AnonymBruker Skrevet 30. april #1 Skrevet 30. april Har noen erfaringer med eller kunnskap om tilstanden væske i hjerteposen? Jeg har fått påvist «noe væske i hjerteposen» ved en tilfeldigvis, fordi det ble tatt CT av lungene med kontrast. Jeg venter på time til UL hos hjertelege, men det tar sin tid og jeg er bekymret. Er det noen som vet om man kan ha hoste og vond hals når man har denne tilstanden? Jeg har hatt hoste og vond hals i over 4 mnd. Er så bekymret og lei😔 Anonymkode: 9d451...199
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai Har ingen erfaring, men her kan du jo lese mer om perikarditt som ofte er årsaken til væske i hjerteposen: https://lommelegen.dagbladet.no/hjerte-og-kar/artikkel/perikarditt/69026285 Kanskje har du hatt en langvarig infeksjon i lungene eller i andre nærliggende områder, som har smitter over på hjerteposen? Og at hoste og halsvondt har samme årsak som væsken i hjerteposen? Slapp av, stress ned og vent til du blir undersøkt av hjertelege. Dette går mest sannsynlig helt fint Anonymkode: 90ed9...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har ingen erfaring, men her kan du jo lese mer om perikarditt som ofte er årsaken til væske i hjerteposen: https://lommelegen.dagbladet.no/hjerte-og-kar/artikkel/perikarditt/69026285 Kanskje har du hatt en langvarig infeksjon i lungene eller i andre nærliggende områder, som har smitter over på hjerteposen? Og at hoste og halsvondt har samme årsak som væsken i hjerteposen? Slapp av, stress ned og vent til du blir undersøkt av hjertelege. Dette går mest sannsynlig helt fint Anonymkode: 90ed9...4aa Kan jeg spørre deg – hva er egentlig forskjellen på infeksjon og inflammasjon? Jeg prøver å forstå det bedre. Jeg har hørt noen sammenligne det med en bil: – Ved infeksjon er det som å ruse motoren mens kløtsjen er ute – bilen beveger seg fremover, altså det skjer noe konkret (som å bekjempe bakterier eller virus som formerer seg). – Ved inflammasjon er det som å ruse motoren med kløtsjen inne – mye aktivitet, men ingen fremdrift. Bare betennelse, uten at det er noen bakterier eller virus å bekjempe. Bare varme og slitasje, altså. Kan det være at kroppen til TS ‘ruser’ uten å komme noen vei? Og at det er det som gir både væske i hjerteposen og langvarig hoste? Anonymkode: 81862...a17
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan jeg spørre deg – hva er egentlig forskjellen på infeksjon og inflammasjon? Jeg prøver å forstå det bedre. Jeg har hørt noen sammenligne det med en bil: – Ved infeksjon er det som å ruse motoren mens kløtsjen er ute – bilen beveger seg fremover, altså det skjer noe konkret (som å bekjempe bakterier eller virus som formerer seg). – Ved inflammasjon er det som å ruse motoren med kløtsjen inne – mye aktivitet, men ingen fremdrift. Bare betennelse, uten at det er noen bakterier eller virus å bekjempe. Bare varme og slitasje, altså. Kan det være at kroppen til TS ‘ruser’ uten å komme noen vei? Og at det er det som gir både væske i hjerteposen og langvarig hoste? Anonymkode: 81862...a17 Jeg aner ikke. Jeg er ikke verken utdannet innen helse eller har annen spesiell kompetanse på området. Jeg har bare hørt (og lest i blant annet linken jeg la ved) at hvis man har andre infeksjoner i kroppen, spesielt i nærheten av hjertet, kan bakterier/virus vandre og sette seg f.eks. i hjerteposen. Hvis TS har en luftveisinfeksjon eller annen tilstand som sitter i lungene (siden de tok CT av lungene), så vil jo dette kunne gi hoste og sårhet i hals. Sjansen er da kanskje også høyere for å få betennelse i hjerteposen. Men igjen, jeg vet ikke, dette er bare en løs teori fra min side. I følge medisinsk leksikon er inflammasjon en hvilken som helst reaksjon på skadelig stimuli (skade, autoimmunitet o.l.), mens infeksjon er en inflammasjon forårsaket av bakterier eller virus. Betennelse er et uttrykk som ofte brukes om begge deler. https://sml.snl.no/inflammasjon Anonymkode: 90ed9...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mai #5 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ingen erfaring, men her kan du jo lese mer om perikarditt som ofte er årsaken til væske i hjerteposen: https://lommelegen.dagbladet.no/hjerte-og-kar/artikkel/perikarditt/69026285 Kanskje har du hatt en langvarig infeksjon i lungene eller i andre nærliggende områder, som har smitter over på hjerteposen? Og at hoste og halsvondt har samme årsak som væsken i hjerteposen? Slapp av, stress ned og vent til du blir undersøkt av hjertelege. Dette går mest sannsynlig helt fint Anonymkode: 90ed9...4aa Takk for svar, og for gode ord i siste setning. Det har vært mye bekymring ang dette hele denne vinteren, og bekymring hjelper sikkert ikke. Takk for link også, - jeg har lest om dette, det er det første som kommer opp når man søker på «væske i hjerteposen». Men kunne ikke finne at hoste og vond hals var forbundet med det. Kanskje det er som du sier, at væske i hjerteposen er sekundært, og kommer pga en langvarig infeksjon et annet sted. Men crp’en har hele tiden vært normal, så jeg kan ikke ha hatt en halsbetennelse eller lignende heller, selv om det er sånn det kjennes ut. Hoster av og og til også opp bittelitt blod😬 Det var symptomet som førte til CT av lunger. Bildene av lungen var fine. De vil helst gjøre en bronkoskopi også, for sikkerhets skyld, men foreløpig har jeg ikke orket tanken på det.. men jeg må vel til pers😝 Anonymkode: 9d451...199
AnonymBruker Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai Infeksjon: Når bakterier, virus eller sopp kommer inn i kroppen og begynner å formere seg. Inflammasjon (betennelse): Kroppens reaksjon på skade eller infeksjon – gir ofte rødhet, hevelse, varme og smerte. Infeksjon kan føre til inflammasjon, men inflammasjon kan også skje uten infeksjon (f.eks. ved skade). Anonymkode: 35177...dff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå