Gå til innhold

Stor krangel med samboer om bitcoins

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 23.37):

Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr.

Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre 

Anonymkode: 7da82...d03

Det eneste dere vet helt sikkert er at rentene på Mastercard er avsindig høye. Å ikke betale det ned, VET dere blir veldig dyrt.

Bitcoin er veldig usikkert, fremstår som bingo for meg. Om det går opp eller ned. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiro skrev (13 timer siden):

Bitcoin er ganske forutsigbart

Nei. Du tar feil. Bitcoin målt i fiat-valuta er ganske volatil. Det er det motsatte av forutsigbar.

Spiro skrev (13 timer siden):

Bitcoins prisutvikling følger omtrent nøyaktig «verdens totale pengemengde». Dette vil si at når pengemengden i verden øker vil også bitcoin stige i verdi med ca 90 dagers etterslep. Siden den globale pengemengden er på grotesk tur oppover nå vil også prisen på bitcoin øke mye de neste tre månedene. 

Det er enkelte å motbevise.

Historisk har bitcoinprisen svingt voldsomt, mens pengemengden øker jevnt. 

Eksempel 2017:
Bitcoin steg 20x – penger vokste ca. 5 % globalt.

Eksempel 2021:
Bitcoin falt over 70 % – til tross for at pengemengden fortsatt vokste.

Om bitcoin hadde vært forutsigbar knyttet opp mot verdens totale pengemengde, så burde vi ha observert dette tydelig i de to tilfellene.

Effekten du ser hos bitcoin kalles kunstig knapphet og har ikke korrelasjon eller kausal sammenheng til den totale pengemengden i verden. Knappheten er programmert dvs. kunstig skapt og per dags dato uavhengig og absolutt. 

Real Virtuality skrev (9 timer siden):

Samme argument kan også brukes om aksjemarkedet. Aksjemarkedet øker "alltid" i verdi, siden det simpelthen følger pengemengden. Så lenge det kommer mer penger i omløp (inflasjon), strømmer det også mer penger inn i aksjemarkedet, slik at kursene går oppover. 

Nei.

En aksje står for eierskap i en bedrift. Bedriften har arbeidsplasser, driftsmidler og verdiskapning. Det kalles fundamentale verdier. Bedriften slutter ikke nødvendigvis å bake brød bare fordi eierskap er mindre populær (kræsjet aksjekurs). Til tross for kræsjet kurs, kan jeg fremdeles ta del i verdiskapningen og oppnå utbytte. 

Bitcoin gir ikke eierskap av noe reellt. Bitcoin har heller ikke fundamentale verdier slik som kontantstrømmer, driftsmidler eller arbeidsplasser. Derav heller ingen verdiskapning.

Vi er dermed, i motsetning til aksjer, avhengig av hva en annen idiot er villig å betale for dette her. En aksjer som ikke kan selges kan fortsatt ha verdi i form av eierskap og gi utbytte. En bitcoin som ikke kan selges er direkte verdiløs.

Bitcoin bygger på en digital knapphet uten underliggende verdi. Derfor kan jeg bare råde alle sammen om å selge uansett.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ts igjen

Økonomisk tillit er spilt bort, men han er så innbitt positiv at han mener han sikrer både egen, min og kommende generasjoners økonomi gjennom å tvinge gjennom dette. Hvis jeg skal true med skilsmisse som premiss, må jeg faktisk mene det. Jeg ser ikke for meg at noe som helst foruten faktisk skilsmisse, vil klare å snu han. Man skal være ganske beinhard for å orke den trusselen. Jeg er også «redd» for at han har rett, og at jeg om si fem år, vil angre meg i hjel om jeg protesterte. Han har brukt mye tid og energi på å sette seg inn i dette.

Det jeg ikke skjønner er at han ikke vil bli kvitt mastercardgjelden først, det innbyr ikke akkurat til tillit til kunnskapen hans.

Anonymkode: 7da82...d03

Har du ikke økonomisk tillit i forholdet, så er du egentlig skilt. Bare ikke på papiret.

Ja, du må mene og gjennomføre skilsmissen slik at han skjønner konsekvensen av handlingene sine og slik at du får tilbake kontrollen.

Om han tar ett steg tilbake og gjenoppretter tillit så kan dere trykke reset knappen sammen.

Lykke til.

Schmuhu

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...