AnonymBruker Skrevet 1. mai #41 Skrevet 1. mai Først må dere betale ned kredittgjeld. Deretter må dere sette dere ned å se hvor dere kan spare inn slik at dere ikke går i minus hver måned. Kan dere selge bilen for å kjøpe noe billigere? Si opp noen streamingtjenester? Ukeshandle? Spe på inntekt? Ta buss i stedenfor? Anonymkode: 0adad...46f 2
Flintis Skrevet 1. mai #42 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr. Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre Anonymkode: 7da82...d03 Bruk 2000 og kjøp noe som ikke er verdt noe i dag dvs uten reelle verdier bak og se om det stiger mye etter 7 år. Resten går til gjeld. Bitcoin kan bli ok å spare i om den blir en stabil valuta brukt til handel.
AnonymBruker Skrevet 1. mai #43 Skrevet 1. mai Gaia skrev (20 timer siden): Kan ikke fatta at noen er så dumme (beklager ordbruken) at de mener at det er lurt å putte pengene i Bitcoin når man har 60.000 i forbruksgjeld. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om å være dum, de aller fleste som blir rike, investerer lånte beløp i "assets" som de mener vil stige mye i verdi. Hvis f eks denne personen det er snakk om, kjøper Bitcoin for 60000,- og de stiger til 120000,- i løpet av la oss 2 år, så har jo gjort noe som de fleste vil mene er lurt. Men det behøver selvsagt ikke gå slik, men hvis man er villig til å satse, er det jo en reell mulighet. Anonymkode: 4dbb9...707
Sunnfjording Skrevet 1. mai #44 Skrevet 1. mai (endret) Man kan ikke ha halvtrygg økonomi og kredittkortgjeld og så investere i et så risky asset som Bitcoin. Selvsagt ikke. Når man bygger opp en portefølje av assets man eier er punkt 1 å bli kvitt dyre lån. Så må man ha en bufferkonto og en ferie konto. Deretter må man betale evt huslån ned til en forsvarlig egenkapitalgrad. Så må man begynne å spare i bsu og indeksfond. DERETTER kan man begynne å se på å legge til en del mer høyrisk krydder som enkeltaksjer og bitcoin. Endret 1. mai av Sunnfjording 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #45 Skrevet 1. mai Støtter deg 100%!! Alltid kreditt først. Og helt til slutt.. eller best aldri.. bitcoin. Anonymkode: 4c69f...fcc 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #46 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): i vi går i minus hver måned Sett opp budsjett. Hvor kan dere spare? Kanskje må dere selge boligen og finne noe rimeligere. Dere kan jo ikke fortsette slik, det er ren idioti. Anonymkode: 063cd...f1b 1 1
Gratis Skrevet 1. mai #47 Skrevet 1. mai Du må kun investere med penger du kan la stå i Bitcoin over lang tid. Med andre ord du må tåle at priser går ned uten og panikkselge. Enig i at det er lurt å putte inn litt nå og da, men kvitt dere med gjeld først. Hvis dette er noe han ønsker mest så bør han jo fokusere på sine egne penger? 1
Gratis Skrevet 1. mai #48 Skrevet 1. mai Flintis skrev (3 timer siden): Bruk 2000 og kjøp noe som ikke er verdt noe i dag dvs uten reelle verdier bak og se om det stiger mye etter 7 år. Resten går til gjeld. Bitcoin kan bli ok å spare i om den blir en stabil valuta brukt til handel. Bitcoin kommer neppe til å fungere godt som penger, det er en sparegris, en motvekt mot inflasjonen som devaluerer vanlige penger.
Avispapir Skrevet 1. mai #49 Skrevet 1. mai Dere er svært uenige om økonomi og er samboere. Gå over til separat økonomi. Hvem av dere står mastercardet på pg hvem av dere fikk inn de ekstra pengene? Hvem av dere har bidratt til mastercard-gjeld? 1
Gratis Skrevet 1. mai #50 Skrevet 1. mai K.B. skrev (4 timer siden): https://jacobin.com/2022/01/cryptocurrency-scam-blockchain-bitcoin-economy-decentralization Når noen refererer til Bitcoin som ponzi scheme/pyramidespill så stopper jeg der. Er det noe som er ponzi scheme så er det vår vanlige valuta som kommer nærmere og nærmere null for hvert år som går. Grunnen er at de trykker mer og mer og det meste går til de på toppen. Skal vi tippe hvor mange årslønninger du må ut med for et vanlig hus om 10 år, sammenlign med i dag og 20 år siden? Tror du en vanlig årslønn klarer å følge husprisen? 1
Flintis Skrevet 1. mai #51 Skrevet 1. mai Gratis skrev (9 minutter siden): Bitcoin kommer neppe til å fungere godt som penger, det er en sparegris, en motvekt mot inflasjonen som devaluerer vanlige penger. Vi får se hva som skjer
AnonymBruker Skrevet 1. mai #52 Skrevet 1. mai ts igjen. tusen takk for masse engasjement! Jeg ser at de fleste av dere er på linje med meg. Noen nevner lån for å spare mer: han har faktisk (selvsagt) ønske om at vi skal ta opp lån og kjøpe bitcoin, foreløpig har det ikke skjedd.. men vi får se. Det er vanskelig å la han ta Mastercardregningen selv. Vi har vært sammen i en evighet, og har så felles økonomi som det er mulig å få. Skulle vi velge å splitte økonomien så er det dessuten slik at han tjener mer enn meg. Jeg kom inn i forholdet med langt mer egenkapital enn han, men det merkes ikke når regningene skal betales hver måned. Han er uenig i ca alle innkjøp jeg gjør til hus, hjem og barn, så jeg ser enda flere konflikter med den løsningen der. Jeg er dessuten ikke interessert i at han skal ha mulighet til å spare masse uten at jeg tar del i eventuell avkastning heller. Jeg er ikke i mot sparing, men jeg er i mot det nå, slik situasjonen er. Ellers enig i tips om å gjøre noe med utgiftene. Vi har masse lavthengende frukt som det er lett å gjøre noe med, blant annet enorme utgifter på bil. Anonymkode: 7da82...d03 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #53 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr. Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre Anonymkode: 7da82...d03 Hvorfor går dere i minus hver måned? Har kredittkort gjelden blitt for stor? Jeg må si at jeg blir overrasket over at voksne folk bruker kredittkort som en slags forbrukskonto. Se over hvor dere kan spare inn og betal inn kredittkortgjelden. Begynn å ha hver deres økonomi en stund fremover slik at dere får bedre oversikt over eget forbruk. Anonymkode: bc81b...0e6 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #54 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke nødvendigvis snakk om å være dum, de aller fleste som blir rike, investerer lånte beløp i "assets" som de mener vil stige mye i verdi. Hvis f eks denne personen det er snakk om, kjøper Bitcoin for 60000,- og de stiger til 120000,- i løpet av la oss 2 år, så har jo gjort noe som de fleste vil mene er lurt. Men det behøver selvsagt ikke gå slik, men hvis man er villig til å satse, er det jo en reell mulighet. Anonymkode: 4dbb9...707 Dette ville han vært rungende enig i. hilsen ts Anonymkode: 7da82...d03
AnonymBruker Skrevet 1. mai #55 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er helt enig! Og det er derfor jeg er så fortvilet; jeg blir ikke hørt. Han setter hver ei krone inn der. Jeg skulle gjerne satt «hver krone vi har til overs», men sannheten er jo at vi ikke har noe til overs! Jeg leser forslag om å gå, og jeg skjønner hvor dere kommer fra. Men det kan jo hende at det er noen positive ting som veier opp for dette negative. hilsen ts Anonymkode: 7da82...d03 Går lønnen din rett inn på felleskonto? Hvis ja - før neste lønn endrer du konto til en han ikke har tilgang til. Før så over KUN din andel av de faste utgiftene som dere har automatisk trekk på. Så disponerer du resten av din lønn som du vil. Du må slutte å gi han tilgang til dine penger. Subsidiært må du ta full kontroll over familieøkonomien og gi han «lommepenger» som han kan bruke som han vil. Økonomisk rot er en så stor dealbreaker for meg at han skulle ha hatt enormt med positive egenskaper for at jeg hadde orket å være i et slikt forhold. Anonymkode: e51c1...b13 3
Majer Skrevet 1. mai #56 Skrevet 1. mai Krypto er ikke bra for miljøet. Høres veldig egosentriske ut av han 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #57 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ts igjen. tusen takk for masse engasjement! Jeg ser at de fleste av dere er på linje med meg. Noen nevner lån for å spare mer: han har faktisk (selvsagt) ønske om at vi skal ta opp lån og kjøpe bitcoin, foreløpig har det ikke skjedd.. men vi får se. Det er vanskelig å la han ta Mastercardregningen selv. Vi har vært sammen i en evighet, og har så felles økonomi som det er mulig å få. Skulle vi velge å splitte økonomien så er det dessuten slik at han tjener mer enn meg. Jeg kom inn i forholdet med langt mer egenkapital enn han, men det merkes ikke når regningene skal betales hver måned. Han er uenig i ca alle innkjøp jeg gjør til hus, hjem og barn, så jeg ser enda flere konflikter med den løsningen der. Jeg er dessuten ikke interessert i at han skal ha mulighet til å spare masse uten at jeg tar del i eventuell avkastning heller. Jeg er ikke i mot sparing, men jeg er i mot det nå, slik situasjonen er. Ellers enig i tips om å gjøre noe med utgiftene. Vi har masse lavthengende frukt som det er lett å gjøre noe med, blant annet enorme utgifter på bil. Anonymkode: 7da82...d03 Dere er samboere. Blir det slutt hva sitter du igjen med? Har du øremerket det du kom inn med, f.eks. ved at du har høyere eierandel i boligen? Når du betaler alt til barn og hjem (for å slippe konflikt), så går du i kvinnefella. Dere må dele fellesutgiftene i en brøk etter inntekt. F.eks. 60/40, der alle felles utgifter (barn og hjem) skal trekkes fra felles brukskonto. Han kan ikke krangle på utgifter til barna, det må være en grunnregel. Så regn ut alle felles utgifter, sett opp en brøk utifra inntekt, og sett opp fast trekk fra lønnskonto til felleskonto. Begge bør sitte igjen med omtrent lik mengde lomme-/sparepenger. Om han nekter dette og du ønsker å fortsette forholdet, så gift dere. Så lenge dere er samboere kan han spare alt han vil av sin lønn, og la deg gå i kvinnefella og ende opp med 0 på sparekonto. Anonymkode: 063cd...f1b 3 4
Blueberrymuffin Skrevet 1. mai #58 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr. Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre Anonymkode: 7da82...d03 Å innvestere i krypto med den økonomien dere står i nå, er like dumt som å bruke opp alle sparepengene på flax lodd. Grunnleggende økonomi er at man nedbetaler gjeld og faste trekk først. Det du bør gjøre, om dere har felles økonomi og lån, er å gå i banken og få det seperert. Du ønsker ikke å ha felles økonomi med en mann som er blottet for å tenke økonomisk. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #59 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Går lønnen din rett inn på felleskonto? Hvis ja - før neste lønn endrer du konto til en han ikke har tilgang til. Før så over KUN din andel av de faste utgiftene som dere har automatisk trekk på. Så disponerer du resten av din lønn som du vil. Du må slutte å gi han tilgang til dine penger. Subsidiært må du ta full kontroll over familieøkonomien og gi han «lommepenger» som han kan bruke som han vil. Økonomisk rot er en så stor dealbreaker for meg at han skulle ha hatt enormt med positive egenskaper for at jeg hadde orket å være i et slikt forhold. Anonymkode: e51c1...b13 ts her Ja, både lønn og barnetrygd og alt som er går inn på felleskonto. Som nevnt over: jeg er redd for at om jeg trekker unna mine penger så gjør han det samme med sine, og han tjener mye mer enn meg. Jeg ønsker ikke å ende opp i en situasjon hvor det kun er han som kan spare - og jeg bruker alle mine penger på de daglige utgiftene? Anonymkode: 7da82...d03 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #60 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere er samboere. Blir det slutt hva sitter du igjen med? Har du øremerket det du kom inn med, f.eks. ved at du har høyere eierandel i boligen? Når du betaler alt til barn og hjem (for å slippe konflikt), så går du i kvinnefella. Dere må dele fellesutgiftene i en brøk etter inntekt. F.eks. 60/40, der alle felles utgifter (barn og hjem) skal trekkes fra felles brukskonto. Han kan ikke krangle på utgifter til barna, det må være en grunnregel. Så regn ut alle felles utgifter, sett opp en brøk utifra inntekt, og sett opp fast trekk fra lønnskonto til felleskonto. Begge bør sitte igjen med omtrent lik mengde lomme-/sparepenger. Om han nekter dette og du ønsker å fortsette forholdet, så gift dere. Så lenge dere er samboere kan han spare alt han vil av sin lønn, og la deg gå i kvinnefella og ende opp med 0 på sparekonto. Anonymkode: 063cd...f1b ts her Jeg skal komme med en innrømmelse. I et forsøk på å anonymisere skrev jeg at vi er samboere. Jeg tenkte ikke over at det ville spille noen rolle for selve spørsmålet, men jeg ser nå at det sånn sett var dumt av meg. Vi er gift. Anonymkode: 7da82...d03 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå