Gå til innhold

Ungdommer havner på institusjon. Hadde det ikke vært bedre at de ble boende hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange store barn og ungdommer der foreldre mister omsorgsretten, havner på institusjoner. 
Der florer det av rus, gjengmiljø, mange utagerende ungdommer.  For meg høres det ikke ut som en god omsorgssituasjon å være på eller bo i .  Mange blir ødelagte. Jeg jobber på akuttmottak selv og så mange unge voksne som kommer inn med vold eller rus relaterte skader forteller at veien nedover startet på intsutisjon 

da er brannfakkel spørsmålet litt til forumet her. Hadde det ikke vært bedre i mange tilfeller av barna/ungdommene ble boende hos foreldre sine ? Eller plassert hos familiemedlemmer omså midlertidig? Jeg er ikke noe barnevernhater og er glad vi har barnevern i Norge. Men når alternativet norsk barnevern kan tilby disse ungdommene virker VERRE enn det de kom fra, er det ikke bedre at de da blir værende hos familie i mange tilfeller? Selvom omsorgen ikke er optimal, blir vondt værre av institusjoner virker det som

hva tenker dere ?

Anonymkode: 8d8ba...d40

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mer at det snakkes for lite om god nok omsorg. For veldig mange så vil det være best å bo hos foreldrene, på tross av mangler ved omsorgen.

Det er min ærlige oppfatning etter mange år som ansatt i systemet...

Anonymkode: 071c8...7b3

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange blir ødelagte. Jeg jobber på akuttmottak selv og så mange unge voksne som kommer inn med vold eller rus relaterte skader forteller at veien nedover startet på intsutisjon 

Denne forklaringen er en underkategori av «det var systemet som ødela for meg».

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Denne forklaringen er en underkategori av «det var systemet som ødela for meg».

Jepp, men det blir jo ikke mindre reelt for det.

Noen mennesker trenger mer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene makter vel ikke mer og overlater dem til barnevernet?

Anonymkode: 7332c...c43

• Liker 2
Skrevet
Druid skrev (10 minutter siden):

Jepp, men det blir jo ikke mindre reelt for det.

Noen mennesker trenger mer. 

Det kan de nok hevde med en viss rett. Svært ofte hadde de hatt det enda verre om de hadde vært under foreldrenes omsorg.

Dette frikjenner selvsagt på ingen måte samfunnet eller ‘systemet ‘.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man forsøker som hovedregel å plassere barna hos familiemedlemmer dersom det er mulig. I noen tilfeller er imidlertid barna så preget av traumer og alvorlige atferdsutfordringer at de ikke kan bo i et vanlig hjem. Dette gjør det krevende å finne egnede omsorgspersoner i nær familie. I tillegg er det stor mangel på godkjente fosterhjem.

Manglende omsorgsevne hos foreldre kan i noen tilfeller innebære alvorlig omsorgssvikt, inkludert grov vold og seksuelle overgrep. Dette forsterker barnas behov for spesialisert omsorg og beskyttelse.

Det er også viktig å understreke at ikke alle institusjoner er dårlige, men dessverre finnes det enkelte som ikke holder tilstrekkelig kvalitet. Mange steder mangler kompetente ansatte, og dagens lovverk gjør det utfordrende å forhindre at barna rømmer eller fortsetter å ruse seg.

Anonymkode: 30702...093

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opovokst på flere forskjellige instustisjoner alle plassene var det grovt emosjonellt neglekt  aog flere ganger fysisk og sliter mye pågrunn av det i dag. Ikke til å annbefale alle fortjener et hjem ikke et hus fulle av nye fremmede hver dag som må oppføre seg roboter og det er faktisk ikke lovt at personalet skaper noe tilknyttning til ungdommene noe som er neglekt i seg selv. Det var også flere mannfolk som jobbet der som seksuelt trakkaserte og holdt på å dø 2 ganger fordi dem ikke sjekket om jeg hadde det bra eller trengte hjelp gikk aldri på skolen og dem brydde seg ikke. Alle jeg bodde med er rusmisbrukere anorektikere og flere av dem tok livet sitt. Dette er sant. Er gått å få det ut....

Anonymkode: 0c8b5...a40

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 16.01):

Jeg er opovokst på flere forskjellige instustisjoner alle plassene var det grovt emosjonellt neglekt  aog flere ganger fysisk og sliter mye pågrunn av det i dag. Ikke til å annbefale alle fortjener et hjem ikke et hus fulle av nye fremmede hver dag som må oppføre seg roboter og det er faktisk ikke lovt at personalet skaper noe tilknyttning til ungdommene noe som er neglekt i seg selv. Det var også flere mannfolk som jobbet der som seksuelt trakkaserte og holdt på å dø 2 ganger fordi dem ikke sjekket om jeg hadde det bra eller trengte hjelp gikk aldri på skolen og dem brydde seg ikke. Alle jeg bodde med er rusmisbrukere anorektikere og flere av dem tok livet sitt. Dette er sant. Er gått å få det ut....

Anonymkode: 0c8b5...a40

Barnevern er jo egentlig både bra og dårlig. Gjøres mye godt arbeid, men 

AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 22.22):

Man forsøker som hovedregel å plassere barna hos familiemedlemmer dersom det er mulig. I noen tilfeller er imidlertid barna så preget av traumer og alvorlige atferdsutfordringer at de ikke kan bo i et vanlig hjem. Dette gjør det krevende å finne egnede omsorgspersoner i nær familie. I tillegg er det stor mangel på godkjente fosterhjem.

Manglende omsorgsevne hos foreldre kan i noen tilfeller innebære alvorlig omsorgssvikt, inkludert grov vold og seksuelle overgrep. Dette forsterker barnas behov for spesialisert omsorg og beskyttelse.

Det er også viktig å understreke at ikke alle institusjoner er dårlige, men dessverre finnes det enkelte som ikke holder tilstrekkelig kvalitet. Mange steder mangler kompetente ansatte, og dagens lovverk gjør det utfordrende å forhindre at barna rømmer eller fortsetter å ruse seg.

Anonymkode: 30702...093

Det som kom frem når det gjaldt den saken om Madelen synes jeg var direkte graverende. Såvel Alvdal saken der det viste seg at foreldre som er etterlyst av Barnevernet bare kunne flytte til et annet kommune uten at Barnevernet varsler. Det er så man ikke tror det man leser. 

AnonymBruker
Skrevet

Institusjon er siste alternativ når det ikke er noen alternativer igjen. Som oftest. Ingen regel uten unntak osv. 

Anonymkode: d1ee9...344

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke først prøvd med oppfølging av hjemmet, før de blir flyttet? Det trodde jeg. Så fremst ikke foreldrene er helt ute å kjøre med rus eller psykiatri da. Jeg vet om foreldre som har mistet barna sine pga rus osv. Og de blir jo rasende på systemet. Mangler fullstendig selvinnsikt nok til å se at de ikke kan være foreldre. Vet om to tilfeller der barna har fått vokse opp hos besteforeldre, og det er bra. Men da har den som mistet barna selvfølgelig ikke kunnet besøke foreldrene sine. Så lager de støy av det også.

Anonymkode: 62383...753

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trengt i hvert fall å være i avlastningshjem i min oppvekst. Mulig mer. Jeg tipper jeg hadde havnet på institusjon og jeg har fått flere bokstavdiagnoser og er redd jeg hadde havnet inn i rus. 

Jeg er veldig delt i hva jeg tenker om min oppvekst. Jeg burde fått hjelp og fått bodd et trygt sted, men jeg tror ikke jeg hadde tatt høyere utdannelse og holdt meg unna rus om jeg hadde havnet i feil miljø, som dessverre mange gjør når de havner i institusjon. 

Jeg vokste opp med fysisk, psykisk, og seksuelle overgrep, men hadde materielt stort sett det jeg trengte (litt til og fra, men stort sett). Så jeg følger TS her og det er ikke et korrekt svar på akkurat dette. Er så mange faktorer som spiller inn. Jeg har selv snakket en del med psykologen min om det, og det er veldig usikker om institusjon hadde vært noe for meg, og det er gjerne der jeg hadde havnet. 

Anonymkode: b2dd8...554

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra barnevernsarbeid tilsier at terskelen for flytting i den alderen er ekstremt høy. Nettopp på grunn av ting som det du nevner. 

Om man ser bort fra de som flyttes på grunn av egen atferd, og over på omsorgsparagrafene, er de sjeldne når barn har passert tretten. Ofte flyttes det da til nettverk, på hybel/bofellesskap eller ikke i det hele tatt. 

Så har man ganske mange som i praksis er kastet ut. Tidvis med god grunn (mange skulle hatt tilbud i helse, men tilbudet finnes ikke). Foreldrene ønsker dem ikke hjem. Det fattes likevel omsorgsvedtak med klageretter og det hele. 

De resterende er veldig, veldig få og som oftest fra helt spesielle familiesituasjoner. Ungdommen ønsker seg vanligvis ut selv. 

Anonymkode: 9f5c7...61e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir det ikke først prøvd med oppfølging av hjemmet, før de blir flyttet? Det trodde jeg. Så fremst ikke foreldrene er helt ute å kjøre med rus eller psykiatri da. Jeg vet om foreldre som har mistet barna sine pga rus osv. Og de blir jo rasende på systemet. Mangler fullstendig selvinnsikt nok til å se at de ikke kan være foreldre. Vet om to tilfeller der barna har fått vokse opp hos besteforeldre, og det er bra. Men da har den som mistet barna selvfølgelig ikke kunnet besøke foreldrene sine. Så lager de støy av det også.

Anonymkode: 62383...753

Er svært mange foreldre som gir samtykke til omsorgsovertakelse

https://fontene.no/nyheter/flere-barn-flyttes-na-frivillig-i-fosterhjem-etter-avtale-med-foreldrene--det-er-trenden-6.47.904859.cddcf396b2

Er også ikke alltid tilfellet at barnet taes ut av hjemmet 

De barna som bor på institusjon er uansett ca 1000, så tviler på at det er så veldig mange. 

• Liker 2
Skrevet

I noen tilfeller fungerer det med midlertidig omplassering.

Men de fleste har ikke ressurser til å ivareta en ungdom som ruser seg, selvskader, stikker av i ny og ne og generelt trenger MYE oppfølging. 

Derav institusjonene, hvorav det jo er riktig st man lett forverres. 

Det beste hadde vel vært å gi fosterfamilier skikkelig opplæring, oppfølging og betaling. Det koster neppe mer enn fulltidsplass på institusjon. 

Det sies at en sykehjemsplass koster ca 1 mill i året, men da mener jeg driften (leie/lån av bygget osv) ikke telles med. 

Så kan man se kostnaden av ungdom som i voksen alder blir yrkeskriminell VS får nogenlunde orden på ting. 

Jeg var aktuell for fosterhjem en periode, men det ble ikke noe av. Jeg hadde veldig lyst til det den gang da. 

Men jeg var enkel å plassere fordi jeg ikke var «vanskelig» og var pliktoppfyllende jente, så hadde ikke vært aktuell for institusjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde på ungdomshjem i Oslo. Og hadde det veldig bra der. Og mye bedre enn jeg ville hatt det hos mine foreldre. Nå er det store forskjeller på barnevernsinstitusjoner, der jeg bodde var det veldig bra, og kjente til noen andre bra steder. Kjenner og 2 som jobber med dette nå. De sier de jobber på bra steder.

Anonymkode: e4120...d9c

• Liker 1
Skrevet

Er jo en del tvilsomme folk som jobber på slike institusjoner, der får de desverre lett tilgang på sårbare ungdommer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 21.55):

Mange store barn og ungdommer der foreldre mister omsorgsretten, havner på institusjoner. 
Der florer det av rus, gjengmiljø, mange utagerende ungdommer.  For meg høres det ikke ut som en god omsorgssituasjon å være på eller bo i .  Mange blir ødelagte. Jeg jobber på akuttmottak selv og så mange unge voksne som kommer inn med vold eller rus relaterte skader forteller at veien nedover startet på intsutisjon 

da er brannfakkel spørsmålet litt til forumet her. Hadde det ikke vært bedre i mange tilfeller av barna/ungdommene ble boende hos foreldre sine ? Eller plassert hos familiemedlemmer omså midlertidig? Jeg er ikke noe barnevernhater og er glad vi har barnevern i Norge. Men når alternativet norsk barnevern kan tilby disse ungdommene virker VERRE enn det de kom fra, er det ikke bedre at de da blir værende hos familie i mange tilfeller? Selvom omsorgen ikke er optimal, blir vondt værre av institusjoner virker det som

hva tenker dere ?

Anonymkode: 8d8ba...d40

Lettere for bv og systemet og kaste ungdom rett på institusjon som de fanen ikke har noe kontroll på og ødelegger mange av ungdommene mye mer enn om de hadde bodd hjemme og fått tilrettelagt! 

Forstå det den som kan!

Anonymkode: ea5ef...3bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 19.30):

Jeg bodde på ungdomshjem i Oslo. Og hadde det veldig bra der. Og mye bedre enn jeg ville hatt det hos mine foreldre. Nå er det store forskjeller på barnevernsinstitusjoner, der jeg bodde var det veldig bra, og kjente til noen andre bra steder. Kjenner og 2 som jobber med dette nå. De sier de jobber på bra steder.

Anonymkode: e4120...d9c

de stedene der du finner Rus er i verste fall neppe alle institusjoner. Har inntrykk av at kvaliteten på Barnevernet er veldig avhengig av kommune. 

AnonymBruker
Skrevet

De to barna jeg har møtt i profesjonell sammenheng som har flyttet til institusjon (16-17 år), hadde det bedre der enn hjemme hos foreldrene. Dette var en god institusjon. Et av barna fikk videre hjelp av barnevernet til å flytte på hybel. Hilsen Lærer i vgs.

Anonymkode: d0627...73e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...