Gå til innhold

Min hund stygt skadet av annen hund. Hvordan få normalisert hunden til andre hunder i ettertiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Totalt uforvarende midt i et normalt hilse rituale ble vår lille hund angrepet/bitt av full kraft over nakke og filleristet. Kona gikk all in og fikk has på den store hunden, ellers hadde vår hund ligget livløs igjen på bakken.

Vår hund har hele tiden vært en trygg og uredd hund overfor alt og alle av mennesker og hunder. Likevel vist sunn skepsis til hunder med et negativ eller usikker fremtoning. Denne hunden var i flg min kone lite lesbar.(border collie) Selv styrer også jeg ofte unna hunder i gjeter kategorien. Men det er ikke lett å vegre seg når denne hunden faktisk var løs. 

Vi er redd for at vi nå har endt opp med en hund som vil være redd for alt av hunder for all fremtid, og i tillegg med hysterisk bjeffing. Grusomt. Dit vil vi for all del unngå å havne både for hundens del og vår. 

Så hvordan gjør vi det? 

Vanligvis har vi ikke et altfor høyt forbruk av godbiter. Men nå tenker jeg litt annerledes. Jeg tenker nesten slik at når vår hund ser i retning av en annen hund uten å bjeffe så er det verdt en godbit i seg selv.

Noen som har hatt en bevisst gameplan etter en slik opprivende hendelse?

Anonymkode: 8a748...f20

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville iallefall fra og med nå aldri latt hunden hilse på fremmede hunder. Det er så mange ustabile hunder at det ikke er noe vits å gamble på at det går bra. Men hvis jeg var dere ville jeg først forsøkt å bare gå de normale turene og observere hvordan deres hund er nå. Jeg har selv opplevd lignende situasjoner hvor min hun allikevel var helt fin etterpå. Hvis hunden deres er usikker, ta litt mer avstand til andre hunder en periode (uten å gjøre det skummelt, men bare ikke gå passeringer forbi andre hunder på samme fortau), også ville jeg googlet «sladretrening» hvis det blir nødvendig. Det er en effektiv treningsform som alle hunder jeg kjenner med reaktivitet har respondert godt på. 

Anonymkode: 0c77f...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valper og din hund må møte normale hunder som er godt sosialisert. 

Anonymkode: 1474a...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å bruke godbiter i passeringssituasjoner, så ville jeg tenkt litt annerledes.

Steg 1 er å få så stor avstand til den passerende hunden at din hund ikke bjeffer eller reagerer. Hvis den gjør det, så har den allerede blitt redd og dere ramler tilbake i treningen. Så få så stor avstand at deres hund kan se den passerende hunden uten å reagere.

Steg 2 er å si "bra!" eller bruke klikker i det deres hund ser på den passerende hunden (viktig at belønningslyden, enten det er "bra!" eller klikker er innlært slik at hunden har en forventning om å få godbit når den hører lyden før dere begynner å trene). Med stor nok avstand og innlært belønningslyd vil deres hund da snu seg fra den passerende hunden til dere i forventning om godbit. Gi godbiten. Når hunden snur seg tilbake for å se på den passerende hunden - "bra!" og godbit. Gjenta til den passerende hunden ikke lenger er synlig og avslutt gjerne med et godbitsøk (fem-ti minutter) slik at deres hund får sjanse til å roe helt ned og avreagere før dere går videre og evt ser neste hund.

Det er flere steg i prosessen etterhvert som hunden blir tryggere, dere kan lese om det f.eks her:

https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (4 timer siden):

Hvis du ønsker å bruke godbiter i passeringssituasjoner, så ville jeg tenkt litt annerledes.

Steg 1 er å få så stor avstand til den passerende hunden at din hund ikke bjeffer eller reagerer. Hvis den gjør det, så har den allerede blitt redd og dere ramler tilbake i treningen. Så få så stor avstand at deres hund kan se den passerende hunden uten å reagere.

Steg 2 er å si "bra!" eller bruke klikker i det deres hund ser på den passerende hunden (viktig at belønningslyden, enten det er "bra!" eller klikker er innlært slik at hunden har en forventning om å få godbit når den hører lyden før dere begynner å trene). Med stor nok avstand og innlært belønningslyd vil deres hund da snu seg fra den passerende hunden til dere i forventning om godbit. Gi godbiten. Når hunden snur seg tilbake for å se på den passerende hunden - "bra!" og godbit. Gjenta til den passerende hunden ikke lenger er synlig og avslutt gjerne med et godbitsøk (fem-ti minutter) slik at deres hund får sjanse til å roe helt ned og avreagere før dere går videre og evt ser neste hund.

Det er flere steg i prosessen etterhvert som hunden blir tryggere, dere kan lese om det f.eks her:

https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf

Takk. Jeg tenker å bruke dette. Hun er heldigvis glad i godbit. Jeg håper vi får henne tilbake igjen til den svært så positive hunden hun har vært. Det er mitt verste mareritt. En hund som fortsetter resten av livet med halen mellom bena og redd for alt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

valper og din hund må møte normale hunder som er godt sosialisert. 

Anonymkode: 1474a...dc2

Jeg var ikke der, men det var umulig å vite siden alt av hilsing og snusing var helt greit avklart. Hunden vår var kun nede i bakken og spiste gress hvor da den store hunden benyttet anledningen og angrep nakken hennes, filleristet som en dokke, med mål om å drepe. Hvor en slik risting også tilslutt kan føre til det via nakkebrudd.

Dette var umulig å forutse. Og hvor majoritet av eiere til en småhund som blir angrepet slik ville blitt paralysert, ingen inngrep og hunden ville da altså vært død. (hvert sekund teller for å få avviklet angrepet og en overlevelse.)

Sosialisering nå underveis i rehab med bandasjer og det hele skal jeg skjerme oss fra, uansett hvor godt sosialisert den andre hunden er. Én av grunnene er hunders utvelgelse av et svakt individ. Det har skjedd mang et eksempel på dette, hvor en flokk har sett sitt snitt til å drepe en annen hund i sitt svakeste øyeblikk. Dette er noe iboende hunder(ulver.)

En slik gruppe-dynamikk kan selv den snilleste og koseligste brått bli med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en hundeklubb eller noe der du bor? Eller kjenner du noen med snill hund? En nabo sin hund ble angrepet og bitt stygt av en annen, vi gikk en del turer sammen etter det siden den hunden likte så godt min hund, og den ble normal etter det. 

Anonymkode: f8d69...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det en hundeklubb eller noe der du bor? Eller kjenner du noen med snill hund? En nabo sin hund ble angrepet og bitt stygt av en annen, vi gikk en del turer sammen etter det siden den hunden likte så godt min hund, og den ble normal etter det. 

Anonymkode: f8d69...dc7

Tusen takk. Hyggelig å høre. Og tro meg, vi er nå veldig bevisst og tenker grundig for hvordan hjelpe den mentale opptreningen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at vi opplevde det samme. Vår valp ble samvittighet og ristet av stor hund, var flaks at den overlevde. Fryktet å få tilbake en nervøs og psykisk skadet hund, men det virker som om adrenalin har slettet minnet. For hunden er like glad og vil leke med alle, der er null tegn på hva den har gjennomgått.....annet enn noen stygge arr under pelsen.

Hunder har en fantastisk evne til å glemme og tilgi, og her kom det til sin fulle.

Anonymkode: 20fa3...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare si at vi opplevde det samme. Vår valp ble samvittighet og ristet av stor hund, var flaks at den overlevde. Fryktet å få tilbake en nervøs og psykisk skadet hund, men det virker som om adrenalin har slettet minnet. For hunden er like glad og vil leke med alle, der er null tegn på hva den har gjennomgått.....annet enn noen stygge arr under pelsen.

Hunder har en fantastisk evne til å glemme og tilgi, og her kom det til sin fulle.

Anonymkode: 20fa3...a86

Det var så godt å høre. For deres del, og også nå min. Hunden vår er sterk i hodet og trygg i nesten alt av situasjoner. 

Det var kanskje bare et tidsspørsmål før noe ville skje med 25 års eierskap av div hunder. Hadde noe sånt skjedd i starten av vår karriere hadde vi kanskje bare stått der gapende som skriket av Munch, mens en stk. død hund lå igjen på bakken.

Kona reddet faktisk livet på vår hund med sin snarrådighet. Skjedde to avvergelser av angrep ved vår forrige lille hunds liv også.

Når vi før dette hadde stor hund så var det rent ut en slåsskamp en gang i blant og hvor det løste seg av seg selv. Aldri noe så feigt, irrasjonelt og uforvarende som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...