AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har tørr og sensitiv hud. Har prøvd ørten anbefalte produkter for å bedre huden, men synes egentlig den bare blir verre jo mere jeg styrer. Har lært at huden må renses daglig, må eksfolieres eller skrubbes jevnlig, og at jeg trenger fuktserum, fuktspray, toner, ansiktsoljer, dagkrem, nattkrem, gjerne også ansiktmasker. Og solkrem så klart. Synes ikke noe av dette har hjulpet, snarere tvert i mot. Har fått hjelp til å finne produkter som skal være skånsomme mot min hudtype. Jeg har begynt å lure på om alt dette styret egentlig bare stresser huden min, og om jeg bare skal droppe hele styret. Bruke en fuktighetskrem etter behov, og evt solkrem, men droppe resten. Er jeg noen dager på en primitiv fjellhytte vi har i familien, uten innlagt vann (og derav lite vasking), så merker jeg bedring på huden. Der slurver jeg kraftig med alt av hudrens osv 😅 Er det noen andre med tørr eller sensitiv hud som har hoppet av hudpleie-toget og fått bedre hud? Nysgjerrig. Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Kan være lurt det. Du kjenner huden din best selv. Men jeg vil anbefale solfaktor nå i sommerhalvåret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden Solkrem er et must hvis du vil minimere sjansen for å utvikle hudkreft, samt unngå å se ut som en rosin når du blir eldre. Når det gjelder alt det andre så handler det mer om ingredienser og personlig tilpassing, ikke hva reklamen for hudkremen/oljen/serumet påstår. Må du eksfoliere? Nei, men dersom du har veldig tørr og flassete hud kan dette føre til at hudpleien ikke trekker skikkelig inn i huden. For meg er dette sesongavhengig. Jeg har alltid tørr/sensitiv hud (siden det tross alt er hudtypen min), men dette er et mindre problem i sommerhalvåret, så jeg eksfolierer mye oftere i vinterhalvåret. Hvis du har behov for eksfoliering ville jeg unngått varianter med korn i og heller brukt en mild syre og/eller en konjacsvamp (ikke skrubb hardt). Må du rense huden daglig? Tja...? Vasking tørker ut huden og er således ikke bra for tørr hud, men samtidig er jo ansiktet ekstra utsatt for skitt, støv, forurenset luft, osv. Jeg vil si det er litt avhengig av hvor du bor/jobber og hva du driver med iløpet av dagen, men jeg ville nok vasket ansiktet i alle fall én gang per dag. Vask på kveldstid så får du fjernet alt av skitt som har bygget seg opp i løpet av dagen, så kan du heller droppe å vaske om morgenen (evt. skvette litt vann i ansiktet uten å bruke såpe). Jeg liker å bruke en oljerens for å fjerne rester etter solkrem, deretter en veldig mild ansiktssåpe - såkalt double cleansing - og som en bonus blir huden mindre stram og tørr av vaskingen. Du må selvsagt ikke dobbeltrense, men hvis du synes du blir veldig stram i huden etter vask så kan det i det minste være lurt å forsøke en emulsifiserende(?) oljerens som ikke etterlater en oljete film på huden. Et annet alternativ er å bruke en veldig mild ansiktsvask to ganger. Hvorfor fungerer ikke fuktproduktene? Fukt er vel og bra, men når man har tørr hud så er jo problemet at huden ikke er i stand til å holde på fukten fordi den ikke produserer nok olje til å kapsle den inn. Man kan for så vidt ha tørr og dehydrert hud samtidig, førstnevne er en hudtype, sistnevnte er en midlertidig tilstand, men selv verdens dyreste, mest effektive fuktserum vil knapt nok ha noen effekt på deg hvis problemet er tørr hud. Det du trenger er en fetere krem som kan kompensere for at huden din ikke produserer nok olje på egenhånd. Den trenger ikke være fancy og dyr, og avhengig av hvor tørr huden din faktisk er trenger den heller ikke å være så fet at du må gå rundt med glinsende oljete ansikt Billige alternativer jeg kommer på i farta: CeraVe Moisturising Cream, Cosmica Face 3+3 dagkrem, The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA (jeg synes cosmica er klart best av disse, og fungerer best under sminke, men smak og behag). Ved behov kan du bruke toner/serum under denne kremen. Jeg er avhengig av det på vinterstid, men ikke sikkert du trenger å bruke det. Må du bruke nattkrem? Nei. Du kan bruke akkurat samme krem du bruker om dagen (men ikke solkrem, da ). Nattkrem kan være nyttig hvis du er ekstra tørr, for da kan du bruke et fuktserum og en virkelig fet krem på toppen som får god tid til å trekke inn i løpet av natten. Man har gjerne ikke så lyst til å gå rundt med et fett, glinsende ansikt på dagtid, derfor dagkrem/dag, nattkrem/natt. Absolutt ikke nødvendig med mindre huden er ekstremt tørr. Det er ikke det spor rart at du opplever bedring på hytta. Lite forurensing, mindre vasking av ansiktet slik at det lille du har av naturlige oljer blir liggende. Ikke noe stress å "slurve" med hudpleien under slike forhold. Greia er ikke at du må bruke X produkt og at du må vaske på den og den måten, men at du lærer deg å lytte til hva akkurat din hud trenger/ikke trenger. Selv om hudtypen din alltid vil være tørr, kan nivået av tørrhet fortsatt variere veldig. Er du ikke plagsomt tørr er det heller ingen grunn til å pøse på med greier, men det er jo greit å huske på at en hudpleierutine (selv en helt minimal en) kan forebygge at du blir så tørr at du blir sår. Min sensitive hud reagerer i alle fall mye kraftigere på alt hvis den blir litt for tørr. Anonymkode: 279c4...641 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden Jeg hadde prøvd alt i mange mange mange år. Alle kremer. Uten krem. Mild hud behandling osv osv, ingenting hjalp. Prøvd mye forskjellige vitaminer og mineraler uten at det hjalp før jeg begynte å spise kylling og storfe lever. Smaken er til å brekke seg av, så jeg har tørket det og knust det til pulver og har det i kapsler. Noen slike kapsler hver dag så er huden silkemyk. Anonymkode: c6b27...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden Jeg har tør og sensitiv hud. Eneste jeg bruker er fuktighetskrem. En dag og en natt. Da har huden min det best. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Jeg bruker lite produkter, om noen. Jeg må smøre meg noen ganger da jeg har litt tørr hud på vinteren, og av og til litt utslett, da foretrekker jeg Lokobase repair kremen. Solkrem går ikke bra her, så jeg kler på meg for å være ute i sola. Ellers går det helt fint med vann og tørk nå og da. Ikke for ofte, da øker hudirritasjonen min. Til alderen ser jeg helt grei ut. Det kan være relevant at jeg har et bra nok kosthold. Jeg kjenner mennesker som kan dekkes av hissig utslett over store deler av kroppen, noen av disse er blitt bedre blant annet ved å ikke bruke sminke, hudpleieprodukter og kun dusje hele kroppen ukentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Har du prøvd Castor oil Ts? Det er noe klissete greier, men jeg smører meg i ansiktet hver kveld, og jeg har aldri hatt så fin og hydrert hud. Det fungerte på min datter og som har sensitiv og tørr hud, og tendenser til a- topisk. Jeg vasker med kaldt vann om morgenen, og en fuktighetskrem samt solfaktor. Men ellers lar jeg huden være. Du trenger gjerne fukten, men alt det andre styret kan bli mye. Menn bruker lite produkter, men har ofte fin hud. Anonymkode: 01a43...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du prøvd Castor oil Ts? Det er noe klissete greier, men jeg smører meg i ansiktet hver kveld, og jeg har aldri hatt så fin og hydrert hud. Det fungerte på min datter og som har sensitiv og tørr hud, og tendenser til a- topisk. Jeg vasker med kaldt vann om morgenen, og en fuktighetskrem samt solfaktor. Men ellers lar jeg huden være. Du trenger gjerne fukten, men alt det andre styret kan bli mye. Menn bruker lite produkter, men har ofte fin hud. Anonymkode: 01a43...7ad Blander du ut castoroljen med noe? Eller ikke? Og må man ikke vaske vekk solkrem om kvelden? Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden BobbySocks skrev (2 timer siden): Jeg har tør og sensitiv hud. Eneste jeg bruker er fuktighetskrem. En dag og en natt. Da har huden min det best. Dette hadde kanskje funket best for meg også. Men så er det den solkremen man har lært at må renses vekk på kvelden. Mistenker at det blir for mye vann, vask og rens ila døgnet, og at det tørker ut huden. Jeg renser på kvelden og skyller over ansiktet i dusjen hver morgen. Vannet i dusjen er ofte varmt, men jeg trenger den dusjen for å våkne. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde prøvd alt i mange mange mange år. Alle kremer. Uten krem. Mild hud behandling osv osv, ingenting hjalp. Prøvd mye forskjellige vitaminer og mineraler uten at det hjalp før jeg begynte å spise kylling og storfe lever. Smaken er til å brekke seg av, så jeg har tørket det og knust det til pulver og har det i kapsler. Noen slike kapsler hver dag så er huden silkemyk. Anonymkode: c6b27...183 Interessant. Jeg levde på keto en gang for mange år siden, og husker at huden min var bedre da. Mindre tørr. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette hadde kanskje funket best for meg også. Men så er det den solkremen man har lært at må renses vekk på kvelden. Mistenker at det blir for mye vann, vask og rens ila døgnet, og at det tørker ut huden. Jeg renser på kvelden og skyller over ansiktet i dusjen hver morgen. Vannet i dusjen er ofte varmt, men jeg trenger den dusjen for å våkne. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Ha, jeg vasker den ikke vekk, smører bare fukt over. Funker knall for huden min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette hadde kanskje funket best for meg også. Men så er det den solkremen man har lært at må renses vekk på kvelden. Mistenker at det blir for mye vann, vask og rens ila døgnet, og at det tørker ut huden. Jeg renser på kvelden og skyller over ansiktet i dusjen hver morgen. Vannet i dusjen er ofte varmt, men jeg trenger den dusjen for å våkne. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Jeg har aldri hørt at solkrem må vaskes bort. Anonymkode: 6cb0a...233 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Sparkling_Pink skrev (2 timer siden): Jeg bruker lite produkter, om noen. Jeg må smøre meg noen ganger da jeg har litt tørr hud på vinteren, og av og til litt utslett, da foretrekker jeg Lokobase repair kremen. Solkrem går ikke bra her, så jeg kler på meg for å være ute i sola. Ellers går det helt fint med vann og tørk nå og da. Ikke for ofte, da øker hudirritasjonen min. Til alderen ser jeg helt grei ut. Det kan være relevant at jeg har et bra nok kosthold. Jeg kjenner mennesker som kan dekkes av hissig utslett over store deler av kroppen, noen av disse er blitt bedre blant annet ved å ikke bruke sminke, hudpleieprodukter og kun dusje hele kroppen ukentlig. Jeg skulle gjerne droppet solkremen, men får ikke kledt på ansiktet, liksom. Er en del ute med hund hver dag. Lurer av og til på om de solkremene med kjemisk filter egentlig er bra å ha på huden hver dag. Samme med sminken. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden BobbySocks skrev (3 minutter siden): Ha, jeg vasker den ikke vekk, smører bare fukt over. Funker knall for huden min. Interessant. Det kan kanskje funke for meg også. Men hva kommer hudpleie-politiet til å si til dette, mon tro? 😅 Ts Anonymkode: 6f2b4...802 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skulle gjerne droppet solkremen, men får ikke kledt på ansiktet, liksom. Er en del ute med hund hver dag. Lurer av og til på om de solkremene med kjemisk filter egentlig er bra å ha på huden hver dag. Samme med sminken. Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Jeg bruker mye caps for å beskytte ansiktet. Jeg har også tørr hud men bruker ansiktsserum og solkrem fra Rudolph Care, den er lett og ikke klissete Anonymkode: c26ff...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #16 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har aldri hørt at solkrem må vaskes bort. Anonymkode: 6cb0a...233 Det påstås. Jeg har ikke brukt solkrem hver dag før nå de siste ukene. Og når den skal renses vekk hver kveld, så blir det mye rens og vask. Skjønner at solkrem er bra for å forhindre solrynker, men hva hjelper det dersom all rensingen på kvelden gir tørrhetsrynker i stedet? Ts Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har tørr hud og får gjerne også kviser, jeg slutta med alt «styret» og bruker bare oljerens. Huden min blir bedre da. Uren hud har jeg funnet ut kommer mest når kostholdet er dårlig. Anonymkode: bd70d...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Solkrem er et must hvis du vil minimere sjansen for å utvikle hudkreft, samt unngå å se ut som en rosin når du blir eldre. Når det gjelder alt det andre så handler det mer om ingredienser og personlig tilpassing, ikke hva reklamen for hudkremen/oljen/serumet påstår. Må du eksfoliere? Nei, men dersom du har veldig tørr og flassete hud kan dette føre til at hudpleien ikke trekker skikkelig inn i huden. For meg er dette sesongavhengig. Jeg har alltid tørr/sensitiv hud (siden det tross alt er hudtypen min), men dette er et mindre problem i sommerhalvåret, så jeg eksfolierer mye oftere i vinterhalvåret. Hvis du har behov for eksfoliering ville jeg unngått varianter med korn i og heller brukt en mild syre og/eller en konjacsvamp (ikke skrubb hardt). Må du rense huden daglig? Tja...? Vasking tørker ut huden og er således ikke bra for tørr hud, men samtidig er jo ansiktet ekstra utsatt for skitt, støv, forurenset luft, osv. Jeg vil si det er litt avhengig av hvor du bor/jobber og hva du driver med iløpet av dagen, men jeg ville nok vasket ansiktet i alle fall én gang per dag. Vask på kveldstid så får du fjernet alt av skitt som har bygget seg opp i løpet av dagen, så kan du heller droppe å vaske om morgenen (evt. skvette litt vann i ansiktet uten å bruke såpe). Jeg liker å bruke en oljerens for å fjerne rester etter solkrem, deretter en veldig mild ansiktssåpe - såkalt double cleansing - og som en bonus blir huden mindre stram og tørr av vaskingen. Du må selvsagt ikke dobbeltrense, men hvis du synes du blir veldig stram i huden etter vask så kan det i det minste være lurt å forsøke en emulsifiserende(?) oljerens som ikke etterlater en oljete film på huden. Et annet alternativ er å bruke en veldig mild ansiktsvask to ganger. Hvorfor fungerer ikke fuktproduktene? Fukt er vel og bra, men når man har tørr hud så er jo problemet at huden ikke er i stand til å holde på fukten fordi den ikke produserer nok olje til å kapsle den inn. Man kan for så vidt ha tørr og dehydrert hud samtidig, førstnevne er en hudtype, sistnevnte er en midlertidig tilstand, men selv verdens dyreste, mest effektive fuktserum vil knapt nok ha noen effekt på deg hvis problemet er tørr hud. Det du trenger er en fetere krem som kan kompensere for at huden din ikke produserer nok olje på egenhånd. Den trenger ikke være fancy og dyr, og avhengig av hvor tørr huden din faktisk er trenger den heller ikke å være så fet at du må gå rundt med glinsende oljete ansikt Billige alternativer jeg kommer på i farta: CeraVe Moisturising Cream, Cosmica Face 3+3 dagkrem, The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA (jeg synes cosmica er klart best av disse, og fungerer best under sminke, men smak og behag). Ved behov kan du bruke toner/serum under denne kremen. Jeg er avhengig av det på vinterstid, men ikke sikkert du trenger å bruke det. Må du bruke nattkrem? Nei. Du kan bruke akkurat samme krem du bruker om dagen (men ikke solkrem, da ). Nattkrem kan være nyttig hvis du er ekstra tørr, for da kan du bruke et fuktserum og en virkelig fet krem på toppen som får god tid til å trekke inn i løpet av natten. Man har gjerne ikke så lyst til å gå rundt med et fett, glinsende ansikt på dagtid, derfor dagkrem/dag, nattkrem/natt. Absolutt ikke nødvendig med mindre huden er ekstremt tørr. Det er ikke det spor rart at du opplever bedring på hytta. Lite forurensing, mindre vasking av ansiktet slik at det lille du har av naturlige oljer blir liggende. Ikke noe stress å "slurve" med hudpleien under slike forhold. Greia er ikke at du må bruke X produkt og at du må vaske på den og den måten, men at du lærer deg å lytte til hva akkurat din hud trenger/ikke trenger. Selv om hudtypen din alltid vil være tørr, kan nivået av tørrhet fortsatt variere veldig. Er du ikke plagsomt tørr er det heller ingen grunn til å pøse på med greier, men det er jo greit å huske på at en hudpleierutine (selv en helt minimal en) kan forebygge at du blir så tørr at du blir sår. Min sensitive hud reagerer i alle fall mye kraftigere på alt hvis den blir litt for tørr. Anonymkode: 279c4...641 Takk for mange gode innspill her. Jeg prøver å lytte til huden min nå, og den forteller meg at jeg gjør noe feil. Huden føles stram, som om den er et nr for liten, uansett hva jeg smører på. Jeg er i femtiåra, og har ikke begynt med daglig solkrem før de siste ukene. Ser ikke ut som en rosin. Soler meg sjelden, da. Har relativt lite rynker, men noen er det. De synes best når huden er tørr/lite fuktet, synes jeg. Ts Jeg jobber på kontor og bor relativt landlig. Tror ikke huden utsettes for mye veistøv og skitt fra trafikk. Men litt tørr luft på kontoret. Lurer mest på om jeg virkelig MÅ rense på kvelden (fjerne solkrem). Dusjen på morgenen klarer jeg meg ikke uten. Den eksfolieringen er jeg også skeptisk til. kan den gjøre vondt verre? Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har tørr og sensitiv hud, og redningen for meg ble olje. Jeg bruker noen dråper Rose Hip Seed Oil i fuktighetskremen morgen og kveld, og den liker min hud veldig godt i hvert fall. I tillegg har jeg begynt med vaselin som "lokk" om kvelden, ettersom jeg synes jeg ble så tørr om natten uansett hva jeg brukte. Vaselin tilfører ikke huden noe, og tilstopper heller ikke porer, men hindrer at huden slipper for mye fukt. Det er noe griseri, da, det må sies. Ellers tåler jeg nesten ingen fuktighetskremer, selv La Roche Posay irriterer min hud. Så jeg bruker faktisk Bepanthen SensiCalm som fuktighetskrem, selv om det sikkert ikke er "optimalt" mtp. hva min 40+ hud trenger av ingredienser. Syrer og skrubb kan jeg bare glemme, da ødelegger jeg hudbarrieren tvert. Det som derimot har fungert veldig bra for meg er microneedling, har tatt tre behandlinger i år og er det noe som gir meg resultater er det dermapen. Hadde trodd min sensitive hud skulle få fullstendig hysterisk anfall av noe såpass "invasive", men dette er en behandling som virkelig har fungert for meg. Anonymkode: e2061...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #20 Del Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Solkrem er et must hvis du vil minimere sjansen for å utvikle hudkreft, samt unngå å se ut som en rosin når du blir eldre. Når det gjelder alt det andre så handler det mer om ingredienser og personlig tilpassing, ikke hva reklamen for hudkremen/oljen/serumet påstår. Må du eksfoliere? Nei, men dersom du har veldig tørr og flassete hud kan dette føre til at hudpleien ikke trekker skikkelig inn i huden. For meg er dette sesongavhengig. Jeg har alltid tørr/sensitiv hud (siden det tross alt er hudtypen min), men dette er et mindre problem i sommerhalvåret, så jeg eksfolierer mye oftere i vinterhalvåret. Hvis du har behov for eksfoliering ville jeg unngått varianter med korn i og heller brukt en mild syre og/eller en konjacsvamp (ikke skrubb hardt). Må du rense huden daglig? Tja...? Vasking tørker ut huden og er således ikke bra for tørr hud, men samtidig er jo ansiktet ekstra utsatt for skitt, støv, forurenset luft, osv. Jeg vil si det er litt avhengig av hvor du bor/jobber og hva du driver med iløpet av dagen, men jeg ville nok vasket ansiktet i alle fall én gang per dag. Vask på kveldstid så får du fjernet alt av skitt som har bygget seg opp i løpet av dagen, så kan du heller droppe å vaske om morgenen (evt. skvette litt vann i ansiktet uten å bruke såpe). Jeg liker å bruke en oljerens for å fjerne rester etter solkrem, deretter en veldig mild ansiktssåpe - såkalt double cleansing - og som en bonus blir huden mindre stram og tørr av vaskingen. Du må selvsagt ikke dobbeltrense, men hvis du synes du blir veldig stram i huden etter vask så kan det i det minste være lurt å forsøke en emulsifiserende(?) oljerens som ikke etterlater en oljete film på huden. Et annet alternativ er å bruke en veldig mild ansiktsvask to ganger. Hvorfor fungerer ikke fuktproduktene? Fukt er vel og bra, men når man har tørr hud så er jo problemet at huden ikke er i stand til å holde på fukten fordi den ikke produserer nok olje til å kapsle den inn. Man kan for så vidt ha tørr og dehydrert hud samtidig, førstnevne er en hudtype, sistnevnte er en midlertidig tilstand, men selv verdens dyreste, mest effektive fuktserum vil knapt nok ha noen effekt på deg hvis problemet er tørr hud. Det du trenger er en fetere krem som kan kompensere for at huden din ikke produserer nok olje på egenhånd. Den trenger ikke være fancy og dyr, og avhengig av hvor tørr huden din faktisk er trenger den heller ikke å være så fet at du må gå rundt med glinsende oljete ansikt Billige alternativer jeg kommer på i farta: CeraVe Moisturising Cream, Cosmica Face 3+3 dagkrem, The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA (jeg synes cosmica er klart best av disse, og fungerer best under sminke, men smak og behag). Ved behov kan du bruke toner/serum under denne kremen. Jeg er avhengig av det på vinterstid, men ikke sikkert du trenger å bruke det. Må du bruke nattkrem? Nei. Du kan bruke akkurat samme krem du bruker om dagen (men ikke solkrem, da ). Nattkrem kan være nyttig hvis du er ekstra tørr, for da kan du bruke et fuktserum og en virkelig fet krem på toppen som får god tid til å trekke inn i løpet av natten. Man har gjerne ikke så lyst til å gå rundt med et fett, glinsende ansikt på dagtid, derfor dagkrem/dag, nattkrem/natt. Absolutt ikke nødvendig med mindre huden er ekstremt tørr. Det er ikke det spor rart at du opplever bedring på hytta. Lite forurensing, mindre vasking av ansiktet slik at det lille du har av naturlige oljer blir liggende. Ikke noe stress å "slurve" med hudpleien under slike forhold. Greia er ikke at du må bruke X produkt og at du må vaske på den og den måten, men at du lærer deg å lytte til hva akkurat din hud trenger/ikke trenger. Selv om hudtypen din alltid vil være tørr, kan nivået av tørrhet fortsatt variere veldig. Er du ikke plagsomt tørr er det heller ingen grunn til å pøse på med greier, men det er jo greit å huske på at en hudpleierutine (selv en helt minimal en) kan forebygge at du blir så tørr at du blir sår. Min sensitive hud reagerer i alle fall mye kraftigere på alt hvis den blir litt for tørr. Anonymkode: 279c4...641 Har vært svært plaget av tørr, stram, kløende og sviende hud de siste dagene. Ble særlig ille etter at jeg startet med Hyaluronsyre (serum) fra La Roche Posay, også for noen dager siden. For å hjelpe på tørrheten har jeg pøst på med mer av serumet. Har påført serumet på fuktig hud, slik det anbefales, og brukt en rik ansiktskrem oppå fra samme merke. Den inneholder også hyaluronsyre. Begynte å google litt rundt. Kunne det være at jeg ikke tåler hyaluronsyre? Fant en You Tube-kanal, Dr. Shereene Idriss, som hadde en informativ video som opplyser at hyaluronsyre virkelig kan tørke ut huden, og dette SELV OM den brukes korrekt. Såå mange kommentarer fra folk som har sett videoen og har fått tørr og irritert hud. Blir ikke mer hyaluronsyre på meg i hvert fall. Heretter blir det lite nye hudpleieprodukter på meg, tror jeg. Må holde meg til å vaske med lunkent vann, og en fuktighetskrem uten masse fancy ingredienser, samt solkrem. Tror det blir løsningen for min hud. Anonymkode: 6f2b4...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå