Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er saken. Vi er ikke gode med økonomi, men eier hus og bil og har barn. Vi har Mastercardgjeld fordi vi bruker det som en slags forbrukskonto, rett og slett fordi vi går i minus hver måned. Vi skylder like over 60 000 kr.

Samboeren min har nå fått en brennende interesse for bitcoins og vil helst spare så mye som mulig der. Og nå kommer uenigheten: jeg vil betale ned gjelden så fort som mulig, ikke «fylle opp» bitcoins så fort som mulig. Vi har akkurat fått inn noen tusenlapper som vi ikke forventet, han vil kjøpe bitcoins for hver krone. Jeg mener at det er idiotisk. Han vil betale ned Mastercardet han også, men pri 1 er bitcoins, og kommer det inn noe utenom skal det i bitcoins. Fordi: om noen år er sannsynligvis bitcoins blitt så dyrt at vi ikke har råd til å kjøpe, det er nå vi må gjøre 

Anonymkode: 7da82...d03

han er smart. bitcoins øker mer enn rentene på Mastercard i denne perioden. man må bare ha litt is i magen

Anonymkode: 39488...35b

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vi har ikke buffer. Vi har ingen annen sparing enn bitcoin. 

Jeg skjønner altså at vi ikke kjøper en hel bitcoin når vi kjøper bitcoin. Men jeg har ingen interesse av å sette meg inn i dette: jeg er tvunget til å spare/kjøpe bitcoin, han gjør det uavhengig av hva jeg sier og hvor sint jeg blir. Har faste trekk. Vi har felles økonomi.

• Hjerte 1
Skrevet

Bitcoins er allerede så dyrt at dere ikke har råd til å kjøpe. Han burde kjøpt da de kostet under 1 krone per stk. Nå er det for sent. Betal heller ned gjelden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (10 timer siden):

Jeg tror dere bør sette dere ned sammen å se noen videoer om kryptovaluta og at alle som ikke er griftere vil påpeke at cryptovaluta er en scam og akkurat som MLM's så taper flertallet av de som investerer penger på dette. 
Crypto er ikke en ny revolusjonerende valuta, det er penger i alle hovedsak brukt av folk som ikke kan bruke vanlige penger da det vil lede til interesse fra skattemyndigheter og politi.

Dette stemmer jo ikke, dette er en veldig ensidig fremstilling. Bitcoin er forresten veldig enkelt å spore. Det ligger i måten bitcoin er bygd opp på. Så hvis du skal tuske unna penger, velger du ikke bitcoin. 

Anonymkode: 1c7b6...074

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her.

Jeg skjønner altså at vi ikke kjøper en hel bitcoin når vi kjøper bitcoin. Men jeg har ingen interesse av å sette meg inn i dette: jeg er tvunget til å spare/kjøpe bitcoin, han gjør det uavhengig av hva jeg sier og hvor sint jeg blir. Har faste trekk. Vi har felles økonomi.

Dere bør avslutte fellesøkonomi og ha helt adskilt økonomi.

Så får du spart en buffer til deg selv med det du har til overs.

Anonymkode: e51c1...b13

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bør avslutte fellesøkonomi og ha helt adskilt økonomi.

Så får du spart en buffer til deg selv med det du har til overs.

Anonymkode: e51c1...b13

Dette er det beste svaret. Da får han leke med overskuddet sitt ( evt ta opp mer forbruksgjeld for å "spare" )og så får du bygge din egen buffer med dine penger. Men da må alt deles mellom dere. 

Anonymkode: ed66a...564

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her.

Jeg hadde faktisk gjort det slutt hvis partner hadde prioritert sparing i risikoprodukter fremfor nedbetaling av kredittkortgjeld.

Anonymkode: 4413d...de9

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en dustemikkel, rett og slett. Hva har du rotet deg oppi egentlig, kom deg vekk raskest mulig. Et lite mannebarn som er i trassalderen som gjør alt for å fortsette å ødelegge økonomien deres. 

Vil du deg virkelig så ondt?

Anonymkode: 93be9...24a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk gjort det slutt.

Store økonomiske avgjørelser gjøres sammen. Og krypto, på lik linje med annen investering som medfører risiko, tar man sammen om en har felles økonomi.

En betaler selvfølgelig ned gjeld først. 

Og penger en har råd til å tape kan en investere i høyrisiko.

Anonymkode: 2fcc9...ab8

• Liker 8
Skrevet

Man betaler selvsagt ned gjeld først. Bitcoin er et luftslott. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde faktisk gjort det slutt hvis partner hadde prioritert sparing i risikoprodukter fremfor nedbetaling av kredittkortgjeld.

Anonymkode: 4413d...de9

Helt enig. Man kan ikke være i et forhold med noen som er så ubrukelig økonomisk. Hvor ender det, tvangssalg og namsmannen?

Anonymkode: 78949...340

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har Mastercard-gjelden, du eller han? 

Anonymkode: 7cf2e...c93

• Nyttig 1
Skrevet
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Man betaler selvsagt ned gjeld først. Bitcoin er et luftslott. 

Bitcoin eksisterer. Hvordan er det et luftslott? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, nei og nei. Dere har en lang vei å gå før dere skal handle krypto. 

Gjeld skal bort først, så bør dere ha en bufferkonto og klippe mastercardet. Først når det er gjort kan man se etter andre sparemuligheter, men selv da fraråder jeg dere krypto. Måten du skriver på viser at dere ikke har forståelse over hva krypto er, det er i praksis delvis regulert luft mennesker har bestemt skal være verdt noe. Krypto er ekstremt voldelig og du må kunne tåle å miste alt, satt på spissen kan bitcoin kræsje I morgen og bli verdiløst. 

Nei, på generell basis etter å fylt opp bufferkonto anbefaler jeg trygge fond også kan man heller leke seg med litt aksjer utover det 

Anonymkode: fe8ea...3d0

Dette er et veldig godt svar (bortsett fra det jeg tipper er en liten auto-correct av noe som opprinnelig var ordet volatilt. 
TS, dette er et svært godt svar. 

K.B. skrev (15 timer siden):

Krypto er for kriminelle folk eller folk som lefler med svindel.
Du får onanere til krypto bros og guden din Musk..

Tullete svar 2.0 hvor du beviser egen mangel på kompetanse 🧌

Bitcoin er for de fleste, spekulasjon og FOMO (der er mannen til TS). For noen få, er det ideologi og håp om et annet type finansielt styringssystem. For the «unbanked» er det mulighet for finansielle tjenester som man ellers ikke ville hatt. For El Salvador, tja hva skal man kalle det - interessant i alle fall 😂For andre igjen (fortsatt få) er det en interessant teknologi, med enormt mye potensial, som gjør det interessant.  
Og ja jeg har noen småtteri både Bitcoin og annen krypto (mye annen krypto er riktignok scam, men denne tråden startet med Bitcoin). Mesteparten av sparingen er dog i bolig, fond, aksjer og konto. Krypto er krydder. 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
Abra skrev (1 minutt siden):

Bitcoin eksisterer. Hvordan er det et luftslott? 

Den er ikke knyttet til noe reellt, bortsett fra at den blir hypet opp av andre. De ytterst få som har tjent noe, har gjort det på bekostning av andre stakkarer, som kanskje ruinerte livet sitt på å bruke opp alle sparepengene sine. Fordi en YouTube guru sa det var lurt.

Jeg forbinder det litt med type Mary Kay for menn, men der sitter man i det minste igjen med en mascara når man ikke blir rik.

Hvis man har kredittkort gjeld bør man selvsagt betale ned på den først. Etterpå får man gjøre det man vil med det man har råd til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvem har Mastercard-gjelden, du eller han? 

Anonymkode: 7cf2e...c93

Jeg vet ikke om det betyr noe når vi har fullstendig felles økonomi? Men det er han. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Høna79 skrev (5 minutter siden):

Dette er et veldig godt svar (bortsett fra det jeg tipper er en liten auto-correct av noe som opprinnelig var ordet volatilt. 
TS, dette er et svært godt svar. 

Tullete svar 2.0 hvor du beviser egen mangel på kompetanse 🧌

Bitcoin er for de fleste, spekulasjon og FOMO (der er mannen til TS). For noen få, er det ideologi og håp om et annet type finansielt styringssystem. For the «unbanked» er det mulighet for finansielle tjenester som man ellers ikke ville hatt. For El Salvador, tja hva skal man kalle det - interessant i alle fall 😂For andre igjen (fortsatt få) er det en interessant teknologi, med enormt mye potensial, som gjør det interessant.  
Og ja jeg har noen småtteri både Bitcoin og annen krypto (mye annen krypto er riktignok scam, men denne tråden startet med Bitcoin). Mesteparten av sparingen er dog i bolig, fond, aksjer og konto. Krypto er krydder. 

Jeg er helt enig! Og det er derfor jeg er så fortvilet; jeg blir ikke hørt. Han setter hver ei krone inn der. Jeg skulle gjerne satt «hver krone vi har til overs», men sannheten er jo at vi ikke har noe til overs! 

Jeg leser forslag om å gå, og jeg skjønner hvor dere kommer fra. Men det kan jo hende at det er noen positive ting som veier opp for dette negative. 

hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt enig! Og det er derfor jeg er så fortvilet; jeg blir ikke hørt. Han setter hver ei krone inn der. Jeg skulle gjerne satt «hver krone vi har til overs», men sannheten er jo at vi ikke har noe til overs! 

Jeg leser forslag om å gå, og jeg skjønner hvor dere kommer fra. Men det kan jo hende at det er noen positive ting som veier opp for dette negative. 

hilsen ts

Du må ikke la han dominere, hva er det med tragiske kvinnfolk som "folder" seg inn i submissive rolle så raskt som mulig?

1. Du fokuserer på å betale det du måtte ønske med dine penger og som regel er det ikke et "vi" som eier MasterCard, er det liksom to juridiske navn på mastercardet? Det er hans gjeld, så driter du i den, du beholder dine penger siden du dessverre må skille ut dine og hans penger her. Det er det eneste som funker. 

Hvis det er din gjeld på Mastercardet, så betal bare det du orker, og det som ikke påvirker deg i noe særlig grad. 

2. Så har du den andre løsningen, hvis han vil leke med Bitcoin, så kan han bare ta opp studielån. Er jo langt billigere å leke med den enn med lån som har 20% renter. 

Anonymkode: 38217...17b

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (11 minutter siden):

Den er ikke knyttet til noe reellt, bortsett fra at den blir hypet opp av andre. De ytterst få som har tjent noe, har gjort det på bekostning av andre stakkarer, som kanskje ruinerte livet sitt på å bruke opp alle sparepengene sine. Fordi en YouTube guru sa det var lurt.

Jeg forbinder det litt med type Mary Kay for menn, men der sitter man i det minste igjen med en mascara når man ikke blir rik.

Hvis man har kredittkort gjeld bør man selvsagt betale ned på den først. Etterpå får man gjøre det man vil med det man har råd til.

Bitcoin er knyttet opp til ETFer. Høyst reellt. Blir også brukt som betalingsmiddel i flere land hvor inflasjon er ute av kontroll. Eller hvor korrupsjon er et problem. 

Bitcoin er volatilt ja, men det stiger da stadig. Investerte du du for 3måneder siden så er du 11% i minus. Investere du for 9 måneder siden så er du 50% i pluss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...