnsavdeling, så kan de ikke ta inn ekstra barn.

Anonymkode: bdfa7...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun går som sagt i en stor barnehage, og er på en avdeling med barn fra 0-3 år. Den avdelingen er delt i 5 grupper, etter alder. Hun begynte i denne gruppen med 6 barn i september, og i november og februar har de eldste i gruppen blitt flyttet slik at de nye yngre barna havner i den gruppen. Og etter bytte i februar ble hun den eldste i den gruppen. Den nærmeste hennes alder er født i slutten av desember. jeg hadde ønsket at hun kunne flyttet opp med de barna hun startet med snart, siden de har naturlig nok en annen dagsplan med mye mer aktivitet som jeg føler hun trenger da. Jeg tror neste gruppe bytte sikert ikke er før etter sommerferien.  Men jeg skal spøre lederen i barnehagen om hvordan det går før jeg maser om bytte 😅

Så rart opplegg, blir ikke barna urolige av å bytte voksne hele tiden eller følger de voksne barna over i nye grupper?

Rart hun ikke fikk bytte i februar om hun nå er så mye eldre enn de på sin gruppe men det er vel en voksen/barn-fordeling man må gjøre som er vanskelig å endre på. Men ville spurt om hun kan få være med gruppen over på aktiviteter iblant så hun også får utfordringer og får utfolde seg i barnehagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt på en fin måte om de kan vaske henne i fjeset oftere. Da jeg begynte å jobbe i en ny bhg for litt siden var dette en ting jeg tok opp. Så nå er alle blitt flinkere til dette

Når det gjelder gruppen barnet ditt er i så ville jeg tatt dette opp med ped leder og da kan det godt tenkes at de finner en løsning på dette. 

Anonymkode: 1768b...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I 2023?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så rart opplegg, blir ikke barna urolige av å bytte voksne hele tiden eller følger de voksne barna over i nye grupper?

Rart hun ikke fikk bytte i februar om hun nå er så mye eldre enn de på sin gruppe men det er vel en voksen/barn-fordeling man må gjøre som er vanskelig å endre på. Men ville spurt om hun kan få være med gruppen over på aktiviteter iblant så hun også får utfordringer og får utfolde seg i barnehagen.

De voksne på avdelingen rullerer på gruppene. 

minister-mio skrev (7 timer siden):

I 2023?

2023 ja! Beklager, tenkte ikke på å skrive det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De voksne på avdelingen rullerer på gruppene. 

2023 ja! Beklager, tenkte ikke på å skrive det 😅

Hvor mange desember 2023 barn er det i ditt barns gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...