Gå til innhold

Ekkel mat-os fra ytterjakker som henger i gangen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tidligere slitt mye med svettelukt og er derfor veldig var på lukter. Jeg og mannen bor i et hus, og i enden er det liten gang med alle sko og ytterjakker. Når vi lager middag så lukter det jo åpenbart i hele huset. Problemet er bare at jeg føler at alle jakkene mine absorberer lukten. Regnjakker, forede jakker, dunjakker osv.

F.eks så kan jeg stå i kø på matbutikken senere på kvelden og føle at den nye allværsjakka mi regelrett stinker av en ekkel, stram mat-os. Er redd for at andre skal synes jeg lukter vondt! 

Hva gjør jeg?

Har tidligere hengt jakkene ned i kjelleren, men det ble for strevsomt over tid. Det hjalp, men ble ikke noe varig løsning. Har også vasket den ene jobb-jakka mi og det hjalp, men det gikk ikke mange uker før lukta var tilbake.

Tips mottas med takk.

Anonymkode: 22724...dbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få dere bedre kjøkkenvifte og åpne alltid vindu når dere steker mat. 

Anonymkode: 7bfd6...2fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som vedkommende over sier, bedre kjøkkenvifte. Samt luft ut av huset etter matlaging. Eneste som nytter.

Anonymkode: 37bb0...524

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okey, takk for svar.

Vi har kjøkken fra 2021, og bruker vifta selvfølgelig. Men vi er ikke så flinke til å lufte ut etterpå. Takk 😊

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okey, takk for svar.

Vi har kjøkken fra 2021, og bruker vifta selvfølgelig. Men vi er ikke så flinke til å lufte ut etterpå. Takk 😊

-TS

Da har dere sikkert balansert ventilasjon? Eller er huset eldre?

Anonymkode: 37bb0...524

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du legger ubrukte jakker bort, og de jakkene du bruker ofte kan du legge på badet eller soverommet mens du lager mat. 

Anonymkode: 54f14...f53

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken mat lager dere? Mat med mye/sterk krydder får hele huset til å stinke og  den lukta setter seg i klær🤢

Anonymkode: 6e3e7...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Okey, takk for svar.

-TS

Kanskje dere bør skifte ut filteret i vifta. 

Anonymkode: 3f3ec...b5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om du legger ubrukte jakker bort, og de jakkene du bruker ofte kan du legge på badet eller soverommet mens du lager mat. 

Anonymkode: 54f14...f53

Enklere å lage tilstrekkelig tilluft mens det kokkeleres.

Anonymkode: f2649...803

AnonymBruker
Skrevet

Sett inn dør til ytter-gangen. Skift filter i ventilator. 

(Dette er hvorfor jeg ikke vil ha åpen kjøkkenløsning, og har dør til kjøkkenet. )

Anonymkode: 075cf...872

Skrevet

Vi bor i BRL hvor vi ikke kan gjøre hva vi vil med tekniske installasjoner.

Jeg synes ikke lukta setter seg i jakkene, men til div annet formål kjøpte jeg luftrenser med hepa og aktivt karbonfilter. Sistnevnte tar endel lukt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Okey, takk for svar.

-TS

Heng klærne i skapet da vel.

Anonymkode: e289b...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...