AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Jeg må ta nødvendig vedlikehold av huset, men har ikke nok oppsparte midler til å kunne betale for det. Er det veldig dumt å forsøke å øke huslånet for å gjøre det? Lånet vil i så fall makses helt. Å betale tilbake er ikke noe problem (har ikke spesielt høyt lån totalt sett), men bekymrer meg for at jeg feks har mindre å gå på om jeg skal flytte. Anonymkode: 79d74...f3d
stan Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai Med makse mener du i forhold til boligens verdi/egenkapital? Alternativet er jo å ta vedlikeholdet i et saktere tempo. Evt en kombinasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai Det er klart det er innafor! Du øker vel antakelig verdien på boligen også. Dette er helt vanlig. Det er derfor mange boligeiere har rammelån og ikke vanlig boliglån, så slipper man å spørre banken hver gang man skal gjøre noe 👍 Anonymkode: 5d806...f8d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai stan skrev (11 minutter siden): Med makse mener du i forhold til boligens verdi/egenkapital? Alternativet er jo å ta vedlikeholdet i et saktere tempo. Evt en kombinasjon. Ja, jeg vil da komme innenfor 85% av boligens verdi. Muligens 90, om det er helt krise og banken godkjenner det. Akkurat dette vedlikeholdet hører på en måte sammen, så da er det billigere på sikt å ta det samtidig - selv om det er dyrere nå. Men banken må godkjenne så klart. Anonymkode: 79d74...f3d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er klart det er innafor! Du øker vel antakelig verdien på boligen også. Dette er helt vanlig. Det er derfor mange boligeiere har rammelån og ikke vanlig boliglån, så slipper man å spørre banken hver gang man skal gjøre noe 👍 Anonymkode: 5d806...f8d Både snekkeren og megleren mente at det ikke kom til å øke verdien på boligen, men det motvirker at boligen faller i verdi 😊 Det er helt nødvendig vedlikehold, jeg får noe av det dekket gjennom forsikring pga skade, men ikke alt. Anonymkode: 79d74...f3d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg må ta nødvendig vedlikehold av huset, men har ikke nok oppsparte midler til å kunne betale for det. Er det veldig dumt å forsøke å øke huslånet for å gjøre det? Lånet vil i så fall makses helt. Å betale tilbake er ikke noe problem (har ikke spesielt høyt lån totalt sett), men bekymrer meg for at jeg feks har mindre å gå på om jeg skal flytte. Anonymkode: 79d74...f3d Hvordan har du mindre å gå på om du skal flytte, hvis boligen faller i verdi om du ikke pusser opp? Og siden det ikke er noe problem betale tilbake, så kan du jo betale tilbake raskere? Anonymkode: 7b946...0ab
AnonymBruker Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er klart det er innafor! Du øker vel antakelig verdien på boligen også. Dette er helt vanlig. Det er derfor mange boligeiere har rammelån og ikke vanlig boliglån, så slipper man å spørre banken hver gang man skal gjøre noe 👍 Anonymkode: 5d806...f8d Å øke verdien på boligen om en ikke skal selge har 0 verdi. Anonymkode: bc13e...96b
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan har du mindre å gå på om du skal flytte, hvis boligen faller i verdi om du ikke pusser opp? Og siden det ikke er noe problem betale tilbake, så kan du jo betale tilbake raskere? Anonymkode: 7b946...0ab Det er sant, slik har jeg ikke tenkt på det. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Å øke verdien på boligen om en ikke skal selge har 0 verdi. Anonymkode: bc13e...96b Det stemmer jo ikke helt. Da kan man få lånet med lavere rente, om belåningsgraden blir lavere sammenlignet med ny verdi. Anonymkode: 79d74...f3d 1
stan Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Å kunne øke boliglånet er en slags "buffer". Ved å makse ut boliglånet har TS ikke lenger denne bufferen. Det er jo i tilfelle noe uventet skulle dukke opp dette er mest interessant. Det er denne vurderingen TS trenger en avgjørelse på. Hvis arbeidet er nødvendig å gjøre nå er det vel ingen andre alternativer?
Et menneske Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Det er ikke uvanlig å øke boliglån for å pusse opp. Det gjør mange allerede. Husets verdi øker når huset er i bedre stand. Se gjerne huset fra kjøpernes perspektiv hvis du skal selge huset en gang i framtiden. Hvor mye tror du at de er villige til å betale for huset som det er idag? Hvor mye tror du er de er villige til å betale hvis huset er bedre vedlikeholdt? Så kan du spørre deg selv om det er verdt det Uansett, er vedlikehold viktig. Du skal jo bo der. Vil du bo der som huset er nå? Og det kan være greit å nevne hva slags vedlikehold, så kan noen kanskje komme med nyttige tips? Eller eventuell lage en ny anonym-tråd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå