Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts her

Ja, både lønn og barnetrygd og alt som er går inn på felleskonto.

Som nevnt over: jeg er redd for at om jeg trekker unna mine penger så gjør han det samme med sine, og han tjener mye mer enn meg. Jeg ønsker ikke å ende opp i en situasjon hvor det kun er han som kan spare - og jeg bruker alle mine penger på de daglige utgiftene?

Anonymkode: 7da82...d03

Dersom dere tjener så ulikt bør der fordele utgiftene prosentvis etter inntekt.

Anonymkode: e51c1...b13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gratis skrev (30 minutter siden):

Når noen refererer til Bitcoin som ponzi scheme/pyramidespill så stopper jeg der.
Er det noe som er ponzi scheme så er det vår vanlige valuta som kommer nærmere og nærmere null for hvert år som går.
Grunnen er at de trykker mer og mer og det meste går til de på toppen.

Skal vi tippe hvor mange årslønninger du må ut med for et vanlig hus om 10 år, sammenlign med i dag og 20 år siden? 
Tror du en vanlig årslønn klarer å følge husprisen?

Så du eksisterer i en alternativ virkelighet, nice det er bra du deler det med oss , så vi kan se bort ifra hva du sier..

Endret av K.B.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts her 

Jeg skal komme med en innrømmelse. I et forsøk på å anonymisere skrev jeg at vi er samboere. Jeg tenkte ikke over at det ville spille noen rolle for selve spørsmålet, men jeg ser nå at det sånn sett var dumt av meg. Vi er gift.

Hehe Skjønner. Det endrer mye, ja.

Ved en skilsmisse skal dere dele alle sparepengene, uansett hvem sin konto de står på. Unntaket er IPS (pensjon).
Men så lenge dere er gift så kan jo han velge å spare seg opp store beløp uten å dele med deg, så dere bør uansett se på en fordelingsbrøk basert på inntekt slik at du også får mulighet til å spare opp noe.

Og du bør snakke med ham om et budsjett for felles utgifter. Han kan ikke krangle på nødvendige ting til barna. Hadde det hjulpet om dere sammen skrev en liste over alle «godkjente» utgifter? F.eks. bleier, klær, salver, sjampo, idrettskontigent, tre par sko i året, lommepenger, lørdagsgodt osv. Og ha som regel at han ikke kan klage over de utgiftene, men at hvis du skal kjøpe ting som ikke står på listen må det avtales på forhånd? Det høres sært ut men hvis det kan fjerne konflikt og uro så er det kanskje lurt å vurdere en sånn type løsning. 

Etter at felles utgifter er trukket fra lønnskonto kan han velge å bruke resten av lønnen sin på bitcoin eller hva enn han ønsker. Bare vær sikker på at summen dere blir enige om å sette inn på felleskonto er tilstrekkelig. Tenk på utgifter gjennom året, julegaver, vintertøy, ny vaskemaskin osv. 

Anonymkode: 063cd...f1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe han virkelig har kjøpt bitcoin, forresten. På en ekte investeringsplattform. Kjipt hvis det viser seg at han er svindlet i tillegg. 

Anonymkode: 78949...340

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke om det betyr noe når vi har fullstendig felles økonomi? Men det er han. 

At dere har felles økonomi er en avtale dere imellom, kreditorene driter i det ved eventuell tvangsinnkrevning av gjelden. Bra for deg at du ikke har Mastercardet, da kan du dra uten å tenke på den gjelden, for å være kynisk. 

Anonymkode: 7cf2e...c93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

At dere har felles økonomi er en avtale dere imellom, kreditorene driter i det ved eventuell tvangsinnkrevning av gjelden. Bra for deg at du ikke har Mastercardet, da kan du dra uten å tenke på den gjelden, for å være kynisk. 

De er gift. 

Anonymkode: c5294...07b

• Liker 2
Skrevet

Det dere gjør er i praksis å låne penger på kredittkort for å kjøpe bitcion. 

Dvs dere låner penger med en effektiv rente på opptil 30% for å spekulere i bitcoin.

Hadde dere i det minste lånt penger med pant i bolig så hadde rentekostnadene vært en brøkdel. 

Alle økonomi program rundt omkring er entydige på at man betaler kredittkortgjeld og lager en bufferkonto før man begynner å spare langsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 23.37):

Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr.

Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre 

Alltid, alltid betal ned gjeld før andre investeringer. Spesielt kredittkort gjeld, det har skyhøye renter. 

Anonymkode: e42be...612

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De er gift. 

Anonymkode: c5294...07b

Svarte før jeg så tilleggsinnformasjonen om at de er gift. Men har forøvrig jobbet med inkasso, og vi gikk ikke på andre enn eier av kortet uansett om vedkommende var gift eller ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en fjott, fremtiden til bitcoin er høyst usikker. Den kan gå til himmels, den kan gå til bunns. Børsen dere har krypto på kan gå konkurs, og dere mister alle bitcoins dere har. Selv sparer jeg i bitcoin og har 20 % av sparingen min der, men med kredittkortgjeld er det en no-brainer, det skal betales ned først.

Anonymkode: 5d54e...3c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville solgt alt av bitcoin og gjort det salget til en betingelse for å fortsette i forholdet. Alternativet er skilsmisse. I alle fall etter å ha lest tråden, så er økonomisk tillit spilt bort i forholdet og da burde du ta grep før dette virkelig går bananas.

Økonomi bør dere ha en viss enighet om, spesielt når dere er gift. Et salg av hele krypto beholdningen, uansett verdi eller avkastning, hadde gitt han muligheten til gjenopprette økonomisk tillit. Dere hadde trykket reset-knappen sammen. Der handler ikke om å være økonomisk smart eller lurt, men om å gjenopprette tillit om at økonomiske valg treffes sammen. Spesielt når det er snakk om investeringer i produkter med høy risiko, som overstiger hundrelappen.

Du har også økonomiske mål. Det gjelder kids, ferie, buffer, pensjon, møbler, annet osv, og det må vektes likt med han sitt ønske om å eie bitcoin eller annen krypto. 

Det å bruke lån til å investere kalles giring. Det er et virkemiddel som ikke er uten risiko. Når du da investerer i noe så risikabelt som krypto, så har du utrolig mange risikofaktorer som summerer seg opp. Når dette korthuset ryker, så snakker vi fort gjeldsordning. Da mister du hus, bil og mye annet av verdi pluss at arbeidsgiveren må gjennomføre lønnstrekk i mange år. Dette kan få svært ødeleggende utfall. 

Hva er det du vil?

Schnuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 20.46):

Det er jo ikke nødvendigvis snakk om å være dum, de aller fleste som blir rike, investerer lånte beløp i "assets" som de mener vil stige mye i verdi. Hvis f eks denne personen det er snakk om, kjøper Bitcoin for 60000,- og de stiger til 120000,- i løpet av la oss 2 år, så har jo gjort noe som de fleste vil mene er lurt. Men det behøver selvsagt ikke gå slik, men hvis man er villig til å satse, er det jo en reell mulighet. 

Anonymkode: 4dbb9...707

Man brukeruansett ikke penger i risikofylte investeringer når man ikke har penger man har råd til å miste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vis samboeren din et par episoder av luksusfellen. Jeg tuller ikke. Frt kan kanskje gi ham litt innsikt i hvordan økonomi fungerer. 

Som noen andre skrev tidligere i tråden: sånn som det er nå, så finansierer han bitcoin med forbuksgjeld. En gjeld som bare vokser så lenge man er treg med å betale den ned. Så lenge du har forbrukslån og ikke betaler ned på det, så vil det ikke lønne seg å få penger om man bare bruker det på andre ting. Du vil faktisk bare tape på det, selv om de 5000 kronene han brukte på bitcoin vil øke til 10 000 kr om 5 år eller hvordan det der nå fungerer. Jeg kan veldig lite om bitcoin. Men dere kan jo sette dere ned og regne på det. Hvis han investerer la oss si 5000 kr i bitcoin, hvor mye vil han få tibake på det om 5 år? Så regner dere ut hvor mye forbruksgjelden vil øke om 5 år. 

Anonymkode: 8860c...07e

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (På 2.5.2025 den 10.42):

Jeg ville solgt alt av bitcoin og gjort det salget til en betingelse for å fortsette i forholdet. Alternativet er skilsmisse. I alle fall etter å ha lest tråden, så er økonomisk tillit spilt bort i forholdet og da burde du ta grep før dette virkelig går bananas.

Økonomi bør dere ha en viss enighet om, spesielt når dere er gift. Et salg av hele krypto beholdningen, uansett verdi eller avkastning, hadde gitt han muligheten til gjenopprette økonomisk tillit. Dere hadde trykket reset-knappen sammen. Der handler ikke om å være økonomisk smart eller lurt, men om å gjenopprette tillit om at økonomiske valg treffes sammen. Spesielt når det er snakk om investeringer i produkter med høy risiko, som overstiger hundrelappen.

Du har også økonomiske mål. Det gjelder kids, ferie, buffer, pensjon, møbler, annet osv, og det må vektes likt med han sitt ønske om å eie bitcoin eller annen krypto. 

Det å bruke lån til å investere kalles giring. Det er et virkemiddel som ikke er uten risiko. Når du da investerer i noe så risikabelt som krypto, så har du utrolig mange risikofaktorer som summerer seg opp. Når dette korthuset ryker, så snakker vi fort gjeldsordning. Da mister du hus, bil og mye annet av verdi pluss at arbeidsgiveren må gjennomføre lønnstrekk i mange år. Dette kan få svært ødeleggende utfall. 

Hva er det du vil?

Schnuhu

ts igjen

Økonomisk tillit er spilt bort, men han er så innbitt positiv at han mener han sikrer både egen, min og kommende generasjoners økonomi gjennom å tvinge gjennom dette. Hvis jeg skal true med skilsmisse som premiss, må jeg faktisk mene det. Jeg ser ikke for meg at noe som helst foruten faktisk skilsmisse, vil klare å snu han. Man skal være ganske beinhard for å orke den trusselen. Jeg er også «redd» for at han har rett, og at jeg om si fem år, vil angre meg i hjel om jeg protesterte. Han har brukt mye tid og energi på å sette seg inn i dette.

Det jeg ikke skjønner er at han ikke vil bli kvitt mastercardgjelden først, det innbyr ikke akkurat til tillit til kunnskapen hans.

AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg angrer på at jeg var så negativ til bitcoin i 2010 da eksmannen min var interessert i å kjøpe 😅 Men det var vel kanskje da man burde ha investert. Synes dette er vanskelig, TS. Han hører ikke på deg og gjør som han vil, og du har ingenting å komme med. Ikke vil du dele opp økonomien og ikke skilles, så da er det liksom ikke så mye å gjøre enn å la ham holde på? 🤷‍♀️

Anonymkode: 31c18...183

Skrevet (endret)

Hei! 
Bitcoin er ganske forutsigbart, så gi samboeren din tre måneder med goodwill før du dømmer han.
jeg skal prøve å forklare enkelt:

Bitcoins prisutvikling følger omtrent nøyaktig «verdens totale pengemengde». Dette vil si at når pengemengden i verden øker vil også bitcoin stige i verdi med ca 90 dagers etterslep. Siden den globale pengemengden er på grotesk tur oppover nå vil også prisen på bitcoin øke mye de neste tre månedene. 

jeg er for enig i at dere burde kvitte dere med forbruksgjeld og for øvrig begrense forbruket deres, men dette er et uvanlig godt tidspunkt å kjøpe bitcoin. 

Endret av Spiro
AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere er dårlige på økonomi akkurat som om det er noe som ikke går an å gjøre noe med, men det er faktisk et valg dere tar. Dere kan velge å gå gjennom deres inntekter og utgifter og gjøre endringer deretter.

Dere vet at kredittkortgjeld er dyrt, men aksepterer å likevel å bruke det som buffer. Aksepterer å leve i en situasjon hvor dere går i minus hver måned. Og nå skal han grave det hullet dere lever i enda dypere i håp om at bitcoin i fremtiden skal dekke opp for alle de dårlige valgene som blir gjort i dag med rentene som vil påløpe...

Det aner meg at han ikke har regnet på dette i det hele tatt. Hvis man ikke i det minste har noe budsjett eller oversikt som viser når og hvordan han regner med at dere skal gå i pluss, så mener jeg at man mister retten til å ta slike avgjørelser.

Hvis han har muligheten til å spare så mye, så gjør det vel lite å vente til kredittkortgjelden er betalt? Det bør jo ikke ta lange tiden. 🙄

Anonymkode: 54f42...e01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Ja, det skjer pengetrykking, men slett ikke på samme nivå som under korona.

https://ycharts.com/indicators/euro_area_money_supply_m2

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2

Akkurat nå er både verdens børser og bitcoin på nesten all time high, og det er helt i det blå om man kommer til få et globalt børskrakk som også vil kunne ta kursen på bitcoin ned 60-70% som så ofte før. Bitcoin er et risk-on asset og oppfører seg som et gearet proxy av nasdaq.

https://www.google.com/search?q=bitcoin+chart&rlz=1C1CHBF_noNO1003NO1003

Å skulle begynne å risikere hele privatøkonomien på det akkurat nå er helt hinsides.

Anonymkode: 76ab3...77a

• Liker 2
Skrevet
Spiro skrev (4 timer siden):

Bitcoins prisutvikling følger omtrent nøyaktig «verdens totale pengemengde». Dette vil si at når pengemengden i verden øker vil også bitcoin stige i verdi med ca 90 dagers etterslep. Siden den globale pengemengden er på grotesk tur oppover nå vil også prisen på bitcoin øke mye de neste tre månedene. 

Samme argument kan også brukes om aksjemarkedet. Aksjemarkedet øker "alltid" i verdi, siden det simpelthen følger pengemengden. Så lenge det kommer mer penger i omløp (inflasjon), strømmer det også mer penger inn i aksjemarkedet, slik at kursene går oppover. 

Skrevet

En ting er 100% sikkert av disse to: forbrukslånet vil øke.

bitcoin kan gå opp og ned. mulig han får svært rett om 100 år, men da er dere døde.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...